• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Zrobią pasy to na czerwonym świetle będą biegać do tramwaju i nieszczęście murowane...

    • 12 3

    • (1)

      A co ich to obchodzi. Jest idea czy ideologia, to muszą być ofiary. Byle "przywrócić miasto pieszym". Od razu niech TORY KOLEJOWE PRZYWRÓCĄ PIESZYM. Przecież nie może być tak, żeby tor szpecił miasto i dzielił je na dwie części. Zlikwidować tunel, wprowadzić rogatki ze szlabanem

      • 2 0

      • Jest też kasa do wydania to jest najważniejsze

        • 2 0

  • (11)

    Nareszcie, trzeba skończyć z autostrada w centrum miasta. Mam nadzieje ze kolejnym krokiem będzie zwezenie do 1 pasa, docelowo tylko autobusy.

    • 10 21

    • (1)

      Posiadasz samochód?

      • 6 2

      • Posiadam samochód i bardzo dużo jeżdżę ale wcale tam nie muszę się pchać, niech mądre głowy w magistracie myślą aby tak rozwiązać komunikacje aby było to możliwe.

        • 1 3

    • (4)

      Pomysł bardzo dobry. Ja bym poszedł dalej. Zamknijmy cały Gdańsk dla samochodów. Po co mają rozjeżdżać to piękne miasto? Jakże pięknie będzie, czyste powietrze i cisza podczas spaceru ze śródmieścia do Oliwy. A z drugiej strony po co tam miałby ktokolwiek chodzić? No i kto będzie tam chciał w ogóle mieszkać:)

      • 6 3

      • (1)

        Trochę ten sarkazm to na wyrost :)
        Np. w centrum Oslo planują całkowity zakaz wjazu dla samochodów. Także da się :)

        • 2 3

        • Ale centrum Oslo da się objechać, a Śródmieścia Gdańska nie i to dzięki blokowaniu inwestycji drogowych.

          • 0 1

      • nazgul idioto (1)

        z Oliwy do śródmieścia można dojechać skm lub tramwajem

        • 2 1

        • Ale przecież mamy przywracać miasto pieszym. Likwidujemy tory tnące tkankę miejską,

          • 0 0

    • (2)

      Proponuję zwęzić do 1/2 pasa jak zawężony jest mózg wnioskodawcy.

      • 3 2

      • (1)

        Masz wąskie horyzonty kolego, centrum tak pięknego miasta nie jest dla autostrad tylko dla ludzi. Nareszcie ktoś u nas w mieście to rozumie, tam nie powinno być takiego tranzytu jak teraz, jedynie dojazdówka do dworca i wystarczy.

        • 2 2

        • Najlepsze iż Gdańsk ma największe na świece centrum.

          • 0 0

    • A ja

      powiem więcej.
      Docelowo tylko riksze!

      • 1 0

  • (1)

    mógłby ktoś przy okazji pomyśleć o powiększeniu przystanków tramwajowych, bo w godzinach szczytu robi się tam czasem wręcz niebezpiecznie

    • 10 1

    • A będzie gorzej, bo zamiast naturalnego wyjścia z przystanku trzeba będzie czekać na zielone światło dla pieszych.

      • 5 0

  • Idiotyzm

    • 14 3

  • (1)

    "Koniec spychania pieszych pod ziemię". To jedno zdanie pokazuje dlaczego się to robi i jakie interesy się kalkuluje. Nie jest ważne, że to przejście spowoduje zblokowanie centrum miasta. Gigantyczne korki, wzrost zagrożenia bezpieczeństwa. My piesi wam pokażemy, że jesteśmy silni. A że po przejściu tego przejścia staniemy na przystanku i będziemy narzekać na spóźniający się autobus.. Albo po zajęciu miejsca we własnym samochodzie odstoimy w korku kilkanaście minut.. A kogo to obchodzi. Piesi odniosą zwycięstwo i nie dadzą się zepchnąć. A za ewentualne ofiary na tym przejściu winę poniesie pan redaktor i autorzy "pomysłu"? Nie. Oczywiście kierowca. Bo samochód to jest straszne ZŁO.

    • 13 9

    • To prawda - ideologia "piesi górą" jest jak krwawy kult Azteków. Teraz chyba zdaniem niektórych nadszedł czas, aby zacząć  jej składać krwawe ofiary w postaci ludzi potrąconych na przejściach, aby zohydzać ludziom transport samochodowy. Nieważne, ilu zginie - ważne jest "zwycięęęęęstwooo!!" i "zapisanie się w historii" jako "ten, który przywrócił miasto pieszym"

      • 3 1

  • (1)

    Ale jak maja tunelofobicy dojść spod dworca na 3 Maja?
    Może zlikwidujmy tory kolejowe, bo przecież w tunelu pod nimi śmierdzi petami, są schody (i to strome od stony 3-Maja.)

    Jak maja dotrzeć na dworzec PKSu osoby schorowane, starsze, inwalidzi, matki z dziećmi, młodzi "inwalidzi" dostający zadyszki na 3 stopniu schodów. (schodząc).

    No jak żyć z tym tunelem?

    • 11 3

    • Ano, przywrócić tory pieszym! Niech pieszy zacznie mieć pierwszeństwo na torach kolejowych! Co tam bezpieczeństwo, liczy się, że PIESI SĄ WAŻNIEJSI! To skandal, aby torowisko przecinało miasto na dwie połowy, izolując obie części od siebie. Zlikwidować tunel pod torami, wprowadzić przejście naziemne przez tory!

      • 3 1

  • Tunele nie muszą być tunelach tylko ciekawymi przejsciami podziemnymi estetycznymi i z zielenią a nie z budkami w którychlebie sprzedawane są drożdżówki oraz mydło i powidło

    • 3 3

  • Dobry pomysł

    Nie wiem tylko dlaczego zbudowaliście tą szpetną kładkę na Motławie.

    Najlepiej jak tutaj byłoby też przejście dla pieszych postawić, albo najlepiej zasypać rzekę w poprzek... Idioci

    • 3 2

  • POwaliło już całkiem.

    Debile !!!

    • 11 4

  • To nie mieszkańcy Gdańska są negatywnie nastawieni, (1)

    a ci którzy dojeżdżają do pracy z ościennych gmin.

    • 3 13

    • Bzdura - mieszkańcy Gdańska którzy korzystają z tramwajów i autobusów są przeciwnikami korkownia ruchu tramwajów i autobusów.

      Zwolennikami przejścia naziemnego są? No właśnie kto?

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane