• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • hotel

    Skrzyżowanko do hoteliku musi być, no a jak, a ze korki większe na juz i tak mega zakorkowanym podwalu to nikogo nie obchodzi. Nie wiem czemu mieszkańcy podwala sie na to zgodzili.Przejście dla pieszych to tylko konsekwencje postawienia tej sygnalizacji

    • 10 3

  • hej

    Za takie pomysły zwiększania zakorkowania drogi powinni wylecieć z roboty ale w tej unii to wszystko robią wbrew zdrowemu rozsądkowi

    • 11 4

  • Zidiocieli.

    • 11 3

  • Powstanie za kilka lat?

    Życia mi nie starczy na te wszystkie inwestycje.

    • 3 2

  • (2)

    Popatrzcie na Zaspę i ul. Rzeczpospolitej, przejścia podziemne dla pieszych, swobodny ruch samochodów, brak wypadków. Ktoś mądry to wymyślił. A tu jakiś cymbał robi naziemne przejście dla pieszych w okolicy tunelu dla pieszych. Ręce i nogi opadają!

    • 15 5

    • tiaaa
      przed wymalowaniem pasów rowerowych bardzo ciekawym doświadczeniem było zawożenie dziecka rowerem z fotelikiem do przedszkola wzdłuż Jana Pawła z jednej strony na drugą

      na schody nie wejdziesz więc kładka i tunele odpadają, do windy się nie zmieścisz, najbliższe przejście w poziomie zero za 500m do tego wieloetapowe

      pozostawało zmówić zdrowaśkę i jechać jezdnią

      bardzo mądre rozwiązanie....

      • 1 3

    • generalnie masz rację ale zjawiaja się tacy pacjenci jak ten poniżej

      co to by chcieli i ten wiadukt na Zaspie najlepiej zlikwidować i tworzyć skrzyżowanie kolizyjne ze światłami, bo po co ułatwiać życie niech wszyscy stoją w korkach albo piesi na światłach, zawsze znajdzie się typ który śmignie na czerwonym a wtedy o wypadek nietrudno

      • 1 0

  • Jak widać, ideał władz miasta to KORKI (2)

    Czy antysamochodowe lobby chce w ten sposób zniechęcać do poruszania się autem? Spowodować, że miasto będzie kompletnie nieprzejezdne? Co za głupota...
    W życiu nie przejdę tym przejściem, bo tunel jest po prostu BEZPIECZNIEJSZY. Ile kolizji samochodu z pieszym nastąpiło w tunelu dla pieszych? Ktoś wie?

    • 12 7

    • (1)

      Miałem kiedyś spotkanie z panią z urzedu. Uwierz że tak. Oni mają takie pomysły... "trzeba likwidować parkingi to ludzie nie będą jeździć autami, trzeba zawężać ulice to ludzie przestaną jeździć autami". I najjaśniejesza idea "ramy komunikacyjnej" - wszysykie auta na jedną ulicę. A potem dziwią się że są korki.

      • 1 0

      • A potem pani z urzędu wsiada do samochodu zaparkowanego na urzędniczym parkingu....

        • 1 0

  • A PO JASNĄ CHOL...Ę TA INWESTYCJA ?!

    ie podziemne zdaje znakomicie egzamin poruszania się pieszych w obrębie dworca i to od kilkudziesięciu lat . Kilka lat temu owe przejście podziemne zostało "odchudzone" zabudową w nim ciągu handlowych punktów i pomimo tego ruch pieszych specjalnie nie ucierpiał . Po co zatem jakieś naziemne kładki dla pieszych ?! Przecież taka inwestycja oszpeci architekturę tego miejsca, pochłonie wiele milionów z budżetu i niczego nie wniesie poza kolejnym oszpeceniem Gdańska ! Wystarczy, że zardzewiały pałac skorodowanej Solidarności będzie szpecił rejon " Trzech Krzyży " ! Krzysztof Kornatowicz

    • 18 6

  • Problem taki sam jak kiedyś z monciakiem

    i to z małym - przejściem w małym mieście. Rozwiązano i jest spokój.

    Tam powinien być tunel ale dla aut, ludzie, czy ktoś chodzi tym tunelem i schodami do / z tramwaju w godzinach szczytu? Przecież tam jest koszmar, ludzie się wręcz tratują.

    • 5 1

  • głupota

    Głupota jakich mało.....czy nie ma na co kasy wydać???? Popatrzmy jak wygląda dworzec PKS...aż strach tam wejść,a brudno jest wszędzie i w tunelach i na schodach ruchomych i na wyremontowanym dworcu pkp. Proszę wziąć przykład z Krakowa i Wrocławia.....tam jest zawsze czysto.....aż miło popatrzeć,dziwne czemu w Gdańsku zajmują się sprawami nieistotnymi, bo przejścia są i tunel jest więc po co następne.....ech zarządzający!!!!!!

    • 16 3

  • Zróbmy dwa przerabia

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane