• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Naprawdę głupota widać Budyń głupieje

    • 13 7

  • nie jestem przeciwnikiem

    takich rozwiązań ale ten pomysł jest zupełnie bez sensu...lepiej zrobić łagodne zdjęcia do tuneli np. aby z wózkiem było łatwiej zejść

    • 16 7

  • Jest tunel, sa windy dla niepełnosprawnych, moze mamy z wózkami maja gorzej, ale przecież w tunelu nikt nie spędza czasu na pogaduszkach, tylko raz dwa przedostaje się. Tłumu tez nie ma aż takiego strasznego. Kładka moze jest jakimś pomysłem, ale należy pomyśleć jakie będą problemy dla transportu publicznego, jak i prywatnego, bo na pewno budowa bedzie miała ogromny wpływ na przepustowosc.

    • 17 8

  • Ja się pytam

    kto na to POzwolił?!

    • 12 8

  • windy

    ciekawe czy zaplanowali windy? bo jeżeli nie to oddam im swoje kule

    • 5 4

  • (1)

    "Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS"

    Przecież odkąd powstała stacja Gdańsk Śródmieście peron skm w Głównym jest połączony z miastem tylko poprzez tunel. Czyli co, ludzie będą schodzić do tunelu a potem z niego wychodzić, żeby se czekać na światłach?

    • 15 4

    • Nie - będą przejścia naziemne przez tory kolejowe.

      • 2 1

  • Bardzo głupi pomysł!

    • 17 6

  • najbardziej roszczeniowa grupa po rowerzystach... kierowcy samochodów... (3)

    łaaaa będę jechał minutę dłużej, łaaaa więcej parkingów, łaaaa w drodze jest dziura, łaaaa dają mandaty za przekraczanie prędkości a ja nie umiem zdjąć nogi z gazu bo jestem retardem...

    • 7 21

    • taaaa, bo piesi nie stoją na światłach. Zrobią Ci zielone dla pieszych co jakieś 3 minuty jak na Hucisku to i tak wszyscy będą chodzić tunelem. Co z tego, że na Hucisku jest przejście naziemne skoro traci sie tam mnóstwo czasu, a i przejście jest dwuetapowe więc mnóstwo razy 2

      • 3 2

    • nie po... nie po tylko przed.

      • 0 1

    • Akurat to przejście to kierowcom stojącym dziś i tak w korku nie będzie przeszkadzać. Ale pasażerom tramwajów i autobusów co i owszem

      • 3 1

  • Czy ludzie już POstradali rozum do końca?

    • 15 6

  • Art. o tym

    jak tu spie*rzyć cały ruch w mieście.

    • 19 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane