• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • A gdzie bezpieczeństwo pieszych?

    Tam będzie mnóstwo potrąceń znając kierowców z gdańska

    • 9 8

  • Jest tam tunel bezpieczny, bezkolizyjny... ale Pan redaktor Naskręt dalej miesza (4)

    ..promuje bezmyślne, niebezpieczne rozwiązania!!! To już któryś z kolei artykuł Pana redaktora. Ludzie są przeciwni temu rozwiązaniu ale Pan redaktor wie lepiej i cały czas miesza artykułami na Trojmiasto.pl aż urzędnicy uwierzą, że ludzie tego się domagają i wprowadzą bezmyślne rozwiązania.

    • 23 12

    • Jestem ludziem i jest za a nie przeciwko :) (2)

      • 4 3

      • (1)

        też jako ludź popieram pomysł red. Naskręta :)

        • 0 2

        • boś głupi :)

          • 4 0

    • Bo to jest

      POrtalowy lobbysta.

      • 4 0

  • Przejście naziemne

    Nie prościej zrobić porządne windy dla niepełnosprawnych i wózków?Zmniejszyć nachylenie schodów,żeby podjazdy były wygodne i dbać e zimie o oczyszczanie schodów ☺

    • 17 10

  • za kilka lat?

    Jakaś kpina z mieszkańców! To jest inwestycja na wczoraj.

    • 10 5

  • Super pomysł

    W końcu osoby starsze i niepełnosprawne nie będą musiały się czołgać po schodach czy tunelach, bo to dla nich gehenna.

    • 11 19

  • to przejście zamykamy... bo właśnie kończymy budowę nowego na ul. Okopowej

    bezsens..

    • 12 0

  • Hehehe. Prawie 60% uważa, że ludzie powinni być ganiani pod ziemią jak szczury. (6)

    To co się dziwić, że od 20 lat rządzi w Gdańsku ten sam budyń.

    • 13 19

    • ludzie po prostu wiedzą że jak durnie się wezmą za to przejście to nim się pieszy doczeka trwającego może 10 sekund zielonego światła w czasie którego nawet do torów tramwajowych nie dojdzie to pod ziemią nie zatrzymywany przez nikogo dojdzie sobie dwa razy na drugą stronę

      • 5 0

    • Współczuje Tobie, bo widać iż nie możesz korzystać np. z pociągów.

      • 2 1

    • Wolę przejść tunelem, a nie ryzykować że mnie potrąci samochód

      Będzie się działo, niestety miasto zostanie zakrokowane...

      • 4 0

    • Heh... ponad 30% uważa, że ludzie powinni chodzić po jezdni jak barany!

      • 3 1

    • na calym świecie albo ludzie jak szczury wala tunelami lub jak wiewióry skaczą kładkami nad ulica ... tylko w Gdańsku jak święte krowy po ulicy chcą łazić

      • 3 2

    • Nie, uważają że to auta winny jeździć tunelami, ale póki nie ma tunelu dla aut - nie powinno się nic zmieniać...

      • 0 0

  • To przejscie to koniecznosc ! (3)

    Sceptykow przejscia.. zapraszam do Wroclawia - teren wkolo dworca jest zagospodarowany rewelacyjnie !
    A Wroclaw jest wielomiejska metroplia w porownaniu do Gdanska ! Gdansk to moje miasto, ale po wizycie we Wroclawiu stwierdzam, ze trzeba tu jeszcze wiele zrobic ..
    A przechodzenie pod zapyzialym tunelem to masakra. Oczywiscie powinny byc inne rozwiazania komunikacji

    • 10 22

    • (1)

      We Wrocławiu przy Dworcu nie biegnie jedyna akceptowalna trasa tramwajowa łącząca główne dzielnice miasta. A ulica nie jest przelotową (bo Wrocław w odróżnieniu od Gdańska ma sieć ulic, a w Gdańsku obecnie blokuje się kolejne konieczne inwestycje drogowe odciążające Śródmieście.

      • 6 0

      • zajrzyj do Lipska

        • 0 0

    • Czyli wg Ciebie we Wrocławiu pod torami kolejowymi nie ma tuneli?

      • 3 0

  • Barany i głupki wymyślają takie bzdury jak sa gotowe tunele bezkolizyjne

    • 18 5

  • (2)

    "Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS." Przeciez jest dodatkowe przy zieleniaku przejście podziemne na skróty do ESC i SG

    • 14 3

    • W ogóle tak napisne jakby ludzie z tego dworca walili do ECS... a przecież stamtąd nikt do ecs nie idzie...

      • 3 0

    • atrakcyjniejsze dla pieszych z SKMki?

      przecież wychodząc z SKMki i tak trzeba najpierw zejść do tunelu. tylko perony 4, 5 i 6 miały by łatwy dostęp do tego przejścia, ale tam ruch pasażerski teraz jest bardzo znikomy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane