• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Jest przejście podziemne

    Można tunelem po co kładka? Kładki należy budować ale w tych miejscach gdzie światła spowalniaja ruch albo jest niebezpiecznie dla pieszych

    • 11 10

  • Mocno POroniony pomysł jest to w celu hotelu który tam powstanie i Gdańsk się nazywa metropolią chyba wsi na uczcie się budować bo to rozwiązanie przypomina budowę z płyty komunistycznej

    • 20 10

  • Kompletny BEZSENS!!!! Jest tunel!!!!

    Są znacznie wieksze potrzeby w Gdańsku!!!!!!!!!!!!!!!

    • 27 13

  • (3)

    Ciekawe kto będzie kupował drożdżówki z tych budek na dole. Przecież to się skończy. Empik też będzie trzeba przenieść. Nie wiem komu to przeszkadza. Zawsze sucho można było iść na tramwaj...

    • 32 8

    • no chyba, że akurat zalalo tunel

      Jak 14 lipca ubieglego roku

      • 3 1

    • Miłośniku podziemnych zakupów.

      Zejdź do kanałów.

      • 2 5

    • Empik moze wrocic na Dlugi Targ.

      gdzie jego miejsce. To dobre miejsce takze na czytelnie, ktora tam byla.

      • 2 3

  • brawo (3)

    od lat pierwsza mądra decyzja w Gdańsku
    miasta to nie autostrady
    i tak są tam korki
    czekam na znaczącą rozbudowę sieci autobusowej i tramwajowej

    • 17 40

    • Żegnam (1)

      • 4 5

      • my też żegnamy relikty XX wieku

        • 1 2

    • To jest to - zrobić przejścia spowalniające autobusy i tramwaje i czekać na rozwój komunikacji autobusowej i tramwajowej.

      Typowy brak przemyślenia skutków "nowoczesnych" pomysłów

      • 6 6

  • (1)

    Ciekawe gdzie się będzie kończył sznur tramwajów. Przebudowywali Hucisko i nie zlikwidowali korku tramwajów jaki się tam tworzy, teraz dojdzie kolejny punkt zatrzymania tramwaju .

    • 30 9

    • Ostatnio stały od Zieleniaka po Hucisko. Oczywiscie

      Tristar kieruje. Godzina 19, a tu czopek na prostej. Z Targu drzewnego zero ruchu, a na prostej korek.

      • 6 0

  • trzy i pół roku he, he, he. (4)

    5 litrów farby, 5 taczek piasku, 20 m. kw kostki betonowej i ze szwagrem w 1 dzień to zrobię.

    • 28 4

    • dodam worek cementu

      • 0 0

    • dowiozę parę kanistrów wody do tego cementu.

      • 0 0

    • Przyniosę pędzle do malowania zebry.

      • 0 0

    • Ja przyniosę sznurek, miarkę i poziomnicę. Będzie równo i prosto.

      • 0 0

  • przejście tak, nawet plac, ale TYLKO z tunelem dla pojazdów (16)

    Albo dokona się zamiany ruchu pieszego z silnikowym, i pojazdy sprowadzi pod ziemię, albo nic z tego dobrego nie wyjdzie.

    Potok pieszych płynnie przechodzących przez tunel zamieni się w wielki tłum przestępujący nerwowo z nogi na nogę na czerwonym świetle przed trzypasmową drogą.

    Przykładem niech będzie Plac Przyjaciół Sopotu i tunel na jego skraju, w który wpuszczono ul. Grunwaldzką.

    • 25 7

    • (7)

      I tym tunelem puścić wszystkie autobusy i tramwaje.

      • 3 1

      • jest więcej niż jedna opcja (6)

        1) wszystkie pojazdy pod ziemią. Pasażerowie muszą schodzić pod ziemię, i z niej wychodzić. Pozostali piesi mają do dyspozycji plac w ścisłym centrum miasta. Można odciążyć Targ Węglowy.

        2) Ruch prywatny pod ziemią, ruch publiczny na ziemi. Nikt nie musi schodzić pod ziemię, z wyjątkiem prywatnych pasażerów (podziemne zatoczki "całuj i jedź").

        3) Ruch tranzytowy pod ziemią, ale również pozostawiona możliwość ruchu naziemnego, jednak silnie ograniczonego słupkami i spowalniającymi wysepkami. Każdy chcący (lub ten kto musi) tylko śmignąć przez centrum, wybierze tunel. Jeśli jednak ktoś chce, lub musi, podjechać pod dworzec, może to uczynić, licząc się z tym, że piesi mają przed nim większe przywileje.

        • 6 0

        • Żadna z tych opcji nie zostanie wykonana. (1)

          Rządzące Gdańskiem folksdojcze zawsze tłumaczą się brakiem pieniędzy przed kamerami stojącymi gdzieś pomiędzy ECSem a Teatrem Szekspirowskim.

          • 1 4

          • mialem dac 2 plusy

            • 1 1

        • (3)

          Opcja 2 i 3 nic nie zmieni. Nie zrobi zielonego parku bez ruchu samochodów. Pozostaje opcja 1 czyli ludzie jak szczury pod ziemię....

          • 0 0

          • zapraszam do Sankt Gallen w Szwajcarii (2)

            Proszę przejść się po centrum, i wtedy wydać swoją opinię jeszcze raz.

            • 0 0

            • (1)

              Porównanie miasta prawie półmilionowego, albo wręcz milionowej metropolii z miasteczkiem 70 tysięcznym. No cóż....

              • 0 1

              • bo Sobieszewo, Osowa i Gdańsk Południe to to samo co Śródmieście

                • 0 0

    • przejścia są w równie zatłoczonym Wrzeszczu (7)

      I jakoś sobie kierowcy z tym radzą, więc i tutaj nie mogą narzekać. wreszcie ktoś dostrzegł, że to piesi tworzą miasto, a kierowcy wyłącznie drenuja jego budzet. Szkoda, że 15 lat po Zachodzie, ale lepiej późno niż wcale

      • 5 6

      • (5)

        A wiesz jak sobie radzą piesi na tych ogromnych przejściach ze skróconym do minimum zielonym światłem? Zdaje się że piesi bardzo to krytykują

        • 2 1

        • (4)

          Jeśli jeszcze sobie tego nie uświadomiliście, następne będzie właśnie wydłużanie tegoż zielonego. I zamiana pasów skrajnych w pasy parkingowe. Skrzyżowania równorzędne, ulice jednokierunkowe, pasy rowerowe zamiast tego czegoś wciskanego pieszym na chodnikach. Większe i droższe strefy płatnego parkowania. A i estakada na stary wylot na Elbląg polegnie. Im szybciej zrozumiecie, tym mniej będzie bolało.

          • 2 2

          • (3)

            a kto ci powiedział, że zgodzimy się na takie rozwiązania? Tobie mogą się podobać, ale nie każdemu muszą i wcale nie jest powiedziane, że mieszkańcy się na to zgodzą. A władza, która będzie działać przeciwko mieszkańcom, ma dużą szansę polec w wyborach. Nie w smak mi to, bo wcale nie chcę PiS-owkiego Gdańska, ale jeżeli PO będzie się dalej staczać po równi pochyłej....

            • 2 1

            • (2)

              Coraz więcej mieszkańców GDAŃSKA czy GDYNI wkurza zdziczenie kierowców, więc niedługo nikt specjalnie lamentami się nie będzie przejmował. Zwłaszcza, że najgłośniejszy lament podnoszą ci, co mieszkają w innych gminach i dojeżdżają do pracy w mieście - a oni mogą głosować jedynie na swojego wójta.

              • 1 1

              • Masz samochód?

                • 0 0

              • Zapomniałeś, że mieszkańcy Gdańska i Gdyni to także kierowcy, a nie sami miłośnicy spacerów i przejażdżek rowerowych.

                • 0 0

      • Kierowcy sobie radzą, piesi już nie.

        • 0 0

  • A kiedy bedzie remont dworca?

    Wstyd dla tego miasta!

    • 12 2

  • Wiemy już komu przyznać ... (2)

    ... tytuł Idioty Roku !!!

    Ta-dam!

    • 27 14

    • Tobie?

      • 6 5

    • sobie przyznaj debilu

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane