• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt tramwaju do dworca we Wrzeszczu. Miasto dołoży brakującą kwotę

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (166)
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.

Władze Gdańska zdecydowały o dołożeniu brakującej kwoty do najtańszej oferty na przygotowanie dokumentacji projektowej budowy trasy tramwajowej do dworca we WrzeszczuMapka wraz z przebudową placu Czerwonych GitarMapka. Nowy odcinek torów będzie pierwszym elementem planowanej trasy do al. LegionówMapka, a docelowo nawet do Letnicy.



Ile linii tramwajowych z Górnego Tarasu powinno kończyć bieg we Wrzeszczu?

Pierwszy przetarg Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska na opracowanie dokumentacji obejmującej budowę torów tramwajowych od al. GrunwaldzkiejMapka przez ul. KlonowąMapka do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka oraz przebudowę pl. Czerwonych GitarMapka w oparciu o wytyczne konkursu architektoniczno-urbanistycznego, został unieważniony ze względu na przekroczenie zakładanego budżetu.

W kwietniu najtańsza oferta - Green Cities Infrastructure z Gdańska - opiewała na kwotę 1 mln 968 tys. zł, podczas gdy planowano na ten cel przeznaczyć nie więcej niż ok. 748 tys. zł.

  • Pierwszy etap trasy tramwajowej to krótki odcinek do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.
  • Początek trasy tramwajowej przewidziano w rejonie przystanku Klonowa.
  • Pracami projektowymi objęty jest również pl. Czerwonych Gitar, czyli teren przy Cristalu.

Ponad 700 tys. zł więcej na przygotowanie dokumentacji



W drugim postępowaniu budżet na inwestycję zwiększono do 1 mln 200 tys. zł, jednak złożone oferty ponownie okazały się droższe. Najkorzystniejsza cenowo - spółki Highway z Gdańska - wynosi ok. 1 mln 938 tys. zł. Co ciekawe, w tym postępowaniu spółka Green Cities Infrastructure ponownie złożyła ofertę - na kwotę ok. 2 mln 312 tys. zł.

- Podjęliśmy decyzję o dołożeniu środków na opracowanie projektu połączenia tramwajowego okolic dworca PKP we Wrzeszczu z al. Grunwaldzką. Dzięki temu rozwiązaniu część tramwajów będzie mogła zakończyć swój bieg w pobliżu dworca, a po uruchomieniu przyszłej trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wpłynie to na zoptymalizowanie ich ruchu - poinformował w środę na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Trasa tramwajowa zakończona torami odstawczymi przy dworcu



Na przygotowanie pełnej dokumentacji przewidziano 64 tygodnie od podpisania umowy z wykonawcą. Dopiero w kolejnym etapie będzie możliwe ogłoszenie przetargu na roboty budowlane - o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe na to przedsięwzięcie.

Przypomnijmy, że nowa trasa tramwajowa nie będzie zakończoną pętlą, lecz torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje na krańcówce Brętowo PKMMapka). Budowa tego odcinka jest niezbędna po wprowadzeniu na al. Grunwaldzką dodatkowych składów z trasy Nowej Politechnicznej (Gd. Południe - Wrzeszcz), które mogłyby zawrócić dopiero na niewielkiej pętli StrzyżaMapka lub w OliwieMapka.

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy Nowej Politechnicznej Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy Nowej Politechnicznej
Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.). Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.).

Tramwajem do alei Legionów, Hallera, a nawet Letnicy



W kolejnych latach trasa będzie przedłużona wiaduktem nad torami kolejowymi do al. Legionów, co pozwoli na połączenie z torowiskami przez Zaspę i Przymorze.

Ambitna wizja rozwojowa miasta zakłada docelowe połączenie tramwajowe dworca we Wrzeszczu z al. Hallera, a stamtąd poprzez nowe torowisko wzdłuż ul. Uczniowskiej aż do Letnicy i ul. Marynarki Polskiej.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (166) 6 zablokowanych

  • na tych fotkach, projektach nigdzie nie widać

    linia tramwajowej!
    bo po prostu oba tam nie pasuje i się nie zmieści!

    • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    skręt również od strony Oliwy (1)

    A może już dołożyć parę złotych i zrobić skręt tramwaju na Grunwaldzkiej również od strony Oliwy. Toż to jest logiczne, bo nie wszystkie tramwaje będą "spały" w południowej zajezdni. Część się ostanie w Zajezdni na Strzyży i będzie prosty zjazd do tej zajezdni. Ponadto jazda bezpośrednio i krócej z PKM Strzyża na Letnicę itp.

    • 38 14

    • wszystko na raz!.

      • 1 1

  • Gdyby ktoś zaorał ulicę Dmowskiego, posadził tam ziemniaki (2)

    i powiedział, że to na złość PiSowi, to bilibyście brawo :) Dokładnie w ten sposób legitymizujecie tak każdą, nawet najgłupszą decyzję gdańskiego magistratu :)

    • 19 0

    • (1)

      Niedługo, żeby zrobić na złość PiS, ludzie zaczną mówić po niemiecku.

      • 4 0

      • jeden taki ryży wcale nie musiał zaczynać, bo nie przestał

        • 0 0

  • Tramwaj z Wrzeszcza na Morenę i dalej (2)

    O tramwaju z Wrzeszcza na Morenę i dalej słychać od 15- 20 lat? Mam wrażenie, że obecna Pani Prezydent nie ogarnia tematu tylko od kilku lat jedzie na wózku inwestycji Pana Adamowicza. No chyba, że wspomnimy o nowych inwestycjach związanych z wycinką trójmiejskiego parku i lasów okalających. Aaa tak spytam kiedy Tramwaj w kierunku Gdańska Południe lub/i dwupasmowa Świętokrzyska?

    • 6 2

    • wózek inwestycji Adamowicza

      o żesz, czego to nie wymyślicie!
      Gdzież są te inwestycje? deweloperka?
      wózek inwestycji....cha cha

      • 4 0

    • z Wrzeszcza na Morene...

      To jezdzil autobus 142...
      Podobno dublowal PKM i juz nie jezdzi...

      • 2 2

  • Dlaczego miasto promuje ten wariant ? (3)

    Czy nie lepszą lokalizacją jest rejon Lidla ? I dlaczego ma być tam wjazd tylko od strony opery a nie również od strony Oliwy ? I tam można przecież zbudować nowy wiadukt tramwajowy. Przystanek tramwajowy jest aktualnie tak blisko dworca, że nie jest najważniejszym wyzwaniem jego przybliżanie. Nie bardzo widzę ruch tramwajowy na deptaku. Czy podjęto już decyzję aby wyburzyć część budynków na ,,wysepce" aby wyprostować torowisko ?

    • 8 1

    • (2)

      Wariant Wyspiańskiego nie jest lepszy, bo nie integruje dworca kolejowego, pętli autobusowej i trasy tramwajowej. Proste.

      • 1 4

      • i nie musi...

        Moze sie zintegrowac na Politechnice...

        Najlepiej "Pod Rurami"...

        • 1 2

      • nie proste...

        Glupie.

        • 1 0

  • Nowa Letnica

    Nowa Letnica to teraz wielka dzielnica.Najpierw powinni tam tramwaj puścić.Kolejka SKM z Gdańska przez Nową Letnicę do Brzeźna też powinna być reaktywowana!

    • 6 0

  • Po co?? (3)

    • 14 1

    • (2)

      Zamiast samochodem ----kolejką.Poniał?

      • 0 5

      • Kolejką? Fajnie, to ja poproszę tą kolejkę na Havla i na Świętokrzyskiej

        • 6 0

      • do Gdanska Poludnie

        I do Gdyni Polnoc...
        Ta kolejka...

        Zajmuj sie realnymi problemami i potrzebnymi rozwiazaniami...

        • 2 0

  • w środku miasta, w ciasnym centrum (1)

    pętla tramwajowa....
    a co z autobusami?
    coś spieszy my się z wydawaniem milionów!

    • 15 0

    • Tam nie będzie pętli, ale przeczytanie artykułu najwyraźniej jest zbyt trudnym zadaniem.

      • 2 3

  • Fajny ten tramwaj. Taki niezaprzydatny (9)

    Fajnie się wydaje nie swoją kasę na swoje chore wizje. Popłudnie Gdańska tonie w korkach i na komunikacyjnej pustyni, ale zbudujmy sobie 200 metrów nikomu niepotrzebnej linii we Wrzeszczu za ciężkie miliony...

    • 24 4

    • (8)

      Dlaczego mieszkańcy Gdańska mają się zrzucać na słoiki, które często nawet nie meldują się po zakupie mieszkania w polu kartofli? Idźcie do dewelopera i pytajcie gdzie drogi.

      • 5 10

      • (6)

        Jakbyś nie wiedział (bo nie wiesz), to ludzie na Południu Gdańska mieszkali już 40 lat temu. I wtedy nie było żadnych "dewoloperów". A dróg jak nie było tak nie ma.
        Po drugie - każdy mieszkaniec Gdańska ma takie same prawa i ja też chcę mieć Grunwaldzką/Zwycięstwa pod domem.

        • 6 2

        • (5)

          To weź sobie Grunwaldzką. Nikt we Wrzeszczu nie chce autostrady dla słoików, którzy wszędzie jeżdżą autami jak na wsi. W mieście auta powinny być zakazane.

          • 4 9

          • (4)

            Dorośnij. Skończ jakąś szkołę, zobacz kawałek cywilizowanego świata, a zwłaszcza jak wyglądają normalne miasta na Zachodzie Europy. Jak wygląda taki np. Berlin z ringami autostradowymi i gęstą siecią dróg, czy choćby Wiedeń.
            A jak wygląda nasz wiejski Gdańsk, gdzie władze wpadły na pomysł, że wszędzie będą deptaki i ścieżki rowerowe. No i tramwaj, koniecznie zabytkowy, żeby robił dzyń, dzyń...
            Duzi chłopcy się bawią.

            • 8 6

            • (3)

              W Wiedniu jest pełno stref pieszych i tramwaje na co drugiej ulicy. Swoim starym szrotem nawet nie wjedziesz do centrum, bo nie spełnia norm spalinowych. Dlatego właśnie Wiedeń jest jednym z najlepszych miejsc do życia w przeciwieństwie do polskich miast, gdzie kierowca może wszystko.

              • 5 4

              • (2)

                W Gdańsku też jest dużo pieszych stref, ale pewno o tym nie wiesz. Jest też stosunkowo dużo dróg rowerowych, jak na tak rozległe tereny. Nie ma za to dróg takich jak w Wiedniu, po których wszędzie dojedziesz również rowerem w swoich obcisłych gaciach do hipsterskiej kafejki, gdzie wypijesz swoją sojową cafe latte.
                W Wiedniu jest też metro, ale u nas buduje się tramwajek, który jedzie 5km/h i staje co chwila na wydumanych przystankach, gdzie nikomu nie po drodze. No i wiecznie się psuje.

                • 6 6

              • (1)

                W Gdańsku dużo stref pieszych? Weź nawet nie rozśmieszaj. W Wiedniu w każdej dzielnicy więcej znajdziesz stref bez auta. Gdańsk ma SKM, a tramwaje nawet w Wiedniu są wciąż rozbudowywane. Trudno, by miasto wielokrotnie mniejsze od Wiednia miało system metra. Czy istnieje jakiekolwiek miasto półmilionowe, które ma metro? Ja nie kojarzę.

                • 3 4

              • Ale każde normalne miasto ma drogi, to jest podstawa. A w Gdańsku udają, że drogi są niepotrzebne.
                A tramwaj to przeżytek. Drogi, wolny, zawodny i niewydolny. To nie jest podstawowy środek komunikacji w półmilionowej aglomeracji. W Wiedniu tramwaje też nie są podstawowym środkiem komunikacji tylko pobocznym.

                • 3 4

      • bo zrobili na nich

        kase!

        • 1 0

  • Planuja

    A kasy nie będzie jak ze wszystkim wywala 2 banki w bloto

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane