• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt tramwaju do dworca we Wrzeszczu. Miasto dołoży brakującą kwotę

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (165)
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.

Władze Gdańska zdecydowały o dołożeniu brakującej kwoty do najtańszej oferty na przygotowanie dokumentacji projektowej budowy trasy tramwajowej do dworca we WrzeszczuMapka wraz z przebudową placu Czerwonych GitarMapka. Nowy odcinek torów będzie pierwszym elementem planowanej trasy do al. LegionówMapka, a docelowo nawet do Letnicy.



Ile linii tramwajowych z Górnego Tarasu powinno kończyć bieg we Wrzeszczu?

Pierwszy przetarg Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska na opracowanie dokumentacji obejmującej budowę torów tramwajowych od al. GrunwaldzkiejMapka przez ul. KlonowąMapka do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka oraz przebudowę pl. Czerwonych GitarMapka w oparciu o wytyczne konkursu architektoniczno-urbanistycznego, został unieważniony ze względu na przekroczenie zakładanego budżetu.

W kwietniu najtańsza oferta - Green Cities Infrastructure z Gdańska - opiewała na kwotę 1 mln 968 tys. zł, podczas gdy planowano na ten cel przeznaczyć nie więcej niż ok. 748 tys. zł.

  • Pierwszy etap trasy tramwajowej to krótki odcinek do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.
  • Początek trasy tramwajowej przewidziano w rejonie przystanku Klonowa.
  • Pracami projektowymi objęty jest również pl. Czerwonych Gitar, czyli teren przy Cristalu.

Ponad 700 tys. zł więcej na przygotowanie dokumentacji



W drugim postępowaniu budżet na inwestycję zwiększono do 1 mln 200 tys. zł, jednak złożone oferty ponownie okazały się droższe. Najkorzystniejsza cenowo - spółki Highway z Gdańska - wynosi ok. 1 mln 938 tys. zł. Co ciekawe, w tym postępowaniu spółka Green Cities Infrastructure ponownie złożyła ofertę - na kwotę ok. 2 mln 312 tys. zł.

- Podjęliśmy decyzję o dołożeniu środków na opracowanie projektu połączenia tramwajowego okolic dworca PKP we Wrzeszczu z al. Grunwaldzką. Dzięki temu rozwiązaniu część tramwajów będzie mogła zakończyć swój bieg w pobliżu dworca, a po uruchomieniu przyszłej trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wpłynie to na zoptymalizowanie ich ruchu - poinformował w środę na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Trasa tramwajowa zakończona torami odstawczymi przy dworcu



Na przygotowanie pełnej dokumentacji przewidziano 64 tygodnie od podpisania umowy z wykonawcą. Dopiero w kolejnym etapie będzie możliwe ogłoszenie przetargu na roboty budowlane - o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe na to przedsięwzięcie.

Przypomnijmy, że nowa trasa tramwajowa nie będzie zakończoną pętlą, lecz torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje na krańcówce Brętowo PKMMapka). Budowa tego odcinka jest niezbędna po wprowadzeniu na al. Grunwaldzką dodatkowych składów z trasy Nowej Politechnicznej (Gd. Południe - Wrzeszcz), które mogłyby zawrócić dopiero na niewielkiej pętli StrzyżaMapka lub w OliwieMapka.

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy Nowej Politechnicznej Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy Nowej Politechnicznej
Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.). Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.).

Tramwajem do alei Legionów, Hallera, a nawet Letnicy



W kolejnych latach trasa będzie przedłużona wiaduktem nad torami kolejowymi do al. Legionów, co pozwoli na połączenie z torowiskami przez Zaspę i Przymorze.

Ambitna wizja rozwojowa miasta zakłada docelowe połączenie tramwajowe dworca we Wrzeszczu z al. Hallera, a stamtąd poprzez nowe torowisko wzdłuż ul. Uczniowskiej aż do Letnicy i ul. Marynarki Polskiej.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (165) 6 zablokowanych

  • SKMka do Letnicy!

    • 4 0

  • linie tramwajowe

    Błagam wyburzcie te ohydne domy przy mul.Do Studzienki,wstyd,ze we Wrzeszczu sa takie ruiny.Rowcie cos z ta ulica,a nie gadacie juz tyle lat na temat tramwaju.

    • 3 2

  • Marnotrastwo do kwadratu

    Koszt gigantyczny, a szansa na może będzie się kontynuować - ŻADNA!!!
    Autorze, czy ty wiesz jaki jest potrzebny promień skrętu torów? Na tej mapce na wiadukcie tramwaj skręca prawie w miejscu.
    Człowieku to nie jest deskorolka.

    • 4 1

  • ?

    A co da to połączenie? Z Gdańska do Brzeźna, Nowego Portu i Letnicy tramwaje jeżdżą od zawsze. Łącznik od dworca we Wrzeszczu do Legionów i Hallera nie jest potrzebny, bo przecież tam też da się tramwajem dojechać a nawet dojść. Lepiej z Jelitkowa wzdłuż Parku Regana poprowadzić równoległą linię, potem wzdłuż ul. Czarny Dwór i Uczniowskiej do Marynarki Polskiej. To miałoby sens.

    • 3 0

  • Ten projekt należy zamknąć już teraz. (1)

    Kolejna gigantyczna bariera z jeszcze większym budżetem. Ludzie nawet ze światłami /przejściami /sygnałami dźwiękowymi nie potrafią nie wpaść pod tramwaj. Takie rozwiązanie w miejscu, gdzie ruch pieszy jest na prawdę duży to proszenie się o problem.
    Niehc ogarną dobrą alternatywę dla Kołobrzeskiej. Tramwaj mógłby jechać z Zaspy do Wrzeszcza wzdłuż takiej nitki zamiast krążyć między kamienicami 20km/h

    • 2 0

    • Jeśli pchać go koniecznie pod sam dworzec to, czy nie rozsądniej było przeprowadzić tą linię za galerią bałtycką (przestrzeni, która akurat wymaga zmian)? Tramwaje mogłyby skręcać z wyspy na Grunwaldzkiej prosto za bałtycką. Bez dewastowania przestrzeni na Klonowej.

      • 0 0

  • Nie trafiony pomysł

    Pomysł zupełnie nie trafiony.Marnowanie pieniędzy.Do przestanku tramwajowego jest 300m.Po wybudowaniu torów zabiorą parkingi koło pętli autobusowych, i przecinając grunwaldzką spowodują kolejne utrudnienia dla kierowców i zwiększą korki już i tak olbrzymie w tym mieście.Żądzący w tym mieście w ogóle nie słuchają ludzi.Absurd za absurdem.

    • 0 0

  • Absurd

    A gdzie projekt drugiej świentokrzyskiej?Mieszkańcy południowych dzielnic codziennie przeżywają koszmar a miasto wydaje pieniądze na bzdury.Kpina i tyle.

    • 0 0

  • Budowanie szyn tramwajowych to absurd. Trzeba zrobić wzorem Genewy i Gdyni linie trolejbusowe na istniejących drogach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane