- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (176 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 22:18
tylko tunele
ten co wymyślił przejście naziemne, powinien jak najszybciej udać się od lekarza i zacząć się leczyć na nogi, bo na głowę to już jest za póżno. teraz są korki a będzie jeszcze gorzej, podziemne przejścia są bezpieczne dla pieszego, cały i zdrowy przejdzie na drugą stronę. na przejściu ma dużo mniejsze szanse na dotarcie w jednym kawałku do domu.
- 7 6
-
2017-09-21 22:42
Ten pomysł jest bardzo zły.
Zwiększą się korki, w i tak zakorkowanym centrum Gdańska oraz przybędzie ofiar na przejściach, wszystko w imię szpetnych i nie na miejscu kolejnych betonowych galerii. Czy włodarze mojego miasta nie myślą racjonalnie patrząc w przyszłość, czy wzieli kolejną łapówkę.
- 8 6
-
2017-09-21 22:51
Kto popiera?
NIKT !!!
- 7 8
-
2017-09-22 00:03
Super!
naziemne przejscie dla pieszych przy dworcu ulatwi przechodzenie przez jezdnie matkom z wozkami dzieciecymi, inwalidom, niepelnosprawnym no i turystom pragnacym bez nadrabiania drogi przechodzic do hoteli.
- 6 2
-
2017-09-22 02:24
Przyszlosciowe myslenie
A co gdyby tak mozna bylo zadowolic i kierowcow i pieszych ???
Mysle, ze jest to jedyne sluszne myslenie.
A wiec, albo nad......., albo podziemne.
A nie krotko wzroczne myslenie, za ktore placimy my-podatnicy, zeby za kilka lat przebudowac zwykle przejscie naziemne, na inne.
Nad Motlawa mogli wyzucic pieniadze w bloto, zeby zadowolic garstke ludzi zwodzona kladka dla pieszych, ktora juz generuje z pewnascia nie male koszty, a co dopiero za kilka lat kiedy trzeba bedzie zaczac ja naprawiac, nawiasem mowiac ciekawe kto byl pomyslodawca tego przedsiewziecia, kto tak naprawde tego potrzebowal, w koncu zostale do tego wykorzystane publiczne pieniadze pochodzace z danin.- 5 2
-
2017-09-22 06:11
A może mieszkańców warto zapytać, czy chcą tych przejść ?
Radni wiedzą najlepiej ?
- 5 5
-
2017-09-22 06:15
prawda
Kierowcy to niech ježdźą sobie za miastem
- 1 7
-
2017-09-22 06:22
200 m dalej, na Okopowej miasto buduje nowe przejście podziemne....
o co tu chodzi ?
- 8 3
-
2017-09-22 06:31
(3)
Użycie słowa "europejskie" kończy wszelką dyskusję ;)
- 5 0
-
2017-09-22 07:11
(1)
ta unia dala ci duzo kasy biedaku
nawet te twoje 500+- 1 1
-
2017-09-22 20:42
Brednie.
- 0 0
-
2017-09-22 07:14
masz rację.
dopiero jakby było: PiS, albo Kaczyński, to wtedy byś się cieszył.
- 1 0
-
2017-09-22 07:07
autobusy na przystankach (2)
i ludzie wychodzący zza nich na przejścia. Synchronizacja tristarowa taka że na każdym przejściu staniemy samochodem. Teraz wiele samochodów jedzie tymi odcinkami ponad 50km/h. Załóżcie już fundację na rzecz ofiar nowych przejść.
- 5 3
-
2017-09-22 07:11
raczej wk...kierowco ktorzy zejda na zawal :) kolejne swa pezejacia xd xd xs
- 0 1
-
2017-09-22 07:13
założymy fundację:
na rzecz zatrutych przez wyziewy spalin samochodowych generowanych przez śmierdzących leni we samochodach.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.