- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 21:28
Radunia
Nie ma takiego korka, którego nie można przedłużyć.
- 15 0
-
2017-09-21 21:31
Genialne (2)
Proponuję jeszcze dodatkowo utworzyć osobną przestrzeń wzdłuż przystanków na krzyże.
- 7 2
-
2017-09-21 21:49
Koh i noor
Nie będzie krzyży. Będą tęcze.
- 1 1
-
2017-09-21 21:55
KA
Albo przynajmniej na znicze.
- 2 1
-
2017-09-21 21:34
100 lat kamieniołomów
Uspokójcie ruch na Wałach Jagiellonskich tak jak na Kartuskiej. Potem przyda się strefa (30) , a może nie przyda się bo wszyscy będą sunąć 5 km/h raz na pół godziny.
- 4 1
-
2017-09-21 21:44
R (1)
Bez sensu. Po co to?
- 5 2
-
2017-09-21 22:03
Akcja: frontem do klienta forum na średniowiecznym cmentarzu.
Zapraszamy Schetynu na cmentarz
- 0 1
-
2017-09-21 21:45
Dajesz jeszcze więcej korków i wypadków z pieszymi (1)
Jeszcze lepiej zrobić jak w Moskwie - piesze przejście przez 12-pasową drogę (uwaga!) BEZ świateł. Oto będzie najlepsze rozwiązanie, jak w starym dobrym ZSRR.
- 5 1
-
2017-09-21 21:51
Rot Platz International airport
W Moskwie wszyscy mają auta więc nikt nie musi tam przechodzić przez miejską autostradę.
- 3 0
-
2017-09-21 21:47
elektryk (ale inny)
Dlaczego Wałów Jagiellońskich i Okopowej nie można przerobić tak jak przerabia się zabytkowy kanał Raduni? Dołem mogłyby jeździć stare i brzydkie samochody, a górą te nowe, ładne i hybrydowe.
- 6 0
-
2017-09-21 21:48
kto wziął w łapę?
gdy chodzi o przejście przy teatrze Miniatura to argumenty są anty a gdy chodzi o dostęp do tego tak zwanego forum gdańsk to radni forsują swoje czyli deweloperskie. Radnych na taczki i na kurkową 12
- 10 2
-
2017-09-21 21:50
Będzie naturalna selekcja (1)
- 4 2
-
2017-09-21 22:04
Selekcja i egzaminy
Przydałaby się selekcja w ZDiZ.
- 1 0
-
2017-09-21 21:59
Jak zrobią przejścia naziemne, to następnym pomysłem będzie ich zadaszenie, bo kapie na głowę.
- 6 0
-
2017-09-21 22:16
Nie stać mnie na jazdę tramwajem - zbyt dużo cennego czasu bym stracił. (1)
mniej zarobił i mniejsze podatki odprowadził...
- 4 3
-
2017-09-21 23:49
to pewnie sarkazm
ale to, że tramwaj na wielu odcinkach jest wolniejszy od rowerzystów, mocno obciąża konto ekipy Adamowicza. To powinno być naziemne metro, a nie elektryczna furmanka!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.