- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 19:53
Projekt zaakceptowany nie przez mieszkańców Gdańska tylko przez PO - przyjaciół budynia...
- 12 3
-
2017-09-21 19:57
(2)
Gdańsk i całe Trójmiasto jest tak położone, źe z jednej strony morze, z drugiej wzgórza morenowe ograniczają budowę " przelotówek " ,dlatego kaźde ograniczenie płynnego ruchu generuje korki. Przejścia dla pieszych tak, ale nie na głównej arterii Trójmiasta. Źeby tego nie rozumieć trzeba być idiotą.
- 17 4
-
2017-09-21 20:07
to na szczescie tylko twoja opinia
- 3 7
-
2017-09-21 20:10
Nie tylko. Zgadzam się w pełni. Proponujesz nowe drogi? Powiedz to Pisiorom!
- 5 0
-
2017-09-21 20:02
Kasę się wzieło od dewelopera to nie ma wyjścia!
Trzeba tańczyć jak on zagra. A bezpieczeństwo?! korki w mieście?! kogo to obchodzi?! Na pewno nie radnych!
- 15 2
-
2017-09-21 20:05
a może mieszkańców Gdańska warto zapytać o zdanie.... ?
- 14 1
-
2017-09-21 20:06
W koncu. Czekamy. Czekamy tez na podwale przedmiejskie. Czas najwyzszy. To nie rosja
- 5 6
-
2017-09-21 20:07
pytanie
czy deweloper miał w zakresie budowy remont tunelu ?
- 14 0
-
2017-09-21 20:07
Porąb.Ło was!? (2)
Wielcy planiści i projektanci! Jedźcie do Antwerpii(BE.) lub Monachium(DE.) ruch samochodowy zszedł do tuneli...! A nikt nie wpadł na pomysł żeby zrobić tunele dla aut od Błędnika do Zaroślaka!? a górą tylko autobusy i tramwaje ...no i piesi!+ewentualne dostawczaki do 3,5T. No to pomyślcie...Nad czymś na 30lat do przodu...a nie byle do następnych wyborów!
- 10 1
-
2017-09-21 20:14
Kasa skąd? Polska się cofa w tej chwili w stronę Białorusi a nie Niemiec, czy Holandii.
- 2 1
-
2017-09-24 00:05
Tunel
Czy ty jesteś niedowidzący? Nie widzisz ile aut skręca w lewo i w prawo z obu jezdni. Centrum to nie dekoracja filmowa i ludzie jednak po coś tam jeżdżą. Z pewnością nie dla przyjemności.
- 0 0
-
2017-09-21 20:08
Tak naprawdę mamy w Trójmieście 800 tys. aglomeracji tylko dwie trasy przebiegające wzdłuż a " geniusze " dodatkowo blokują przejazd. Każde dodatkowe przejście to stanie w korkach a Obwodnica Trójmiasta to tak naprawdę droga lokalna i tam stoimy często w kilometrowych korkach
- 11 1
-
2017-09-21 20:14
otwarcie centrum na wiosnę
a tam zaczynamy od poziomu minus - 1, bo tak wynika z projrktu
czyli co .... będziemy schodzić po schodach z drugiej strony ?- 6 0
-
2017-09-21 20:20
Schody ruchome i odnowić tunel (1)
Miasto powinno odnowić tunel , polepszyć monitoring , oraz zainstalować schody ruchome !!!
i tunel nie będzie dla nikogo przeszkodą. Każde wielopiętrowe centrum handlowe ma ruchome schody, a Budynia stać tylko na białą farbę !!!, nie Budyń tunel wybudował , ale Budyń tunel zasypie :)- 14 3
-
2017-09-28 23:18
Pisuarze wy jesteście najlepis nie ośmieszaj się
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.