- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 18:47
Przejście bez świateł w TYM miejscu?
- 8 1
-
2017-09-21 18:54
europa
"...wzorem europejskich miast.." (?) Hahahahaha..
- 11 2
-
2017-09-21 19:01
ale (3)
ale ale, przecież chodzi tez o to, aby zniechęcić kierowców do jeżdżenia przez centrum. ktoś tu napisał, że centrum to dla niego wylotówka na Elbląg. NIE MA TAK BYĆ. Centrum dla pieszych, nie dla aut. Spokojnie, w przyszłości będziemy zamykać takie rejony dla samochodów na stałe. To światowy trend i nie odwrócicie tego, truciciele! schowajcie swoje żale do swoich aut.
- 7 20
-
2017-09-21 19:39
dowcipniś
ciekawe, jak chcesz pościć transport z Wrzeszcza na Orunię.
Pohulanką i Biskupia, czy Węglarską i Żabim krukiem?- 5 2
-
2017-09-21 19:49
(1)
to zamknij Trakt Św Wojciecha przecież to droga wylotowa na Tczew i łączy się z Centrum.
- 5 1
-
2017-09-22 02:54
Droga wylotowa na Tczew to obwodnica i a1
- 0 3
-
2017-09-21 19:03
Sper Idioci!
Żadnej alternatywy dla obwodnicy bądź tunelu pod ścisłym centrum miasta i wprowadzenie ograniczenia ruchu. Gratulacje. I weźcie autorzy tego pomysłu na siebie jeszcze wszystkie trupy poprzez nieprzemyślane decyzje. Przejścia przez jednie dwuetapowe, każde po 4 pasy ruchu wraz z tramwajami jadącymi co chwilę w obu kierunkach.
- 15 2
-
2017-09-21 19:08
Brawo. Teraz punkt następny:
samochody do tunelu. Tunele:
1. od zieleniaka do wiaduktu przy Podwalu (już tam zresztą cześć jest)
2. od Miszewskiego do Bałtyckiej we Wrzeszczu.
Tak na początek.- 6 1
-
2017-09-21 19:10
No super
Zamknąć całą tą droge główna arteria a światła na światłach i jeszcze nowe żenada jest podziemne i to powinno być ulepszone a nie utrudnianie i tak kiepskiego ruchu
- 5 2
-
2017-09-21 19:11
(1)
Drogie koleżanki i koledzy z PO , kompletnie tracicie kontatkt z rzeczywistością. Przez ostatnie lata tak rozbudowaliście siec tramwajową ,że wszystkie tramwaje muszą przejechac przez cenrum miasta i dziwicie się że przystanki sa za małe . Czas dojazdu autobus plus tramwaj jest teraz większy niż tylko autobusem z dalszych dzielnic Gdańska. Za chwilę zafundujecie kierowcom permanentne stanie w korku od rana do wieczora dla przejeżdząjących przez centrum. W przyszłym roku wybory , jesteście pewni wygranej ?
- 14 5
-
2017-09-21 19:40
pewnie są
bo plusa Tobie nijak dać nie można.
- 0 3
-
2017-09-21 19:15
Debili nie braknie
Czego Budyń nie zrobi za odpowiednią łapówę
- 8 2
-
2017-09-21 19:17
Zakaz ruchu
Nie dotyczy pieszych i rowerzystów
- 1 3
-
2017-09-21 19:24
(7)
Miasto będzie płacić odszkodowania wszystkim ofiarom potrąceń na tym przejściu?
- 12 4
-
2017-09-21 20:11
potrącen brdzie mniej. kierowcy beda wolniej jezdzic
- 2 7
-
2017-09-21 23:43
nie, będą to robić kierowcy-bandyci rozjezdzajacy pieszych (1)
- 2 2
-
2017-09-22 07:52
niestety to piesi się ładują na przejścia na czerwonym jak tylko ujrzą tramwaj na horyzoncie mimo że następny za 3 min - to nasz kolejny sport narodowy
- 5 1
-
2017-09-22 08:01
a pomysłodawcy ?
- 0 1
-
2017-09-22 08:05
(2)
Ty bedziesz placic jak kogos potracisz
- 0 2
-
2017-09-22 08:11
jak będę miał zielone ? (1)
spróbuj - trochę się zdziwisz
- 0 1
-
2017-09-22 08:17
zielone nie uprawnia cie do zabijania ludzi zwyrolu
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.