- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (297 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (93 opinie)
Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów
W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.
Jelcz 043 z 1984 r.
Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.
Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.
W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.
Ikarus 260 z 1993 r.
Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.
W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.
Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.
Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.
Materiał archiwalny z 2018 r.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Mercedes-Benz O405N z 1994 r.
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.
W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.
Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.
- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni
Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy
Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
- Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
- Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
- Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)
Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.
- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.
Miejsca
Opinie (126) 2 zablokowane
-
2019-11-30 23:51
Opinia wyróżniona
Kiedyś jechałem
Jelczem Jelcz PR110 takim jak z pierwszego zdjęcia. Był generalnie fajny ale okrutnie zamulony. Ale co ciekawe raz jechałem na ostatnim fotelu i jak autobus wjechał w dziurę nagły uskok, wierzcie lub nie moje cztery litery na moment podskoczyły z siedzenia! Znalazłem się po prostu przez moment w powietrzu. Dziwne uczucie w końcu to nie samolot akrobacyjny a autobus, pewnie winnym temu była duża prędkość, dziura, twarde zawieszenie i to że tył autobusu inaczej amortyzuje dziury.
- 9 0
Wszystkie opinie
-
2019-11-30 18:03
Poznaje (5)
Ta flotę na codzien.
- 61 8
-
2019-11-30 18:54
(1)
to ciekawe bo one nie jeżdżą codziennie
- 7 7
-
2019-12-01 07:42
Zabytki w Gdańsku jeżdżą codziennie
Gdynia ciągle odmładza tabor a Gdańsk... musi płacić na tvn, ecs, loże na stadionie i go nie stać
- 10 2
-
2019-11-30 19:25
Komunikacja w Gdańsku to tragedia (1)
- 16 7
-
2019-11-30 20:20
A nawet dno!!!
- 11 3
-
2019-11-30 20:16
Jelcz 043 ....hmmm
Jeździło się w przyczepce z Elbląskiej
- 12 0
-
2019-11-30 18:03
(6)
A używane Dortmundy to nie zabytki?
- 68 3
-
2019-11-30 19:20
Zabytki
- 10 0
-
2019-11-30 19:53
(2)
Nie bo lepsze od 105Na :D
- 10 5
-
2019-12-01 16:53
(1)
nie sa lepsze!
- 4 1
-
2019-12-02 11:20
Nie cierpię 105!
- 0 1
-
2019-11-30 20:21
Niemiec jak oddawał to płakał. (1)
- 9 2
-
2019-12-01 21:22
ze szczęścia
- 1 0
-
2019-11-30 18:05
Czule wspominam czerwonego ogóreczka moi drodzy i kochani (6)
Zawsze stawałem z przodu i trzymając się obręczy przy odwróconej wannie czułem się jak kierowca to były czasy, ta wielka kierownica eehhh. Pozdrawiam Was wszystkich serdecznie
- 41 13
-
2019-11-30 18:18
Czasami załapałem się na miejsce obok kierowcy
i czułem się jak półtora pana...
- 15 2
-
2019-11-30 18:22
(1)
Ogórek z przyczepką - to była jazda!
W przyczepie można było usiąść z przodu po lewej stronie i czuć się jak kierowca!- 14 1
-
2019-11-30 18:33
I biletow w przyczepie nie sprawdzali podobno. :P
- 7 1
-
2019-11-30 23:52
sven (1)
Co robisz na codzień że tak często tu piszesz.
- 3 0
-
2019-12-01 12:46
Żyje w piwnicy i z niej nie wychodzi.
- 3 1
-
2019-12-01 00:01
Mogłeś zostać kierowcą...
- 2 1
-
2019-11-30 18:08
(1)
Jak historyczne jeżdżą na co dzień po mieście i wciąż się psują.
- 34 17
-
2019-11-30 18:54
te z 2019 roku?
- 9 3
-
2019-11-30 18:10
(5)
Szkoda, że ten ogórek to nie autobus tylko wersja PKS bez drzwi automatycznych.
- 30 8
-
2019-11-30 18:40
Taka wersja również była eksploatowana w Gdańsku (4)
na liniach miejskich.
- 10 3
-
2019-12-01 07:40
No tak, jak były kłopoty z dostawą miejskich (2)
to trafiały się z przyczepą. No ale jaki to był procent? 10%?
Szkoda, że nie zachowaliśmy żadnego przegubowca.
"Uwaga! Tył wozu zachodzi na skrętach"- 4 1
-
2019-12-01 10:41
...Przy skrętach.
Na Ikarusach tak było napisane.- 5 0
-
2019-12-01 13:59
W całym kraju jest jeden autobus przegubowy. Posiada go Kraków. Autobusów miejskich tzw. MEX też jest niewiele. Warszawa chyba
- 0 1
-
2019-12-01 18:03
zgadza sie
Np.123 z dworca do CKUME sie takim jezdzilo,ale bez przyczepy.
- 1 0
-
2019-11-30 18:13
Ale ogorek to PKS a nie miejski autobus !!!! Miejskie byly inne !!! (2)
- 22 22
-
2019-11-30 18:33
(1)
043 jeździły także na liniach miejskich.
- 11 2
-
2019-11-30 18:43
Jeździły także w Gdyni. Nieraz był taki tłok, że jechał z niezamkniętymi drzwiami.
- 9 2
-
2019-11-30 18:15
(3)
Cała flota to zabytek
- 26 14
-
2019-11-30 19:27
Ona z ochroną nie jeździ autobusem (1)
- 6 3
-
2019-11-30 19:32
Skoro szeregowy poseł z Żuliborza może jeździć limuzyną i z ochroną, to prezydent miasta też.
- 9 2
-
2019-12-01 07:46
Zabytkowe to są Twoje wiadomości
nt. wieku pojazdów
- 3 1
-
2019-11-30 18:17
Szkoda że nie ma przegubowego Ogórka (6)
Pamiętam taki o numerze 129 bis jak jeździł z Wrzeszcza do Jelitkowa na plażę,
aby wsiąść do niego w sezonie trza mieć było ogromne szczęście...- 33 1
-
2019-11-30 18:54
(1)
Dinozaur napisał... ;-)
- 4 11
-
2019-11-30 19:05
Ale żywy still alive...
- 7 0
-
2019-11-30 19:35
129
129 bis nie jezdzil na stogi. Na stogi jechal normalny 129 z jelitkowa na stogi a bisowka dojezdzala najpierw na plac 1.v. obecnie targ sienny a potem do urzedu wojewódzkiego
- 7 0
-
2019-11-30 19:45
129 gostek to.. (2)
na morene sie wdrapywał ,,,pozdro ..
- 7 4
-
2019-11-30 22:03
A na Stogi 129 jeździł zanim powstała Morena. Potwierdzam nerwowe wyczekiwanie na Przeróbce na 129 albo tramwaj 9, bo bezpośrednio do Wrzeszcza.
Pierwszą linią jadącą przez obecną Morenę była 149.- 5 1
-
2019-12-01 07:42
Przed powstaniem SM Morena
autobusy już jeździły i miały swoje numery.
- 1 1
-
2019-11-30 18:21
W Gdańsku wszystkie są historyczne (3)
- 25 27
-
2019-11-30 18:59
(2)
te kupione w tym roku? Czy te 3lata temu?
- 11 3
-
2019-11-30 19:07
pewno te które będą kupione
- 6 4
-
2019-11-30 19:27
Co ona kupiła?
- 6 6
-
2019-11-30 18:25
Jeździłem (4)
w przyczepie a ludzie wychodzili gdzie im pasowało linia 139.
- 28 1
-
2019-11-30 19:46
139 to chyba na... (3)
..Lumumby śmigał ziom ????
- 10 0
-
2019-11-30 22:14
Tak, Lumumby, Czerwonego Sztandaru, Rokossowskiego... Taki był wtedy klimat.
- 12 0
-
2019-12-01 10:50
na 117 też jeździł
- 4 0
-
2019-12-01 18:09
i czesc Dabrowszczakow,Kolobrzeska do SKM Przymorze. A w druga strone do dworca w Oliwie.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.