- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (291 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (93 opinie)
Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów
W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.
Jelcz 043 z 1984 r.
Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.
Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.
W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.
Ikarus 260 z 1993 r.
Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.
W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.
Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.
Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.
Materiał archiwalny z 2018 r.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Mercedes-Benz O405N z 1994 r.
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.
W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.
Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.
- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni
Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy
Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
- Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
- Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
- Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)
Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.
- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.
Miejsca
Opinie (126) 2 zablokowane
-
2019-11-30 18:32
(5)
Szkoda ze zadnego banana nie zostawili.
- 8 3
-
2019-11-30 18:57
(3)
póki co jeszcze jeżdżą w normalnym ruchu
- 7 0
-
2019-11-30 21:06
(2)
Banany? Gdzie? Wszystkie wycofano w maju!
- 0 4
-
2019-11-30 22:18
(1)
Widzę trzy jełopy "wiedzą lepiej"?
- 1 0
-
2019-12-01 13:30
Jeżdżą jeszcze dwie albo trzy sztuki to wiem na pewno
- 1 0
-
2019-11-30 19:36
Banasia za to zostawili :-)
- 5 3
-
2019-11-30 18:35
W tych zabytkowych pojazdach linie przy kabinie kierowcy
też wymalowali żeby poprawiło się bezpieczeństwo i była lepsza widoczność?
Czy pasażerowie mogą w tych pojazdach stać przy przednich drzwiach?- 3 9
-
2019-11-30 19:08
Podoba mi się taki retro klimat
Kiedyś przy dworcu Chylonia na taxi stała Warszawa. Pan kierowca nawet zegarek miał z 50tych lat.
- 11 0
-
2019-11-30 19:10
A przegubowiec ikarusa ? (1)
Pamiętam jakie modły się odprawialo by taki przyjechał, ratując tym samym przed strasznym ściskiem heheh
- 16 1
-
2019-12-02 06:22
Przegubowiec Ikarusa
Linia C Cienista-Jelitkowo.super sprawa.lato na plaże,okna pootwierane wiaterek chlodny wiał.klima byla zbędna.
Linia 111 na Gorki zachodnie podobna przejażdżka.to byly czasy.- 1 0
-
2019-11-30 19:29
Kiedy inwestycje w gdańską komunikację? (2)
- 9 5
-
2019-11-30 19:48
W tym roku kupili 50 autobusow, za miesiac przyjdzie kolejne 50
- 6 1
-
2019-12-01 07:03
Na razie majo plany na pojazdy zabytkowe
Reszta ich nie obchodzi!
- 4 1
-
2019-11-30 19:36
Czy takie Jelcze PR110 jeździły w Gdańsku ? (1)
Nie kojarzę takich autobusów . M11 pamiętam ale takim jak ten z Ostrowca Świętokrzyskiego którego kupiły GAiT nigdy nie jechałem .
- 7 8
-
2019-12-02 06:23
PR110
Taki to 115 na Suchanino jezdził
- 0 0
-
2019-11-30 19:43
ja nie muszę poznawać tej floty.... (1)
..smigałem tymi gruzami od małolata ...rano w południę , wieczorem iiiiii nocnymi co tam się nie działo.... ale teraz jestem zawiedziony bo przez uberi i pochodne nocne autobusy są puste w weekendy ..ludzie się wygodni zrobili ....
- 11 2
-
2019-12-01 12:49
Twój ton wypowiedzi przypomina mi jak powiedziałem ojcu w latach
90, że chcę sobie kupić samochód. Miałem 18 lat. Ojciec powiedział, ze w tym wieku on miał rower.
Czasy się zmieniają i musisz się z tym pogodzić.- 2 0
-
2019-11-30 19:58
Przydał by się jeszcze (3)
zabytkowy Jelcz 272 mex -czyli przegubowy. Brakuje też Ikarusa Z 280-również przegubowca-to początek lat 1983-84 kiedy wyruszyły na trasy (wtedy jeszcze WPKG). Panowie kierowcy (ci starej daty) mieli często na sobie firmowe umundurowanie. Takie autobusy zanim było widać to było za to słychać, a po odjeżdzie nawet 2-3 minuty czuć...zapach (diesel bez thurbo). Pamiętam końówkę lat 1978-79 kiedy i w Gdańsku i w Gdyni na testach były oryginalne autobusy berliet 100-...na bazie którego produkowano wydłużonyą wersję do 11 m pod nazwą Jelcz Berliet PR 110
- 16 2
-
2019-11-30 22:18
272 MEX nie był przegubowy.
- 2 0
-
2019-12-01 08:29
PR110 miał 12 metrow
M11 miał 11m. Ikarus 280, a nie Z 280.
- 1 0
-
2019-12-01 18:14
ty sam chyba jestes taki thurbo.
- 0 0
-
2019-11-30 20:26
Nie jestem przekonany, czy miejska spółka za pieniadze podatników powinna prowadzić muzeum motoryzacji (2)
Uważam, że powinna się skupić na swoim podstawowym zadaniu czyli zapewnieniu jak najlepszej jakości przewozów a ni trwonić kasę na cele, które sobie sama wymyśla.
- 7 23
-
2019-12-01 01:17
Coś w tym jest?
- 3 2
-
2019-12-01 09:09
może jeszcze zapytaj, czy miasto powinno dbać o zabytki ?
bo przecież parki powinni budować,
a nie trwonić kasę na cele które sobie wymyśla
Szkoda mi takich ludków- 2 1
-
2019-11-30 20:44
(1)
Czy ktoś się orientuje do którego roku jeździły po Gdańsku "ogórki"?
- 2 0
-
2019-11-30 22:08
W stanie wojennym to był jeszcze podstawowy autobus. Jeśli cokolwiek jechało to właśnie ogórek.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.