- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (419 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (46 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (255 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (158 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
W ubiegłym tygodniu przedstawiliśmy zabytkowy tabor trolejbusowy w Gdyni. Teraz skupimy się na krótkiej prezentacji gdańskich perełek na szynach. Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje może się pochwalić w tym zakresie interesującym parkiem taborowym, który wykorzystywany jest podczas plenerowych wydarzeń oraz na liniach turystycznych.
Herbrand Metropolitan z 1873 roku
Herbrand Metropolitan to absolutny rarytas w posiadaniu GAiT. To drugi najstarszy zachowany tramwaj konny w Europie. Został wykonany w 1873 r. jako jeden z 25 wagonów do obsługi linii ze Śródmieścia do Oliwy, gdzie powstała zajezdnia przy ul. Pomorskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Obecnie prezentowany jest podczas różnego rodzaju wydarzeń plenerowych, na które transportowany jest na ciężarówce. Czasami dołączana do niego jest atrapa konia. W momencie uruchamiania tramwaju konnego "żywy" tabor ówczesnej spółki przewozowej liczył ok. 100 koni.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?
Bergmann z 1927 r.
Liczący ponad 90 lat tramwaj Bergmann jest jednym z 24 wagonów silnikowych serii Tw245, które wyprodukowała Gdańska Fabryka Wagonów (dzisiaj na jej terenie działa Stocznia Północna). Ich zakup był związany z uruchomieniem linii tramwajowej na Stogi. W ruchu liniowym były eksploatowane aż do 1973 roku.
Czytaj też: Historia budowy tramwaju na Stogi
Ring z 1930 r.
Wagony serii Tw269 również powstały w Gdańskiej Fabryce Wagonów. Potoczna nazwa Ring pochodzi od nazwy krańcówki przy ul. Kościuszki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na gdańskich torach Ringi było można spotkać jeszcze w latach 50. Potem zostały przebudowane na wagony gospodarcze, a dwa z nich w latach 80. trafiły do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. W 2016 r. udało się dokonać renowacji jednego wagonu i ponownego sprowadzenia do Gdańska. Drugi wagon pozostał w Krakowie i także został odrestaurowany.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?
Materiał archiwalny z 2016 r.
Konstal N z 1952 r.
N-ka to tramwaj powojennej produkcji, który miał pozwolić na szybkie uruchomienie komunikacji miejskiej w zniszczonych polskich miastach. Bazuje on na konstrukcji niemieckiego tramwaju wojennego KSW (Kriegsstrassenbahnwagen), który cechowała prostota i niewielki koszt produkcji.
Gdańska historyczna N-ka powstała w 1952 r. w fabryce Konstalu w Chorzowie i była eksploatowana liniowo do końca lat 70.
Materiał archiwalny z 2012 r.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Konstal 102Na z 1970 r.
Konstale 102Na były pierwszymi przegubowymi tramwajami w Gdańsku. Początkowo posiadały malowanie z przewagą koloru kremowego w nawiązaniu do przedwojennego, niemieckiego schematu malowania (taki też zastosowano na historycznym pojeździe), lecz ostatecznie zdecydowano się ujednolicić ich wygląd z pozostałym taborem.
W pierwszych latach skierowano je do obsługi połączeń ze Śródmieścia do Oliwy, zaś pod koniec lat 80. przesunięto do obsługi tras na Stogi i do Brzeźna.
W 1988 r. Gdańsk dokonał wymiany taborowej z Krakowem, dzięki czemu pozbył się wszystkich "stodwójek", a zyskał kolejne wagony 105N.
Obecna historyczna "stodwójka" nie pochodzi jednak z Krakowa, lecz z Wrocławia, który w 2009 r. sprzedawał wycofany z eksploatacji tabor. Gdańsk nabył tramwaj z myślą o zachowaniu pamięci o pojazdach tego typu w Grodzie Neptuna.
Czytaj też: Historyczna "stodwójka" w Gdańsku
Konstal 105N z 1977 r.
"Stopiątki" to najpopularniejsza seria tramwajów eksploatowanych na terenie Polski. Do Gdańska pierwsze wagony tego typu dotarły w 1975 r. W późniejszych latach oraz w ramach modernizacji wprowadzono w nich kilka modyfikacji, zmieniając tym samym oznaczenie na 105Na.
Gdański historyczny wagon został wyprodukowany w 1977 roku i był liniowo eksploatowany do 2005 r. Po wycofaniu z ruchu "uwsteczniono" jego wygląd do pierwowzoru 105N, dołączając czasami do składu nauki jazdy.
Czytaj też: Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Nie tylko niskopodłogowe
Tramwaje w Gdańsku w 1989 r.
Tramwaj Konstal 105Na na ul. Łąkowej
Oprócz taboru historycznego GAiT, na terenie Gdańska znajduje się jeszcze jeden tramwaj, pełniący funkcję stałego, nieruchomego eksponatu. Mowa o Konstalu 105Na z 1978 r., który został ustawiony na ul. Łąkowej w 2015 roku Ma on przypominać o funkcjonującej tutaj w przeszłości trasie tramwajowej oraz działającej do 1999 roku zajezdni tramwajowej.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (85) 5 zablokowanych
-
2018-11-20 07:04
(12)
Ciekawy artykuł.
- 61 2
-
2018-11-20 07:34
zapomnieli o tabliczce "nur fur Deutsche" z 1939 (1)
- 5 7
-
2018-11-21 00:33
To w Warszawie gamoniu!
- 0 0
-
2018-11-20 07:37
Jaki rodzaj kompleksów leczą niemieckie napisy na polskich tramwajach (5)
w polskim Gdańsku?
- 5 5
-
2018-11-20 07:46
Jako rodzaj kompleksów leczysz, plując na rodaków na necie?
A nie, to partyjny przekaz dnia
- 4 2
-
2018-11-20 08:26
(3)
Gdańsk polski???
- 2 1
-
2018-11-20 10:42
A jaki?
Znasz historię miasta, do którego co tydzień przywozisz słoiki?
- 3 2
-
2018-11-20 10:45
Chodzi ci o skutki krzyżackiej rzezi czy pruskiego II zaboru? (1)
- 1 1
-
2018-11-20 14:16
Gdańsk był gdański, czasami krzyżacki, pruski czy niemiecki. Z Polakami to Gdańsk wojny prowadził.
- 2 2
-
2018-11-20 08:30
zgadzam sie
- 0 0
-
2018-11-20 08:39
Powinni do kompletu dać jeszcze artykuł o zabytkowych trójmiejskich pociągach.
Oprócz legendarnego EN57 powinien się w nim pojawić wyjący szynobus Pesy.
- 2 0
-
2018-11-20 14:04
A gdzie są Konstale 4N i 4ND ?
Przecież ich jeździło w Gdańsku przed 105 najwięcej .
- 2 0
-
2018-11-20 14:13
Poczytaj śledziu o swoich trolejbusach.
Tu napisane jest o tramwajach, więc wypad.
- 3 0
-
2018-11-20 07:10
Byle nowych nie nazywali niepolskimi nazwiskami. Proponuję jeśli już nazywać Jagiełło, Mieszko I itd. (13)
- 31 65
-
2018-11-20 07:23
My, Gdanszczanie, nie boimy się historii (8)
A Gdansk był w 85% niepolski i nas to nie boli, bo takie są fakty.
- 30 14
-
2018-11-20 08:27
(2)
My Gdańszczanie nie boimy się historii. Gdyby nie zabory Gdańsk cały czas byłby częścìą Polski.
Czemu mamy wspominać zaborców?
Wróćmy wspomnieniami do wcześniejszego okresu i korzystajmy z naszej Historii - historii Polski.- 12 13
-
2018-11-20 15:21
Gdańsk nigdy nie będzie niemiecki hyhy
Dlaczego? Bo świat działa wg zasad fizyki....- 2 3
-
2018-11-20 16:36
Wybaczę Ci ignorancję, bo nie wszyscy znają historię, ale wiedz, że jesteś w błędzie
- 3 0
-
2018-11-20 08:57
niepolski a nawet koniecpolski (1)
- 1 1
-
2018-11-20 16:13
Koniecznie
- 0 0
-
2018-11-20 14:33
Tylko w czasie zaborów i w czasach krzyżackich nie był polski. (2)
Podlizywanie się Niemcom staje się w Gdańsku obrzydliwe.
- 6 9
-
2018-11-20 15:21
(1)
Dokładnie
- 5 3
-
2018-11-20 19:25
brakuje jeszcze grup rekonstrukcyjnych selbschutzu
i bohaterskich zdobywców Poczty Polskiej
Zasponsoruje GPEC, w końcu tak nas doi, ze pieniędzy ma jak lodu.- 2 1
-
2018-11-20 11:52
Pała (1)
Z historii. Jeżeli już to imieniem Kazimierza Jagiellończyka albo Jana Sobieskiego. Ci władcy mili duży wpływ na historię Gdańska. Nazywanie tramwajów imionami gdańszczan z czasów I RP jest jak najbardziej na miejscu. Nawet jeżeli to niemieckie nazwiska.
- 11 0
-
2018-11-20 14:34
No i jeszcze Mściwój i Przemysł II
- 4 0
-
2018-11-20 12:29
Jagiełło to nie jest polskie miano tylko litewskie
co do Mieszki też są wątpliwości
ech ty, prawie-wykształciuchu- 6 3
-
2019-08-15 15:23
to historia, nie polityka.
Ani Jagiełło, ani Mieszko w Gdańsku nie mieszkali. Tramwaje noszą nazwy mieszkańców zasłużonych dla miasta. Może któryś będzie nazwany Adamowiczem.
- 0 0
-
2018-11-20 07:15
Tramwaje na tory (5)
Tiry na autostrady
- 25 11
-
2018-11-20 07:55
(2)
A bielizna na sznurki!
- 5 0
-
2018-11-20 07:55
Szynka na kanapki
- 5 0
-
2018-11-20 10:12
Te szop weż się obudż !!!
- 0 1
-
2018-11-20 14:10
A tirówki na przystanki.
- 4 0
-
2018-11-20 14:14
Janusz do Tworek
- 1 1
-
2018-11-20 07:15
(4)
Moim zdaniem 105tki z czarnym grilem pomiędzy przednimi światłami wyglądały super! Agresywnie można by powiedzieć.
Pamiętacie odcinek na Hallera jeszcze przed remontem? Jazda tym odcinkiem przypominała jazdę na rolerkosterze. Kiedy motorniczy się speszył i trawaj był pusty to była jazda! Pamietam nawet sytuacje, kiedy motorniczy zebrał brawa za szaleńczą jazdę od lekko "rozbawionej" młodzieży. Przepraszam na wspomnieniami mnie wzięło.- 76 1
-
2018-11-20 08:14
Hallera to było nic (3)
Odcinek Specjalny był przy Stoczni
- 18 1
-
2018-11-20 08:25
W sumie to dalej jest
Nieraz strach jechać jak tramwaj na spóźnienie
- 8 0
-
2018-11-20 10:00
A nie na Przeróbce i Stogach? ;>
- 1 2
-
2018-11-20 14:38
Tak, przy stoczni trzeba się było mocno trzymać, szczególnie w ostatnim wagonie.
A tak poza tym, to szczerze nienawidzę stopiątek. Ileż ja się tym natłukłem!
Na szczęście, teraz podróżuję wszędzie samochodem. Nawet w szczycie jest dużo szybciej (piękne nowe przelotówki, tunele dla pieszych), a dzięki indolencji SM w strefie wystarczy nielegalnie zaparkować i nie trzeba płacić.
Dziękuję włodarzom Gdańska za priorytet dla samochodów!- 3 1
-
2018-11-20 07:17
Tramwaj ma za zadanie przejechać szybciej z pk A do pkt B, ale nie w Gdańsku!
Tu stojac w korkach autobus i tak jest szybszy niż tramwaj.
- 8 30
-
2018-11-20 07:20
Piękne te zabytkowe (2)
Mogłyby wrócić na główne miasto, jeśli nie na Długą, to chociaż na Targ Węglowy i Ogarną.
- 34 9
-
2018-11-20 08:10
Na Targu Węglowym przy teatrze Wybrzeże była pętla tramwajowa.Wsiadąłam tam nie raz do 9.Fajne czasy.
- 9 0
-
2018-11-20 14:17
Piękny to pomysł.
Mój Gdańsk taki fajny.
- 3 1
-
2018-11-20 07:22
Piekny czerwony kolor
tramwajów na pętli Zaspa w 1987 r.
Takie kolory powinny wrócić- 28 14
-
2018-11-20 07:22
Wszystkie tramwaje które przyjeżdżały zgodnie z rozkładem
Można uznać za historyczne.
- 38 5
-
2018-11-20 07:23
(3)
Chętnie przejechałbym się Bergamannem lub Ringiem. Tramwaje z duszą. :-)
- 36 1
-
2018-11-20 07:27
Zaraz rusza świąteczny tramwaj cały w lampkach choinkowych, więc będziesz miał okazję.
- 6 0
-
2018-11-20 07:39
W czasie wojny byś się nie przejechał (1)
- 1 1
-
2018-11-20 08:27
A skąd wiesz?
- 0 0
-
2018-11-20 07:38
Tramwaj jaki jest każdy widzi. Kiedyś stal, skóra i drewno a dzisiaj plastik we wnętrzach. (2)
Wiecie, że po wojnie były bufety w niektórych tramwajach ? Coś ala " Wars".
Pamiętam konduktorów i konduktorki w tramwajach - " Biskupia Góra - wysiadać ! "
- w lany poniedziałek lali wiadrami wodą z Raduni pasażerów w tramwajach jadących na lub z Oruni.:-)- 31 1
-
2018-11-20 08:14
A był też taki konduktor ,który siedział przy tylnych drzwiach i na każdy przystanek miał ułożony wierszyk.
- 8 0
-
2018-11-20 15:33
Pięknie, chciałabym tak teraz. Wsiadam, kupuję bilet u konduktora, zamawiam kawę, siadam wygodnie i dojeżdżam punktualnie do pracy. Ależ się rozmarzyłam. :-)
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.