- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (428 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (49 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (162 opinie)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (76 opinii)
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
W ubiegłym tygodniu przedstawiliśmy zabytkowy tabor trolejbusowy w Gdyni. Teraz skupimy się na krótkiej prezentacji gdańskich perełek na szynach. Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje może się pochwalić w tym zakresie interesującym parkiem taborowym, który wykorzystywany jest podczas plenerowych wydarzeń oraz na liniach turystycznych.
Herbrand Metropolitan z 1873 roku
Herbrand Metropolitan to absolutny rarytas w posiadaniu GAiT. To drugi najstarszy zachowany tramwaj konny w Europie. Został wykonany w 1873 r. jako jeden z 25 wagonów do obsługi linii ze Śródmieścia do Oliwy, gdzie powstała zajezdnia przy ul. Pomorskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Obecnie prezentowany jest podczas różnego rodzaju wydarzeń plenerowych, na które transportowany jest na ciężarówce. Czasami dołączana do niego jest atrapa konia. W momencie uruchamiania tramwaju konnego "żywy" tabor ówczesnej spółki przewozowej liczył ok. 100 koni.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?
Bergmann z 1927 r.
Liczący ponad 90 lat tramwaj Bergmann jest jednym z 24 wagonów silnikowych serii Tw245, które wyprodukowała Gdańska Fabryka Wagonów (dzisiaj na jej terenie działa Stocznia Północna). Ich zakup był związany z uruchomieniem linii tramwajowej na Stogi. W ruchu liniowym były eksploatowane aż do 1973 roku.
Czytaj też: Historia budowy tramwaju na Stogi
Ring z 1930 r.
Wagony serii Tw269 również powstały w Gdańskiej Fabryce Wagonów. Potoczna nazwa Ring pochodzi od nazwy krańcówki przy ul. Kościuszki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na gdańskich torach Ringi było można spotkać jeszcze w latach 50. Potem zostały przebudowane na wagony gospodarcze, a dwa z nich w latach 80. trafiły do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. W 2016 r. udało się dokonać renowacji jednego wagonu i ponownego sprowadzenia do Gdańska. Drugi wagon pozostał w Krakowie i także został odrestaurowany.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?
Materiał archiwalny z 2016 r.
Konstal N z 1952 r.
N-ka to tramwaj powojennej produkcji, który miał pozwolić na szybkie uruchomienie komunikacji miejskiej w zniszczonych polskich miastach. Bazuje on na konstrukcji niemieckiego tramwaju wojennego KSW (Kriegsstrassenbahnwagen), który cechowała prostota i niewielki koszt produkcji.
Gdańska historyczna N-ka powstała w 1952 r. w fabryce Konstalu w Chorzowie i była eksploatowana liniowo do końca lat 70.
Materiał archiwalny z 2012 r.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Konstal 102Na z 1970 r.
Konstale 102Na były pierwszymi przegubowymi tramwajami w Gdańsku. Początkowo posiadały malowanie z przewagą koloru kremowego w nawiązaniu do przedwojennego, niemieckiego schematu malowania (taki też zastosowano na historycznym pojeździe), lecz ostatecznie zdecydowano się ujednolicić ich wygląd z pozostałym taborem.
W pierwszych latach skierowano je do obsługi połączeń ze Śródmieścia do Oliwy, zaś pod koniec lat 80. przesunięto do obsługi tras na Stogi i do Brzeźna.
W 1988 r. Gdańsk dokonał wymiany taborowej z Krakowem, dzięki czemu pozbył się wszystkich "stodwójek", a zyskał kolejne wagony 105N.
Obecna historyczna "stodwójka" nie pochodzi jednak z Krakowa, lecz z Wrocławia, który w 2009 r. sprzedawał wycofany z eksploatacji tabor. Gdańsk nabył tramwaj z myślą o zachowaniu pamięci o pojazdach tego typu w Grodzie Neptuna.
Czytaj też: Historyczna "stodwójka" w Gdańsku
Konstal 105N z 1977 r.
"Stopiątki" to najpopularniejsza seria tramwajów eksploatowanych na terenie Polski. Do Gdańska pierwsze wagony tego typu dotarły w 1975 r. W późniejszych latach oraz w ramach modernizacji wprowadzono w nich kilka modyfikacji, zmieniając tym samym oznaczenie na 105Na.
Gdański historyczny wagon został wyprodukowany w 1977 roku i był liniowo eksploatowany do 2005 r. Po wycofaniu z ruchu "uwsteczniono" jego wygląd do pierwowzoru 105N, dołączając czasami do składu nauki jazdy.
Czytaj też: Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Nie tylko niskopodłogowe
Tramwaje w Gdańsku w 1989 r.
Tramwaj Konstal 105Na na ul. Łąkowej
Oprócz taboru historycznego GAiT, na terenie Gdańska znajduje się jeszcze jeden tramwaj, pełniący funkcję stałego, nieruchomego eksponatu. Mowa o Konstalu 105Na z 1978 r., który został ustawiony na ul. Łąkowej w 2015 roku Ma on przypominać o funkcjonującej tutaj w przeszłości trasie tramwajowej oraz działającej do 1999 roku zajezdni tramwajowej.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (85) 5 zablokowanych
-
2018-11-20 20:56
brak jednego..
zniesławienie pięknej-nadal działającej-ósemki!
- 3 0
-
2018-11-24 11:57
Zapomniane tramwaje
Szkoda, że nie ostał się żaden tramwaj typu Pullman niskopodłogowy. Taki typ jeżdził na trasie Brzeżno- Waryńskiego (linia 5). Wejście (obustronne) było w środku wagonu. Pamiętam też czasy dawnej linii 6 z Oruni- były 2 albo 3 mijanki- tramwaje kursowały górą wzdłuż kanału Raduni, a pętlę miały przy zapleczu NBP.
- 5 0
-
2021-08-14 12:09
W Wolnym Gdansku mieszkali Polacy i szwaby dlaczego w dzisiejszym Polskim Gdansku napisy sa niemieckie ?????
Tak tym pseudo polskim wlodarzom miasta tęskno do POtomkow nazistow i hitlerowcow ???? Jak swiat swiatem nigdy niemiec Polakowi bratem !!!!
- 2 1
-
2024-06-19 08:20
Stare?
Nie ma kasy na nowe?
Perełki?-ładnie oprawić tekst
Na paradach powinny jeździć- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.