- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (385 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (230 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (123 opinie)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (43 opinie)
- 5 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (54 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (28 opinii)
Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie Fali. System ma działać także w Elblągu
Prawie 1 mln zł kary nałożyła spółka Innobaltica na Asseco Data Systems, wykonawcę systemu Fala. To skutek opóźnień przy wdrożeniu systemu, który miał ułatwić i uprościć pasażerom kupowanie biletów na komunikację miejską w Trójmieście i na Pomorzu. Co ciekawe, choć system przewidziany jest wyłącznie na woj. pomorskie, urządzenia Fali pojawią się niebawem także w Elblągu.
Obecnie - pół roku po uruchomieniu testów - system wciąż działa na pół gwizdka.
Twórcom Fali nadal nie udało się uruchomić urządzeń na kolei, nie działa też optymalizacja oferty, a więc automatyczna zamiana kilku biletów jednoprzejazdowych na bardziej atrakcyjny cenowo bilet całodobowy. Nie ma też nowej oferty taryfowej, przez co zdecydowana większość pasażerów mogła przez wiele tygodni nie zorientować się, że Fala działa.
Część z nich swoje uwagi zamieszcza też w Raporcie z Trójmiasta.
System Fala nie działa (31 opinii)
Przedstawiciele Innobaltiki zapewniają jednak, że w tle toczą się prace nad wdrożeniem systemu na kolei. Ma to nastąpić w kilku etapach, ale szczegóły wdrożenia wciąż nie są znane.
- Spółka InnoBaltica oraz wykonawca systemu Fala - Asseco Data Systems - pośród wielu wykonywanych prac skoncentrowani są obecnie przede wszystkim na uruchomieniu testów publicznych w ramach połączeń kolejowych - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki Innobaltica. - Upublicznianie tej usługi nastąpi w kilku etapach. Dopracowywane są szczegóły. Seryjnie trwają testy wewnętrzne na kolei. Regularnie eliminowane są problemy, głównie natury informatycznej. Termin oraz zakres uruchomienia testów publicznych dla pasażerów pociągów SKM i Polregio zostanie podany w maju br. W przypadku Polregio dotyczy to także linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
"Kary dotyczą m.in. zbyt długiego czasu reakcji walidatorów na operacje kartami czy też braku terminowego usunięcia zdefiniowanych błędów systemu, takich jak nieprawidłowe naliczanie opłaty za bilet" - informuje Innobaltica.
Najpierw dialog, teraz już prawie 1 mln zł kary
Dotychczas, gdy dziennikarze dopytywali przedstawicieli Innobaltiki, w jaki sposób wpływają na wykonawcę systemu i dopingują go do szybszej i bardziej efektywnej pracy, słyszeliśmy zapewnienia, że prace postępują, a komunikacja pomiędzy obiema stronami przypomina porozumiewawczy dialog. W biznesie jednak nie ma sentymentów i wobec kilkumiesięcznych opóźnień uruchomiono pierwsze kary umowne zapisane w umowie.
- W toku realizowanej umowy suma kar wstępnie naliczonych wykonawcy wynosi prawie 860 tys. zł - dodaje Maciejewski. - Kary naliczane są zgodnie z umową z wykonawcą. Każdorazowo są szczegółowo uzasadniane i udowadniane, przede wszystkim w praktyce tzw. testów publicznych. Dotyczą one m.in. zbyt długiego czasu reakcji walidatorów na operacje kartami czy też braku terminowego usunięcia zdefiniowanych błędów systemu, takich jak nieprawidłowe naliczanie opłaty za bilet. Szczegółowe i ostateczne podsumowanie kar dla wykonawcy będzie możliwe dopiero po docelowym, pełnym uruchomieniu systemu. Wykonawca od kar odwołał się i są one w procedowaniu.
Fala wkrótce także w Elblągu
Co ciekawe, mimo że system Fala nadal nie ruszył w pełnym zakresie ani w Trójmieście, ani na Pomorzu, to już trwają prace nad rozszerzeniem jego zakresu o kolejne miasto. Walidatory mają się wkrótce pojawić na przystankach kolejowych w Elblągu.
- To duży węzeł kolejowy tuż przy granicy z województwem pomorskim. To także bardzo poważna liczba pasażerów z tego miasta dojeżdżających regularnie pociągami do Malborka, Tczewa czy Trójmiasta. Dlatego też spółka InnoBaltica założyła już na etapie składania wniosku o dofinansowanie, że przy okazji montażu urządzeń systemu Fala na linii kolejowej w tym kierunku umieści czytniki kart i falomaty także na dworcu elbląskim. Wykonanie tego od razu w ramach planowanych prac terenowych było najrozsądniejszym rozwiązaniem - wyjaśnia powody takiej decyzji Maciejewski.
Jak dodaje, z perspektywy pasażera podróżującego np. na trasie Elbląg - Gdańsk byłoby bardzo problematyczne, że nie od pierwszej, a dopiero późniejszej stacji, po przekroczeniu granicy województw, może korzystać z rozwiązań Fali. Niewykluczone, że w przyszłości Fala pojawi się też w innych dużych miastach nieopodal Pomorza. Pod uwagę brany jest Grudziądz, Koszalin i Bydgoszcz w relacji do Chojnic.
- Oczywiście montaż urządzeń to początek drogi do włączenia kolejowo Elbląga do Fali. Konieczny jest jeszcze szereg formalności, w tym porozumień pomiędzy urzędami marszałkowskimi. Wierzymy jednak, że uda się to załatwić z korzyścią dla mieszkańców i turystów. Od początku projektu zakładany był jego perspektywiczny potencjał do wyjścia zasięgiem poza granice administracyjne województwa pomorskiego. Szczególnie w przypadku połączeń kolejowych z miastami i węzłami, gdzie występują istotne potoki pasażerskie na pograniczu województw - dodaje.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.
Jak działa - lub nie - system Fala?
Miejsca
Opinie (292) 7 zablokowanych
-
2024-05-07 09:15
Będzie kolejne "Never ending story"
... jak z informatyzacją ZUS ... kiedyś Prokom, teraz Asseco
- 1 0
-
2024-05-07 09:36
Myślałem że już z tego systemu zrezygnowano bo się nie sprawdza, a tu pchaja go na siłę dalej ,a kasa cały czas płynie !!!!!!!
- 3 0
-
2024-05-07 10:29
a wystarczyło wprowadzić wspólny bilet
zmarnowany potencjał tego systemu
- 3 0
-
2024-05-07 12:47
co znaczy milion strat przy wielu milionach wyłudzonych pieniedzy!!!!
- 3 0
-
2024-05-07 15:59
Firma wałek, wybrała inną firmę wałek.
Przecież Asseco to jest jakiś żart. Oni nic na czas nie oddali.
Poza tym wychodzi na to, że Innobaltica powstała tylko po to, by utworzyć zarząd. A pracę ma wykonać kto inny.
Bardzo brzydko to pachnie.- 4 0
-
2024-05-07 17:09
Czym się różni Fala od Jakdojade?
Czy ktoś umie to wyjaśnić?
- 2 0
-
2024-05-07 17:34
Tak niska kara?
To żart i farsa!
- 2 0
-
2024-05-07 23:06
W ankiecie brakuje jednej odpowiedzi:
"Fala to kolejna farsa za pieniądze podatników, mimo wszystko ponownie zagłosuję na Dulkiewicz"
- 1 0
-
2024-05-08 10:38
Lepiej zlikwidować teraz, póki czas...
A nie być mądrym po szkodzie!
- 2 0
-
2024-05-08 12:28
FALA jest bezwzglednie koniecznia. Tylko w ten sposob mozna polaczyc logistycznie Trojmiasto w jedna calosc. Problemem jest wdrozenie - a to jest wysoce niekompetentne. Przeciez caly plan polegal na tym, aby FALA zastapila obecny, calkowicie archaiczny system biletow elektronicznych, ktory pamieta pozne lata 2000. I zamiast porzadku jest jeden wielki bordel: brak wszystkich przewoznikow, aplikacja ktora dziala tylko na najnowszych urzadzeniach mobilnych, problemy z zawieszaniem sie urzadzen u przewoznikow. To sa podstawy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.