- 1 Taksówki droższe i trudniej dostępne (134 opinie)
- 2 Plaga rowerowych wraków w Trójmieście (171 opinii)
- 3 Koniec połowów na Oksywiu. Co z kutrami? (213 opinii)
- 4 Trudne życie lokatorów gminnej kamienicy (291 opinii)
- 5 Zejście do zbiornika spłynęło z deszczem (74 opinie)
- 6 Blokują przejście, stojąc w kolejce do kasy (295 opinii)
Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie Fali. System ma działać także w Elblągu
Prawie 1 mln zł kary nałożyła spółka Innobaltica na Asseco Data Systems, wykonawcę systemu Fala. To skutek opóźnień przy wdrożeniu systemu, który miał ułatwić i uprościć pasażerom kupowanie biletów na komunikację miejską w Trójmieście i na Pomorzu. Co ciekawe, choć system przewidziany jest wyłącznie na woj. pomorskie, urządzenia Fali pojawią się niebawem także w Elblągu.
Obecnie - pół roku po uruchomieniu testów - system wciąż działa na pół gwizdka.
Twórcom Fali nadal nie udało się uruchomić urządzeń na kolei, nie działa też optymalizacja oferty, a więc automatyczna zamiana kilku biletów jednoprzejazdowych na bardziej atrakcyjny cenowo bilet całodobowy. Nie ma też nowej oferty taryfowej, przez co zdecydowana większość pasażerów mogła przez wiele tygodni nie zorientować się, że Fala działa.
Część z nich swoje uwagi zamieszcza też w Raporcie z Trójmiasta.
System Fala nie działa (31 opinii)
Przedstawiciele Innobaltiki zapewniają jednak, że w tle toczą się prace nad wdrożeniem systemu na kolei. Ma to nastąpić w kilku etapach, ale szczegóły wdrożenia wciąż nie są znane.
- Spółka InnoBaltica oraz wykonawca systemu Fala - Asseco Data Systems - pośród wielu wykonywanych prac skoncentrowani są obecnie przede wszystkim na uruchomieniu testów publicznych w ramach połączeń kolejowych - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki Innobaltica. - Upublicznianie tej usługi nastąpi w kilku etapach. Dopracowywane są szczegóły. Seryjnie trwają testy wewnętrzne na kolei. Regularnie eliminowane są problemy, głównie natury informatycznej. Termin oraz zakres uruchomienia testów publicznych dla pasażerów pociągów SKM i Polregio zostanie podany w maju br. W przypadku Polregio dotyczy to także linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
"Kary dotyczą m.in. zbyt długiego czasu reakcji walidatorów na operacje kartami czy też braku terminowego usunięcia zdefiniowanych błędów systemu, takich jak nieprawidłowe naliczanie opłaty za bilet" - informuje Innobaltica.
Najpierw dialog, teraz już prawie 1 mln zł kary
Dotychczas, gdy dziennikarze dopytywali przedstawicieli Innobaltiki, w jaki sposób wpływają na wykonawcę systemu i dopingują go do szybszej i bardziej efektywnej pracy, słyszeliśmy zapewnienia, że prace postępują, a komunikacja pomiędzy obiema stronami przypomina porozumiewawczy dialog. W biznesie jednak nie ma sentymentów i wobec kilkumiesięcznych opóźnień uruchomiono pierwsze kary umowne zapisane w umowie.
- W toku realizowanej umowy suma kar wstępnie naliczonych wykonawcy wynosi prawie 860 tys. zł - dodaje Maciejewski. - Kary naliczane są zgodnie z umową z wykonawcą. Każdorazowo są szczegółowo uzasadniane i udowadniane, przede wszystkim w praktyce tzw. testów publicznych. Dotyczą one m.in. zbyt długiego czasu reakcji walidatorów na operacje kartami czy też braku terminowego usunięcia zdefiniowanych błędów systemu, takich jak nieprawidłowe naliczanie opłaty za bilet. Szczegółowe i ostateczne podsumowanie kar dla wykonawcy będzie możliwe dopiero po docelowym, pełnym uruchomieniu systemu. Wykonawca od kar odwołał się i są one w procedowaniu.
Fala wkrótce także w Elblągu
Co ciekawe, mimo że system Fala nadal nie ruszył w pełnym zakresie ani w Trójmieście, ani na Pomorzu, to już trwają prace nad rozszerzeniem jego zakresu o kolejne miasto. Walidatory mają się wkrótce pojawić na przystankach kolejowych w Elblągu.
- To duży węzeł kolejowy tuż przy granicy z województwem pomorskim. To także bardzo poważna liczba pasażerów z tego miasta dojeżdżających regularnie pociągami do Malborka, Tczewa czy Trójmiasta. Dlatego też spółka InnoBaltica założyła już na etapie składania wniosku o dofinansowanie, że przy okazji montażu urządzeń systemu Fala na linii kolejowej w tym kierunku umieści czytniki kart i falomaty także na dworcu elbląskim. Wykonanie tego od razu w ramach planowanych prac terenowych było najrozsądniejszym rozwiązaniem - wyjaśnia powody takiej decyzji Maciejewski.
Jak dodaje, z perspektywy pasażera podróżującego np. na trasie Elbląg - Gdańsk byłoby bardzo problematyczne, że nie od pierwszej, a dopiero późniejszej stacji, po przekroczeniu granicy województw, może korzystać z rozwiązań Fali. Niewykluczone, że w przyszłości Fala pojawi się też w innych dużych miastach nieopodal Pomorza. Pod uwagę brany jest Grudziądz, Koszalin i Bydgoszcz w relacji do Chojnic.
- Oczywiście montaż urządzeń to początek drogi do włączenia kolejowo Elbląga do Fali. Konieczny jest jeszcze szereg formalności, w tym porozumień pomiędzy urzędami marszałkowskimi. Wierzymy jednak, że uda się to załatwić z korzyścią dla mieszkańców i turystów. Od początku projektu zakładany był jego perspektywiczny potencjał do wyjścia zasięgiem poza granice administracyjne województwa pomorskiego. Szczególnie w przypadku połączeń kolejowych z miastami i węzłami, gdzie występują istotne potoki pasażerskie na pograniczu województw - dodaje.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.
Jak działa - lub nie - system Fala?
Miejsca
Opinie (292) 7 zablokowanych
-
2024-05-06 16:26
Może nie jest to przewał taki jak w Orlen,
ale ja bym się temu jednak przyjrzał. Kto, kiedy, dlaczego i ile.
- 6 4
-
2024-05-06 16:51
Coś czuje że będzie afera i powtórka na miano Mevo 1.0
- 17 0
-
2024-05-06 16:54
FALA podwyżek
Ten projekt od początku był próbą wyłudzenia dotacji, system wg znawców i wcześniejszych artykułów przestarzały i nie rozwojowy, średnia apka xxx czy xxx da więcej możliwości, koszt utrzymania systemu FALA to dopiero złote jako dla zarządzających a użytkownicy niech płaczą i płacą, podwyżki będą co chwila
- 14 0
-
2024-05-06 16:59
Po kiego sytem ktory nie wnosi nic nowego??
Sa apki typu skycash czy jakdojade i tam sie kupuje bilety. Tu, tworza kolejna apke do biletow zamiast w koncu jednego wspolnego i taniego biletu!!!!!!
- 13 0
-
2024-05-06 17:05
Ta fala i jej obsługa to chyba kosztuje więcej niż wpływy z biletów
Więc pani prezydent super eko podobno... Zrób bezpłatna komunikację!!!
- 18 0
-
2024-05-06 17:05
wy..... z Falą. niech żyje jeden bilet na wszystkie środki transportu w Trójmieście i miesięczny poniżej 100zł (wzorem Warszawy). Precz z spółkami dojącymi pasażerów. Tylko jedna, prosta taryfa - Normalny, ulgowy i jakiś 3 dniowy dla turystów.
- 19 0
-
2024-05-06 17:09
Marnotrawstwo (1)
Później widzimy podsumowania ile to pieniedzy z Unii dostajemy. Te wydawnictwo środków unijnych na siłę, podobnie pewnie było z tristarem. Za te same pieniądze podchodząc do nich jak do "swoich", z pewnością byłyby efektywniej wykorzystane. Na jednym ze zdjęć widzę 6 czytników niemal jeden przy drugim. Jak autor tej koncepcji wyobraża sobie równoległe używanie 6 na raz? Przecież tam jest za mało miejsca zeby 6 osob stało jedna obok drugiej. Nie mówiąc o tym że lepiej było postawić najpierw 2, zobaczyć jak wygląda użycie i potem dokładać kolejne. No ale pieniądze trzeba było wydać tu i teraz. Parodia
- 17 1
-
2024-05-06 18:38
Jak z przysiadakami i delfinkami, które rozpełzły się gromadami.
- 3 0
-
2024-05-06 17:18
Fala to takie owce z Dolnego Miasta tylko trochę droższa.
- 14 0
-
2024-05-06 17:22
On nawet ja jedną czwartą gwizdka nie działa.
- 13 0
-
2024-05-06 17:53
nie dla fali
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.