- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (387 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (231 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (128 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (45 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (34 opinie)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (55 opinii)
Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie Fali. System ma działać także w Elblągu
Prawie 1 mln zł kary nałożyła spółka Innobaltica na Asseco Data Systems, wykonawcę systemu Fala. To skutek opóźnień przy wdrożeniu systemu, który miał ułatwić i uprościć pasażerom kupowanie biletów na komunikację miejską w Trójmieście i na Pomorzu. Co ciekawe, choć system przewidziany jest wyłącznie na woj. pomorskie, urządzenia Fali pojawią się niebawem także w Elblągu.
Obecnie - pół roku po uruchomieniu testów - system wciąż działa na pół gwizdka.
Twórcom Fali nadal nie udało się uruchomić urządzeń na kolei, nie działa też optymalizacja oferty, a więc automatyczna zamiana kilku biletów jednoprzejazdowych na bardziej atrakcyjny cenowo bilet całodobowy. Nie ma też nowej oferty taryfowej, przez co zdecydowana większość pasażerów mogła przez wiele tygodni nie zorientować się, że Fala działa.
Część z nich swoje uwagi zamieszcza też w Raporcie z Trójmiasta.
System Fala nie działa (31 opinii)
Przedstawiciele Innobaltiki zapewniają jednak, że w tle toczą się prace nad wdrożeniem systemu na kolei. Ma to nastąpić w kilku etapach, ale szczegóły wdrożenia wciąż nie są znane.
- Spółka InnoBaltica oraz wykonawca systemu Fala - Asseco Data Systems - pośród wielu wykonywanych prac skoncentrowani są obecnie przede wszystkim na uruchomieniu testów publicznych w ramach połączeń kolejowych - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki Innobaltica. - Upublicznianie tej usługi nastąpi w kilku etapach. Dopracowywane są szczegóły. Seryjnie trwają testy wewnętrzne na kolei. Regularnie eliminowane są problemy, głównie natury informatycznej. Termin oraz zakres uruchomienia testów publicznych dla pasażerów pociągów SKM i Polregio zostanie podany w maju br. W przypadku Polregio dotyczy to także linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
"Kary dotyczą m.in. zbyt długiego czasu reakcji walidatorów na operacje kartami czy też braku terminowego usunięcia zdefiniowanych błędów systemu, takich jak nieprawidłowe naliczanie opłaty za bilet" - informuje Innobaltica.
Najpierw dialog, teraz już prawie 1 mln zł kary
Dotychczas, gdy dziennikarze dopytywali przedstawicieli Innobaltiki, w jaki sposób wpływają na wykonawcę systemu i dopingują go do szybszej i bardziej efektywnej pracy, słyszeliśmy zapewnienia, że prace postępują, a komunikacja pomiędzy obiema stronami przypomina porozumiewawczy dialog. W biznesie jednak nie ma sentymentów i wobec kilkumiesięcznych opóźnień uruchomiono pierwsze kary umowne zapisane w umowie.
- W toku realizowanej umowy suma kar wstępnie naliczonych wykonawcy wynosi prawie 860 tys. zł - dodaje Maciejewski. - Kary naliczane są zgodnie z umową z wykonawcą. Każdorazowo są szczegółowo uzasadniane i udowadniane, przede wszystkim w praktyce tzw. testów publicznych. Dotyczą one m.in. zbyt długiego czasu reakcji walidatorów na operacje kartami czy też braku terminowego usunięcia zdefiniowanych błędów systemu, takich jak nieprawidłowe naliczanie opłaty za bilet. Szczegółowe i ostateczne podsumowanie kar dla wykonawcy będzie możliwe dopiero po docelowym, pełnym uruchomieniu systemu. Wykonawca od kar odwołał się i są one w procedowaniu.
Fala wkrótce także w Elblągu
Co ciekawe, mimo że system Fala nadal nie ruszył w pełnym zakresie ani w Trójmieście, ani na Pomorzu, to już trwają prace nad rozszerzeniem jego zakresu o kolejne miasto. Walidatory mają się wkrótce pojawić na przystankach kolejowych w Elblągu.
- To duży węzeł kolejowy tuż przy granicy z województwem pomorskim. To także bardzo poważna liczba pasażerów z tego miasta dojeżdżających regularnie pociągami do Malborka, Tczewa czy Trójmiasta. Dlatego też spółka InnoBaltica założyła już na etapie składania wniosku o dofinansowanie, że przy okazji montażu urządzeń systemu Fala na linii kolejowej w tym kierunku umieści czytniki kart i falomaty także na dworcu elbląskim. Wykonanie tego od razu w ramach planowanych prac terenowych było najrozsądniejszym rozwiązaniem - wyjaśnia powody takiej decyzji Maciejewski.
Jak dodaje, z perspektywy pasażera podróżującego np. na trasie Elbląg - Gdańsk byłoby bardzo problematyczne, że nie od pierwszej, a dopiero późniejszej stacji, po przekroczeniu granicy województw, może korzystać z rozwiązań Fali. Niewykluczone, że w przyszłości Fala pojawi się też w innych dużych miastach nieopodal Pomorza. Pod uwagę brany jest Grudziądz, Koszalin i Bydgoszcz w relacji do Chojnic.
- Oczywiście montaż urządzeń to początek drogi do włączenia kolejowo Elbląga do Fali. Konieczny jest jeszcze szereg formalności, w tym porozumień pomiędzy urzędami marszałkowskimi. Wierzymy jednak, że uda się to załatwić z korzyścią dla mieszkańców i turystów. Od początku projektu zakładany był jego perspektywiczny potencjał do wyjścia zasięgiem poza granice administracyjne województwa pomorskiego. Szczególnie w przypadku połączeń kolejowych z miastami i węzłami, gdzie występują istotne potoki pasażerskie na pograniczu województw - dodaje.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.
Jak działa - lub nie - system Fala?
Miejsca
Opinie (292) 7 zablokowanych
-
2024-05-06 15:40
A kiedy kara dla Miasta Gdańsk za marnowanie naszych pieniędzy?
- 25 0
-
2024-05-06 15:49
Do kryminału
Autorów w powinien przesłuchać prokurator.
- 17 0
-
2024-05-06 15:50
Podstawową wadą Fali nie jest żaden z jej elementów. (8)
Problem polega przede wszystkim na tym, że społeczeństwo pozostaje niedoinformowane. Wielu o Fali nawet nie słyszało, inni coś tam słyszeli, ale nie wiedzą o co właściwie chodzi. I dlatego pod każdym artykułem na temat Fali pojawiają się "fachowe" opinie ludzi, którzy nie maja zielonego pojęcia o czym piszą. Krytycy nie przyjmują argumentu, że analogiczne systemy działają z powodzeniem w wielu miastach w Europie.
Poza tym niewielu zdaje sobie sprawę, że wdrożenie systemu jest walką z takimi instytucjami jak np. kolej, gdzie komunistyczne zaszłości w postaci systemu pracy i braku odpowiedzialności mają się świetnie.- 4 35
-
2024-05-06 16:07
Co daje mi Fala, czego nie daje mi aplikacja w smartfonie? (4)
- 20 1
-
2024-05-06 16:11
To ja ci odpowiem - nie mam smartfona i nie mam zamiaru kupować (3)
Kartę przykładam i bilet skasowany
ww- 2 18
-
2024-05-06 16:18
Dzbanie niemasz smartfona ato ciekawe czyli takich jak ty jest 0,005% społeczesntwa to dlaciebie wydali setki milioinów? (1)
Dzbanie kazdy taki jak ty ma koniecznosc chwalenia sie swoja glupota
- 6 6
-
2024-05-06 18:13
Dla 0.1% z 2 mln korzystających z komunikacji, za jedyne 153 mln + 25 rocznie....
Warto.
- 3 0
-
2024-05-06 23:01
To czy skasowany to się okazuje dopiero przy kontroli.
- 5 0
-
2024-05-06 17:40
Owszem działają. A, fala nie działa.
Poza tym, to byłoby dobre 20 lat temu. Teraz aplikacja lepsza.
Każdy posiada telefon, masz płatność i potwierdzenie.
A jednorazowy bilet? Najprostsze urządzenia jak w Japonii. Moneta albo karta. Jeden rodzaj biletów na trójmiasto, autobusy i kolej.
Strefa a, b, c jak w Paryżu.- 7 0
-
2024-05-06 18:41
Czyli fala miała być "walką z koleją" która sobie radzi? Oceną fali jest to, że nikt nie korzysta. Pudło.
- 7 0
-
2024-05-06 23:37
marnej baletnicy wadzi...
rąbek u spódnicy...
Skoro nie macie nic sensownego do zaproponowania, nic dziwnego, że np. kolej w to nie wchodzi...- 2 0
-
2024-05-06 15:57
Nie ma kto się zająć tym przekrętem "Fala" (1)
Bo sędziowie Tuska ich kryją albo uciekają na Białoruś szukać azylu.
- 18 3
-
2024-05-06 18:44
"Prawo jak my je rozumiemy".
- 1 0
-
2024-05-06 15:58
Żenada
Kara symboliczna. Asseco Data śmieje się z tej informacja jak Ola po ogłoszeniu wyników wyborów.
- 18 0
-
2024-05-06 16:03
Święta Trójca Trójmiasta: (1)
TriStar - 160 mln + 25 mln rocznie
Mevo - 159 mln
Fala - 153 mln + 25 mln rocznie
To jakieś 500 PLN od mieszkańca + 25 rocznie na TriStar + 11 na biletomaty o nazwie Fala.
Brawo.
Pomniejszych sukcesów nie wspomnę.- 30 1
-
2024-05-06 18:45
Pomniejsze też trzeba dodać. Grosik do grosika.
- 3 0
-
2024-05-06 16:04
a jak ostatnio pisalem ze biletomaty nie dzialaja i appki bankowe nie dzialaja
to mowili ze mozna w autobusie kupic, i co, wychodzi ze jednak nie bardzo
- 20 0
-
2024-05-06 16:06
Gdańszczanie tego pragną przecież.
Dopiero co to powiedzieli publicznie.
- 18 0
-
2024-05-06 16:08
Te kary są już wliczone w cenę kilkukrotnie
- 17 0
-
2024-05-06 16:11
Ach ta cudna Fala (9)
Po pierwsze kto ma aplikacje w telefonie
kupuje bilety przez aplikację reszta kupuje u kierowcy. Z systemu Fala
naprawdę sporadycznie korzystają ludzie. Tak po prawdzie jeśli ktoś z tego chce skorzystać pyta się kierowcy a to wstrzymuje odjazd i ten system jest durnowaty.
Od początku było wiadomo że utopiono w to kupę kasy i nikt z tego się nie wycofa. Jest tylko zasłona dymna pod publikę iż coś tam poprawia lub poprawiają.
Powstał gniot za publiczne pieniądze więc wszyscy za gniota musimy płacić po trupach do celu.- 25 1
-
2024-05-06 16:15
Kierowcy w Trójmieście nie sprzedają biletów i nie mam smartfona (8)
- 4 9
-
2024-05-06 16:20
Ooooooo (6)
Dobry kawał to co w takim razie pasażerowie kupują u kierowcy.
- 6 4
-
2024-05-06 17:08
Ooooo.... (1)
a w jakim to tramwaju, trolejbusie, czy autobusie komunikacji miejskiej w Trójmieście można kupić bilet u kierowcy??
Byłeś tu kiedyś?- 3 6
-
2024-05-06 17:55
Nie wierzę że można takie farmazony pisać. Proponuję przejażdżkę trelejbusem czy autobusem w Gdyni na początek dnia.
- 3 2
-
2024-05-06 18:02
Pasażerowie kupują bilety wyłącznie w prywatnych podmiejskich autobusach (w których nie ma systemu FALA). (3)
W komunikacji miejskiej w Trójmieście, nie ma możliwości zakupu biletu u kierowcy
- 3 1
-
2024-05-06 18:08
W Gdyni można, w Gdańsku nie ma takiej możiwości (1)
- 3 0
-
2024-05-06 18:48
Gdańsk zawsze lepszy w nowinkach.
- 0 1
-
2024-05-06 18:47
Kosmita?
- 0 0
-
2024-05-06 18:46
Nieprawda.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.