- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (370 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (189 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (100 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (49 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (253 opinie)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie Fali. System ma działać także w Elblągu
Prawie 1 mln zł kary nałożyła spółka Innobaltica na Asseco Data Systems, wykonawcę systemu Fala. To skutek opóźnień przy wdrożeniu systemu, który miał ułatwić i uprościć pasażerom kupowanie biletów na komunikację miejską w Trójmieście i na Pomorzu. Co ciekawe, choć system przewidziany jest wyłącznie na woj. pomorskie, urządzenia Fali pojawią się niebawem także w Elblągu.
Obecnie - pół roku po uruchomieniu testów - system wciąż działa na pół gwizdka.
Twórcom Fali nadal nie udało się uruchomić urządzeń na kolei, nie działa też optymalizacja oferty, a więc automatyczna zamiana kilku biletów jednoprzejazdowych na bardziej atrakcyjny cenowo bilet całodobowy. Nie ma też nowej oferty taryfowej, przez co zdecydowana większość pasażerów mogła przez wiele tygodni nie zorientować się, że Fala działa.
Część z nich swoje uwagi zamieszcza też w Raporcie z Trójmiasta.
System Fala nie działa (31 opinii)
Przedstawiciele Innobaltiki zapewniają jednak, że w tle toczą się prace nad wdrożeniem systemu na kolei. Ma to nastąpić w kilku etapach, ale szczegóły wdrożenia wciąż nie są znane.
- Spółka InnoBaltica oraz wykonawca systemu Fala - Asseco Data Systems - pośród wielu wykonywanych prac skoncentrowani są obecnie przede wszystkim na uruchomieniu testów publicznych w ramach połączeń kolejowych - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki Innobaltica. - Upublicznianie tej usługi nastąpi w kilku etapach. Dopracowywane są szczegóły. Seryjnie trwają testy wewnętrzne na kolei. Regularnie eliminowane są problemy, głównie natury informatycznej. Termin oraz zakres uruchomienia testów publicznych dla pasażerów pociągów SKM i Polregio zostanie podany w maju br. W przypadku Polregio dotyczy to także linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
"Kary dotyczą m.in. zbyt długiego czasu reakcji walidatorów na operacje kartami czy też braku terminowego usunięcia zdefiniowanych błędów systemu, takich jak nieprawidłowe naliczanie opłaty za bilet" - informuje Innobaltica.
Najpierw dialog, teraz już prawie 1 mln zł kary
Dotychczas, gdy dziennikarze dopytywali przedstawicieli Innobaltiki, w jaki sposób wpływają na wykonawcę systemu i dopingują go do szybszej i bardziej efektywnej pracy, słyszeliśmy zapewnienia, że prace postępują, a komunikacja pomiędzy obiema stronami przypomina porozumiewawczy dialog. W biznesie jednak nie ma sentymentów i wobec kilkumiesięcznych opóźnień uruchomiono pierwsze kary umowne zapisane w umowie.
- W toku realizowanej umowy suma kar wstępnie naliczonych wykonawcy wynosi prawie 860 tys. zł - dodaje Maciejewski. - Kary naliczane są zgodnie z umową z wykonawcą. Każdorazowo są szczegółowo uzasadniane i udowadniane, przede wszystkim w praktyce tzw. testów publicznych. Dotyczą one m.in. zbyt długiego czasu reakcji walidatorów na operacje kartami czy też braku terminowego usunięcia zdefiniowanych błędów systemu, takich jak nieprawidłowe naliczanie opłaty za bilet. Szczegółowe i ostateczne podsumowanie kar dla wykonawcy będzie możliwe dopiero po docelowym, pełnym uruchomieniu systemu. Wykonawca od kar odwołał się i są one w procedowaniu.
Fala wkrótce także w Elblągu
Co ciekawe, mimo że system Fala nadal nie ruszył w pełnym zakresie ani w Trójmieście, ani na Pomorzu, to już trwają prace nad rozszerzeniem jego zakresu o kolejne miasto. Walidatory mają się wkrótce pojawić na przystankach kolejowych w Elblągu.
- To duży węzeł kolejowy tuż przy granicy z województwem pomorskim. To także bardzo poważna liczba pasażerów z tego miasta dojeżdżających regularnie pociągami do Malborka, Tczewa czy Trójmiasta. Dlatego też spółka InnoBaltica założyła już na etapie składania wniosku o dofinansowanie, że przy okazji montażu urządzeń systemu Fala na linii kolejowej w tym kierunku umieści czytniki kart i falomaty także na dworcu elbląskim. Wykonanie tego od razu w ramach planowanych prac terenowych było najrozsądniejszym rozwiązaniem - wyjaśnia powody takiej decyzji Maciejewski.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Smartfony, tablety, telewizory na sprzedaż
Jak dodaje, z perspektywy pasażera podróżującego np. na trasie Elbląg - Gdańsk byłoby bardzo problematyczne, że nie od pierwszej, a dopiero późniejszej stacji, po przekroczeniu granicy województw, może korzystać z rozwiązań Fali. Niewykluczone, że w przyszłości Fala pojawi się też w innych dużych miastach nieopodal Pomorza. Pod uwagę brany jest Grudziądz, Koszalin i Bydgoszcz w relacji do Chojnic.
- Oczywiście montaż urządzeń to początek drogi do włączenia kolejowo Elbląga do Fali. Konieczny jest jeszcze szereg formalności, w tym porozumień pomiędzy urzędami marszałkowskimi. Wierzymy jednak, że uda się to załatwić z korzyścią dla mieszkańców i turystów. Od początku projektu zakładany był jego perspektywiczny potencjał do wyjścia zasięgiem poza granice administracyjne województwa pomorskiego. Szczególnie w przypadku połączeń kolejowych z miastami i węzłami, gdzie występują istotne potoki pasażerskie na pograniczu województw - dodaje.
Całkowita wartość systemu Fala to 153 mln zł, z czego 90 mln zł to dofinansowanie z funduszy UE.
Jak działa - lub nie - system Fala?
Miejsca
Opinie (292) 7 zablokowanych
-
2024-05-06 14:41
taka ra to jest farsa za to kare my zaplacimy i tak to tak jak oni sami sobie kary wystawiaja parodia! (1)
- 18 1
-
2024-05-07 17:53
No taka ra to rzeczywiście problem
- 1 0
-
2024-05-06 14:43
(1)
Ta inwestycja jest tak potrzebna Trójmiastu jak świni siodło...
- 39 1
-
2024-05-07 17:54
Naprawdę potrzebujesz siodła? Da się załatwić :)
- 0 2
-
2024-05-06 14:44
Kare to powinien z własnej kieszeni zapłacić Piotr Borawski i spółka.
System fala to bubel za miliony monet.
- 44 0
-
2024-05-06 14:46
Ten system jest niepotrzebny (1)
Mało kto z niego korzysta, bo ludzie jeśli już nie jeżdżą na miesięcznych, to wolą kupić bilet przez apke mobilet lub w biletomacie.
- 43 1
-
2024-05-06 15:55
Mało kto korzysta, bo nie oferuje on żadnych zalet ani zniżek
to to jest problemem. Absolutny brak powodu do zmiany. "Skoro nie widać różnicy, to po co sobie tym zawracać głowę?"
- 11 0
-
2024-05-06 14:48
Brakuje w ankiecie opcji do wybrania: (1)
Tak, próbowałem ale nie działa
- 32 1
-
2024-05-06 18:56
Ciekawe jak bardzo tendencyjna ankieta. 3 pytania sugerują zadowolenie.
- 5 0
-
2024-05-06 14:48
Rekordzistka XD
Gosia jest chyba rekordzistą w łapaniu kar umownych w Polsce spośród wszystkich firm IT w tej części europy i widzę, że idzie w rekord świata XD
- 16 2
-
2024-05-06 14:49
Był za komuny taki zakład pracy - "Fala" (2)
W sierpniu 1980 r., gdy już prawie wszyscy strajkowali, "Fala" dalej pracowała. I wtedy na budynku ktoś im napisał: "Tylko Fala zap...dala".
Ale to była inna epoka.- 29 0
-
2024-05-06 18:59
Ta Fala akurat produkowała na eksport i s4ietnue sobie radziła do czasu, aż "reformatorzy" typu L. I B. rozlożyli polską gospod
- 4 0
-
2024-05-07 09:27
he he he Tak faktycznie napis był "Tylko Fala się op...dala"
- 1 0
-
2024-05-06 14:49
do czego Fala ma służyć? (2)
- 34 1
-
2024-05-06 14:59
tego nikt nie wie
ale jak nikt nie wie to znaczy,że chodzi o pieniądze.
- 14 0
-
2024-05-06 21:35
Do etatów Innobaltici.
- 4 0
-
2024-05-06 14:50
Mial byc wspolny bilet, a wyszly automaty do zakupu biletow jednorazowych
- 47 0
-
2024-05-06 14:53
Urządzenia są już na peronach w Elblągu od ubiegłego roku (1)
Chyba spółka nie wie za co płaciła
- 25 0
-
2024-05-06 19:01
Tak samo bylo w 3m.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.