• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 400 kierowców miesięcznie przejeżdża tu na czerwonym

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie. Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie.

Gdańscy drogowcy zastanawiają się nad montażem pierwszego w Gdańsku sekundnika odmierzającego czas do włączenia się żółtego, a następnie czerwonego światła. Testowo miałby się on pojawić na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu lub przy Bramie Oliwskiej na jezdni do centrum. To efekt badań, z których wynika, że przez te skrzyżowania przejeżdża na czerwonym świetle znacznie więcej aut niż w innych miejscach.



Zdarza ci się przejeżdżać skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Przypomnijmy: obecnie w Gdańsku funkcjonuje 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Wszystkie urządzenia działają w ramach systemu Tristar, ale służą jedynie do celów statystycznych. Z gromadzonych danych sporadycznie korzysta policja, która monitoring częściej wykorzystuje do działań operacyjnych niekoniecznie związanych z sytuacjami na drodze.

Wobec tego to my postanowiliśmy skorzystać z przepastnej bazy danych gdańskich drogowców. Na naszą prośbę sprawdzili, czy i na jaką skalę kierowcy na głównym ciągu komunikacyjnym przejeżdżają przez skrzyżowania na czerwonym świetle.

Najgorzej wypadły dwa skrzyżowania: al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu oraz al. Zwycięstwa z 3 Maja przy pl. Zebrań Ludowych.

- W zestawieniu miesięcznym przejazdów na czerwonym świetle nie jest dużo - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ale są miejsca, gdzie jest ich więcej, np. skrzyżowanie al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu czy al. Zwycięstwa przy Bramie Oliwskiej w kierunku centrum. Kluczową kwestią jest, w której sekundzie czerwonego światła następuje przejazd. Czy to pierwsza sekunda, czy może druga lub kolejna?
Liczba przejazdów na czerwonym świetle (od 4 listopada do 3 grudnia 2019 r.)

  • Grunwaldzka - Pomorska: 117
  • Grunwaldzka - Kołobrzeska: 29
  • Grunwaldzka - Wojska Polskiego: 118
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 81
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 83
  • Zwycięstwa - Hallera: 123
  • Zwycięstwa - Traugutta (kierunek Sopot): 383
  • Brama Oliwska: 71
  • Brama Oliwska (kierunek centrum): 135
  • Węzeł Hucisko: 44
  • 3 Maja - Nowe Ogrody: 45
  • Elbląska - Głęboka: 30
  • Słowackiego - Budowlanych: 46

Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle. Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle.
Niewykluczone, że na zachowania kierowców wpływ ma długość żółtego światła. Obecnie na wszystkich skrzyżowaniach w Gdańsku świeci się ono przez trzy sekundy. Wcześniej było z tym różnie, bo na trasach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości żółte światło było wydłużane przez drogowców nawet do pięciu sekund. Teraz mają więc teoretycznie mniej czasu na podjęcie decyzji, czy wjechać na skrzyżowanie, czy może gwałtownie hamować.

- Na razie sprawdziliśmy przejazdy na czerwonym świetle w najbardziej restrykcyjnej formie, a więc system wyłapał kierowców, którzy przejechali przez wyznaczoną linię już w pierwszej sekundzie czerwonego światła. Zdajemy sobie sprawę, że ta statystyka może nie być do końca miarodajna. Dlatego, by zbadać zachowania kierowców na tych skrzyżowaniach, teraz będziemy chcieli sprawdzić, ilu z nich przejeżdża na czerwonym świetle z premedytacją, a więc w drugiej czy trzeciej sekundzie czerwonego światła - dodaje Kotłowski.

Na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z 3 Maja często dochodzi do groźnych wypadków. Część z nich powodują kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.


Testy będą odbywać się przez cały styczeń. Na początku lutego drogowcy porównają wyniki do danych z listopada i grudnia. Jeśli statystyki radykalnie nie spadną, na wybranych skrzyżowaniach mogą pojawić się - na razie testowo - sekundniki odmierzające czas do końca zielonego światła, które będą miały pomóc zbliżającym się do skrzyżowania kierowcom w podjęciu właściwej decyzji.

Warto dodać, że przez ostatnie lata drogowcy wzbraniali się przed montażem sekundników, powołując się na badania z innych miast, gdzie sekundniki negatywnie wpływały na zachowania kierowców. Ci, widząc, że kończy się im zielone światło, przyspieszali, zamiast zatrzymać auto.

Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
- Wszystko zależy od koordynacji świateł na poszczególnych skrzyżowaniach. Teoretycznie dana liczba samochodów przejeżdżająca przez skrzyżowanie A powinna w takiej samej liczbie pokonać skrzyżowanie B. Różna prędkość aut między punktami A i B sprawia jednak, że część samochodów jadąca w ogonie zostaje "odcięta" zmieniającym się światłem. Chcemy sprawdzić, jak odmierzacz czasu na takim skrzyżowaniu wpłynie na ich zachowanie - dodaje Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ powołuje się na przykład Austrii, gdzie już w latach 80. wprowadzono na skrzyżowaniach pulsujące zielone światło, załączające się między zielonym a żółtym sygnałem. Dodatkowy sygnał sprawił, że kierowcy zbliżający się do skrzyżowania z większą prędkością, np. 70-80 km/h (tak jak ma to miejsce na al. Zwycięstwa i Traugutta), zyskali dodatkową wiedzę o tym, co za chwilę wydarzy się na skrzyżowaniu.

O tym, kiedy i gdzie pojawią się sekundniki, drogowcy zdecydują po styczniowych testach.

Miejsca

Opinie (292) 7 zablokowanych

  • Dziwne ze nie rozważane jest rejestrowanie wykroczeń i mandaty

    Największym problemem z kierowcami są zbyt niskie mandaty, gdyby za wykroczenia było 3000 zł skończyło by się przejeżdżanie na czerwonym

    • 8 2

  • Co jeszcze? (3)

    Jest już jedna forma informacji że przejazd przez skrzyżowanie będzie zaraz niemożliwy - żółte światło. Dla niektórych ta informacja to powód do zwolnienia, dla innych do przyspieszenia. Co nowego, tak na poważnie, w tej kwestii wprowadzą sekundniki? Kultura, świadomość, szacunek - nie sekundniki.

    • 8 7

    • Gdybyś był kierowca, a nie lemingiem to byś wiedzial (2)

      Nie nasza wina ze jeździsz swoją astrą rocznik 1998 tylko na trasie Nowy Port - stocznia, gdzie wykonujesz pracę spawacza i masz 2 światła po drodze

      • 1 3

      • Kuba ma rację. (1)

        Są ludzie, którym wystarczą żółte światła, są ludzie, którym i sekundniki nie pomogą.

        • 2 2

        • Co Ty tu za androny pleciesz? Jaką rację?

          Jedziesz i widzisz z daleka że zostało Ci 5 sekund, z automatu zwalniasz!
          Rusz tyłek poza małą sycylie, liźnij deko świata, ba, Polski, to uswiadomisz sobie pewne rzeczy jak to działa!
          Ale wnioskujac po twojej wypowiedzi jedyny samochód którym jeździsz, to autobus czerwony...

          • 1 2

  • i w związku z tym powinno być wystawione 400 mandatów

    zły kierunek,
    zamiast zbierać kasę, inwestujemy

    • 3 1

  • Do celów statystycznych (1)

    czyli mandatów nie było? To na ch... ta cała policja, światła , przepisy ruchu drogowego? Wogóle po co prawo?

    • 2 1

    • Żeby Bruksela się nie czepiała

      Wiele rzeczy na PO-PiS pokaz .

      • 0 0

  • sekundniki będą miały sens jak ich zingorowanie skończy się mandatem.

    • 3 1

  • nad czym tu sie zastanawiac, stawiac sekundniki, moze lamusy beda szybciej reagowac na zmiane swiatel

    ale co tu sie dziwic, jak w PL pelno lekomanow, pozniej wsiadaja do samochodow i zero bazy co sie dzieje, nie czytaja ulotki do lekow, i pozniej spoznione albo nie adekwatne reakcje.

    • 2 1

  • skoro nie rozróżniają kolorów myślicie że umieją liczyć?

    • 6 0

  • Zamiast sekundnikow trzeba zrobić aplikacje na smartfona.

    Bo 99 % kierowców na ekranik częściej patrzy niż przed siebie.

    • 2 3

  • ci przeklęci rowerzyści za nic mają przepisy (3)

    a nie, czekaj...

    • 11 1

    • Faktycznie !

      Jeżdzą ,jak chcą ,gdzie chcą nie smrodzą , itp,itd

      • 0 0

    • No właśnie

      a ktoś policzył rowerzystów na czerwonym na tych nagraniach?

      • 1 0

    • Rowerzyści tam przelatywali hurtowo na czerwonym przez wjazd na basen.

      I akurat tam było to właściwe zachowanie, swego rodzaju nieposluszenstwo obywatelskie bo sygnalizator stał tam w sposób nieuprawniony i już go nie ma.
      Taka ciekawostka.

      • 0 0

  • Masakra dyrektorzy

    Zatrzymaj Pan dyrektori samochód w 3 sekundy przy prędkości 50 km nie robiąc zagrożenia na drodze. Ciekawe doświadczenia na kierowcach.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane