- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (413 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (221 opinii)
- 3 Rekordzista dostał 5 mandatów (73 opinie)
- 4 Były senator PiS trafił do więzienia (347 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (56 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (5 opinii)
Prawie 600 nowych drzew w centrum Gdańska. Na ile ta wizja jest realna?
Możliwe warianty zadrzewienia ciągu Wały Piastowskie - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa
Główny ciąg komunikacyjny prowadzący przez Śródmieście Gdańska może tonąć w zieleni. Ambitna wizja zadrzewienia głównych ulic przedstawiona na miejskim seminarium wymaga jednak wielomilionowych nakładów finansowych na realizację oraz bieżące utrzymanie, a także... odwagi. Obecnie żadne decyzje w tym zakresie nie zapadły.
To koncepcja realizowana przez Biuro Architekta Miasta, które zakłada przywrócenie rangi przestrzeni publicznej odpowiedniej dla Śródmieścia głównemu układowi komunikacyjnemu Węzeł Piastowski
Już na wstępie należy podkreślić, że szanse na całościowe wdrożenie tak ambitnego założenia są dzisiaj niewielkie.
Trzy warianty zadrzewiania głównych ulic
- Tego typu projekt nie jest możliwy do zrealizowania przy obecnym poziomie finansowania zieleni przez władze miasta - przyznaje Łukasz Pancewicz, współzałożyciel pracowni A2P2 architecture and planning, która przygotowała opracowanie. - Jest to poważne wyzwanie nie tylko projektowe, ale również polityczno-utrzymaniowe.
Pracownia A2P2 przedstawiała trzy warianty zmian, zakładające nasadzenia:
- ok. 380 drzew,
- ok. 450-480 drzew,
- ok. 550-580 drzew.
- Są to maksymalne liczby pod warunkiem, że każdy gestor sieci pozwoli nam na umieszczenie zieleni wysokiej - podkreśla Pancewicz.
Uporządkowanie sieci i przebudowa układu drogowego
I to właśnie uzbrojenie terenu jest największym wyzwaniem dla realizacji całego założenia. Plątanina podziemnej infrastruktury wymaga bowiem w każdym wariancie uporządkowania, a w przypadku wariantu trzeciego zakłada się ponadto całkowitą przebudowę układu drogowego - w tym likwidację estakady na węźle Unii Europejskiej
W wariancie drugim przewiduje się lokalne korekty układu drogowego, np. likwidację lub zmianę lokalizacji niektórych zatok oraz tzw. rozbruki (demontaż fragmentów chodników).
![Dyskusyjny remont estakady na węźle UE](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3390/150x100/3390398__c_89_150_788_553__kr.webp)
Drzewa w układzie szpalerowym na niemal całej długości
Wariant pierwszy to natomiast przede wszystkim wykorzystanie istniejących przestrzeni zieleni, pozbawionych nasadzeń drzew. Tu ingerencja w istniejący układ drogowy jest najmniejsza, ale nadal wymaga skomplikowanej ingerencji w podziemną infrastrukturę.
Elementem łączącym wszystkie warianty jest wdrożenie nasadzeń szpalerowych - zachowania pełnej ciągłości usytuowania drzew z pozostawieniem ekspozycji na gmach Dworca Głównego
Zielone torowiska i ważne przestrzenie publiczne
Ponadto we wszystkich wariantach przyjęto opcję zazielenienia torowisk tramwajowych oraz potrzebę osobnych opracowań dla wybranych przestrzeni publicznych przyległych do głównego układu komunikacyjnego.
Jedną z najważniejszych takich przestrzeni jest teren City Forum
![Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3391/150x100/3391183__kr.webp)
Potrzebne działania na wielką skalę zamiast półśrodków
Autorzy koncepcji mówią wprost: należy działać na wielką skalę lub wcale. Wstawienie tylko kilku drzew - nawet zgodnie z założeniem wariantu 1 - nie zmieni bowiem oblicza Śródmieścia.
- Jeżeli faktycznie chcemy dokonać radykalnej zmiany tej przestrzeni, to należy pomyśleć czy nie "zedrzeć" jednego pasa ruchu i zmienić organizację ruchu wokół dworca albo ograniczyć możliwości przejazdu i zbudować nowoczesny dworzec tramwajowy zintegrowany z kolejowym - przekonuje Łukasz Pancewicz.
![Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3302/150x100/3302871__c_60_12_927_669__kr.webp)
![Mapa inwestycji](https://s-trojmiasto.pl/_img/dom/mapa_inwestycji_box.jpg)
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie (222) 5 zablokowanych
-
2023-03-08 13:31
Największe,a beka z pomysłów na plac przy city forum (1)
Że niby tacy fajni chcą zasypać poziom -1 ale w każdym wariancie pojawia się nowy betonowy kloc xdddddd
No ba, przecie taki teren musi na siebie zarobić- 12 3
-
2023-03-08 13:33
Przecież masz tam wariant z samym skwerem
- 4 1
-
2023-03-08 13:35
Jak obiecują, że posadzą, to znaczy że gdzieś chcą wyciąć.
- 19 2
-
2023-03-08 13:37
Wizje mają to do siebie że są tylko wizjami. Każdy ma jakieś wizje.
Czy nie lepiej wziąć się za pożyteczną pracę na rzecz mieszkańców niż epatować wizjami? Wizje mają to do siebie że raz są a innym razem ich nie ma. Osoby nadużywające też mają wizje i to na bogato...
- 12 1
-
2023-03-08 13:38
Niezwykle śmiała wizja
Wizjonerem jest każdy, który jest w stanie uwzględnić w betonozie powiat 5ciu drzew
- 7 1
-
2023-03-08 13:42
Problemem są drogowcy - pora rozkuć ten beton (2)
To oni wszystko blokują bo rury, bo kable, bo za blisko czegośtam, bo korzenie zniszczą wszystko. Panie, niedasie.
Mają myślenie jak z lat słusznie minionych - zróbmy autostradę w środku miasta, ludzi wpakujmy do tunelów, dodajmy pastwiska (pasy trawy, ale bez krzewów czy drzew - marnotrawstwo przestrzeni, ale dzięki nim ulica ma bardziej łagodny kąt) i potem miasto wygląda jak wygląda. Architekt miasta mocno na plus, szkoda że nie ma sprawczości. Media powinny go bardziej wspierać, bo robi dobrą robotę.- 8 9
-
2023-03-08 13:55
Problemem są deweloperzy (1)
Popatrz jak kiedyś wyglądały Długie Ogrody. Ulica była tam od wieków, bo była to główna droga Gdańska, ale po bokach było pełno parków, zieleni i drzew. Niestety przyszedł deweloper i wszystko zabudował, a teraz aktywiści zamiast narzekać na deweloperów narzekają na ulicę, która była tam od zawsze.
- 7 1
-
2023-03-08 14:35
Akurat zmiana Długich Ogrodów w duży parking to osiągnięcie PRL-u. A na odcinku od Bramy Stągiewnej do Bramy Żuławskiej były po bokach budynku, więc nic dziwnego, że i teraz tam powstały.
- 2 1
-
2023-03-08 13:43
Przyjdzie Drelich i każe wyciąć
a drzewo sprzedać chińczykom
- 10 3
-
2023-03-08 13:45
Skoro portal trójmiasto.pl interesuję się tematyką drzew, proszę o podanie ilości drzew, które zostały w trójmieście ścięte, żeby obiektywnie zobrazować sytuację w metropolii wliczając w to deweloperów oraz TPK.
- 15 1
-
2023-03-08 13:46
Niech się zazieleni
W wielu miastach tak jest w Krakowie, Łodzi, Wrocławiu a nawet Warszawie.
- 3 1
-
2023-03-08 13:51
Więcej zieleni kosztem nowych apartamentów a NIE kosztem dróg! (2)
Potrzebujemy zieleni.
Potrzebujemy dróg i parkingów.
Nie potrzebujemy kolejnych apartamentowców w centrum, które tylko są lokatą kapitału i pokojami na minuty dla turystów.- 23 3
-
2023-03-08 20:42
Po co ta betonoza Parkingowa.
- 1 0
-
2023-03-08 20:56
Czyli być zabudowała parkingami cały świat.
Puknij się w łeb. To dopiero betonoza
- 1 0
-
2023-03-08 13:51
Projekt nr 3 jest najlepszy!
Oby jak najszybciej przystąpiono do jego realizacji.
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.