• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 nowych drzew w centrum Gdańska. Na ile ta wizja jest realna?

Krzysztof Koprowski
8 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (222)

Możliwe warianty zadrzewienia ciągu Wały Piastowskie - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa

Główny ciąg komunikacyjny prowadzący przez Śródmieście Gdańska może tonąć w zieleni. Ambitna wizja zadrzewienia głównych ulic przedstawiona na miejskim seminarium wymaga jednak wielomilionowych nakładów finansowych na realizację oraz bieżące utrzymanie, a także... odwagi. Obecnie żadne decyzje w tym zakresie nie zapadły.



Który wariant zmian uważasz za najlepszy?

Podczas poniedziałkowego seminarium "Zieleń i Woda. Projekty dla Gdańska" po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano koncepcję studium rewaloryzacji tzw. Zachodniego Frontu Śródmieścia.

To koncepcja realizowana przez Biuro Architekta Miasta, które zakłada przywrócenie rangi przestrzeni publicznej odpowiedniej dla Śródmieścia głównemu układowi komunikacyjnemu Węzeł PiastowskiMapka - Podwale GrodzkieMapka - Wały Jagiellońskie (wraz z Huciskiem)Mapka - OkopowaMapka, a w szerszym ujęciu również biegnącej równolegle ul. 3 MajaMapka.

Już na wstępie należy podkreślić, że szanse na całościowe wdrożenie tak ambitnego założenia są dzisiaj niewielkie.


  • Wariant 1 zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Wariant 2 zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Wariant 3 zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Szczegółowe porównanie wariantów Zachodniego Frontu Śródmieścia na wybranych odcinkach
  • Szczegółowe porównanie wariantów Zachodniego Frontu Śródmieścia na wybranych odcinkach
  • Szczegółowe porównanie wariantów Zachodniego Frontu Śródmieścia na wybranych odcinkach

Trzy warianty zadrzewiania głównych ulic



- Tego typu projekt nie jest możliwy do zrealizowania przy obecnym poziomie finansowania zieleni przez władze miasta - przyznaje Łukasz Pancewicz, współzałożyciel pracowni A2P2 architecture and planning, która przygotowała opracowanie. - Jest to poważne wyzwanie nie tylko projektowe, ale również polityczno-utrzymaniowe.
Pracownia A2P2 przedstawiała trzy warianty zmian, zakładające nasadzenia:
  1. ok. 380 drzew,
  2. ok. 450-480 drzew,
  3. ok. 550-580 drzew.

- Są to maksymalne liczby pod warunkiem, że każdy gestor sieci pozwoli nam na umieszczenie zieleni wysokiej - podkreśla Pancewicz.
Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła Piastowskiego Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła Piastowskiego

Uporządkowanie sieci i przebudowa układu drogowego



I to właśnie uzbrojenie terenu jest największym wyzwaniem dla realizacji całego założenia. Plątanina podziemnej infrastruktury wymaga bowiem w każdym wariancie uporządkowania, a w przypadku wariantu trzeciego zakłada się ponadto całkowitą przebudowę układu drogowego - w tym likwidację estakady na węźle Unii EuropejskiejMapka.

W wariancie drugim przewiduje się lokalne korekty układu drogowego, np. likwidację lub zmianę lokalizacji niektórych zatok oraz tzw. rozbruki (demontaż fragmentów chodników).

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Dworca Głównego Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Dworca Głównego

Drzewa w układzie szpalerowym na niemal całej długości



Wariant pierwszy to natomiast przede wszystkim wykorzystanie istniejących przestrzeni zieleni, pozbawionych nasadzeń drzew. Tu ingerencja w istniejący układ drogowy jest najmniejsza, ale nadal wymaga skomplikowanej ingerencji w podziemną infrastrukturę.

Elementem łączącym wszystkie warianty jest wdrożenie nasadzeń szpalerowych - zachowania pełnej ciągłości usytuowania drzew z pozostawieniem ekspozycji na gmach Dworca GłównegoMapka oraz Bramę WyżynnąMapka.

  • Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła UE
  • Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła UE

Zielone torowiska i ważne przestrzenie publiczne



Ponadto we wszystkich wariantach przyjęto opcję zazielenienia torowisk tramwajowych oraz potrzebę osobnych opracowań dla wybranych przestrzeni publicznych przyległych do głównego układu komunikacyjnego.

  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
Jedną z najważniejszych takich przestrzeni jest teren City ForumMapka, gdzie przedstawiono cztery warianty potencjalnych zmian - od zasypania poziomu -1 i utworzenia i w tym miejscu skweru po wariant z nową zabudową z elementami zieleni w elewacji.

Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska

  • Potencjalne możliwości zmian w obrębie City Forum
  • Obecny wygląd rejonu City Forum
  • Obecny wygląd rejonu City Forum
  • Przestrzenie publiczne przyległe do układu komunikacyjnego, wymagające szczegółowego opracowania pod kątem zieleni
  • Obszar objęty opracowaniem studium rewaloryzacji Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Podsumowanie wariantów zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia

Potrzebne działania na wielką skalę zamiast półśrodków



Autorzy koncepcji mówią wprost: należy działać na wielką skalę lub wcale. Wstawienie tylko kilku drzew - nawet zgodnie z założeniem wariantu 1 - nie zmieni bowiem oblicza Śródmieścia.

- Jeżeli faktycznie chcemy dokonać radykalnej zmiany tej przestrzeni, to należy pomyśleć czy nie "zedrzeć" jednego pasa ruchu i zmienić organizację ruchu wokół dworca albo ograniczyć możliwości przejazdu i zbudować nowoczesny dworzec tramwajowy zintegrowany z kolejowym - przekonuje Łukasz Pancewicz.
Prezentacja studium rewaloryzacji Zachodniego Frontu Śródmieścia odbyła się w ramach seminarium Zieleń i Woda. Projekty dla Gdańska w Europejskim Centrum Solidarności Prezentacja studium rewaloryzacji Zachodniego Frontu Śródmieścia odbyła się w ramach seminarium Zieleń i Woda. Projekty dla Gdańska w Europejskim Centrum Solidarności
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (222) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Im więcej drzew tym lepiej (7)

    W cieniu latem będzie przyjemnie. Temperatura może spaść nawet o 2-3 stopnie w zacienionym miejscu.
    Oby tylko nie wycięli innych drzew, by posadzić nowe xD

    • 179 13

    • wybory idą trzeba troche poprawic wizerunek przed nimi gdy latami wszystko niszczyli (3)

      • 9 3

      • W Gdańsku to (2)

        wszystko zaczyna się i kończy na pięknych wizualizacjach. Wspominam jak pięknie przedstawiano nam Podwale Przedmiejskie, które wreszcie byłoby wkomponowane w całe historyczne miasto. No i jeszcze chodniki naziemne - upragnione dla inwalidów, ludzi starszych, kobiet z wózkami. Ale, jak zwykle, na wizualizacji się skończyło.

        • 9 2

        • Piękna ta Zielona Wyzwolenia na wizualizacji.A jeszcze piękniejsza by była Nowa Wyzwolenia.Plany,marzenia,a lata lecą!!!!!

          • 5 1

        • Dorzucę swoje spostrzeżenia.

          Pamiętam ja zaczynano budować Nową lastadie ( tam gdzie Adamowicz dostał na dogodnych warunkach mieszkanie). Pamiętam powstający nowy budynek na ul. Śluza, stały tam duże banery na których widać te nowe obiekty, wokół mnóstwo drzew i innej zieleni a między nimi spacerujący szczęśliwi mieszkańcy. Pamiętam równe chodniki i nowoczesne nabrzeża przy których cumują łodzie i jachty. Tyle lat minęło i co mamy? Rozwalające się nabrzeże z pogiętą i powyrywaną balustradą, z wyrwanymi płytami chodnikowymi, z krzczorami pełnych śmieci. Wsadzając nowe drzewa trzeba wiedzieć o tym, że trzeba je podlewać (robią to tylko kundle a to jest za mało) i odpowiednio pielęgnować.

          • 5 0

    • Kilkaset drzew niedasię

      Tymczasem w Mediolanie program Forestami to nasadzenia 3 milionów drzew do 2030.
      Do dzisiaj zasadzono 427 tysięcy.

      • 10 0

    • (1)

      Byłoby pięknie !!!

      • 1 0

      • O ile te drzerwa

        nie będą w donicach

        • 0 0

  • Zgoda

    Możecie śmiało działać, jest moja zgoda

    • 4 1

  • Porąbane czasy kiedy drzewa są wizją, a nie widokiem

    Najpierw wycinają wszystko żeby krawężniki zrobić a potem rysują wizje na na stępne sto lat...

    • 15 0

  • Skandal

    Te zmiany spowolnią ruch samochodowy! Rozumiem jeśli ktoś jeździ do pracy rowerem na 8 godzin, nie interesuje go nic więcej. Ale jeżeli nasza egzystencja opiera się na szybkim przemieszczaniu sie autem, pracuje się w 4-5 miejscach w tygodniu, to spowalnianie ruchu kołowego to po prostu zamach na życie. Skandal! Drzew jest wystarczająco dużo w trójmiejskim parku krajobrazowym. Przepraszam, jest on za duży i tak, jego istnienie spowalnia dojazdy np z Osowej.

    • 6 11

  • Wariant 3 dla jakiś masochistów stania w korkach.. (1)

    Wariant 1 bez utrudniania ludziom parkowania i poruszania się po mieście super! Po co rezygnować z możliwości nawrotki przy Trytonie i z estakady przy forum? Lepiej tysiące aut stojących tam w korkach dla nasadzenia 4 drzew???

    • 11 2

    • "jakiś masochistów", naucz się najpierw podstaw polskiego.

      • 0 0

  • wygląda pięknie

    oby się udało

    • 4 0

  • Ktoś chce sadzić drzewa w Gdańsku?

    Coś nowego... A od ponad dwudziestu lat w mieście drzewa to tylko zawalidrogi, etc. Dobrze, że jest walka o TPK, dobrze by i w mieście było bardziej zielono. Nie dowierzam, ale popieram...

    • 6 0

  • Bullshit na miarę ChatGPT

    Nie do zrobienia w tym mieście.

    • 9 1

  • Sześciopasmowa autostrada (1)

    Sześciopasmowa autostrada przez ścisłe centrum, dosłownie krok od starego miasta to rzecz od której musimy odejść. Centrum miasta powinno być przyjazne pieszym, a nie rozdzielone drogą na pół. Niestety potrzebna jest do tego porządna alternatywa, jak chociażby tunel pod Motławą i PKM Południe.

    • 8 7

    • W centrum miasta nie ma autostrad

      Widziałeś autostradę na Długiej czy na Mariackiej? Nie. A Podwale Przedmiejskie, Okopowa czy Wały Jagiellonskie to teren POZA centrum miasta, w miejscu dawnej fosy, za murami miasta. Ta droga wojewódzka jest potrzebna właśnie po to, żeby samochody nie musiały jeździć przez ścisłe centrum.
      Jedyny powód, przez który możesz sądzić, że to tam jest centrum miasta, to samochody. Dzięki samochodom tam jest ruch i tam jest życie. Zabierzesz samochody, zabierzesz ruch, zabierzesz życie, a ulica nagle przestanie być centrum miasta, jak np. Bogusławskiego.

      • 2 5

  • Wow aż 600!

    Po 100k za sztukę to będzie...
    Kupa kasy, i ekologiczne i społecznie dobre i dla dobra ogółu. To są hasła socialistow którzy za Nasza kasę Nas codziennie okradaja.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane