• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Andrzej Duda zwiedził Albatrosa

Wioletta Kakowska-Mehring
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Prezydent Andrzej Duda odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. Obejrzał powstający w Gdańsku okręt Albatros. Prezydent Andrzej Duda odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. Obejrzał powstający w Gdańsku okręt Albatros.

Zwierzchnik Sił Zbrojnych RP odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. To tu powstają okręty dla polskiej Marynarki Wojennej - niszczyciele min typu Kormoran II i holowniki. Wizyta była jedynie gospodarska. Niestety, nie ogłoszono uruchomienia kolejnych programów budowy okrętów, nie podpisano też żadnych nowych umów.



Jak oceniasz obecną sytuację branży stoczniowej w Polsce?

Prezydent Andrzej Duda w drodze na teren przekopu Mierzei Wiślanej odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding, należącą do Holdingu Remontowa. To w tej stoczni budowane są niszczyciele min typu Kormoran II i tu powstały holowniki dla polskiej Marynarki Wojennej.

- Patrzę z dumą na ten przemysł stoczniowy, który tu jest reprezentowany, który tu się wspaniale rozwija. To jest jego najlepsza część. Tu praca wręcz wre. Mam nadzieję, że będą realizowane następne zadania. Dzisiaj Remontowa Shipbuilding jest częścią konsorcjum z PGZ i wspólnie przystępują do programu budowy fregat. Ta stocznia jest w stanie podołać programowi Miecznik - powiedział prezydent Andrzej Duda.
Przypomnijmy, umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran II zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni. Budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Drugi z serii, czyli Albatros, jest fazie prób morskich. To ten okręt zwiedził prezydent Andrzej Duda. Jest szansa, że jeszcze w październiku jednostka zostanie przekazana zamawiającemu. Być może wówczas, w 103. rocznicę utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej w Polsce (28 listopada), jednostka otrzyma banderę i stanie się ORP Albatrosem. W stoczni trwają prace na trzecim niszczycielu min, czyli Mewie. Jednostka jest obecnie wyposażana, przede wszystkim w zakresie systemów okrętowych i prac elektrycznych. Prowadzone są tzw. próby na uwięzi.

Remontowa Shipbuilding liczy na kolejne zamówienia z MON



Trzy Kormorany są, czy będą trzy kolejne? Przypomnijmy, że zgodnie z planami miało powstać sześć takich jednostek. Stocznia jest gotowa, ale ostateczna decyzja zależy od MON.

Niszczyciel min Kormoran na wodach Zatoki Gdańskiej.


Pod koniec maja tego roku Remontowa Shipbuilding przekazała ostatni z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Tym samym dobiegła końca realizacja umowy podpisanej w czerwcu 2017 r. Pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały przekazane zamawiającemu w 2020 r. Piąty z serii, czyli H-3 Leszko, został przekazany w lutym tego roku, a szósty, ostatni - H-13 Przemko, właśnie w maju.

Holowniki Bolko, Semko i Przemko weszły w skład 12. Dywizjonu Trałowców i pełnią służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Trzy pozostałe, czyli Gniewko, Mieszko i Leszko, zostały wcielone do służby w Dywizjonie Okrętów Wsparcia należącego do 3. Flotylli Okrętów im. kmdr. Bolesława Szymona Romanowskiego w Gdyni.

Teraz Remontowa Shipbuilding liczy na kolejne kontrakty. Kilka dni temu ogłoszono, że dołączyła do konsorcjum PGZ-Miecznik. Stocznia razem z Polską Grupą Zbrojeniową i PGZ Stocznią Wojenną zainteresowana jest budową trzech fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Potrzebna jest jeszcze umowa z zamawiającym i przede wszystkim trzeba wybrać dostawcę technologii.

Holowniki typu B860 przeznaczone są do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach. Holowniki typu B860 przeznaczone są do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach.

Na początku maja tego roku szef MON Mariusz Błaszczak zapewniał, że jest szansa, iż do połowy roku może być podpisana umowa z wykonawcą na budowę fregat. Czerwiec minął, mamy lipiec, więc już wiadomo, że proces się wydłużył.

Czytaj też:

Fregaty dla Marynarki Wojennej. Remontowa Shipbuilding dołączyła do konsorcjum



Po zapowiedzi wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Remontowa Shipbuilding po cichu liczono, że głowa państwa może przyjedzie z... "dobrą nowiną" w sprawie programu Miecznik lub ciągu dalszego budowy niszczycieli min typu Kormoran, niestety była to tylko wizyta gospodarska.

Kolejnym punktem wizyty przekop Mierzei Wiślanej



Po zwiedzeniu Stoczni prezydent udał się na teren przekopu przez Mierzeję Wiślaną, aby osobiście obejrzeć postęp prac. Tam będzie mu towarzyszył premier Mateusz Morawiecki.

Na Mierzei Wiślanej koło Kątów Rybackich trwa budowa kanału żeglugowego. Będzie on nową drogą wodną łączącą Zalew Wiślany i Port w Elblągu z Zatoką Gdańską. Budowa prowadzona jest na całej szerokości mierzei. Budowane są falochrony, sztuczna wyspa na zalewie oraz powstaje kanał, którym będą płynąć statki i mniejsze jednostki.

Według zapowiedzi już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. Dotychczasowy ruch bowiem może odbywać się przez Cieśninę Piławską.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Miejsca

Opinie (559) ponad 50 zablokowanych

  • Gospodarskim okiem ocenil, czy Albatros uciagnie go na nartach wodnych.

    • 10 0

  • Merkel jakos inaczej wybierali- bylo mniej pacjentow za kandydatow.

    • 1 1

  • Czlowiek renesansu: podpisac sie umie w przysiadzie i na nartach jezdzi.

    • 4 1

  • Jezdzi po kraju i uzdrawia konajacych swym objawieniem sie. Niech bedzie blogoslawione lono, ktore cie wydalo

    i piersi, ktores ssal

    • 5 1

  • Wakacje Prezydenta

    Czyżby Pan Prezydent jechał na zasłużone wakacje na Hel a po drodze coś tam zobaczył żeby media zauważyły jego aktywność?

    • 4 1

  • pisanie o wymogu zgody Federacji Rosyjskiej na przepłynięcie na/ z Zalewu Wiślanego to czysta propaganda

    żadnej zgody nie potrzeba - trzeba tylko zgłosić z odpowiednim wyprzedzeniem zamiar przepłynięcia i podać dane jednostki. To jest normalna praktyka w cieśninach na całym świecie. Te bzdury o suwerenności, zgodach są na użytek propagandy nt. budowy kanału. I tak żaden ruch w Porcie w Elblągu nie będzie, nikt tam nie pływa i nie będzie bo nie ma po co. Elbląg jest dobrze skomunikowany koleją i S7. Już teraz komercyjne rejsy Gdańsk na Hel kosztują tyle, że bilety są po 50-60 złotych od osoby. Dla rodziny z dziećmi to wydatek 400-500 zł w dwie strony. Do Elbląga będą droższe - kto popłynie ? Żaden samorząd nie dopłaci. Koszty utrzymania kanału i toru wodnego do Elbląga (coroczne pogłębianie) będą horrendalne - kto za to będzie płacić aby kilka stateczków rocznie tam popłynęło.

    • 7 3

  • Okręty marynarki wojennej (1)

    Trzy niszczyciele typu Kormoran oraz holowniki dla marynarki wojennej miały być budowane w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni.Niestety od 2010 roku stoczniami polskimi zaczął zajmować się
    fundusz MARS z przewodniczącym p. Piotrem S., niestety od tego czasu zaczęło się niszczenie stoczni. W stoczni Nauta kadłuby okrętów miała budować spółka córka Konrem Nauta sp z oo.
    Była to spółka , która zatrudniała pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje i certyfikaty do wytwarzania wyrobów i obrotu materiałów wybuchowych, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Oczywiście posiadała też szereg różnych uprawnień otrzymanych od okrętowych towarzystw klasyfikacyjnych m.in. dnv, prs,bv, gl, abs, lr czy RS. Spółka Konrem Nauta zatrudniała na umowy o pracę ponad 100 pracowników i współpracowała z wieloma spółkami zatrudniającymi ponad 300 pracowników.
    W okresie działalności zawsze miała zyski a średnia płaca brutto w 2012 roku pracowników spółki wynosiła 6700,00 zł. W 2012 roku ludzie z Marsa zaczęli dążyć do zlikwidowania spółki Konrem Nauta, pod koniec 2012 roku w oparciu o fałszywe, niezgodne z prawem dokumentami dokonali odwołania Zarządu Spółki Konrem Nauta i powołali swoich ludzi : Stacha F., Krzysztofa G., Wojciecha S. Te osoby w ciągu trzech miesięcy już na początku 2013 roku spowodowali, że spółka miła już ponad 3 miliony zł strat . W grudniu 2013 złożyli wniosek do sądu o upadłość spółki Konrem Nauta. Lista wierzycieli jest ogromna m.in. oszukali stocznię Kleven Verft na 10 milionów złotych oraz olbrzymią liczbę firm prywatnych i pracowników na działalności gospodarczej. Również Stocznia Nauta poniosła wielomilionowe straty np. przy statku B 690 ponad 30 milionów złotych. Od tego czasu Stocznia Nauta zaczęla uzyskiwać coraz większe straty. Efekt tych działań tej trójki Stacha F., Wojciecha S. i Krzysztofa G. doprowadził do tego by budowę niszczycieli i holowników trafił do Gdańska.

    • 9 0

    • Ktos z tego MARSA siedzi ,czy dalej przejmuja i rujnuja nastepne spolki za zgoda panstwa?

      • 1 0

  • o długopis

    podpisał się na nim?

    • 4 2

  • (1)

    Nie przyjeżdżaj tu d**ilu. Pośmiewisko i kompromitacja.

    • 7 2

    • PiS przywrócił do życia gospodarkę, w tym stoczniową zamkniętą przez Tuska

      My Polacy pamiętamy jak zamykano Stocznię Gdynia, choć miała zamówienia na 5 jednostek, kończył się kryzys i miała szansę wyjść na prostą.
      Pamiętamy jak ekipa Tuska organziowała kursy dla zwalnianych ze stoczni fachowców - elektryków, spawaczy, mechaniików... Dziś Ci ludzie pracują w zachodniej i północnej UE, budoując tam dobrobyt - a my będziemy likwidować kolejne gałęzie gospodarki.
      Pamiętamy jak likwidowano dział produkujący silniki okrętowe w fabryce Cegielskiego.
      Pamiętamy, jak Tusk i jego ekipa likwidowała Marynarkę Wojenną, ot choćby przedłużając budowę Gawrona/Ślązaka

      • 0 2

  • Ale wysprzątali

    i wymalowali stocznię! Normalnie nie poznaję miejsca. I stoczniowcy w kaskach pozapinanych pod brodą!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane