• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Andrzej Duda zwiedził Albatrosa

Wioletta Kakowska-Mehring
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Prezydent Andrzej Duda odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. Obejrzał powstający w Gdańsku okręt Albatros. Prezydent Andrzej Duda odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. Obejrzał powstający w Gdańsku okręt Albatros.

Zwierzchnik Sił Zbrojnych RP odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. To tu powstają okręty dla polskiej Marynarki Wojennej - niszczyciele min typu Kormoran II i holowniki. Wizyta była jedynie gospodarska. Niestety, nie ogłoszono uruchomienia kolejnych programów budowy okrętów, nie podpisano też żadnych nowych umów.



Jak oceniasz obecną sytuację branży stoczniowej w Polsce?

Prezydent Andrzej Duda w drodze na teren przekopu Mierzei Wiślanej odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding, należącą do Holdingu Remontowa. To w tej stoczni budowane są niszczyciele min typu Kormoran II i tu powstały holowniki dla polskiej Marynarki Wojennej.

- Patrzę z dumą na ten przemysł stoczniowy, który tu jest reprezentowany, który tu się wspaniale rozwija. To jest jego najlepsza część. Tu praca wręcz wre. Mam nadzieję, że będą realizowane następne zadania. Dzisiaj Remontowa Shipbuilding jest częścią konsorcjum z PGZ i wspólnie przystępują do programu budowy fregat. Ta stocznia jest w stanie podołać programowi Miecznik - powiedział prezydent Andrzej Duda.
Przypomnijmy, umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran II zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni. Budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Drugi z serii, czyli Albatros, jest fazie prób morskich. To ten okręt zwiedził prezydent Andrzej Duda. Jest szansa, że jeszcze w październiku jednostka zostanie przekazana zamawiającemu. Być może wówczas, w 103. rocznicę utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej w Polsce (28 listopada), jednostka otrzyma banderę i stanie się ORP Albatrosem. W stoczni trwają prace na trzecim niszczycielu min, czyli Mewie. Jednostka jest obecnie wyposażana, przede wszystkim w zakresie systemów okrętowych i prac elektrycznych. Prowadzone są tzw. próby na uwięzi.

Remontowa Shipbuilding liczy na kolejne zamówienia z MON



Trzy Kormorany są, czy będą trzy kolejne? Przypomnijmy, że zgodnie z planami miało powstać sześć takich jednostek. Stocznia jest gotowa, ale ostateczna decyzja zależy od MON.

Niszczyciel min Kormoran na wodach Zatoki Gdańskiej.


Pod koniec maja tego roku Remontowa Shipbuilding przekazała ostatni z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Tym samym dobiegła końca realizacja umowy podpisanej w czerwcu 2017 r. Pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały przekazane zamawiającemu w 2020 r. Piąty z serii, czyli H-3 Leszko, został przekazany w lutym tego roku, a szósty, ostatni - H-13 Przemko, właśnie w maju.

Holowniki Bolko, Semko i Przemko weszły w skład 12. Dywizjonu Trałowców i pełnią służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Trzy pozostałe, czyli Gniewko, Mieszko i Leszko, zostały wcielone do służby w Dywizjonie Okrętów Wsparcia należącego do 3. Flotylli Okrętów im. kmdr. Bolesława Szymona Romanowskiego w Gdyni.

Teraz Remontowa Shipbuilding liczy na kolejne kontrakty. Kilka dni temu ogłoszono, że dołączyła do konsorcjum PGZ-Miecznik. Stocznia razem z Polską Grupą Zbrojeniową i PGZ Stocznią Wojenną zainteresowana jest budową trzech fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Potrzebna jest jeszcze umowa z zamawiającym i przede wszystkim trzeba wybrać dostawcę technologii.

Holowniki typu B860 przeznaczone są do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach. Holowniki typu B860 przeznaczone są do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach.

Na początku maja tego roku szef MON Mariusz Błaszczak zapewniał, że jest szansa, iż do połowy roku może być podpisana umowa z wykonawcą na budowę fregat. Czerwiec minął, mamy lipiec, więc już wiadomo, że proces się wydłużył.

Czytaj też:

Fregaty dla Marynarki Wojennej. Remontowa Shipbuilding dołączyła do konsorcjum



Po zapowiedzi wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Remontowa Shipbuilding po cichu liczono, że głowa państwa może przyjedzie z... "dobrą nowiną" w sprawie programu Miecznik lub ciągu dalszego budowy niszczycieli min typu Kormoran, niestety była to tylko wizyta gospodarska.

Kolejnym punktem wizyty przekop Mierzei Wiślanej



Po zwiedzeniu Stoczni prezydent udał się na teren przekopu przez Mierzeję Wiślaną, aby osobiście obejrzeć postęp prac. Tam będzie mu towarzyszył premier Mateusz Morawiecki.

Na Mierzei Wiślanej koło Kątów Rybackich trwa budowa kanału żeglugowego. Będzie on nową drogą wodną łączącą Zalew Wiślany i Port w Elblągu z Zatoką Gdańską. Budowa prowadzona jest na całej szerokości mierzei. Budowane są falochrony, sztuczna wyspa na zalewie oraz powstaje kanał, którym będą płynąć statki i mniejsze jednostki.

Według zapowiedzi już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. Dotychczasowy ruch bowiem może odbywać się przez Cieśninę Piławską.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Miejsca

Opinie (559) ponad 50 zablokowanych

  • Cytat z innej strony: (2)

    "Jak zauważył, "do 2015 r. mówiono, że to jest w Polsce nie możliwe i że tego nie da się wykonać, ze Polacy nie mają takiej technologii, nie mają takich fachowców i musi to być zrobione za granicą" Hahaha, co za brednie.
    Kontrakt podpisany został w 2013. Co zresztą mamy w artykule powyżej:
    "Przypomnijmy, umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran II zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni. Budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r."

    Ale "ciemny lud" w tvp usłyszał że za PO nic się nie budowało, za to teraz, panie ... hohoho i jeszcze więcej. A o "promach ze Szczecina" cisza :D

    • 4 1

    • podaj źródło tych wypocin ... GW ? (1)

      Remontowa zawsze była gotowa do budowy takich jednostek i nikt nigdy nie negował tego. Problemem ze stoczniami prywatnymi i ze stoczniami które nie są kontrolowane przez MON lub jego odpowiednik w innych krajach jest poufność informacji i dostęp nie odpowiednich ludzi do pewnych informacji (a wie o tym każdy kto pracował w jakiekolwiek stoczni, kto wie na jakich zasadach są zatrudniani podwykonawcy i jaka jest czasami rotacja pracowników) ale ty raczej tego nie zrozumiesz....To że Gawron był budowany przez x lat wynika z innych problemów ale to sprawa PR (Siemoniak i jego odpowiednicy kilka razy przed wyborami sobie fotki przy nim robili na konferencjach) i kolesiostwa na wielu szczeblach. Kadłub tego statku komercyjnie był by zrobiony za 1/3 tej ceny

      • 2 2

      • Źródło tych wypocin to polska agencja prasowa, z wczoraj.

        Na stronach tvp i polskiego radia znajdziesz. Wg nich dopiero po 2015 wszystko rozkwitło.
        A że kontrakt z 2013? To się pominie :D

        • 2 1

  • Kto tutaj zaprosil nam tego pana?

    • 6 3

  • Cały Gdańsk tak sie cieszy z wizyty ,ze hej!! brak słów

    • 0 4

  • Morawiecki z Kaczynskim przygotowuja nam tu nowa Wenezuele. (1)

    benzyna juz prawie po 6 zl,.a jak droga energia to i drogie produkty.Pinokio-historyk-finansista to dobrze wie...ale rozkazy przyszly z londynskiego City.

    • 7 3

    • Foty

      Tam płacimy haracz W.City Londyn .są to fakty.

      • 0 0

  • abc

    ale on bredzi,
    zatrzymał się w stoczni na śniadanie w drodze do Juraty na skutery

    • 8 4

  • Woda ma to do siebie

    Woda ma to do siebie, że się zbiera i stanowi zagrożenie, a potem spływa do głównej rzeki, do Bałtyku
    Bronisław Komorowski

    • 0 4

  • Walesa zniszczyl stocznie, (5)

    Kwaśniewski przepił, Bull się nawet nie zainteresował. Dobrze , że Duda się zainteresował.

    • 10 12

    • Że co?

      Wysil się trochę, propagandzisto pis

      • 4 5

    • (2)

      A kontrakt, pod który teraz Duda się podczepił, był podpisany w 2013 roku. Za PO.

      • 3 3

      • Pamietaj PO to słupy z Berlina....donosiciele

        • 5 4

      • nie do końca prawda

        Ten akurat kontrakt był podpisany na koniec 2017 - jako rozwiniecie tego, o którym piszesz gwoli ścisłości...

        • 0 0

    • Kwaśniewski i jego ekipa nie robili nic, aby utrzymac produkcję w PL

      Wprost przeciwnie, gnoili ją podatkami, ile wlelzie. Stocznie musiały brać komercyjjne kredyty w bankach na działalność, tego się nie robi w kapitalistycznym zachodzie. Tam kredyt dla przemysłu jest tani, niskooprocentowany.

      • 0 2

  • gdańsk dzbany

    Czego można się spodziewać po betonach że są takie komentarze. dzban, dzbanem pogania. Pod adamowicza kamienice możecie iść się żalić. hahahaha

    • 6 7

  • Ten ostry koniec to dziób, gdyby się kto pytał.

    Nie ma za co, Panie Adrianie.

    • 3 1

  • Do fachowców pytanie (14)

    Czy te blachy poszycia kadłuba muszą być takie wklęśnięte ? Nie da się tego wykonać, pospawać do wręg i podłużnic, lepiej ? Czy może blacha poszycia jest za cienka, nie kumam.

    • 13 11

    • (2)

      poczytaj w necie to się dowiesz

      • 4 14

      • Oczywista oczywistość (1)

        Truizm.
        Myślałem że prosiłem o odpowiedź fachowców . . .

        • 8 3

        • fachowcy są za granicą...

          tu od lat w stoczniach pracuja byli piekarze, magazynierzy, pracownicy budowlani, rolnicy.....

          • 3 2

    • Naprężenia spawalnicze (3)

      Ludzie oko to wychwyci na lśniącej farbie.
      Swoją drogą nie wiem dlaczego wojsko nie używa farb full mat co dotyczy także sprzętu lądowego, śmiglowcow itp.
      Blachy w samochodach są zgrzewane punktowo to inna mniej wytrzymała technologia ale wystarczająca dla pojazdów mechanicznych transportu lądowego.
      Co do wręg to im jest ich więcej tym wytrzymałość kadluba większa ale i spawania więcej więc wypaczeń wiecej.
      Te odkształcenia są minimalne i nie mają wpływu na wytrzymałość a jedynie estetykę.
      Resztą to kwestia farby i odbicia od niej światła.
      Oko wychwyci odkształcenie 0,1 mm .... jeśli farba jest niematowa

      • 6 1

      • Ok (2)

        Wydawało mi się że na innych statkach nie jest to aż tak widoczne, stąd pytanie.
        Dzięki,
        A propos na opór w wodzie też nie mają wpływu ?

        • 0 0

        • Przy prędkościach jakie rozwijają okręty/statki wpływu nie ma. (1)

          Tak że bądź spokojny.

          • 2 0

          • Generalnie jestem

            spokojny,
            ale nie w sprawie polskiej MW.
            Co do wpływu to jest zawsze tylko może niezauważalny procentowo,
            Spoko

            • 1 0

    • (1)

      Grubsza blacha by się tak nie wygięła.
      Ale ciężar i koszt dużo wyższy.

      • 1 3

      • nie stac nas na grube blachy, stąd wykonujemy kadłuby z parapetów

        • 1 3

    • Bawią mnie łapki w dół, jako komentarz do zadanego pytania i to zamiast odpowiedzi.

      "Nie zgadzam się z zadanym pytaniem" - To chyba absurd ?
      To efekt edukacji ?
      Bo złej woli na pewno - nie wiem, nie chcę wiedzieć, ale się wypowiem, bo chcę, bo taki jestem ...

      • 5 0

    • Blachy

      uzywane do budowy kadluba tego okrętu są zupelnie inne niż blachy uzywane do budowania statków.

      • 2 0

    • Fachowiec ze mnie zaden, ale plywalem kilkanascie lat, a i ze stoczniowcami pracowalem:

      - blacha cienka to jedno (moze o podwyzszonej wytrzymalosci?)
      - kiedys "odprezano" blachy (podgrzewanie i studzenie) i sie nie giely tylko trzymaly "fason" na wregach i wzdluznicach.

      • 1 1

    • Rrudy miał. Wiechac na bialym konniu

      Tym czasem wjechal na butce trzymajac go za wlosy!

      • 0 1

    • Spawanie..

      ...blach , przede wszystkim powinieneś wiedzieć że materialy używane do budowy jednostek wojennych w tym blachy, wregi oraz inne usztywnienia itd
      sa gatunkowo inne niz takie jakie stosuje się do statków cywilnych. A o spawaniu tych materiałów popytaj się spawalnikow stoczniowych.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane