• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada

rb
11 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych. Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych.

Prezydent Andrzej Duda wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Spośród 14 przystanków w woj. pomorskim aż 8 miałoby powstać w Trójmieście m.in. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa. W poniedziałek poseł PiS Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta o wsparcie inicjatywy prezydenta Dudy i podjęcie decyzji o reaktywacji linii kolejowej do Nowego Portu.



Czy miasto wraz z marszałkiem województwa powinno skorzystać z propozycji ministerstwa i prezydenta Dudy?

Propozycja prezydenta Dudy zakłada w ciągu pięciu lat budowę 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i "wymazać białe plamy komunikacyjne".

- Za kwotę 1 mld zł zamierzamy budować nowe przystanki kolejowe, odbudować te, które od lat nie istnieją oraz wydłużać perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Jest to kolejna odsłona walki naszego rządu z wykluczeniem komunikacyjnym - tłumaczy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat. Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat.
Zdaniem ministerstwa dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, spadnie też liczba regionów wykluczonych komunikacyjnie. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Sama budowa ma być też szansą dla niedużych polskich firm budowlanych na przetrwanie ewentualnej recesji na rynku spowodowanej koronawirusem.

Tramwaj dwusystemowy



W poniedziałek propozycję prezydenta i ministra poparł poseł PiS Kacper Płażyński oraz miejscy radni Andrzej SkibaPrzemysław Majewski. Jak tłumaczyli dziennikarzom na wiadukcie między Nowym Portem a Brzeźnem, przywrócenie linii kolejowej w Letnicy i budowa przystanków Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa powinny być jednym z priorytetów miasta w planowaniu transportu szynowego w mieście. Zaapelowali też do prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by zamkniętą od 2005 r. linię po reaktywacji obsługiwały tramwaje dwusystemowe.

Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu. Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu.
- Mając na względzie potencjał rozwoju aglomeracji miejskiej dzielnic Nowy Port, Brzeźno i Letnica, gdzie docelowo zamieszkać może nawet 25 tys. mieszkańców Gdańska, podzielam pogląd gdańskiego samorządu o potrzebie odbudowy powyższych przystanków i reaktywacji pasażerskiej linii kolejowej z Brzeźna do Gdańska Głównego - napisał w oficjalnym piśmie skierowanym do prezydent Gdańska poseł Płażyński.

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy



W skład planowanych nowych i przebudowywanych peronów wchodzą Gdańsk: Brzeźno, Zaspa Towarowa, Nowe Szkoty, Park Maszynowa, Osowa Północ, Osowa II w rejonie Barniewic, a także w Gdyni Orłowie i Małym Kacku.

Miasto: czekamy na konkrety



Warto dodać, że miasto Gdańsk w uchwalonym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego podtrzymało przebieg tej linii kolejowej.

Jak zauważa Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska to spółka PKP rozbierała perony i torowiska na tej linii.

- Zaangażowanie finansowe samorządu województwa na innych liniach kolejowych spowodowały, że przygotowaliśmy się do obsługi nowej zabudowy na Letnicy komunikacją miejską poprzez zmianę układu linii autobusowych. Nowa propozycja rządu i prezydenta Dudy jest mocno związana z kampanią wyborczą i nie była w żaden sposób konsultowana z samorządami. Czekamy więc na konkrety, aby móc się w pełni odnieść do tej obietnicy - przyznał Borawski.
Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej. Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej.
rb

Opinie (460) ponad 50 zablokowanych

  • od 30 lat przystanki SKM zwijali

    a zbudowali jeden dla urzędników.

    • 8 3

  • (1)

    Niech sobie zrobi przystanek na TikToku. A najlepiej niech poda się do dymisji, bo się ośmiesza!

    • 10 12

    • Wybacz, ale jego do dymisji może podać tylko prezes.

      Andrzej sam nawet tego nie może.

      • 1 1

  • Zacne rozwiazanie - zlikwidowac przystanki i tory po czym je odbudowac. Stalin by na to nie wpadł

    • 10 0

  • Co ta Warszawa...

    No piękna intryga, żeby trochę storpedować samorządowców. Zbudować bardzo łatwo, ale pieniądze kłaść na utrzymanie to już nie ma kto. Nie ma skąd wyciułać paru groszy na dodatkowe kursy PKM, a oni chcą kolej do NP :D
    Mam nadzieję że samorząd jakoś z tego mądrze wybrnie. To co jest proponowane, jest pozbawione sensu. Tam trzeba by było wybudować łącznik NP Wrzeszcz żeby miało to jakikolwiek uzasadnienie. Wtedy można by było puścić składy regionalne z PKM. Nikomu nie jest potrzebna proteza na jeden 3-wagonowy skład. Ludzie z Tczewa/Malborka/Elbląga nie byli by zadowoleni gdyby nagle co któryś pociąg nie jechał do Gdyni.

    • 5 4

  • Linia Gdańsk - Nowy Port (2)

    Moim zdaniem bardzo potrzebna na pewno na siebie zarobi dojazd z Gdańska na plażę zajmie ok. 8 min. rozładuje to problemy parkingowe przy plaży w Brzeżnie pozwoli także na rozwój dzielnicy Gdańsk Nowy Port oraz Letnicy które bardzo mocno się rozbudowują.

    • 12 5

    • nic nie rozwiąże bo ludzie nie chca korzystać z komunikacji zbiorowej. Widać na każdym kroku, że lepiej pół godziny szukać miejsca, a potem i tak zaparkować na chodniku albo trawniku.

      • 3 1

    • nie lecą tam czasem jakieś tramwaje z centrum do tego brzeźna (pod samą plażę) czy nowego portu?

      przystanków jakby ciut więcej tramwajowych, niż kolejowych...

      • 1 0

  • Projekt super

    Tylko problem w marszałku i prezydent Gdańska.

    • 11 5

  • gdynia północna na bocznym torze

    A co z włączeniem północnych dzielnic Gdyni i okolicznych miejscowości?
    Od kilku lat odnotowywane są w tym rejonie ogromne zatory drogowe. Kierowcy godzinami przesiadują w samochodach i blokują dostęp do portu na estakadzie. Jeszcze wszyscy pracownicy nie wrócili do pracy w związku z pandemią, a dziś już 40 minut oczekiwania w godzinach szczytu. Co będzie później za rok, dwa, 5 lat?

    • 5 1

  • Likwidacja linii do Nowego Portu (1)

    Zlikwidowano ją specjalnie najpierw ograniczono ruch pociągu co 2 godziny a potem puszczano go co cztery godziny - czy tak długie czekanie miało sens ludzie szukali innego transportu.

    • 7 4

    • Jak jeździły co 20 minut też były puste.

      • 5 0

  • Już TVPiS pokazało Kacperka jako "bochatera" w walce o przystanki

    Z oczywistym komentarzem jako szpilą wbitą Pani Dulkiewicz
    Kacperek - błazenku za linie kolejowe odpowiada pkp plk s.a.
    a w Gdańsku - Oddział przy ulicy Dyrekcyjnej 2/4 tam se ze swoimi hostessami zorganizuj końferencję

    • 12 6

  • A kto na serio bierze to,co mówi długopis?

    • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane