• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Proces za korki na Spacerowej

km
18 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze. Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze.

To precedensowa sprawa w polskim sądownictwie. Właściciel trójmiejskiej firmy przewozowej Planetobus domaga się od gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odszkodowania w wysokości 10 tys. zł. Jak podaje "Gazeta Wyborcza" biznesmen pozwał gdańskich urzędników, bo stracił pieniądze i klientów przez korki na ul. Spacerowej.



Szef firmy Planetobus Jakub Sachse, argumentuje żądanie odszkodowania tym, że w wyniku "nieudolnej organizacji remontu", jego autobusy linii 820 zamiast pokonywać ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska w 7 min, stały czasem w korkach i po półtorej godziny. Twierdzi, że stracił pieniądze z biletów oraz pasażerów.

Czy urzędników należy pociągać do odpowiedzialności za nieprzemyślane działania

Sachse podkreśla, że mimo zakończenia remontu na ul. Spacerowej, jego linia już nie odzyskała swojej popularności i poważnie zastanawia się nad jej przyszłością. - Pracownicy kierujący wahadłowym ruchem sobie nie radzili. A zakończenie robót opóźniło się o ponad dwa miesiące - mówi przedsiębiorca.

Ulica Spacerowa to jedna z bardziej obleganych dróg w Gdańsku. Łączy Oliwę z obwodnicą Trójmiasta, centrum handlowym i Osową. Przez lata była wąska (6 m szerokości) i niebezpieczna: brakowało pobocza, nie było oświetlenia, drzewa rosły tuż przy krawędzi drogi.

Obecnie ulica nadal ma tylko jedną jezdnie, ale z tą różnicą, że ma ona nie 6, ale 7 m szerokości, jest równa, ma pobocza i oświetlenie. Ten stan osiągnięto po remoncie, który był prowadzony w latach 2004-2006 i znalazł finał w sądzie.

Na Spacerowej w korkach poza Plantobusuami stały też autobusy ZKM-u. Ci jednak nie myślą o pozywaniu ZDiZ. - Jeśli kursu nie da się zrealizować w wyniku czynników niezależnych od nas i tak dostajemy zapłatę od Zarządu Transportu Miejskiego - wyjaśnia "Gazecie" Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM.

- I tak jest w większości miast w Polsce - przyznaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni. - Miasto najczęściej i prowadzi remonty, i organizuje komunikację, i jest właścicielem firmy przewozowej. Komunalny przewoźnik nie traci w korkach pieniędzy. Pan Sachse jest w innej sytuacji: jemu strat nikt nie wyrównał.

Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, podkreśla, że prowadzenie robót drogowych z natury wiąże się z utrudnieniami dla kierowców. - W naszej ocenie fakt, że się stało w korkach nie uprawnia do odszkodowania. Co innego, jeśli ktoś udowodni, że remont można było zorganizować w lepszy sposób, w wyniku którego opóźnienia autobusów byłyby mniejsze. Czekamy na wyrok - mówi "Gazecie" Kotłowski.

Przewoźnik już w 2006 roku, gdy ukończono roboty na Spacerowej zażądał od miasta odszkodowania. Wówczas wycenił swoje straty na ponad 107 tys. zł. Wtedy nic z tego nie wyszło, czy teraz biznesmen liczy na wygraną? - W rzeczywistości moje straty są wielokrotnie wyższe. 10 tys. zł to kwota symboliczna. Próbowałem załatwić sprawę polubownie, ale urzędnicy nawet nie chcieli rozmawiać. Walczę już właściwie o zasadę: czy miasto prowadząc remonty ma prawo zwiększać koszty działalności przedsiębiorców? - pyta się Sachse.

Przedsiębiorca tym procesem chce uświadomić urzędnikom istnienie kosztów społecznych. Taki remont, wcześniejsze wyjazdy do pracy, późne powroty, zmieniają plan dnia przeciętnej rodziny. Ma on nadzieje, że urzędnicy przy kolejnych dużych remontach, nie będą się sugerować przy wyborze ofert jedynie najniższa cena, ale także krótkim czasem realizacji.

Najbliższa rozprawa w sprawie Sachse-ZDiZ odbędzie się pod koniec stycznia.
km

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • Odkorkować Spacerową

    Trzeba uczynnić dla ruchu publicznego samochodów osobowych ulicę Kościerską (od zjazdu do ZOO do węzła Owczarnia) i będzie po kłopocie!

    • 0 0

  • WSZYSTKIE....

    ...dojazdy do obwodnicy powinny byc 4 pasmowe (2 w gore, 2 w dol) !!

    To powinny byc strategiczne drogi dla miasta !! kiedy w koncu TO zrozumie "prezydent" Adamowicz ?? i jego przydupasy ??

    ...wyglada mi na to, ze ONI nie posiadaja samochodow...wlasnych

    • 0 0

  • Za utrudnienia trzeba płacić a te to Miasto Miało uwzględnione w Planach i tzw. Biznes Planie

    • 0 0

  • To samo dotyczy Świętokrzyskiej na Kowalach !!!

    Remont, remontem - rozumiem doskonale, trzeba go wykonać i już.
    Ale nie jestem w stanie pojąć - powiem brzydko - imbecylizmu i głupoty osoby odpowiedzialnej na ustawienia automatu świateł który kieruje tutaj ruchem. Wczoraj stałem ponad 40 minut w korku majac przed soba czerwone światło a oczywiście z przeciwległej strony kompletnie żadnego samochodu, ale stać trzeba bo jest "czerwone".
    Czy ten "baran" wie że spowodował zakorkowanie ulicy od Dolnej Orunii do samych Kowal ???
    Trzeba naprawdę mieć wyobraźnię i być super inteligentem (jak widać przy tej budowie pracują "inaczej inteligentni" tylko i wyłącznie) aby zrobić coś takiego. Nie inaczej bylo kiedy kierowano ruchem ręcznie - panowie kierujący chyba nie bardzo wiedzieli co mają robic i do czego służą im radiotelefony.

    Może ktoś z włodarzy odpowiedzialnych za ten remont i odcinek drogi zainteresują się tym i wyślą owych "inteligentnych inaczej" na dokształcenie z zasad kierowania ruchem, bo to co wyprawiają kwalifikuje ich tylko na plac zabaw dla dzieci.

    Popieram Pana ktory odważył się zalożyć sprawę przeciwko ZDiZ - wielki szacunek i moje poparcie.

    • 0 0

  • Pan Sachse sie osmiesza ...jak zwykle podobno ;]

    • 0 0

  • co za idiota....

    Co za idiota skończony zatwierdził remont Spacerowej?! Jak można było tak ważną arterię poszerzyć tylko o metr? Przecież tam aż sie prosiło o dorobienie 2 pasów, po jednym dodatkowym w każdą stronę ( na około jest LAS! Wystarczy go WYRĄBAĆ). Korki są dokładnie takie same jak były. Czasami zastanawiam się czy w tym kraju w ogóle ktoś myśli...

    • 0 0

  • a ilu z was tutaj narzekajacych glosowalo na Adamowicza i ilu z was jeszcze go ciagle popiera?Wiezc zamknac sie i dalej stac w

    korkach!

    • 0 0

  • niegospodarność

    Sprawą remontu Spacerowej powinien zająć się prokurator.To przecież klasyczny przejaw niegospodarności powstałej w wyniku braku analizy potrzeb i brak przewidywania skutków.Wywalenie w błoto( pardon w asfalt) takiej masy pieniędzy przez poszerzenie jednego pasa ruchu o 1m ,to skandaliczny brak podstawowej wiedzy nt zagadnień związanych z płynnością ruchu drogowego w tym rejonie.Grzech ZANIECHANIA!

    • 1 0

  • WYBIERZCIE MNIE NA PREZYDENTA GDAŃSKA

    SKOŃCZĄ SIĘ WTEDY TE WSZYSTKIE FUSZERKI, KTÓRYCH JESTEŚMY ŚWIADKAMI ZA RZĄDÓW ADAMOWICZA. CZAS NA MŁODYCH, WYKSZTAŁCONYCH MENEDŻERÓW, KTÓRZY BĘDĄ WPROWADZAĆ W MIEŚCIE NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA DROGOWE A NIE TAKIE BUBLE JAK POSZERZENIE SPACEROWEJ O 1 METR-HAHAHAHA!
    W KUALA LUMPUR I INNYCH METROPOLIACH BUDUJĄ NIESAMOWITE BUDYNKI, WIELOPOZIOMOWE WIADUKTY I TUNELE, NOWOCZESNE ULTRASZYBKIE POCIĄGI, A CO U NAS SIĘ ROBI?POSZERZA ULICĘ O 1 METR...

    • 0 0

  • przeciesz planetobusy pękają w szwach... co on stracił, zyskał raczej... (1)

    nie rozumiem argumentów pana bisnesmena... pamietam jak planeta zaczynała to jeździły nią garstka ludzi.. teraz praktycznie każdy busik planety który dojeżdża na ostatni przystanek w osowie(gdzie wsiadam) jest równie zawalony co normalnej komunikacji.. planeta po za tym podstawiała autobusy jak były duże opóźnienia, czego nie robił zkm, więc czasami stojąc po 30 min na przystanku i wsiadałeś do pierwszego lepszego busa, którym okazywał się planetobus, nawet jeśli miałeś przepłacić...
    drugą sprawą to korki... po prostu masakra!!! poszerzenie drogi o 1m?? jakiś debil to wymyślił!!!!... pamiętam raz zimą wracacałem spacerową 3h!!! z oliwy!!! ale to były jakieś ekstrema.. teraz żeby przejechać spacerową to z 40 min trzeba liczyć rano... porazka...

    • 0 0

    • Przecież, a nie przeciesz ;]

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane