• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Początek ul. Jabłoniowej i zwężenia za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni oraz wydzielenie buspasów. Początek ul. Jabłoniowej i zwężenia za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni oraz wydzielenie buspasów.

Przygotowanie dokumentacji ul. Nowej JabłoniowejMapka zalicza kolejny poślizg czasowy. Według pierwotnego harmonogramu projektowanie miało się zakończyć już w 2015 r., a ostatnie deklaracje dotyczyły maja br. Teraz wykonawca dokumentacji ma czas do końca listopada br., ale możliwe jest podpisanie kolejnego aneksu do umowy.



Czy ul. Nowa Jabłoniowa powinna powstać w najbliższych latach?

O prawie siedmioletnim opóźnieniu w przygotowaniu dokumentacji ul. Nowej Jabłoniowej pisaliśmy szczegółowo w marcu br.

Przypomnijmy zatem tylko najważniejsze informacje: w maju 2014 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę na opracowanie kompleksowego projektu z konsorcjum firm: Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej oraz Komi z Białegostoku.

Pierwszy termin wykonania powierzonego zadania określono na kwiecień 2015 r., a następnie koniec września 2015 r. W październiku 2015 r. umowę zerwano ze względu na przekroczenie terminów. Wykonawca otrzymał ok. 230 tys. zł wynagrodzenia, ale jednocześnie naliczono ok. 114 tys. zł kar.

Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej. Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej.

Kolejne opóźnienie spowodowane uzgodnieniami branżowymi



Kolejny wykonawca wyłoniony w przetargu - Mosty Katowice, z którym podpisano umowę w listopadzie 2016 r. na kwotę 1 291 500 zł, pełną dokumentację powinien przekazać miastu w marcu 2018 r. Do dzisiaj jednak tego nie uczynił, a urzędnicy wielokrotnie przedłużali czas na realizację zadania m.in.:
  • do końca kwietnia 2019 r.,
  • do końca 2020 r.,
  • do końca maja 2021 r.,
  • do końca listopada 2021 r.

W jaki sposób urzędnicy uzasadniają ostatni aneks wydłużający termin z maja do listopada?

- Przesłanką do podpisania tego aneksu są przedłużające się uzgodnienia branżowe związane z odwodnieniem trasy, potrzebą gospodarowania wodami opadowymi i konieczność zaprojektowania ogrodów deszczowych wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Możliwe dalsze opóźnienie w pracach nad dokumentacją



Wiadomo już, że ostatni z terminów ponownie jest zagrożony i niewykluczone jest dalsze aneksowanie umowy z Mostami Katowice.

- Z uwagi na trwające uzgodnienia oraz konieczność wypracowania rozwiązań odwodnieniowych trasy, a następnie uzyskanie ich akceptacji przez jednostki branżowe, możliwe że konieczne będzie wydłużenie terminu zakończenia prac nad opracowaniem dokumentacji ul. Nowej Jabłoniowej - zastrzega Niezgoda.

Przejazd rezerwą terenową przyszłej ul. Nowej Jabłoniowej


Brak podstaw do naliczenia kar umownych dla wykonawcy



Jednocześnie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przekonuje, że nie ma podstaw do naliczenia kar umownych za niewywiązanie się z terminów, ponieważ wciąż - przynajmniej teoretycznie - istnieje możliwość zakończenia prac projektowych w listopadzie.

Bez kolizji z Południową PKM i parkiem Południowym



Urzędnicy zapewniają, że projekt ul. Nowej Jabłoniowej nie koliduje z planowanym parkiem Południowym ani nową linią kolejową PKM przez Południe. Nie powinno być zatem powtórki z sytuacji z ul. Nową Świętokrzyską, gdzie niezbędne jest przeprojektowanie układu drogowego ze względu na nową linię kolejową.

Czytaj więcej:

Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać



Termin realizacji nieznany, podobnie jak źródło finansowania



Termin realizacji ul. Nowej Jabłoniowej wciąż pozostaje nieokreślony. Inwestycja obecnie nie ma zapewnionego finansowania. Ponadto całkowita rezygnacja z budowy tramwaju (bez pozostawienia nawet rezerwy terenowej) znacznie utrudnia dofinansowania ze środków europejskich na rozwój ekologicznego transportu.

W śladzie ul. Nowej Jabłoniowej przewidziano wprawdzie buspasy, ale bez wymiany floty autobusowej na elektryczną takie rozwiązanie transportu publicznego nie można traktować jako bezemisyjne i przyjazne środowisku w miejscu realizacji przewozów, co jest priorytetem w punktacji wniosków o dofinansowanie z UE.

Czytaj też:

Co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów w Gdańsku do 2027 roku



Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (176)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane