• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Początek ul. Jabłoniowej i zwężenia za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni oraz wydzielenie buspasów. Początek ul. Jabłoniowej i zwężenia za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni oraz wydzielenie buspasów.

Przygotowanie dokumentacji ul. Nowej JabłoniowejMapka zalicza kolejny poślizg czasowy. Według pierwotnego harmonogramu projektowanie miało się zakończyć już w 2015 r., a ostatnie deklaracje dotyczyły maja br. Teraz wykonawca dokumentacji ma czas do końca listopada br., ale możliwe jest podpisanie kolejnego aneksu do umowy.



Czy ul. Nowa Jabłoniowa powinna powstać w najbliższych latach?

O prawie siedmioletnim opóźnieniu w przygotowaniu dokumentacji ul. Nowej Jabłoniowej pisaliśmy szczegółowo w marcu br.

Przypomnijmy zatem tylko najważniejsze informacje: w maju 2014 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę na opracowanie kompleksowego projektu z konsorcjum firm: Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej oraz Komi z Białegostoku.

Pierwszy termin wykonania powierzonego zadania określono na kwiecień 2015 r., a następnie koniec września 2015 r. W październiku 2015 r. umowę zerwano ze względu na przekroczenie terminów. Wykonawca otrzymał ok. 230 tys. zł wynagrodzenia, ale jednocześnie naliczono ok. 114 tys. zł kar.

Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej. Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej.

Kolejne opóźnienie spowodowane uzgodnieniami branżowymi



Kolejny wykonawca wyłoniony w przetargu - Mosty Katowice, z którym podpisano umowę w listopadzie 2016 r. na kwotę 1 291 500 zł, pełną dokumentację powinien przekazać miastu w marcu 2018 r. Do dzisiaj jednak tego nie uczynił, a urzędnicy wielokrotnie przedłużali czas na realizację zadania m.in.:
  • do końca kwietnia 2019 r.,
  • do końca 2020 r.,
  • do końca maja 2021 r.,
  • do końca listopada 2021 r.

W jaki sposób urzędnicy uzasadniają ostatni aneks wydłużający termin z maja do listopada?

- Przesłanką do podpisania tego aneksu są przedłużające się uzgodnienia branżowe związane z odwodnieniem trasy, potrzebą gospodarowania wodami opadowymi i konieczność zaprojektowania ogrodów deszczowych wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Możliwe dalsze opóźnienie w pracach nad dokumentacją



Wiadomo już, że ostatni z terminów ponownie jest zagrożony i niewykluczone jest dalsze aneksowanie umowy z Mostami Katowice.

- Z uwagi na trwające uzgodnienia oraz konieczność wypracowania rozwiązań odwodnieniowych trasy, a następnie uzyskanie ich akceptacji przez jednostki branżowe, możliwe że konieczne będzie wydłużenie terminu zakończenia prac nad opracowaniem dokumentacji ul. Nowej Jabłoniowej - zastrzega Niezgoda.

Przejazd rezerwą terenową przyszłej ul. Nowej Jabłoniowej


Brak podstaw do naliczenia kar umownych dla wykonawcy



Jednocześnie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przekonuje, że nie ma podstaw do naliczenia kar umownych za niewywiązanie się z terminów, ponieważ wciąż - przynajmniej teoretycznie - istnieje możliwość zakończenia prac projektowych w listopadzie.

Bez kolizji z Południową PKM i parkiem Południowym



Urzędnicy zapewniają, że projekt ul. Nowej Jabłoniowej nie koliduje z planowanym parkiem Południowym ani nową linią kolejową PKM przez Południe. Nie powinno być zatem powtórki z sytuacji z ul. Nową Świętokrzyską, gdzie niezbędne jest przeprojektowanie układu drogowego ze względu na nową linię kolejową.

Czytaj więcej:

Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać



Termin realizacji nieznany, podobnie jak źródło finansowania



Termin realizacji ul. Nowej Jabłoniowej wciąż pozostaje nieokreślony. Inwestycja obecnie nie ma zapewnionego finansowania. Ponadto całkowita rezygnacja z budowy tramwaju (bez pozostawienia nawet rezerwy terenowej) znacznie utrudnia dofinansowania ze środków europejskich na rozwój ekologicznego transportu.

W śladzie ul. Nowej Jabłoniowej przewidziano wprawdzie buspasy, ale bez wymiany floty autobusowej na elektryczną takie rozwiązanie transportu publicznego nie można traktować jako bezemisyjne i przyjazne środowisku w miejscu realizacji przewozów, co jest priorytetem w punktacji wniosków o dofinansowanie z UE.

Czytaj też:

Co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów w Gdańsku do 2027 roku



Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • Przecież tam jest droga (23)

    Po co budować kolejną? Żeby większe korki były na Armii Krajowej?

    Miasto powinno wstrzymać wszystkie inwestycje poza centrum.

    • 30 88

    • Czyli możemy spokojnie zaorać Rzeczypospolitej? (11)

      W końcu jest dalej od centrum niż Jabłoniowa...

      • 13 11

      • (4)

        na Armii Krajowej to powinny być wiadukty a Jabłoniowa ma mieć bus pas

        • 3 7

        • A gdzieś na AK wiaduktów nie ma? (3)

          • 4 10

          • Tam gdzie jedzie pociąg

            • 1 0

          • (1)

            a Ty dopiero co sie przeprowadziłeś do Gdańska ze nie wiesz o jakie wiadukty chodzi ?

            • 3 3

            • To raczej problem tych, którzy do Gdańska nie przeprowadzili się wcale...

              • 2 0

      • typowe przeginanie trolla być może nieświadomie cierpiącego na samochodozę (3)

        nie chodzi o zaorywanie istniejących połączeń drogowych, ale o radykalne postawienie na poprawę funkcjonowania innych, mniej terenochłonnych środków transportu. Bez radykalnej rozbudowy sieci połączeń zelektryfikowanej PKM i radykalnej poprawy komfortu i bezpieczeństwa dostępu do przystanków skm i pkm w Gdańsku nadal wielu mieszkańców będzie uważało, że tylko rozbudowa dróg zmniejszy korki: nie zmniejszy.

        • 3 7

        • Stop radykałom! (2)

          Rozbudowa dróg, a przede wszystkim budowa skrzyżowań bezkolizyjnych zmniejszy korki bardziej, niż puszczenie tam buspasa.

          • 4 5

          • Obwodnica ma same bezkolizyjne skrzyżowania. (1)

            A jakoś korki na niej są...

            • 3 3

            • Bo jest jedyną sensowną drogą pozwalającą ominąć centrum i jest już zbyt wąska aby pomieścić obecny ruch

              • 3 2

      • Po pierwsze nie jest dalej (1)

        Po drugie centrum to Wrzeszcz i Oliwa

        • 2 3

        • Co to za brednie? Czy jakiejś ironii nie wyłapałem o lokalizacji centrum?

          • 0 0

    • Centrum?

      Do centrum to w ogóle autem nie powinno być wjazdu dla Kowalskiego. Właśnie przez to codziennie stoimy w korkach.

      • 8 6

    • (9)

      Fajnie że mieszkasz w centrum i nie jeździsz nigdzie dalej, ale oprócz ciebie jest w tym mieście trochę ludzi którzy tam mieszkają.
      I nie, nie wszyscy mogą mieszkać w centrum bo się nie zmieszczą.

      • 10 9

      • Ja nie jeżdżę autem z centrum na (4)

        Szadółki, więc Ty nie musisz z Szadółek jeździć autem do centrum.

        • 6 8

        • Prawda.

          Dlatego centrum powinno być zamknięte dla samochodów i tyle.

          • 5 5

        • Ależ ja nie jeżdżę do centrum z Szadółek - jeźdżę głównie do okolicznych dzielnic: Jasień, Chełm, Ujeścisko, Morena. Czasem do Brzeźna, Oliwy czy Wrzeszcza.

          • 3 3

        • bo cię nie stać

          • 2 5

        • Przenieśmy Centrum do Szadółek!

          • 9 0

      • do centrum można wjeżdżać nie tylko samochodem

        bez radykalnego postawienia na rozwój sieci PKM jakość poruszania się po Gdańsku się nie poprawi, nowe połączenia drogowe tylko zwiększą korki na dojazdach do centrum

        • 6 2

      • Sto lat planowania (2)

        W centrum miasta ogródki działkowe i rudery, a mieszkańców pod obwodnicę

        • 9 0

        • Słoików (1)

          • 1 2

          • A myślisz że młodzi "rodowici" mają hajs na mieszkanie za 15k/m2?

            Tak samo na Szadółkach lądują.

            • 6 1

  • Normalka... (6)

    Żeby miasto robiło wszystko tak szybko jak sprzedaje grunt developorą było by pięknie... A tak to dalej bawimy się w kotka i myszkę...

    • 59 12

    • Ty się lepiej pobaw słownikiem języka polskiego. (2)

      • 15 1

      • jak sie nie ma kontrargumentów to się wytacza najcięższe działa, co nie ? (1)

        • 0 12

        • Kontrargumentów na co? Na twój narzek?

          Po pierwsze, łatwiej sprzedać grunt niż zbudować drogę. Po drugie, to nie Miasto buduje, Miasto jest tylko inwestorem. I jak masz napisane w reportażu, listopad się jeszcze nie skończył i dlatego nie mogą nałożyć kary na wykonawcę.

          • 6 1

    • To nie miasto uprawiało kukurydzę tam gdzie teraz mieszkacie

      może do rolnika jeszcze pretensje że ziemię sprzedał.

      • 6 0

    • a po co miasto ma coś robić na terenach rolniczych pod wysypiskiem? (1)

      nikt nie kazał tam mieszkać, było jasne że Szadółki to wieś włączona w tereny miasta a nie prawdziwy obszar miejski

      • 4 3

      • Ale dokładnie tak samo jest z Oliwą.

        A jednak dało się dociągnąć i komunikację i resztę infrastruktury...

        • 3 3

  • Gdańsk

    Moje miasto

    • 11 5

  • Następne korki

    • 11 2

  • Rezerwę terenową przeznaczmy na dodatkowe bloki deweloperskie.

    Zablokuje to całkowicie możliwość przejazdu autem i będziemy mieli pieszy transport ekologiczny. Miasto nie wyłoży ani złotówki, sytuacja gdzie każdy wygrywa.

    • 52 4

  • Rezygnują z tramwaju na Nowej Jabłoniowej? (4)

    Dlaczego rezygnują z tramwaju na Nowej Jabłoniowej? Bez sensu.

    • 51 9

    • już od kilku lat było o tym wiadomo, że ma być tam buspas. Myślałem, że już to zostało zrealizowane, a to dopiero ma być kiedyś... Czemu zrezygnowano? Nie wiadomo.
      Poza tym... To kolejne dodatkowe trzy przystanki. Kto będzie tam jeździł?

      • 1 10

    • Po co tam tramwaj? (2)

      Wystarczy wydłużyć istniejącą linię o 1-2km i już masz ogarnięte wszystkie osiedla, zamiast prowadzić tory przez prawie niezabudowaną Jabłoniową...

      • 3 8

      • Prawie niezabudowaną Jabloniową? To chyba z 15 lat tam nie byłeś.

        • 8 0

      • Początkowo miała linia iść pod fashion house i to był dobry pomysł. A

        • 7 0

  • (15)

    Bardzo dobrze. Tańsze mieszkania nie biorą z niczego. Myśleli Szadółkowcy, że chwycili pana boga za nogi kupując lokum z dala od cywilizacji i teraz wszyscy będą im fundować drogi.

    • 16 74

    • (1)

      6km od centrum to tak daleko ? :D należy rozwijać ten rejon ale przede wszystkim jeżeli chodzi o komunikację miejską

      • 13 5

      • chyba 10km a nie 6

        • 1 0

    • (10)

      poczekaj poczekaj a Tobie mieszkańcowi Zaspy czy Przymorza kto fundował drogi dwu pasmowe?

      • 17 10

      • (8)

        Na Zaspie czy Przymorzu nikt nie zarabiał na sprzedaży mieszkań, bo nie było deweloperów. Teraz deweloper bierze kasę, bank prowizję, a ludzie od miasta chcą dróg. Niech idą do dewelopera i banku.

        • 5 13

        • Płacą podatki? Płacą. (3)

          A więc infrastruktura się należy jak psu buda...

          • 18 4

          • (2)

            To sprawdź ile podatku płacą, o w ogóle się zameldują. W skali roku z jednego mieszkańca wystarczyłoby może na dwie ławki i jedną huśtawkę.

            • 4 6

            • to akurat inny problem

              • 3 0

            • Masz rację, bo kupujemy ławki i huśtawki za cenę nowego samochodu

              Z resztą nie tylko huśtawki. Ekrany za ponad 100 tys. za sztukę, rowery za 40 tys. za sztukę, minibusy elektryczne za 1,3 miliona za sztukę, a potem brakuje na to, co naprawdę ważne - Nowa Świętokrzyska, Nowa Jabłoniowa, SKM Południe itd.

              • 3 3

        • (2)

          to idac tym tropem miasto nie powinno sprzedawać działek i nie powinno się rozwijać miasta :D co proponujesz ?

          • 2 1

          • Jemu wybudowali i już wystarczy.

            Reszta ma się wynosić.

            • 5 1

          • Sprzedawać i domagać się kasy na drogi od deweloperów!!!

            • 2 0

        • Ale były spółdzielnie mieszkaniowe mośku czy one budowały drogi?

          • 0 0

      • Gomułka.

        • 4 1

    • Na całym świecie miasta się rozbudowują

      A w Gdańsku tylko osiedla.

      • 2 5

    • TA..

      Wcale nie musze jeździć do centrum, bo tam nic ciekawego nie ma. No może knajpy i to by było na tyle. Wszystkie duże sklepy, większość usług, urzędy, serwisy samochodowe są na oddalonych osiedlach czyli tu gdzie mieszkam. Pracuje w Sopocie więc jeżdżę obwodnicą.
      Jesteś orędownikiem zakazu wjazdu samochodami do centrum... to może poczytaj co Cię czeka. Pierwsze zmiany już się zaczęły, centra miast pustoszeją, zostają tylko knajpy, banki, sklepy cepelii i alkoholowe. Mieszkańcy przenoszą się na obrzeża, bo usługi i sklepy przenoszą się z powodu utrudnionej działalności a że ludzi coraz mniej spirala sama się nakręca. Mieszkania sprzedają ogólnie powiedzianej Wafce. Wafka robi z nich lokale na wynajem krótko terminowy, Przyjeżdża kwiat młodzieży z całego świata, darcie ryja , nieskończone imprezy, szczanie po klatkach i mordobicie. Normalne rodziny z dziećmi wynoszą się bo tak nie da się żyć. Wafka bierze itd. W centrum zostają tylko Ci co mogą pracować z domu, pracownicy knajp, cepelii i sklepów z alko, oraz Ci co nie musza pracować bo Państwo im da.
      śmietanka towarzyska. Latem tłok jak diabli, smród, brud, hałas niemożebny. Zimą psy pośladkami szczekają w przerwach miedzy darciem ryja niedobitków. Dziekuję wole mieszkać na krańcu świata.

      • 2 0

  • Rezygnacja z budowy linii tramwajowej, to glupota do kwadratu, ktora po latach odbije sie czkawka. Jak mowia chytry podwojnie traci.Potem placz, ze korki.

    • 48 3

  • A kogo jakieś Szadóły obchodzą? (9)

    Niech sobie na miejscu pracy poszukają, to nie będą stać w korku do centrum.

    • 17 59

    • urząd miasta dał pozwolenie na budowę tysięcy nowych bloków wieć niech teraz zorganizują transport (5)

      • 12 7

      • A to UM wam tam kazał mieszkania kupować?

        Niech ci twój deweloper zorganizuje transport.

        • 7 14

      • Przecież jest transport (3)

        publiczny. Miasto nie musi (a nawet nie powinno) zapewniać napływu potoku aut do centrum z Zadu.pczyna.

        • 6 10

        • No właśnie nie ma. (2)

          SKM brak, Tramwaj do Wrzeszcza zablokowany od 6 lat, autobusy stoją w korku.

          Przynajmniej ten buspas ma szansę cokolwiek odetkać.

          • 3 5

          • (1)

            Dopiero po zakupie mieszkania skumałeś się, że nie ma tramwaju, SKM, a autobusy stoją w korku?

            • 11 4

            • Nie, mieszkam bliżej centrum, więc komunikacją jeżdżę całkiem często.

              Tyle tylko, że czasem samochód z garażu wyciągnąć też trzeba, a im więcej osób z Szadółek przesiądzie się na komunikację, tym krócej będę stał w korkach.

              • 4 2

    • Tak samo jak np. wszyscy mieszkańcy Zaspy i Przymorza pracują u siebie? (2)

      • 6 4

      • A stękają co 5min? (1)

        • 3 2

        • Tak. Co chwilę słychać że ciężko się jedzie 120km/h przez miasto

          I że trzypasmowe drogi mają być równiejsze...

          • 1 1

  • pierwotny termin 2015 :D (1)

    Serdeczności!

    • 40 1

    • Przecież krzyczą, że Gdańsk to najlepsze miasto świata.

      Więc o co ci chodzi. Jest super.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane