• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Początek ul. Jabłoniowej i zwężenia za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni oraz wydzielenie buspasów. Początek ul. Jabłoniowej i zwężenia za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni oraz wydzielenie buspasów.

Przygotowanie dokumentacji ul. Nowej JabłoniowejMapka zalicza kolejny poślizg czasowy. Według pierwotnego harmonogramu projektowanie miało się zakończyć już w 2015 r., a ostatnie deklaracje dotyczyły maja br. Teraz wykonawca dokumentacji ma czas do końca listopada br., ale możliwe jest podpisanie kolejnego aneksu do umowy.



Czy ul. Nowa Jabłoniowa powinna powstać w najbliższych latach?

O prawie siedmioletnim opóźnieniu w przygotowaniu dokumentacji ul. Nowej Jabłoniowej pisaliśmy szczegółowo w marcu br.

Przypomnijmy zatem tylko najważniejsze informacje: w maju 2014 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę na opracowanie kompleksowego projektu z konsorcjum firm: Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej oraz Komi z Białegostoku.

Pierwszy termin wykonania powierzonego zadania określono na kwiecień 2015 r., a następnie koniec września 2015 r. W październiku 2015 r. umowę zerwano ze względu na przekroczenie terminów. Wykonawca otrzymał ok. 230 tys. zł wynagrodzenia, ale jednocześnie naliczono ok. 114 tys. zł kar.

Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej. Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej.

Kolejne opóźnienie spowodowane uzgodnieniami branżowymi



Kolejny wykonawca wyłoniony w przetargu - Mosty Katowice, z którym podpisano umowę w listopadzie 2016 r. na kwotę 1 291 500 zł, pełną dokumentację powinien przekazać miastu w marcu 2018 r. Do dzisiaj jednak tego nie uczynił, a urzędnicy wielokrotnie przedłużali czas na realizację zadania m.in.:
  • do końca kwietnia 2019 r.,
  • do końca 2020 r.,
  • do końca maja 2021 r.,
  • do końca listopada 2021 r.

W jaki sposób urzędnicy uzasadniają ostatni aneks wydłużający termin z maja do listopada?

- Przesłanką do podpisania tego aneksu są przedłużające się uzgodnienia branżowe związane z odwodnieniem trasy, potrzebą gospodarowania wodami opadowymi i konieczność zaprojektowania ogrodów deszczowych wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Możliwe dalsze opóźnienie w pracach nad dokumentacją



Wiadomo już, że ostatni z terminów ponownie jest zagrożony i niewykluczone jest dalsze aneksowanie umowy z Mostami Katowice.

- Z uwagi na trwające uzgodnienia oraz konieczność wypracowania rozwiązań odwodnieniowych trasy, a następnie uzyskanie ich akceptacji przez jednostki branżowe, możliwe że konieczne będzie wydłużenie terminu zakończenia prac nad opracowaniem dokumentacji ul. Nowej Jabłoniowej - zastrzega Niezgoda.

Przejazd rezerwą terenową przyszłej ul. Nowej Jabłoniowej


Brak podstaw do naliczenia kar umownych dla wykonawcy



Jednocześnie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przekonuje, że nie ma podstaw do naliczenia kar umownych za niewywiązanie się z terminów, ponieważ wciąż - przynajmniej teoretycznie - istnieje możliwość zakończenia prac projektowych w listopadzie.

Bez kolizji z Południową PKM i parkiem Południowym



Urzędnicy zapewniają, że projekt ul. Nowej Jabłoniowej nie koliduje z planowanym parkiem Południowym ani nową linią kolejową PKM przez Południe. Nie powinno być zatem powtórki z sytuacji z ul. Nową Świętokrzyską, gdzie niezbędne jest przeprojektowanie układu drogowego ze względu na nową linię kolejową.

Czytaj więcej:

Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać



Termin realizacji nieznany, podobnie jak źródło finansowania



Termin realizacji ul. Nowej Jabłoniowej wciąż pozostaje nieokreślony. Inwestycja obecnie nie ma zapewnionego finansowania. Ponadto całkowita rezygnacja z budowy tramwaju (bez pozostawienia nawet rezerwy terenowej) znacznie utrudnia dofinansowania ze środków europejskich na rozwój ekologicznego transportu.

W śladzie ul. Nowej Jabłoniowej przewidziano wprawdzie buspasy, ale bez wymiany floty autobusowej na elektryczną takie rozwiązanie transportu publicznego nie można traktować jako bezemisyjne i przyjazne środowisku w miejscu realizacji przewozów, co jest priorytetem w punktacji wniosków o dofinansowanie z UE.

Czytaj też:

Co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów w Gdańsku do 2027 roku



Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • Jeśli chcecie żeby ruch samochodowy wzrósł, budujcie drogi. (6)

    Jeśli chcecie, żeby więcej ludzi przesiadło się do komunikacji - budujcie dobrą komunikację.

    • 71 27

    • Geniusz normalnie (1)

      Sarkazm mode off. To na prawdę słuszny postulat.

      • 11 2

      • Dwa slowa po angielsku poprawnie, a wsrod tych kilku polskich zdolales popelnic blad. To nie sarkazm.

        • 1 5

    • Oni potrafią tylko utrudniać życie kierowcom, nie dając nic w zamian

      • 4 1

    • bez dróg

      to chyba lotniczą, może teleportacja

      • 0 0

    • Nie w tym mieście, nie z tą włądzą!

      Aby 7 lat czekac na projekt i znajac życie przed nami kolejnych 7 lat. To mówiąc deliaktnie jakaś paranoja!
      A później jeśli już powstanie, trzeba będzie go zmodyfikowac a po jego modyfikacji czekać kolejne 7 lat, aby prace ruszyły.
      Cofamy się do średniowiecza w Gdańsku. Tylko urzędnicy mają się znakomicie :-)

      • 0 0

    • Zacznijcie od ich polatania

      Gdansk 10cio leciami zaniedbal drogi
      Ksiezycowy klimat!

      • 0 0

  • 5 lat temu wróciłem z emigracji (14)

    Na zachodzie auta prawie nie używałem - wygodniej i przyjemniej było komunikacją. W Gdańsku też tak próbuję, ale się nie da. Mimo że miasto niby coś robi w kierunku przesiadki ludzi na zbior-kom, to tak naprawdę nie robi nic. Co raz więcej aut, rozbudowa dróg, nowe przystanki daleko od budynków, przesiadki to w ogóle jakiś smutny żart. Próbowałem nie używać auta, ale to miasto jest tak budowane, żeby się nie dało.

    • 105 17

    • Gdzie ty widzisz tą rozbudowę dróg? (8)

      Ja widzę tylko zwężanie ulic, zabieranie pasów kierowcom na buspasy, nowe przejścia dla pieszych obok istniejących tuneli i budowę nowej linii tramwajowej.

      Ale przystanki bliżej budynków = bliżej siebie to ciekawy pomysł. Jeszcze bardziej spowolni tramwaje i zbior-kom będzie jeszcze mniej atrakcyjny.

      • 11 17

      • W jaki sposób przystanki bliżej miejsc interesu mają spowalniać transport :D ? (1)

        • 7 0

        • Każdy ma inne miejsce interesu. Chcesz postawić przystanek pod każdym budynkiem :D ?

          • 2 7

      • Adamowicza. Kartuska na wsie. Popiełuszki. (5)

        Nowa myśliwska. Tunel za dużą bańkę. Sucharskiego. Czarny dwór do stadionu. Dojazd do Ergoareny. Hektary betonu pod parkingi. To nie jest rozbudowa dróg?

        • 6 2

        • Trasa Sucharskiego? Popiełuszki? Wszystko tak świeże że asfalt jeszcze nie ostygł (4)

          Szkoda że nie dodałeś budowy Armii Krajowej ze Śródmieścia na Chełm. Jedyna aktualna inwestycja to Kartuska na wsie, czyli poszerzenie jej na dystansie aż 1,2km. A ile w ostatnim czasie dróg zwężono na buspasy czy na pasy rowerowe?

          • 4 2

          • No, ile? (3)

            Chętnie się dowiem. Tylko też świeże poproszę.

            • 4 2

            • (2)

              buspasy: Wały Jagiellońskie, Trakt św. Wojciecha, Podwale Przedmiejskie, Smoluchowskiego

              rowery: 3 maja, Podwale Przedmiejskie, Hucisko, Dmowskiego, a wkrótce Bajki, Platynowa

              Do tego przejścia obok tuneli przy Chmielnej, Łąkowej, Bramie Wyżynnej, i planowane przy Dworcu Głównym PKP, Orzeszkowej, Jana Pawła II i Hynka

              • 5 1

              • Buspas na Wałach Jagiellońskich na dłuuuugo przed lockdownem

                A buspas Podwale to chyba był od zawsze. To może jednak pośród inwestycji drogowych dopiszemy to AK na Chełm :)

                • 1 0

              • Prosze nie nazywaj

                tego czegos na Podwalu Przedmiejskim drogą dla rowerów.

                • 0 0

    • Komunikacja w Gdańsku jest, ale jakby jej nie było (4)

      Największe problemy: 1. Długa droga na przystanek (musisz np. przejść całe osiedle Jasień, by dojść do przystanku na Kartuskiej - ile to czasu). 2. Długi czas oczekiwania na autobus lub tramwaj. 3. Niesamowicie długi czas jazdy, co chwilę swiatła i przystanki. 4. Linie krajoznawcze, które w drodze z punktu A do punktu B zwiedzają po kilka dzielnic, spróbujcie dojechać 115 z Szadółek do Wrzeszcza... pół Gdańska zwiedzicie. 5. Spacerowy styl jazdy kierowców. W Warszawie kierowcy walczą o każdą minutę, u nas w tempie ślimaka od przystanku do przystanku 6. Megalomania infrastrukturalna bez realnego wpływu na komfort jazdy (pętla Chełm, pętla Śródmieście, wiadukt tramwajowy Brętowo...) 7. Brak linii ekspresowych. 8. Brak buspasów. 9. I jeszcze wiele innych przyczyn

      • 17 1

      • No z punktem 5 to kto jeździ autobusami ten się nie zgodzi

        Jest dokładnie odwrotnie. Chyba że stoją w korku.

        • 6 0

      • Nowa Letnica

        A co powiecie na komunikację w Nowej Letnicy? Nie brakuje kolejki SKM? Bloków przybywa i nowych mieszkańców.

        • 2 0

      • Linie zewsząd dowsząd i bezpośrednie! (1)

        Przede wszystkim ZTM powinien zrezygnować ze skracania wszystkiego i zmuszania pasażerów do przesiadek. Powinno być więcej linii zewsząd dowsząd, szczególnie linie autobusowe bezpośrednie i szybkie, pośpieszne/przyspieszone, w relacjach i drogami, którymi potencjalni pasażerowie jadą teraz samochodem. Zrozumiałym jest zostawienie takich 213 czy 295 i przesiadka na dużej pętli na Łostowicach, ALE stamtąd też powinny być bezpośrednie i szybkie połączenia chociażby z Oliwą (OBC) czy Sucharskiego np. wzdłuż Havla -> Armii Krajowej, omijając Dworzec i Bramę Wyżynną (przejeżdżały by przez Śródmieście SKM). Brakuje linii bezpośredniej również do Wrzeszcza czy Przymorza przez most JP II z Pruszcza czy Wyspy Sobieszewskiej - stamtąd nawet do Centrum nie jest szybko po likwidacji 212...
        Wiem, że nie da się zrobić wszystkiego za jednym zamachem, bo ogranicza budżet, liczba autobusów czy niedobór kierowców, ale można co nieco zoptymalizować...

        • 4 1

        • Wystarczy spojrzeć na miasta, które 30 lat temu rozwiązały takie problemy jak my mamy

          Np Zurych czy Kopenhagę. I kopiuj-wklej, nie trzeba się wiele zastanawiac

          • 5 0

  • Dulkiewicz niszczy Gdańsk

    • 11 2

  • ta ulica to dramat

    tyle sie tu nabudowalo ze tylko korki i korki brak alternatywnych drog, mydla oczy nowymi a czekaja chyba na lapowy od deweloperow co sie dookola buduja

    • 10 0

  • Umiesz liczyć - licz na siebie! Nie licz na nowe drogi!

    Kup motocykl/skuter itp..
    Zimy ciepłe i krótkie.

    • 5 0

  • (1)

    Projekt Nowej Świętokrzyskiej zrobiony i i tak nasza szanowna Pani Prezydent go nie realizuje. Bo jej nie interesuje, że ludzie na południu w korkach stoją.

    • 10 0

    • pal licho z ludzmi w autach, gorzej, że komunikacja miejska stoi

      trzeba polepszać życie mieszkańców, to i słoiki skorzystają...
      jak miejscowi wybiorą autobus zamiast auta rozwiąże sie problem korków

      • 0 0

  • Kabaret do potęgi entej

    Tam były same pola, kabaret! Można było przewidzieć teren nawet pod jezdnie 2x3, nawet z tymi buspasami, tramwaj i obustronne chodniki i ścieżkę rowerowa. Niestety zyski od deweloperów przewyższyły dobro mieszkańców. A z takimi pięknymi hasłami do wyborów idą przyjdą wybory, zamydla wam oczy jak zawsze i będzie 60% w 1 turze. Monty python!

    • 9 0

  • Orunia - tragedia cała Orunia zablokowana - budujcie tu nowe ulice (1)

    • 3 1

    • Orunia za korkowana to dramat Oruni bo tu nie ma dróg

      • 0 0

  • Jeżeli projektant nie płaci kar to powinni urzędnicy! (1)

    Oczywiste, że projektant nie płaci kar, bo przecież uzgodnienia robią spółki komunalne, czyli miasto. Pytanie dlaczego urzędnicy nie płacą kar za przekraczanie terminów administracyjnych. Proces inwestycyjny w zawsze rozbija się o urzędników, którzy wszystko mogą, ale nic nie muszą. Taki relikt PRL-u.

    • 11 0

    • Nie o to chodzi by złapać króliczka,lecz by gonić go...Urzędnicy muszą mieć pracę ,więc planowanie i poprawianie planów będzie jeszcze długo trwało. Gorzej z realizacją....

      • 0 0

  • Wobec tego pytanie? Dlaczego zrezygnowano z tramwaju ?

    I czy nie właściwym byłby powrót do wersji z tramwajem ?

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane