• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Początek ul. Jabłoniowej i zwężenia za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni oraz wydzielenie buspasów. Początek ul. Jabłoniowej i zwężenia za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni oraz wydzielenie buspasów.

Przygotowanie dokumentacji ul. Nowej JabłoniowejMapka zalicza kolejny poślizg czasowy. Według pierwotnego harmonogramu projektowanie miało się zakończyć już w 2015 r., a ostatnie deklaracje dotyczyły maja br. Teraz wykonawca dokumentacji ma czas do końca listopada br., ale możliwe jest podpisanie kolejnego aneksu do umowy.



Czy ul. Nowa Jabłoniowa powinna powstać w najbliższych latach?

O prawie siedmioletnim opóźnieniu w przygotowaniu dokumentacji ul. Nowej Jabłoniowej pisaliśmy szczegółowo w marcu br.

Przypomnijmy zatem tylko najważniejsze informacje: w maju 2014 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę na opracowanie kompleksowego projektu z konsorcjum firm: Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej oraz Komi z Białegostoku.

Pierwszy termin wykonania powierzonego zadania określono na kwiecień 2015 r., a następnie koniec września 2015 r. W październiku 2015 r. umowę zerwano ze względu na przekroczenie terminów. Wykonawca otrzymał ok. 230 tys. zł wynagrodzenia, ale jednocześnie naliczono ok. 114 tys. zł kar.

Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej. Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej.

Kolejne opóźnienie spowodowane uzgodnieniami branżowymi



Kolejny wykonawca wyłoniony w przetargu - Mosty Katowice, z którym podpisano umowę w listopadzie 2016 r. na kwotę 1 291 500 zł, pełną dokumentację powinien przekazać miastu w marcu 2018 r. Do dzisiaj jednak tego nie uczynił, a urzędnicy wielokrotnie przedłużali czas na realizację zadania m.in.:
  • do końca kwietnia 2019 r.,
  • do końca 2020 r.,
  • do końca maja 2021 r.,
  • do końca listopada 2021 r.

W jaki sposób urzędnicy uzasadniają ostatni aneks wydłużający termin z maja do listopada?

- Przesłanką do podpisania tego aneksu są przedłużające się uzgodnienia branżowe związane z odwodnieniem trasy, potrzebą gospodarowania wodami opadowymi i konieczność zaprojektowania ogrodów deszczowych wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Możliwe dalsze opóźnienie w pracach nad dokumentacją



Wiadomo już, że ostatni z terminów ponownie jest zagrożony i niewykluczone jest dalsze aneksowanie umowy z Mostami Katowice.

- Z uwagi na trwające uzgodnienia oraz konieczność wypracowania rozwiązań odwodnieniowych trasy, a następnie uzyskanie ich akceptacji przez jednostki branżowe, możliwe że konieczne będzie wydłużenie terminu zakończenia prac nad opracowaniem dokumentacji ul. Nowej Jabłoniowej - zastrzega Niezgoda.

Przejazd rezerwą terenową przyszłej ul. Nowej Jabłoniowej


Brak podstaw do naliczenia kar umownych dla wykonawcy



Jednocześnie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przekonuje, że nie ma podstaw do naliczenia kar umownych za niewywiązanie się z terminów, ponieważ wciąż - przynajmniej teoretycznie - istnieje możliwość zakończenia prac projektowych w listopadzie.

Bez kolizji z Południową PKM i parkiem Południowym



Urzędnicy zapewniają, że projekt ul. Nowej Jabłoniowej nie koliduje z planowanym parkiem Południowym ani nową linią kolejową PKM przez Południe. Nie powinno być zatem powtórki z sytuacji z ul. Nową Świętokrzyską, gdzie niezbędne jest przeprojektowanie układu drogowego ze względu na nową linię kolejową.

Czytaj więcej:

Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać



Termin realizacji nieznany, podobnie jak źródło finansowania



Termin realizacji ul. Nowej Jabłoniowej wciąż pozostaje nieokreślony. Inwestycja obecnie nie ma zapewnionego finansowania. Ponadto całkowita rezygnacja z budowy tramwaju (bez pozostawienia nawet rezerwy terenowej) znacznie utrudnia dofinansowania ze środków europejskich na rozwój ekologicznego transportu.

W śladzie ul. Nowej Jabłoniowej przewidziano wprawdzie buspasy, ale bez wymiany floty autobusowej na elektryczną takie rozwiązanie transportu publicznego nie można traktować jako bezemisyjne i przyjazne środowisku w miejscu realizacji przewozów, co jest priorytetem w punktacji wniosków o dofinansowanie z UE.

Czytaj też:

Co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów w Gdańsku do 2027 roku



Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • Nowy Port

    Najważniejsza to Nowa Wyzwolenia.Poślizg w budowie 45-letni.

    • 8 8

  • Bubel (2)

    Po pierwsze... przejazd rezerwą terenową mija się z planami... Nowa Jabłoniowa będzie przechodzić przez prywatne posesje! Nie ma zabezpieczenia terenu pod drogę! Miasto najpierw wydało pozwolenie na budowę domów jednorodzinnych, a za kilka lat planuje w tym samy miejscu drogę... i to drogę dojazdową do obwodnicy, nie drogę osiedlową... droga jest pilnie potrzebna a wolny teren stoi obok, można by to zaplanować inaczej, ale po co przecież Miasto ma zawsze rację, a pojedyńczy obywatel się nie liczy..

    Po drugie... super jest wydawać pozwolenia na budowę deweloperom jak świeże bułki w piekarni niezabezpieczając terenu pod budowę dróg ani szkół... nowa SP6 juz ma ok dziesięciu klas pierwszych! Za chwile będzie przepełniona, a miasto ani myśli o nowej placówce... dzieciaki chodzą do szkoły na 13! Moze tak byśmy zrobili w urzędach, żeby urzędnicy pracowali na dwie zmiany, a samochód można było zarejestrować do godziny 21...

    Po trzecie... gdzie jest Nowa Swietokrzyska, one tez codziennie stoi...

    • 36 5

    • (1)

      Przecież napisane jest wyraźnie, że NS jest wstrzymana, ze względu na PKM.

      • 3 3

      • NS to powinna już być 10 lat temu oddana do użytku... Równolegle powinny się rozwijać gałęzie zarówno transportu publicznego jak i sieci drogowe.

        • 4 1

  • Ja zawsze podkreslalam, ze zrobic projekt w Gdansku (1)

    dla inwestycji drogowej lub wod- kan
    to bieganie po piętrach tego samego budynku.

    • 14 2

    • Wody Gdańskie

      A wiecie dlaczego uzgodnienia w Gdańsku trwają tyle lat w zakresie Jabłoniowej?
      Ponieważ jak piszą w DRMG, Wody Gdańskie nie mogą uzgodnić odwodnienia w zakresie ogrodów deszczowych. Jak to jest ze jedna spółka miejska nie może sie porozumieć z druga w zakresie własnego dobra. Odwodnienie jabłoniowej jest chyba trudniejsze od lądowania na Księżycu. Wody Polskie przez 5 lat nie mogą wydać pozwolenia wodnoprawnego? Gdzie tak jest?
      Zachodzi podejrzenie, że każdemu na rękę przedłużać tę inwestycję.

      • 6 0

  • Hmmm (2)

    Rozumiem uzgodnienia, szczególnie z odwodnieniem w zasadzie czegokolwiek.
    Ale, żebym zrozumiał czy może tylko wiedział, mamy tak, że w tej chwili jest jedna jezdnia w jednym kierunku; planowana jest druga jezdnia z wydzielonym buspasem - po którym nie można jeździć - zgodnie prawem/autobusy,taxi,elektryki,auta uprzywilejowane; czyli znowu pozostanie jedna jezdnia; teraz pytanie - to co się zmieni w porównaniu do dnia dzisiejszego ? Przypomnijcie mi proszę, jaki jest cel inwestycji ? O kurcze, poniedziałek powinien być dla chętnych albo ja już nic nie rozumiem.

    • 15 2

    • Będzie sprawniejsza komunikacja zbiorowa?

      • 5 2

    • Będziesz miał alternatywę do stania w korku samochodem.

      W tej chwili nie ma innej opcji.

      • 6 0

  • (7)

    Nie bardzo wiem czym Ola miałby przekonać mieszkańców aby na nią głosowali w następnych wyborach. Straszenie PISem i zamach na demokracje to chyba już trochę za mało aby mieszkacy Gdańska pozwolili dalej robić się w jajo. Serdeczności

    • 44 4

    • (3)

      Układ Gdański to gwarancja z 30 proc. głosów na dzień dobry. Urzędnicy, deweloperzy, cała kultura na kroplówce miasta, różne firmy i podwykonawcy, a do tego rodziny i znajomi z tych wszystkich sektorów. Te pozostałe 20 proc. wystarczy nastraszyć PiS-em.

      • 4 1

      • No tak, miasto utrzymuje 200000 osób z podatków :D (1)

        • 2 3

        • A na wybory chodzą również dzieci i płody? A dwa, że frekwencja nie przekracza 50%.

          • 2 0

      • Racja

        Sam urząd, spółki z rodzinami to jakieś 30 tysięcy głosów. Policzmy. Głosuje niewiele ponad połowę uprawnionych, czyli jakieś 150 000 osób. Z tego do wygranej potrzebujesz około 75 000. No i widać jaką przewagę daje kolesiostwo.

        • 4 0

    • Przecież ty i tak na nią nie głosowałeś, więc czego PiSzczysz? (2)

      A wasze Kacperki i inne Brałny i tak nie mają szansy wygrać w tym mieście.

      • 5 6

      • (1)

        Ale pan Brown to by przecież wybudował taką infrastrukturę, że Berlinka się chowa. A jakby wygrał pan Kacper, to by każdy miał po 3 własne miejsca parkingowe w każdej dzielnicy za darmo.

        • 0 2

        • wystarczy ze pogoni tych cwaniaków co od 20 lat wmawiają mieszkańcom że działają dla ich dobra

          • 0 0

  • Niepoważnych włodarzy

    nikt nie bierze poważnie

    • 15 3

  • A i tak wszystko będzie stało dalej, bo problemem jest skrzyżowanie z Przywidzką (1)

    • 15 2

    • W końcu jeden sensowny komentarz!! problemem jest skrzyżowanie przy stacji paliw i biedronce!

      kto odpowiada za sygnalizację świetlną w gdańsku?!

      • 0 0

  • Chce wyciac trzy drzewa (1)

    Czekam miesiąc na odpowiedz że potrwa to do końca lutego bo mają dużo pracy.

    • 11 2

    • Trzeba było zgłosić wniosek na budowę wieżowca z mikroapartamentami w centrum miasta, szybciej byś dostał zgodę.

      • 7 0

  • Dulkiewicz ma inne priorytety.

    • 19 1

  • Jeżeli miasto nie potrafi zrobić porządek z małym rondem, to czego więcej oczekiwać? (2)

    Przypadek Kowal, Jasienia, Szadółek to od dawna ciężka sprawa. Wszystko sprzedane, zero zabezpieczonych gruntów, to jak tu wykonać jakiś rozsądny plan? Opóźnienia będą, bo nawet jeżeli plan budowy zostanie wykonany, to chore pieniądze na to będzie trzeba przeznaczyć. Koniec końców, tak jak AK czeka długie lata na wiadukty, tak i my będziemy czekać długie lata na rozwiązanie problemu Jabłoniowej.

    • 41 2

    • Przypadek: Kowali.

      • 1 1

    • najgorsze miejsce w całym gdańsku! imitacja ronda przy jabłoniowej i skrzyżowanie przy BP

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane