• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt budżetu Gdyni na 2024 rok: będzie skromnie

Michał Sielski
16 listopada 2023, godz. 16:00 
Opinie (162)

Asfaltowanie Chwarznieńskiej. Na tę ulicę miasto wyda ponad 32 mln zł w 2024 roku.

Inwestycje za 144 mln zł, kolejny kredyt w wysokości 40 mln zł, minimalne wsparcie pieniędzmi z UE i skupienie się przede wszystkim na drogach - tak wygląda projekt budżetu Gdyni na 2024 rok. Musi go jeszcze przyjąć rada miasta. Urzędnicy przekonują, że byłoby lepiej, ale winny jest odchodzący rząd.



Jak oceniasz budżet Gdyni na 2024 rok?

Projekt budżetu Gdyni na 2024 rok:

Dochody budżetu miasta Gdyni w 2024 r.: 2 110 518 235 zł.
Wydatki budżetu miasta Gdyni w 2024 r.: 2 150 754 383 zł.
Deficyt budżetu miasta Gdyni w 2024 r.:
40 236 148 zł.

Na spłatę odsetek od zaciągniętych kredytów, pożyczek i wyemitowanych obligacji przewidziano kwotę 65 mln zł, a na same prowizje od kredytu planowanego do zaciągnięcia w 2024 r. i opłaty - 1,15 mln zł. W przyszłym roku Gdynia planuje bowiem spłacić 80.763.852 zł i pożyczyć w ramach kredytu długoterminowego do 121 mln zł.

Urzędnicy wskazują jednak, że oznacza to spadek zadłużenia miasta w ujęciu... procentowym. W 2023 roku zadłużenie wynosiło bowiem 64,48 proc., a w 2024 roku będzie to do 57,36 proc.

Zobacz cały projekt Budżetu Gdyni na 2024 rok.

Urzędnicy przekonują, że byłoby znacznie lepiej, gdyby nie odchodzący rząd.



- Przyjmując, że dynamika wzrostu dochodów z PIT-u pozostałaby na takim poziomie, na jakim była przed zmianami (a prawdopodobnie, biorąc pod uwagę gwałtowny wzrost wysokości wynagrodzeń, w tym przede wszystkim minimalnego - byłaby nie taka sama, a wyższa), w 2024 roku z tego tytułu Gdynia otrzymałaby o 94 mln zł więcej. Wówczas deficyt zastąpiłaby nadwyżka wynosząca ponad 50 mln zł, a potrzebny kredyt byłby około cztery razy niższy - czytamy na stronie miasta.
Budżet Gdańska: nadwyżka operacyjna, ale i duży deficyt Budżet Gdańska: nadwyżka operacyjna, ale i duży deficyt

Chodzi o program Polski Ład, który z jednej strony finansował wiele inwestycji, ale pieniądze na niego pochodziły z przesunięcia do centralnego budżetu części dochodów z PIT mieszkańców miast.

Inwestycje za ponad 144 mln zł. Większość już trwa



Struktura wydatków Gdyni w 2024 roku. Struktura wydatków Gdyni w 2024 roku.
- Zmiana władzy daje uzasadnione nadzieje, że do miasta wrócą normalne dochody, należne mieszkańcom, którzy sami je wypracowują. Ta nadzieja pozwala bardzo ostrożnie przywrócić niektóre rozwiązania, z których wcześniej - z konieczności - musieliśmy rezygnować. Wśród nich znajdują się między innymi wydatki na komunikację miejską oraz wyczekiwana od dawna możliwość urealnienia płac pracowników samorządowych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
W roku wyborów samorządowych urzędnicy najpewniej otrzymają więc podwyżki.

Będą też inwestycje infrastrukturalne, choć ich skala - delikatnie rzecz ujmując - nie rzuca na kolana. W roku 2024 na inwestycje Gdynia planuje wydać 144 mln 444 tys. 484 zł. Sęk w tym, że znakomita większość z nich już trwa.

Najdroższe inwestycje w przyszłym roku:


Na przebudowę dróg powiatowych gdyńscy urzędnicy planują wydać 21,5 mln zł, a na modernizację dróg gminnych - 13 mln zł. Spora część tej kwoty trafi jednak do najszybciej rozwijających się dzielnic - jak np. Wiczlino - gdzie drogi lokalne będą budowane praktycznie od zera.

Mało pieniędzy z Unii Europejskiej



W projekcie budżetu zwraca uwagę przede wszystkim nikły udział w dochodach pieniędzy z Unii Europejskiej. W strukturze dochodów bieżących dominują dochody własne (71,2 proc.), uzupełnione
przez: subwencję ogólną (22,1 proc.), dotacje z budżetu państwa (6,6 proc.). Środki z Unii
Europejskiej to zaledwie ułamek budżetu: 0,2 proc.

Z kolei w strukturze dochodów majątkowych 95,2 proc. stanowią dochody własne, a 4,8 proc. środki z Unii Europejskiej. To efekt wstrzymania wypłat z KPO. Zmiana na lepsze możliwa będzie najwcześniej dopiero w 2025 roku.

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • Urząd Miasta z PM na czele nie równa się skromnie:)

    A co to znaczy? Nie będzie już budowy dróg białą farbka? Może skromność rozpocząć od zaprzestania organizowania imprez dla sportowców typu biegi czy Iron meny z Polski i świata gdzie bawi się 500 osób a płaci cała Gdynia. To chyba pierwsza rzecz do zrobienia !

    • 20 1

  • To wszystko o połowę mniej kosztuje tylko przecież trzeba się nachapac. (2)

    • 18 0

    • (1)

      Startuj w przetargu ;)

      • 0 0

      • Głównym kryterium cena. Wìęc jakość bylejaka. Gwarancja na drogi i chodniki minimalna. Jakość kiepska, więc od razu albo szybko

        • 0 0

  • zagłada gdyńskiej komunikacji miejskiej (9)

    "Na 2024 r. zaplanowano wykonanie pracy eksploatacyjnej na terenie Gdyni w komunikacji autobusowej i trolejbusowej na poziomie 14,93 mln wozokilometrów. Dla gmin ościennych obsługiwanych przez ZKM wstępnie założono liczbę wozokilometrów na poziomie 3,12 mln wozokilometrów. Łącznie w 2024 r. ZKM planuje realizację 17,88 mln wozokilometrów. Zaplanowano przewiezienie w całej sieci ok. 82 mln pasażerów, w tym 70 mln w Gdyni, czyli na poziomie szacowanego wykonania w 2023 r. "
    dla porownania 2023:
    "Na 2023 r. zaplanowano wykonanie pracy eksploatacyjnej na terenie Gdyni w komunikacji
    autobusowej i trolejbusowej na poziomie 16,5 mln wozokilometrów. Dla gmin ościennych
    obsługiwanych przez ZKM wstępnie założono liczbę wozokilometrów na poziomie 2,9 mln
    wozokilometrów. Łącznie w 2023 r. ZKM planuje realizację 19,4 mln wozokilometrów.
    Zaplanowano przewiezienie w całej sieci ok. 81,5 mln pasażerów, w tym 69,3 mln w Gdyni,
    czyli na poziomie szacowanego wykonania w 2022 r."

    16.5 - 14.93 = 1,57 mln wozokilomerów mniej 2024. Spadek przewozow na poziomie 10%

    • 28 1

    • będzie mniej kursów KM, jeszcze większy tłok w pojazdach KM

      zapewne to jeszcze bardziej zacheci mieszkancow do przesiadki na KM...

      • 7 1

    • te dziesiec procent przejmie Mevo (2)

      Taki jest chytry plan magistratu...

      • 7 4

      • Mevo jedynie poglebi problemy KM

        Liczba pasazerow dalej bedzie spadac. W tej sytuacji budowanie buspasow jest kompletnie bez sensu.

        • 2 0

      • Mevo padnie po raz n-ty.

        • 1 1

    • Srednio o 10% wzrosnie tłok w KM

      I o te 10% wydluza sie przerwy miedzy kursami KM

      • 5 0

    • Brawo Wołek! (2)

      • 2 0

      • Szczurek, Wołek, tym miastem rzadza szkodniki (1)

        • 2 0

        • Wołek to był ten fan maseczek?

          • 0 0

    • Zlikwidiwane linie i zmniejszona częstotliwość zachowanych. Słabe rozkłady - autobusy jeżdżą w odstępach kilku minut, a potem d

      • 1 0

  • Gdynia miasto z morza i marzeń (1)

    Gdynia rozwija się znakomicie .
    Centrum miasta żyje , bus pasy , drogi rowerowe , ławeczki dla każdego .
    Ulica Chwarznienska - ta droga po przebudowie umożliwi bezkolizyjny dojazd do obwodnicy i dzielnicy Wiczlino .
    A tak na serio - marazm , brak realnych perspektyw .
    Ale jak kasy nie ma to taka rzeczywistość , dobrze że jeszcze Festiwal Filmów zostanie w Gdyni.

    • 89 7

    • Festiwal braków nie weeliminuje. Zostaną i będzie gorzej.

      • 1 0

  • A nie można obniżyć pensji kierowców ZKM? (4)

    Ich rodziny już dawno mają deficyt i jakoś żyją.

    • 27 5

    • niech za darmo jeżdzą (2)

      albo może aktywiści wsiądą za kółko

      • 18 0

      • Niech płacą za to, że mogą kierować autobusem!

        • 2 0

      • Aktywiszcza

        • 2 0

    • Zamiast płacić godziwie kierowcom, um funduje głośne elektryki.

      • 0 0

  • Ale na wyrzucanie pieniedxy maja (2)

    Np. System FALA.

    • 36 1

    • Fala będzie spoko, przekonasz się. Zacznie działać to zapomnisz o problemach :)

      • 0 6

    • Fala, z której Śląsk zrezygnował po latach, bo przestarzała, mevo 1 i 2, arka, wieczne poprawki ulic i chodników marnie budowa

      • 3 0

  • drogi do domu szczurka ogarnięte (2)

    a co z innymi dzielnicami?

    • 24 3

    • A gdzie on mieszka? Bo już nie na Wiczlinie

      • 0 0

    • Nawet nowoczesna biblioteka bez dojazdu.

      • 0 0

  • Kreatywność

    Ile jeszcze długu zrobi obecna władza samorządności, ile przeznaczone na obsługę długu, jest to prawda że władza deprawuje Gdynia jest książkowym tego przykładem , budżet przeraża i nie dziwny się że jest coraz biedniej miasto biznesowo wymiera, może czas na zarząd komisaryczny nim długi przewyższa roczny dochód

    • 18 2

  • Ważne żeby nie było podwyżek dla kierowców zkm (1)

    Bo im się nie należy, a operatorzy prywatni i tak oferują wyższa stawkę ale to trzeba ruszyć głową jak ktoś narzeka, że ma mało u komunalnego

    • 11 2

    • To idź do Gryfa pracować

      da ci 50 gr więcej na godzinę i zasuwaj jego odpicowanymi trumniakami!

      • 0 0

  • (1)

    A ja dosłownie klękam przed polskimi samorządowcami na kolana z podziwu. Jak to mistrzowsko zaniedbują obiekty i tereny położone w miejscach "atrakcyjnych inwestycyjne", na które chrapkę ma duży kapital. Celowe doprowadzenie do stagnacji nie jest procesem od siup, trzeba dużo kombinować, układać plany na grube lata do przodu. Do tego dochodzą elementy inżynierii społecznej. Najpierw opinie publiczna zniechęca sie do danego miejsca, generuje się narzekanie, że stagnacja, że zapyziałe, że można coś nowocześnie zagospodarować. I wtedy na białym koniu pojawia się inwestor, który najczęściej grodzi kolejne miejsce podprzeskalowana galerie lub kolejne "apartmanty" dla warsiafki. Mieszkańcy nawet nie orientują się, że w ten sposób całkiem sprytnie zabiera się im przestrzeń publiczna, przyjmują zmiany z aplauzem...
    Nie mówię tylko o Gdyni, w Gdańsku jest to widoczne nawet bardziej.

    • 21 1

    • w Gdyni jest jeszcze gorzej, bo kapital nie jest duzy...

      Wiekszosc przerobili dawni rezydenci Zygmuntowskiej oraz ustawione lokalne "papugi" z dojsciami.
      "Duzy" kapital zorientowal sie, gdy Gdynia stala sie modna i w promocji zaczeli tu "dostawac" kwadraty celebryci. Ale to juz bylo "po herbacie", bo choragiewki sie odwrocily i Skarb Panstwa zaczal uwazniej przygladac sie zwojemu stanowi posiadania.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane