• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt budżetu Gdyni na 2024 rok: będzie skromnie

Michał Sielski
16 listopada 2023, godz. 16:00 
Opinie (162)

Asfaltowanie Chwarznieńskiej. Na tę ulicę miasto wyda ponad 32 mln zł w 2024 roku.

Inwestycje za 144 mln zł, kolejny kredyt w wysokości 40 mln zł, minimalne wsparcie pieniędzmi z UE i skupienie się przede wszystkim na drogach - tak wygląda projekt budżetu Gdyni na 2024 rok. Musi go jeszcze przyjąć rada miasta. Urzędnicy przekonują, że byłoby lepiej, ale winny jest odchodzący rząd.



Jak oceniasz budżet Gdyni na 2024 rok?

Projekt budżetu Gdyni na 2024 rok:

Dochody budżetu miasta Gdyni w 2024 r.: 2 110 518 235 zł.
Wydatki budżetu miasta Gdyni w 2024 r.: 2 150 754 383 zł.
Deficyt budżetu miasta Gdyni w 2024 r.:
40 236 148 zł.

Na spłatę odsetek od zaciągniętych kredytów, pożyczek i wyemitowanych obligacji przewidziano kwotę 65 mln zł, a na same prowizje od kredytu planowanego do zaciągnięcia w 2024 r. i opłaty - 1,15 mln zł. W przyszłym roku Gdynia planuje bowiem spłacić 80.763.852 zł i pożyczyć w ramach kredytu długoterminowego do 121 mln zł.

Urzędnicy wskazują jednak, że oznacza to spadek zadłużenia miasta w ujęciu... procentowym. W 2023 roku zadłużenie wynosiło bowiem 64,48 proc., a w 2024 roku będzie to do 57,36 proc.

Zobacz cały projekt Budżetu Gdyni na 2024 rok.

Urzędnicy przekonują, że byłoby znacznie lepiej, gdyby nie odchodzący rząd.



- Przyjmując, że dynamika wzrostu dochodów z PIT-u pozostałaby na takim poziomie, na jakim była przed zmianami (a prawdopodobnie, biorąc pod uwagę gwałtowny wzrost wysokości wynagrodzeń, w tym przede wszystkim minimalnego - byłaby nie taka sama, a wyższa), w 2024 roku z tego tytułu Gdynia otrzymałaby o 94 mln zł więcej. Wówczas deficyt zastąpiłaby nadwyżka wynosząca ponad 50 mln zł, a potrzebny kredyt byłby około cztery razy niższy - czytamy na stronie miasta.
Budżet Gdańska: nadwyżka operacyjna, ale i duży deficyt Budżet Gdańska: nadwyżka operacyjna, ale i duży deficyt

Chodzi o program Polski Ład, który z jednej strony finansował wiele inwestycji, ale pieniądze na niego pochodziły z przesunięcia do centralnego budżetu części dochodów z PIT mieszkańców miast.

Inwestycje za ponad 144 mln zł. Większość już trwa



Struktura wydatków Gdyni w 2024 roku. Struktura wydatków Gdyni w 2024 roku.
- Zmiana władzy daje uzasadnione nadzieje, że do miasta wrócą normalne dochody, należne mieszkańcom, którzy sami je wypracowują. Ta nadzieja pozwala bardzo ostrożnie przywrócić niektóre rozwiązania, z których wcześniej - z konieczności - musieliśmy rezygnować. Wśród nich znajdują się między innymi wydatki na komunikację miejską oraz wyczekiwana od dawna możliwość urealnienia płac pracowników samorządowych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
W roku wyborów samorządowych urzędnicy najpewniej otrzymają więc podwyżki.

Będą też inwestycje infrastrukturalne, choć ich skala - delikatnie rzecz ujmując - nie rzuca na kolana. W roku 2024 na inwestycje Gdynia planuje wydać 144 mln 444 tys. 484 zł. Sęk w tym, że znakomita większość z nich już trwa.

Najdroższe inwestycje w przyszłym roku:


Na przebudowę dróg powiatowych gdyńscy urzędnicy planują wydać 21,5 mln zł, a na modernizację dróg gminnych - 13 mln zł. Spora część tej kwoty trafi jednak do najszybciej rozwijających się dzielnic - jak np. Wiczlino - gdzie drogi lokalne będą budowane praktycznie od zera.

Mało pieniędzy z Unii Europejskiej



W projekcie budżetu zwraca uwagę przede wszystkim nikły udział w dochodach pieniędzy z Unii Europejskiej. W strukturze dochodów bieżących dominują dochody własne (71,2 proc.), uzupełnione
przez: subwencję ogólną (22,1 proc.), dotacje z budżetu państwa (6,6 proc.). Środki z Unii
Europejskiej to zaledwie ułamek budżetu: 0,2 proc.

Z kolei w strukturze dochodów majątkowych 95,2 proc. stanowią dochody własne, a 4,8 proc. środki z Unii Europejskiej. To efekt wstrzymania wypłat z KPO. Zmiana na lepsze możliwa będzie najwcześniej dopiero w 2025 roku.

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • 15min można było zaoszczędzić... (2)

    ...gdyby władze Gdyni dogadałyby się z Kosakowem w kwestii wiaduktu. Ale z uwagi na chorobliwą niechęć do samochodów wszyscy teraz z naszych podatków musimy się do tej inwestycji dołożyć.

    • 103 6

    • Nie, po prostu Kosakowo będzie stało w korku na rogatkach, co z kolei ograniczy inne problemy (1)

      • 10 13

      • Tak, my Gdynianie bedziemy stac.

        Tez tu mieszkamy i chcemy dojechac do estakady, obwodnicy i A1
        ale gryzon mysli ze do centrum sie pchamy

        • 0 0

  • (1)

    Miasta powiatowe, powinny cierpliwie poczekać, aż miasta wojewódzkie pozyskają środki z EU.

    • 4 1

    • Coraz marniejsze środki.

      • 0 0

  • A kiedy OPAT ? Co z OPATem ? (3)

    Budżet na inwestycje niewielki ale miasto powinno zarezerwować co roku chociaż parę milionów na prace przy OPAcie. Ruch ciężarówek do portu będzie coraz większy, jak się Estakada zawali to czy władze Gdyni mają jakiś plan awaryjny na taką okoliczność? Czy po prostu tradycyjnie nie da się?

    • 20 3

    • Spytaj Prałata

      • 3 4

    • to zadanie zawsze bylo poza zasiegiem miasta

      Ale rowniez poza checiami i ambicjami...

      Magistrat interesuje sie jedynie "centrum" i Wiczlienem, do reszty najchetniej postawilby rogatki i oddal sasiednim gminom...

      Szczegolnie polnacno-zachodnia czesc, bo zawsze sprawiala problemy przy wyborach.

      • 3 1

    • Chłopie, śpisz?

      Za tydzień masz konsultacje w sprawie budowy. Przyjdziesz?

      • 0 0

  • Czy będą modele 3D tych inwestycji w Infoboxie?

    Nie mogę się doczekać!

    • 17 1

  • Obwodnica witomina (2)

    Czyli obwodnica witomina wypadła z budżetu. Należało się spodziewać

    • 25 1

    • Prawidłowo. Dość wycinek drzew

      • 0 2

    • Ulica Zielona wypadła, ale dewastować bezkarnie przez kilkanaście lat opener'a można.

      • 4 0

  • Niegospodarność (2)

    Gdynia to przykład na cały kraj w jaki sposób nie zarządzać miastem. Miasto zatraconych możliwości i nietrafionych decyzji. Podziękuję przy kolejnych wyborach. Jak władza się nie zmieni to im również podziękuję nie rozliczając PITu w Gdyni. Nie będę sponsorował tego cyrku.

    • 23 3

    • On powinien siedzieć za niegodpodarność! (1)

      • 1 0

      • Chyba ty

        • 0 1

  • może tak

    wygaszać światła uliczne nad ranem żeby się nie paliły przeż pół dnia jak dzisiaj na Wielkopolskiej, to przecież sporo nas kosztuje, zupełnie tak, jakby puszczać pieniądze z dymem

    • 12 2

  • Proponuję odrzucić pokrywanie narzuconych wydatkow (2)

    Np oświata tylko do wysokości subwencji plus tylko utrzymanie szkól jako budynków.
    Niech rząd utrzymuje podwyżki nauczycielom i płaci im wynagrodzenie.
    Brak dotowania gmin ościennych.
    Chca komunikacji to niech płacą!
    A aby nie przerzucili się na prywatne samochody to:
    1. Podnieść opłaty w SPP od nowego roku
    2. Tak wyregulować rano i po południu świata na wjazdach by 80% czasu było dla Gdynian.
    Korzystają bowiem z infrastruktury za którą Nie Płacą.

    Trzeba robić co możliwe by za długi nie wszedł Zarząd komisaryczny

    Granica zadłużenia jest zbyt blisko i trzeba od niej odskoczyć

    • 9 7

    • Lipa.

      • 0 0

    • "...trzeba od niej odskoczyc"

      Najpierw niech od stolka odskocza notable z magistratu, bo stanowczo nie wiedza, jakie jest zadanie zarzadcy powierzonego majatku.

      • 1 0

  • 4 miliony na ścieżkę rowerową xD (1)

    • 18 1

    • Zrób taniej! XD

      • 0 3

  • Winny rząd? Panie Wojciechu Sz. nie ma pan sobie nic do zarzucenia? (2)

    Tchórz.

    • 22 2

    • Jakie "panie"?

      Do paki z nim.

      • 6 1

    • Tak tłumaczy likwidację linii dyrektor zkm. Wstyd.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane