• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaki będzie węzeł Karwiny? Pracują nad projektem

Patryk Szczerba
10 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka. W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka.

Pod koniec przyszłego roku dowiemy się, jak będzie wyglądał węzeł przesiadkowy w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny zobacz na mapie Gdyni. W tym czasie gotowe powinny być także same perony. Inwestycja ma ułatwić mieszkańcom przesiadkę z roweru, samochodu lub komunikacji miejskiej do pociągu.



Czy przystanek PKM Karwiny będzie popularny wśród mieszkańców Gdyni?

Gdy projekt nowego węzła pojawi się na biurkach urzędników, powinny być już gotowe dwa zapowiadane od kilkunastu miesięcy przystanki na gdyńskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: w Redłowie i właśnie na Karwinach. Na razie nie wiadomo, kto je zbuduje. Osiem firm zaproszonych po pierwszym etapie do składania ofert wciąż ma na to czas - anonsowany na 9 sierpnia termin został przedłużony o 2-3 tygodnie.

6,9 mln zł za dokumentację projektową

Pierwszy przystanek powstanie w okolicach stadionu miejskiego zobacz na mapie Gdyni. PKM Stadion przyda się przede wszystkim pracownikom okolicznych biurowców i kibicom przybywającym na różne wydarzenia. Dojście do stadionów, hal czy obiektów biurowych nie powinno sprawiać trudności, więc dodatkowa infrastruktura nie jest tam potrzebna. Osoby zmierzające na al. Zwycięstwa będą mogły się przedostać idąc kładką.

W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy. W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku przystanku PKM Karwiny. Od początku wiadomo było, że bez dodatkowej infrastruktury się nie obejdzie. W założeniu węzeł ma ułatwić dojazd do przystanku kolejowego autobusem, trolejbusem, rowerem lub samochodem i późniejszą przesiadkę na pociąg. Na razie miasto, odpowiedzialne za inwestycję, czeka na dokumentację projektową. W lipcu rozstrzygnięto przetarg, który wygrała firma Transprojekt Gdański. Za wykonanie zadania otrzyma 6,9 mln zł.

Najważniejszym elementem inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Co najmniej 50 miejsc postojowych pozostanie do dyspozycji rowerzystów. W planach jest nawet kilka miejsc dla parkingu typu kiss&ride.

Oprócz parkingów pętla, buspasy i szersze ulice

Zbudowana zostanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, dzięki czemu linia 171 (jeżdżąca do Oliwy) oraz linie 191 i 193 (kursujące do okolicznych miejscowości - Szemudu, Bojana, Koleczkowa czy Chwaszczyna) i 147 (z dworca w Gdyni przez Witomino, Chwarzno, Wiczlino i Dąbrowę) zostaną przedłużone do przystanku PKM, o czym pisaliśmy w kwietniu.

Koncepcja przystanku PKM Karwiny. Koncepcja przystanku PKM Karwiny.
- Projektowana pętla będzie na tyle duża, aby sprawnie obsłużyć przyjeżdżające tam autobusy. Pomysł jest taki, by w momencie jej powstania zlikwidować pętlę przy Tesco. Poza tym w perspektywie jest jeszcze budowa drogi ekspresowej. Po zakończeniu prac drogowych znacząco zmieni się komunikacja obok sklepu - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
W ramach inwestycji pojawią się nowe buspasy głównie w kierunku centrum, m.in. na ul. Wielkopolskiej i ul. Chwaszczyńskiej oraz drogi rowerowe. m.in. wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej na odcinku od ul. Rdestowej do ul. Chwaszczyńskiej oraz na Wielkopolskiej. Dla pieszych i rowerzystów ułatwieniem będzie tunel pod ul. Wielkopolską na wschód od skrzyżowania z ul. Sopocką.

Ulice wytypowane do poszerzenia na różnych odcinkach to Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna. Przebudowane zostaną także skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni oraz Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej. zobacz na mapie Gdyni

Według szacunków koszt inwestycji może wynieść 55-60 mln zł, dlatego miasto będzie starało się o dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

UE może pokryć nawet 85 proc. kosztów. Wiadomo, że prace zaczną się nie wcześniej niż w połowie 2018 roku.

Czytaj też: Planowane zmiany przy SKM Chylonia. Będzie parking i więcej miejsca dla pieszych

Miejsca

Opinie (150) 1 zablokowana

  • linia 171 wydłużona? To teraz już właściwie można zapomnieć o jakimkolwiek rozkładzie jazdy

    Spacerowa korki, rondo Chwaszczyno korki i gratis Karwiny

    • 8 0

  • Kilka sugestii - pytań do inwestora i projektantów (3)

    Czy będą schody ruchome, tak jak to się robi w Europie na przystankach SKM?
    Czy przejście komunikacyjne: schody i korytarze mogą być całkowicie zabudowane konstrukcją szklaną razem z poczekalnią z drzwiami zamykanymi - wyjściem na peron, aby nie było przeciągów dla osób oczekujących na SKM? Coraz częściej stosuje się, że peron jest całkowicie osłonięty i posiada automatyczne drzwi, które otwierają się gdy pociąg zatrzyma się, tak aby drzwi pociągu były na wysokości drzwi peronu. Czy można zakryć perony i tory stropem i u góry zrobić np. przystanek dla autobusów, taksówek, itp.? Wtedy przesiadka będzie dogodniejsza dla podróżujących.
    Czy rozważa się zrobienie jednego peronu pomiędzy torami kolejowymi zamiast proponowanego rozwiązania na wizualizacji? Wtedy jest jedna para schodów ruchomych góra i dół oraz jedna winda (dźwig osobowy)

    • 14 1

    • To pytania do (2)

      przyszłego projektanta przystanku PKM Karwiny a nie węzła integracyjnego

      • 0 4

      • Integracja powinna odbywać się w miejscu przystanku PKM - nad nim (1)

        Początek artykułu: pod koniec przyszłego roku dowiemy się, jak będzie wyglądał węzeł przesiadkowy w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny . W tym czasie gotowe powinny być także same perony. Inwestycja ma ułatwić mieszkańcom przesiadkę z roweru, samochodu lub komunikacji miejskiej do pociągu.
        Czyli prace projektowe powinny być skoordynowane tak, aby efekt końcowy był funkcjonalny - dla ludzi. A nie tylko, aby biuro projektowe otrzymało pozwolenie na budowę i kasę za projekt. Przystanki autobusowe, parkingi wielopoziomowe dla samochodów, drobny handel, itp. muszą być blisko siebie. To nie może być plac z kostki brukowej z peronem w szczerym polu.

        • 3 0

        • Bardzo słuszne sugestie. Dosc tandetnej i wcale nie taniej popeliny

          • 2 0

  • rower? (5)

    Wy chyba śmieszni z tym rowerem jesteście. PKM i rower? 6 miejsc rowerowych na cały pociąg??? Mieszkam w Wielkim Kacku i dojeżdżam do Wrzeszcza - jeszcze nigdy rano nie udało mi się wsiąść do waszego pociągu z rowerem! Od Gdyni Głównej rano jest cały zapakowany! A konduktor tylko wyrzuca i nic go nie obchodzi...

    • 9 1

    • Też mieszkam w Wielkim Kacku

      też brałem rower zimą do PKM i jeszcze nigdy nie miałem z tym problemu. Ale fakt - jeździłem połączeniami między 5:18 a 6:20. Fajny klimat - kompletna pustka i ciemność :) Ciekawe czy na tę zimę się wyrobią z naprawami...

      • 4 1

    • kacha: wyobraź sobie strzeżone miejsca do parkowania rowerów na stacji PKM i SKM (1)

      koszty utrzymania pokrywane z opłat za parkowanie samochodów?

      Rozwiązanie logiczne, sprawdzone w wielu miastach

      • 4 0

      • Na swiecie dojezdza sie do metra rowermi marki trup. Takich nie kradna. Ale u nas moze sie nie sprawdzic ;-)

        • 0 0

    • A gdzie na swiecie mozesz wozic rowery w metrze/kolejce w godzinach szczytu ? Pod stacjami sa parkingi i stoja na nich dziesiatki mocno zjechanych rowerow uzywanych tylko na dojazdy do stacji. Po godzinach szczytu mozna wozic rowery, bez problemu.

      • 2 2

    • Nie martw się Kacha. Tory niebawem rozbiorą, trochę wyrównają i będzie piękna trasa rowerowa.

      • 2 1

  • powinna być stacja Mały Kack/Witomino (3)

    kiedyś był taki plan - lokalizacja stacji stadion to pomyłka. Nikt tam nie mieszka, do stadionu daleko a odległość od Wzgórza jest taka że pociąg nawet nie zdąży ruszyć a już się będzie musiał zatrzymywać... ktoś nie ma głowy w tym biurze planowania.

    • 15 2

    • na Wzgórzu to już raczej sprawa zamknięta

      tam nie będzie przystanku

      • 2 0

    • Wszyscy o tym CIĄGLE !!! piszą, a Oni i tak swoje,

      czyli chca budować od Łużyckiej/Górskiego zamiast od Malokackiej/Stryjskiej. I jak tu nie walić się z koniem ?

      • 0 0

    • Na samej Łużyckiej pracuje więcej osób niż mieszka na Małym Kacku

      Do tego okolica i stadion.

      • 0 0

  • kolejne debilne buspasy...

    a ja wam mowie ze dalej będę jeździł autem :)

    • 4 9

  • A kto niby pracuje nad tym projektem ??? (2)

    Chyba nie ci sami Gamonie co wymyślili węzeł wzgórze {bo trudno , to nazwać projektem ,ajężeli chodzi o węzeł to jest to z pewnością "Węzeł Gordyjski " ! , bo jeżeli to był projekt to z pewnością "projektował " to Bolek i Lolek ! , bo tylko oni byli by w stanie wymyślić taki Bubel ! a nie żadne biuro projektów . Dlaczego na tego typu projekty i inwestycje nie przeprowadza się Konkursów ???, czyżby chodziło o to ,że zawsze wygrywa firma -Koleś ? Uważam ,że za "węzeł" wzgórze ktoś powinien pożądnie beknąć ! toż to wyrzucone pieniądze w błoto !

    • 8 0

    • To byli leśne dziadki z BPBK biuro projektowe z Gdańska Wrzeszcza

      Którzy mentalnie projektują zgodnie z trendami wyznaczonymi w czasach ZSRR. Zatrzymali się w latach 70-tych.

      • 2 0

    • Hallo ! Czy przypadkiem Wzgórze to nie extra sukces tej ekipy ?

      • 1 0

  • jeżeli uzyja tych samych

    materiałów do budowy nasypów co w Gdansku to bedzie masakra po kazdym deszczu czy ulewie...i popłyniemy.

    • 2 1

  • PKM Gdynia Oksywie, PKM Gdynia Pogórze, PKM Gdynia Obłuże (2)

    kiedy?

    • 10 1

    • Nie da się :).

      • 5 0

    • Do kompletu winno jeszcze być:

      PKM Dąbka / Maciejewicza i PKM Kosakowo. Po pierwsze celem obsługi większej ilości mieszkańców, po drugie większej efektywności i wydajności szlaku kolejowego.

      • 3 0

  • A kiedy taki węzeł będzie na Obłużu??? Też by się przydał co by odkorkować północne dzielnice Gdyni jak i Kosakowo, Rewa, Mechelinki, Suchy Dwór, Obłuże, Oksywie, Pogórze!!!!!

    • 3 1

  • Gdynia XXI w. (1)

    Nieuchronnie:
    -Wielkopolska przy 2-ch pasach okaże się permanentnie niedrożna
    -Sopocka przy jednym pasie będzie stała od Al.Niepodległości.
    Nie tędy droga !

    • 6 2

    • Co proponujesz?

      Może cztery pasy w każdą stronę zamiast PKM-ki kursującej co 5 minut?
      Jakby można było prosić o przedstawienie jakiś rozwiązań.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane