• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaki będzie węzeł Karwiny? Pracują nad projektem

Patryk Szczerba
10 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka. W ramach budowy węzła przesiadkowego na Karwinach przebudowane zostanie m.in. skrzyżowanie Wielkopolska - Sopocka.

Pod koniec przyszłego roku dowiemy się, jak będzie wyglądał węzeł przesiadkowy w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny zobacz na mapie Gdyni. W tym czasie gotowe powinny być także same perony. Inwestycja ma ułatwić mieszkańcom przesiadkę z roweru, samochodu lub komunikacji miejskiej do pociągu.



Czy przystanek PKM Karwiny będzie popularny wśród mieszkańców Gdyni?

Gdy projekt nowego węzła pojawi się na biurkach urzędników, powinny być już gotowe dwa zapowiadane od kilkunastu miesięcy przystanki na gdyńskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: w Redłowie i właśnie na Karwinach. Na razie nie wiadomo, kto je zbuduje. Osiem firm zaproszonych po pierwszym etapie do składania ofert wciąż ma na to czas - anonsowany na 9 sierpnia termin został przedłużony o 2-3 tygodnie.

6,9 mln zł za dokumentację projektową

Pierwszy przystanek powstanie w okolicach stadionu miejskiego zobacz na mapie Gdyni. PKM Stadion przyda się przede wszystkim pracownikom okolicznych biurowców i kibicom przybywającym na różne wydarzenia. Dojście do stadionów, hal czy obiektów biurowych nie powinno sprawiać trudności, więc dodatkowa infrastruktura nie jest tam potrzebna. Osoby zmierzające na al. Zwycięstwa będą mogły się przedostać idąc kładką.

W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy. W kierunku centrum na Wielkopolskiej pojawią się buspasy.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku przystanku PKM Karwiny. Od początku wiadomo było, że bez dodatkowej infrastruktury się nie obejdzie. W założeniu węzeł ma ułatwić dojazd do przystanku kolejowego autobusem, trolejbusem, rowerem lub samochodem i późniejszą przesiadkę na pociąg. Na razie miasto, odpowiedzialne za inwestycję, czeka na dokumentację projektową. W lipcu rozstrzygnięto przetarg, który wygrała firma Transprojekt Gdański. Za wykonanie zadania otrzyma 6,9 mln zł.

Najważniejszym elementem inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Co najmniej 50 miejsc postojowych pozostanie do dyspozycji rowerzystów. W planach jest nawet kilka miejsc dla parkingu typu kiss&ride.

Oprócz parkingów pętla, buspasy i szersze ulice

Zbudowana zostanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, dzięki czemu linia 171 (jeżdżąca do Oliwy) oraz linie 191 i 193 (kursujące do okolicznych miejscowości - Szemudu, Bojana, Koleczkowa czy Chwaszczyna) i 147 (z dworca w Gdyni przez Witomino, Chwarzno, Wiczlino i Dąbrowę) zostaną przedłużone do przystanku PKM, o czym pisaliśmy w kwietniu.

Koncepcja przystanku PKM Karwiny. Koncepcja przystanku PKM Karwiny.
- Projektowana pętla będzie na tyle duża, aby sprawnie obsłużyć przyjeżdżające tam autobusy. Pomysł jest taki, by w momencie jej powstania zlikwidować pętlę przy Tesco. Poza tym w perspektywie jest jeszcze budowa drogi ekspresowej. Po zakończeniu prac drogowych znacząco zmieni się komunikacja obok sklepu - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
W ramach inwestycji pojawią się nowe buspasy głównie w kierunku centrum, m.in. na ul. Wielkopolskiej i ul. Chwaszczyńskiej oraz drogi rowerowe. m.in. wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej na odcinku od ul. Rdestowej do ul. Chwaszczyńskiej oraz na Wielkopolskiej. Dla pieszych i rowerzystów ułatwieniem będzie tunel pod ul. Wielkopolską na wschód od skrzyżowania z ul. Sopocką.

Ulice wytypowane do poszerzenia na różnych odcinkach to Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna. Przebudowane zostaną także skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni oraz Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej. zobacz na mapie Gdyni

Według szacunków koszt inwestycji może wynieść 55-60 mln zł, dlatego miasto będzie starało się o dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

UE może pokryć nawet 85 proc. kosztów. Wiadomo, że prace zaczną się nie wcześniej niż w połowie 2018 roku.

Czytaj też: Planowane zmiany przy SKM Chylonia. Będzie parking i więcej miejsca dla pieszych

Miejsca

Opinie (150) 1 zablokowana

  • ja i tak

    Ja i tak domyslam sie jaki bedzie final sprawy :
    rozwiaznie : badziewie, po roku albo poltora wezel do remontu. A korki jak byly i tak beda:
    a swoja droga skoro tak wszyscy narzekaja na zachod, po wuj wyciagacie lapy po ich pieniadze ???

    • 5 0

  • Gdynia moje miasto, to bardzo dziwna kraja.

    Wszędzie, nawet w sąsiednim Gdańsku, nie boją się budować wiaduktów, tuneli, kładek, rond turbinowych i innych rozwiązań bezkolizyjnych ułatwiających łączenie ulic i nie tylko.

    • 5 0

  • Moze najpierw zainwestujcie w Chwarznieńską (1)

    I duże rondo pod Witawą, z podziemnymi przelotami na wprost.

    • 3 0

    • Na przeciw Witawy /skrzyzowanie Rolnicza -Chwaszczynska/ ma byc wybudowane Centrum seniora z nie sprecyzowana zabudowa? jakaś biblioteka, centrum spotkań a gospodarzyć ma tym Fundacja WITAWA!! z Witawy. A dolne wolne części Witawy stoją puste i nikt sie tym nie interesuje. Zaplanowanie skrzyżowania i rozładowanie korków na tym skrzyżowaniu to bajka przyszłości. Cos mi sie widzi, ze ta Fundacja WITAWA ma dzialac na kanwie filmu "FUNDACJA"

      • 0 0

  • PKM- popsuta kolej miejska

    śmieszni sa dawno to miało byc wybudowane może na MŚ w katarze zdązą bo na euro2012 nie zdązyli a do tego obawiam sie że do tego czasu PKM juz nie bedzie bo sie rozsypie i bedzie gadanie że najpierw trzeba wyremontować PKM niz budować perony

    • 2 0

  • Boże miej nas w opiece!!!! (1)

    Jeśli znów zrobią tak jak po ostatniej zeszłorocznej przebudowie-to niech Pan Bóg ma nas w swojej opiece. Wydali kasę, zrobili nowe sygnalizatory i co????? Kiedyś aby skręcić z Wielkopolskiej w Buraczaną był ten sam sygnalizator czyli jak się jechało wprost w stronę Orłowa, to można było skręcać-eeeee teraz nie. Teraz jest osobny sygnalizator do skrętu-UWAGA-zmienia światła co 2 lub 3 zmianę do jazdy na wprost i max na 3-4 osobowe (niestety zawracają tam też autobusy-więc jak się ma pecha to nawet ów jedna wyczekiwana zmiana nie wystarcza!!!). Z resztą wystarczy popatrzeć co zrobili z tą sygnalizacją i jakie teraz są karki z Sopockiej. Kiedyś one były-ale przede wszystkim w godzinach szczytu. Teraz nawet w takich godz. jak 10-11.00 stoisz jak fajańszasz. I gołym okiem było to widać,że zmieniło się to po dodaniu sygnalizatorów i zmianie systemu świateł. Teraz jak Ci sami geniusze od inżynierii ruchu dodadzą jeszcze Bus-Pasy to dopiero zobaczycie co będzie!!!

    • 6 0

    • przepisy się zmieniły

      i musieli tak zrobić (czerwona ksiązka...)

      • 0 2

  • pod koniec przyszłego roku powinni skończyć plany rozbudowy? za komuny budowali szybciej, no ale teraz potrzeba Jewropejskich zezwoleń na przejście mrówek, przelot papug itp. won z urzędasami, do worków

    • 3 0

  • ułatwieniem będzie tunel pod ul. Wielkopolską

    Ale dla kogo to ma być ułatwienie, bo na pewno nie dla rowerzystów. Jeśli ktoś porusza się w wzdłuż Wielkopolskiej to od Dąbrówki aż do skrzyżowania z Łowicką DDR biegnie po jednej stronie ulicy i nie ma potrzeby przejeżdżania na drugą stronę. Natomiast jeśli ktoś jedzie od strony ul Sopockiej na Karwiny to i tak łatwiej będzie pokonać to skrzyżowanie górą czyli z samochodami zamiast jakimiś zawijasami zjeżdżać do tunelu po to żeby wyjechać po drugiej stronie i znowu się wspinać na górę a potem i tak czekać na światłach.

    • 1 0

  • A co ze sczytową linią 29 do Tesco?

    • 0 0

  • Na pewno będzie żle, tragicznie i nas oszukają !!! Poczytajmy jak będzie:

    Potem ujrzałem anioła, zstępującego z nieba,
    który miał klucz od Czeluści
    i wielki łańcuch w ręce.
    2 I pochwycił Smoka,
    Węża starodawnego,
    którym jest diabeł i szatan,
    i związał go na tysiąc lat.
    3 I wtrącił go do Czeluści,
    i zamknął, i pieczęć nad nim położył,
    by już nie zwodził narodów,
    aż tysiąc lat się dopełni.
    A potem ma być na krótki czas uwolniony.
    4 I ujrzałem trony -
    a na nich zasiedli ,
    i dano im władzę sądzenia -
    i ujrzałem dusze ściętych dla świadectwa Jezusa i dla Słowa Bożego,
    i tych, którzy pokłonu nie oddali Bestii ani jej obrazowi
    i nie wzięli sobie znamienia na czoło ani na rękę.
    Ożyli oni
    i tysiąc lat królowali z Chrystusem.
    5 A nie ożyli inni ze zmarłych, aż tysiąc lat się skończyło.
    To jest pierwsze zmartwychwstanie.
    6 Błogosławiony i święty, kto ma udział w pierwszym zmartwychwstaniu:
    nad tymi nie ma władzy śmierć druga,
    lecz będą kapłanami Boga i Chrystusa
    i będą z Nim królować tysiąc lat.

    • 0 0

  • UE może pokryć nawet 85 proc. kosztów. Wiadomo, że prace zaczną się nie wcześniej niż w połowie 2018 roku. Czytaj więcej na:

    skoro projekt juz jest wstepnie a wiekszosc kasy jest zfinansowane to dlaczego tyle czasu ma to trwac.pomysl jest bardzo dobry tylko z realizacja gorzej....co do sciezek dla rowerzystow ...co kawalek jest tam inna nawierzchnia,albo wcale jej nie ma,tu kawalek tam kawalek ...zart jakis.jeszcze rowerem pol biedy ale rolki itp odpadaja przy takiej trasie,czesc ludzi by sie przesiadla na rowery gdyby to byla jedna porzadna trasa

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane