• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom na Westerplatte w majówkę. Stała przeprawa z budżetu obywatelskiego?

Szymon Zięba, Rafał Borowski
1 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Radni z Nowego Portu chcą przywrócenia przeprawy promowej z nabrzeża ZbożowegoMapka - WesterplatteMapka. Projekt wart ok. 1 mln zł chcą sfinansować z budżetu obywatelskiego. Tymczasem w majówkę można skorzystać z tymczasowej przeprawy między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście.



Aktualizacja, godz. 13:45 Akcja cieszy się dużą popularnością, sporo osób korzysta z uruchomionej rano przeprawy na Westerplatte.

Tymczasowa przeprawa przez Wisłę uruchomiona 1 maja, cieszy się dużą popularnością



  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.
  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.
  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.
  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.
  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.


Niestety, do Raportu z Trójmiasta właśnie wpłynęła informacja, że policjanci interweniują u organizatora przewozów. Dostali informację, że wokół przeprawy gromadzi się zbyt wiele osób.

Interwencja policji przy przeprawie w Nowym Porcie (18 opinii)

Policja interweniuje Przy promie na Wisłoujście, ktoś zrobił donos na nielegalne zgromadzenie
Policja interweniuje Przy promie na Wisłoujście, ktoś zrobił donos na nielegalne zgromadzenie





Czy uruchomienie przeprawy z Nowego Portu na Westerplatte to dobry pomysł?

Przypomnijmy: oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą ułatwiło życie właścicielom samochodów oraz pasażerom komunikacji miejskiej, podróżującym między Stogami a Wrzeszczem i Zaspą. Najbardziej stratny na zmianach okazał się Nowy Port, z którego zniknął prom.

Wrócić do tego rozwiązania chciałby Jarosław Sobolewski, radny dzielnicowy Nowego Portu. Złożył on wniosek, postulując, by w ramach budżetu obywatelskiego przywrócono przeprawę pieszo-rowerową na trasie nabrzeże Zbożowe - Westerplatte.

- Gdańsk jest wodną stolicą Polski, niemniej jego potencjał jest wciąż niewykorzystany. Przywrócenie przeprawy promowej między Nowym Portem a Westerplatte pozwoli na zwiększenie ruchu turystów zarówno w Nowym Porcie, jak i na Westerplatte. Projekt zakłada uruchomienie promu pieszo-rowerowego kursującego między przystankami tramwaju wodnego nabrzeże Zbożowe - Westerplatte - uzasadnia radny Sobolewski.

Inwestycja za niemal milion złotych



Zgodnie z założeniami prom miałby kursować od czerwca do września. W zależności od miesiąca przeprawa dostępna byłaby w weekendy lub codziennie. Prom kursowałby także co najmniej raz na pół godziny. "Świadczenie usługi żeglugi śródlądowej pasażerskiej" wyceniono we wniosku do BO na 925 tys. zł brutto.

- To odpowiedź na głos mieszkańców i wniosek składany przez naszego radnego, który został omówiony na sesji rady dzielnicy. Będziemy wspierać takie inicjatywy - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Nowy Port.
Zaznacza, że budowa takiej przeprawy uzupełni planowany program rewitalizacji Nowego Portu.

Przeprawa między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście w majówkę



Co ciekawe, wraz z początkiem majówki otwarta zostanie inna przeprawa pieszo-rowerowa między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście.

- Przeprawa pieszo-rowerowa będzie dostępna na razie w dniach 1-3 maja. Miała ona działać we wszystkie majowe weekendy, ale w związku z tym, że twierdza Wisłoujście jest w remoncie, przesunęliśmy tę datę na 3 czerwca. Przeprawa będzie regularnie funkcjonowała do końca września, we wszystkie weekendy - mówi Robert Smagoń z Fundacji Dziedzictwa Morskiego oraz spółki POLsail.
Jak podkreśla, to inicjatywa, która musi na siebie zarobić, ponieważ nie ma żadnego zewnętrznego finansowania.

Bilety będą kosztować 10 zł za osobę dorosłą, 5 zł za dziecko i 5 zł rower (w obie strony). W jedną stronę odpowiednio: 6 zł, 6 zł i 3 zł.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, o których informowaliśmy na początku grudnia, Muzeum Gdańska nie będzie partycypować w przedsięwzięciu.

- Prom pomiędzy Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście to prywatna inicjatywa, której od początku kibicowaliśmy i staraliśmy się stworzyć dla niej możliwości, ale w tym roku aktywny udział w uruchomieniu połączenia promowego to wyzwanie, w którym nie będziemy mogli partycypować na dotychczasowych zasadach. W ciągu trzech najbliższych lat obiekt zostanie poddany remontowi i rewitalizacji. Tym samym do 2024 r. nie planujemy organizacji festiwali i innych masowych imprez plenerowych, w trakcie których, dzięki promowi przez Martwą Wisłę, chętnie przeprawiali się widzowie. Mamy nadzieję, że po zakończeniu remontów współpraca z PolSail przyniesie obustronne korzyści - informuje dr Andrzej Gierszewski, rzecznik prasowy Muzeum Gdańska.
Inicjatywa Smagonia pokrywa się częściowo z propozycją radnego, która miałaby zostać sfinansowana z budżetu obywatelskiego. Jak jednak podkreśla Sobolewski, obie przeprawy będą się uzupełniać.

- Proponowane przeze mnie rozwiązanie ma na celu przewiezienie zdecydowanie większej liczby pasażerów i to na nabrzeże Westerplatte - niedaleko promu Polferries, skąd bardzo blisko będzie do miejscowego deptaka, plaży czy do słynnego pomnika Obrońców Wybrzeża. Koszty (ze sporą górką) zostały obliczone na podstawie niedawno przeprowadzonego przetargu przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, który rokrocznie rozpisuje przetarg na bezpłatną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę (w ramach tzw. Warszawskich Linii Turystycznych) - podsumowuje radny z Nowego Portu.

Miejsca

Opinie (193) 2 zablokowane

  • Gdańsk stolicą Polskiego morza hahaha

    Dowcipniś z kolegi, zapomniał o Gdyni i Sopocie, Gdańsk Wisłą stoi,tyle ma z morzem wspólnego.

    • 8 18

  • Opinia wyróżniona

    Jestem za ale nie z publicznych pieniedzy (4)

    Rozpisać przetarg i wyłonić prywatnego przewoźnika. On sam ustali cenę i dobierze odpowiedni sprzęt by tanio i szybko odpowiedzieć na popyt (jeżeli taki istnieje)

    • 55 13

    • Po co przetarg, jak nie z publicznych pieniędzy?

      Jak biznes jest samofinansujący, to niech i 10 takich przepraw będzie w różnych miejscach. Jak będzie ich za dużo, to się koncesje wprowadzi i jeszcze miasto zarobi.

      • 13 0

    • Nie ma szans zarobić na siebie

      tak jak transport miejski musi być dotowany, to dla mieszkańców, a jak będzie finansowane z BO to mieszkańcy sami zadecydują czy tego chcą

      • 5 1

    • A dlaczego nie z publicznych pieniedzy , potem jakis prywaciasz bedzie kosił jak za zboże , to jest potrzeba obywatelska i

      • 1 0

    • jak sie miasto za cos zabieze to zawsze jest klapa i ogromne koszty bo cwaniaki wyprowadzaja kase z budzetu

      • 0 0

  • A co na tym brudnym Westerplatte ogladac.Tak jak Westerplatte wygląda od lat wies gdansk nie obrażając pięknych,czystych miasteczek.

    • 7 19

  • Opinia wyróżniona

    Prom (3)

    Nie rozumiem dlaczego tak trudno o pomysł na mały elektryczny cichy ekologiczny projekt i wykonanie w polskiej stoczni z korzyścią dla regionu? Wiadomo pieniądze. Wielka szkoda bo w sezonie jak znalazł dla pieszych i rowerzystów. Lepsze i tańsze rozwiązanie niż autobus w tunelu

    • 62 7

    • Tańsze niż autobus?

      No to działaj, pokaż że można :)

      • 11 3

    • To tak jakbyś miał jeździć Hummerem

      do Biedry oddalonej 30m, żeby codziennie kupić bułki.
      Ciekawe czemu nikt tak nie robi ?

      • 10 5

    • Polskie stocznie pełną parą budują okręty MW i pełnomorskie promy

      Prym wiedzie Stocznia MW w Radomiu. Nasz przemysł stoczniowy rozwija się tak szybko, że brakuje czasu na produkcję takiej elektrycznej popierdółki... Może fabryka samochodów elektrycznych im. Twins Bros na Żeraniu da radę? Chociaż gdy produkuje się milion elektryków rocznie to trudno jeszcze prom budować dla wrażego i nieczystego ideowo Miasta Gdańska!
      Niech żyje nasz bolszewicki rząd! Ura! Ura! Ura!!!

      • 2 1

  • Niestety podziały nie pozwolą (3)

    Komu powinno zależeć na takiej przeprawie? Muzeum Gdańska, M2W, Miastu Gdańsk. Wszyscy powinni się złożyć. Jedna przeprawa albo zbozowe-twierdza, albo latarnia-terminal. Brak jednak infrastruktury pieszo rowerowej pomiędzy twierdzą i Westerplatte. A jest przecież opcja drezyny.

    • 31 7

    • Drezyna? Może jeszcze balonem

      • 5 3

    • masz na myśli tą drezynę "na wajchę" ?

      już to widzę jak brodacze w "rurkach" usiłują "rozbujać" taką załadowaną ludzmi drezynę chętnie stanę z boku i nakręcę filmik na yt - będzie rechotał cały świat. Miałem okazję jechać czymś takim , po 100 metrach zawodnicy spuchli i tylko markowali "wachlowanie" dzwignią

      • 0 1

    • Po co drezyna? Od razu uruchomić SKM

      • 1 0

  • Pieniędzy nie ma i nie będzie (7)

    Zamiast finansować lewicowa propagandę lepiej wydać te pieniądze na kursowanie promu, niestety przy obecnych władzach miasta jest to niemożliwe

    • 84 53

    • Kasa była - 2 biliony długu w 6 lat zrobił PiSowski Rząd na takie bzdury jak ten prom!

      • 15 20

    • to prawicowe Pis zlikwidowało ponad 2OOdrzew z Westerplatte .

      • 15 15

    • (1)

      Prom sie buduje w Szczecinie od pieciu lat. Moze Obajtek przejmie ten projekt i go ukonczy. Obajtek 37 nieruchomosci, wszystko moze.

      • 17 11

      • jest tez pozytyw tego - skoro Obajtek ma 37mieruchomosci tzn ze nie bedzie szybko podatku kastralnego

        • 11 4

    • jak piss zabiera samorządom kasę ( A Gdańsk szczególnie boli zabójcę 95 osób w smoleńsku) (1)

      to są takie efekty

      • 7 7

      • z takimi przegrywami jak ty nie warto dyskutować

        maski już dawno opadły, a ten w koło pierdoło swoje. taki głupi już umrzesz.

        • 1 1

    • Otwierasz lodówkę i też widzisz "lewaków"? Nie martw się - schizofrenia bywa uleczalna.

      • 3 3

  • znów błąd na szkicowym planie, były przystanek tramwaju wodnego "Nabrzeże Zbożowe" jest dużo bliżej miejsca byłej przeprawy promowej do twierdzy Wisłoujście niż narysowano. Kolejny raz ten sam błąd przy artykułach na ten temat.

    • 11 0

  • Prom powinien wrocic (1)

    Pytanie po co te kombinacje z nową, dłuższą trasa?

    • 12 5

    • Promy w Szwecji

      Karlskrona - Dragso wyspa co 30' darmowe , Lysekil i inne

      • 0 0

  • Chory pomysł

    To jak budowanie przejścia naziemnego dla pieszych obok przejścia podziemnego. Trąci zaburzeniami psychicznymi.

    • 1 14

  • Ja moge ludzi wozic (1)

    10pln z osobe i plywam

    • 5 4

    • d*pa po piasku leszczu

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane