• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom na Westerplatte w majówkę. Stała przeprawa z budżetu obywatelskiego?

Szymon Zięba, Rafał Borowski
1 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Radni z Nowego Portu chcą przywrócenia przeprawy promowej z nabrzeża ZbożowegoMapka - WesterplatteMapka. Projekt wart ok. 1 mln zł chcą sfinansować z budżetu obywatelskiego. Tymczasem w majówkę można skorzystać z tymczasowej przeprawy między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście.



Aktualizacja, godz. 13:45 Akcja cieszy się dużą popularnością, sporo osób korzysta z uruchomionej rano przeprawy na Westerplatte.

Tymczasowa przeprawa przez Wisłę uruchomiona 1 maja, cieszy się dużą popularnością



  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.
  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.
  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.
  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.
  • Od samego rana przeprawa przez Martwą Wisłą z Nowego Portu na Westerplatte cieszy się sporą popularnością.


Niestety, do Raportu z Trójmiasta właśnie wpłynęła informacja, że policjanci interweniują u organizatora przewozów. Dostali informację, że wokół przeprawy gromadzi się zbyt wiele osób.

Interwencja policji przy przeprawie w Nowym Porcie (18 opinii)

Policja interweniuje Przy promie na Wisłoujście, ktoś zrobił donos na nielegalne zgromadzenie
Policja interweniuje Przy promie na Wisłoujście, ktoś zrobił donos na nielegalne zgromadzenie





Czy uruchomienie przeprawy z Nowego Portu na Westerplatte to dobry pomysł?

Przypomnijmy: oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą ułatwiło życie właścicielom samochodów oraz pasażerom komunikacji miejskiej, podróżującym między Stogami a Wrzeszczem i Zaspą. Najbardziej stratny na zmianach okazał się Nowy Port, z którego zniknął prom.

Wrócić do tego rozwiązania chciałby Jarosław Sobolewski, radny dzielnicowy Nowego Portu. Złożył on wniosek, postulując, by w ramach budżetu obywatelskiego przywrócono przeprawę pieszo-rowerową na trasie nabrzeże Zbożowe - Westerplatte.

- Gdańsk jest wodną stolicą Polski, niemniej jego potencjał jest wciąż niewykorzystany. Przywrócenie przeprawy promowej między Nowym Portem a Westerplatte pozwoli na zwiększenie ruchu turystów zarówno w Nowym Porcie, jak i na Westerplatte. Projekt zakłada uruchomienie promu pieszo-rowerowego kursującego między przystankami tramwaju wodnego nabrzeże Zbożowe - Westerplatte - uzasadnia radny Sobolewski.

Inwestycja za niemal milion złotych



Zgodnie z założeniami prom miałby kursować od czerwca do września. W zależności od miesiąca przeprawa dostępna byłaby w weekendy lub codziennie. Prom kursowałby także co najmniej raz na pół godziny. "Świadczenie usługi żeglugi śródlądowej pasażerskiej" wyceniono we wniosku do BO na 925 tys. zł brutto.

- To odpowiedź na głos mieszkańców i wniosek składany przez naszego radnego, który został omówiony na sesji rady dzielnicy. Będziemy wspierać takie inicjatywy - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Nowy Port.
Zaznacza, że budowa takiej przeprawy uzupełni planowany program rewitalizacji Nowego Portu.

Przeprawa między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście w majówkę



Co ciekawe, wraz z początkiem majówki otwarta zostanie inna przeprawa pieszo-rowerowa między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście.

- Przeprawa pieszo-rowerowa będzie dostępna na razie w dniach 1-3 maja. Miała ona działać we wszystkie majowe weekendy, ale w związku z tym, że twierdza Wisłoujście jest w remoncie, przesunęliśmy tę datę na 3 czerwca. Przeprawa będzie regularnie funkcjonowała do końca września, we wszystkie weekendy - mówi Robert Smagoń z Fundacji Dziedzictwa Morskiego oraz spółki POLsail.
Jak podkreśla, to inicjatywa, która musi na siebie zarobić, ponieważ nie ma żadnego zewnętrznego finansowania.

Bilety będą kosztować 10 zł za osobę dorosłą, 5 zł za dziecko i 5 zł rower (w obie strony). W jedną stronę odpowiednio: 6 zł, 6 zł i 3 zł.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, o których informowaliśmy na początku grudnia, Muzeum Gdańska nie będzie partycypować w przedsięwzięciu.

- Prom pomiędzy Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście to prywatna inicjatywa, której od początku kibicowaliśmy i staraliśmy się stworzyć dla niej możliwości, ale w tym roku aktywny udział w uruchomieniu połączenia promowego to wyzwanie, w którym nie będziemy mogli partycypować na dotychczasowych zasadach. W ciągu trzech najbliższych lat obiekt zostanie poddany remontowi i rewitalizacji. Tym samym do 2024 r. nie planujemy organizacji festiwali i innych masowych imprez plenerowych, w trakcie których, dzięki promowi przez Martwą Wisłę, chętnie przeprawiali się widzowie. Mamy nadzieję, że po zakończeniu remontów współpraca z PolSail przyniesie obustronne korzyści - informuje dr Andrzej Gierszewski, rzecznik prasowy Muzeum Gdańska.
Inicjatywa Smagonia pokrywa się częściowo z propozycją radnego, która miałaby zostać sfinansowana z budżetu obywatelskiego. Jak jednak podkreśla Sobolewski, obie przeprawy będą się uzupełniać.

- Proponowane przeze mnie rozwiązanie ma na celu przewiezienie zdecydowanie większej liczby pasażerów i to na nabrzeże Westerplatte - niedaleko promu Polferries, skąd bardzo blisko będzie do miejscowego deptaka, plaży czy do słynnego pomnika Obrońców Wybrzeża. Koszty (ze sporą górką) zostały obliczone na podstawie niedawno przeprowadzonego przetargu przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, który rokrocznie rozpisuje przetarg na bezpłatną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę (w ramach tzw. Warszawskich Linii Turystycznych) - podsumowuje radny z Nowego Portu.

Miejsca

Opinie (193) 2 zablokowane

  • Promy są potrzebne.

    Władze Gdańska powinny pomyśleć jak to zorganizować, to promocja nadmorskiego charakteru miasta wśród turystów i spora wygoda dla mieszkańców. Obecnie potrzebne są w sezonie letnim 4 promy miejskie:
    1. Nowy Port - Westerplatte
    2. Długie Pobrzeże - Ołowianka
    3. Górki Zachodnie - Górki Wschodnie
    4. Świbno - Mikoszewo
    2 i pół z 4 tych połączeń już istnieją. Co ciekawe prom Świbno-Mikoszewo ma 50% ulgę dla mieszkańców i jakoś to się ekonomicznie spina. Chciałbym za kilka lat widzieć na tych przeprawach jednakowo pomalowane, oznakowane herbem miasta promy. Mogą to być linie prywatne dofinasowane, albo w partnerstwie z innymi podmiotami czy nawet miejskie - nie ma to znaczenia. System powinien być miejski pracować od początku maja do końca września o tych w tych samych godzinach żeby łatwo było zapamiętać.

    • 7 1

  • Brawo radni, takich nam trzeba jak z Nowego Portu

    Wymienić ich na nieudaczników z rady miasta

    • 5 3

  • Pierwszy film ktory nie odrzuca z tego portalu Super!

    • 3 2

  • Kolejna sciema gdzie sa te tłumy oczekujących na prom?widac zaledwie paru chetnych i to dlatego ze jest to swieto!!

    W kazdy inny dzien stały pusty i generował ale milionowe straty!

    • 4 3

  • Przywrócić (1)

    Nie rozumiem dlaczego wogole zlikowdowoano ta przeprawę. Piesi i rowerzyści zostali pozbawieni możliwości szybkiego przedostania się na drugi brzeg. I nie rozumiem skąd taka wielka kwota, skoro to nie żadna nowość, to funkcjonowało lata, po co było likwidować. Właśnie dzisiaj tam byłam i z żalem wspominałam zlikwidowana przeprawę. Jestem jak najbardziej za przywróceniem, ale nie tylko w weekendy, bo takie rozwiązanie spowoduje tłok i haos.

    • 5 2

    • bo nijak się nie spinało finansowo. Policz ile musi kosztowac bilet aby cos takiego było choćby na zero

      • 1 1

  • Na Westerplatte Gdańsk powinien wybudować luksusowe apartamenty i marinę, tak aby bogaci ludzie mogli (2)

    tam spokojnie mieszkać. Byłoby po sprawie a tak wkółko zamieszanie z tym terenem. A to prom a to muzeum a to utrzymanie kolejnego pomnika. Jesteśmy Unią Europejską a nie pisowskim folwarkiem!

    • 2 8

    • Grubo!! Antypolski wpis!

      • 1 1

    • To jest prowokacja. Ale lepiej głośno nie mówić bo Dulkiewicz naprawdę podchwyci. Ona kocha deweloperów a oni ją.

      • 1 1

  • Zaraz, zaraz... chwila... (1)

    Chcielibyście żebym dołożył się do promu a później płacił za korzystanie z własnej własności?
    Rozumiem, że skoro się do dołożę do interesu to będę też czerpał z tego zyski.

    • 2 3

    • Nobla z ekonomii powinieneś dostać,

      bo twoja teoria jest tak nowatorska, że zmienia podejście do tej nauki. Pewnie: nalezy mi się dywidenda od szpitali, szkół, autostrad, komunikacji miejskiej, policji itd. Dawać kasę!

      • 1 1

  • FERA

    Przed promem samochodowym kursowała tam darmowa fera osobowo rowerowa 3 przystanki , N.Port, nabrzeże węglowe, westerplatte, N.Port.

    • 4 1

  • Ale w czym problem? Kup barkę i sprzedawaj bilety na przeprawę ,dlaczego my finansowac kaprysy pseudo radnych

    dla garstki chętnych.

    • 2 3

  • MIasto ma pieniądze na wspieranie LGBT a na dofiansowanie promu służącemu wszystkim mieszkańcom - kasy nie ma i nie będzie. (1)

    • 4 3

    • koncz z kaszanką , pseudo patrioto

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane