• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja obniżenia cen za parkowanie pod parkiem Centralnym

Patryk Szczerba
14 czerwca 2024, godz. 07:00 
Opinie (238)
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
Popularność parkingu pod parkiem Centralnym rośnie, ale bardzo powoli. Popularność parkingu pod parkiem Centralnym rośnie, ale bardzo powoli.

Godzina parkowania pod parkiem CentralnymMapka za złotówkę i złotówka za kolejne 15 minut to propozycje nowego cennika radnych KO, Lewicy i Ruchów Miejskich. O tym, czy zaczną obowiązywać, wyjaśni się na najbliższej sesji.



Czy proponowane zmiany cennika parkingu pod parkiem Centralnym to dobry pomysł

Przypomnijmy: Parking podziemny pod parkiem Centralnym uruchomiono na początku września 2023 r.

Opłaty parkingowe to:

  • pierwsze pół godziny - 1 zł,
  • drugie pół godziny - 3,5 zł,
  • druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.




Pomysły na Pomysły na "ożywienie" parkingu w centrum

Liczba parkujących aut rośnie, ale wciąż jest ich mało



W ostatnich dniach pojawiły się dane dotyczące obłożenia parkingu. Wynika z nich, że liczba parkujących rośnie, ale nadal parking nie jest obłożony nawet w 50 procentach. W kwietniu wjechały na niego 3652 samochody, co stanowiło 43 procent średniego obłożenia, zaś w maju 3721 samochodów.

W marcu parking wygenerował przychód z opłat godzinowych na poziomie ponad 19 tysięcy złotych, w kwietniu - ponad 30 tysięcy złotych. Wpływy z abonamentów wyniosły w marcu blisko 5 tysięcy złotych, w kwietniu ponad 3 tysiące złotych.

W budżecie na 2024 r. wpływy z parkingu miały wynieść 2,5 mln złotych czyli średnio 208 tysięcy miesięcznie.

- Widzimy systematyczny wzrost popularności parkingu pod Parkiem Centralnym. Kierowcy z Gdyni oraz turyści coraz częściej korzystają z nowych miejsc postojowych, które są dostępne w samym centrum. Dodatkową korzyścią jest to, że są to miejsca na parkingu podziemnym - a więc zadaszone. Dzięki parkingowi pod ziemią może się "schować" aż 270 samochodów - przekonuje Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.


Propozycje zmian już przed wyborami



Przed wyborami samorządowymi kandydaci na radnych z Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Ruchów Miejskich proponowali obniżki opłat i udogodnienia w parkowaniu dla osób posiadających abonament.

Po tym, gdy zasiedli w radzie miasta, zgłosili jako klub projekt zmian stawek, który będzie głosowany na najbliższej sesji rady miasta.

Propozycje radnych ws. parkingu pod parkiem Centralnym:



W dni robocze od poniedziałku do piątku:
  • za pierwszą godzinę - 1 zł ,
  • każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 15 minut postoju,


W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy:
  • za pierwszą godzinę - 1 zł
  • każda kolejna godzina postoju - 75 gr za każde rozpoczęte 15 minut postoju .


- Od dawna zapowiadaliśmy, że podejmiemy działania mające na celu zapełnienie parkingu. Chcemy, by inwestycja, na którą miasto, podatnicy wydali ponad 30 mln złotych, służyła mieszkańcom. Dziś średnie zapełnienie parkingu, to zaledwie kilkadziesiąt pojazdów na dobę. Nasz projekt ma na celu skłonić kierowców parkujących na sąsiadujących z parkingiem ulicach, by zdecydowali się pozostawić swój pojazd pod ziemią. Uznaliśmy, że najprostszym sposobem na to będzie obniżenie stawek za parkowanie do poziomu bezkonkurencyjnego wobec tych obowiązujących w strefie płatnego parkowania. - mówi Mariusz Bzdęga z Koalicji Obywatelskiej.

Zmiany także w abonamentach



Zmiany są także proponowane w zakresie abonamentów. Ma pojawić się roczny abonament za złotówkę. Uprawnieni do jego zakupu będą posiadacze abonamentu mieszkańca Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania lub abonamentu mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania, których adresy zameldowania znajdują się w obszarze o promieniu do 300 metrów od jednego z wejść do parkingu podziemnego.

- Dwunastomiesięczny abonament mieszkańca uprawnia do parkowania na parkingu podziemnym każdego dnia w godzinach od 17 do 9 dnia następnego, pod warunkiem, że na parkingu podziemnym są wolne miejsca postojowe - czytamy w projekcie uchwały.
Pomysł ma odciążyć ulice Wzgórza św. Maksymiliana.

- W kampanii dużo rozmawiałem z mieszkańcami Wzgórza, którzy narzekali na brak miejsc postojowych szczególnie w godzinach popołudniowych, gdy wracają z pracy. Pomysł, by umożliwić im pozostawianie pojazdu na noc na parkingu podziemnym pozwoli na odciążenie ulic Wzgórza, ale też części Śródmieścia z parkowania. Jest to też realizacja obietnicy wyborczej, jaką składałem mieszkańcom. W godzinach nocnych parking stoi całkowicie pusty, więc z tej strony propozycja jest w pełni neutralna finansowo dla miasta." - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Ruchów Miejskich.

Dlaczego 300 metrów?



Dodaje, że zapisany w propozycji zmiany regulaminu promień 300 metrów do miejsca zamieszkania, uprawniający do abonamentu, jest nawiązaniem do tej samej normy - również 300 metrów, obowiązującej przy wydawaniu abonamentów mieszkańca.

Cena miesięcznego abonamentu nadal ma wynosić 550 zł.

Do uchwalenia wniosku potrzeba głosów innych radnych



Czy propozycje staną się rzeczywistością? Przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej wskazują, że choć większości w radzie miasta nie mają, to liczą, że inne ugrupowania poprą ten wniosek.

- Można dyskutować, dlaczego nie 400 czy 500 metrów, jednak szukając rozwiązania najbardziej sprawiedliwego, odwołałem się do obowiązujących przepisów, znajdujących się w uchwale parkingowej - kończy Łukasz Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (238)

  • Skoro brak chętnych, to cena powinna być natychmiast obniżona i ewentualnie podniesiona jeśli

    parking stanie się bardziej atrakcyjny

    Podnosić można stopniowo, tak by trafić w cenę odpowiadajacą zapotrzebowaniu.

    • 4 0

  • Nie podzielam opinii, że płatne miejsca są puste,

    a wszyscy parkują na trawnikach, w bramach garażowych itp. Nigdy nie unikam płacenia za parkowanie. Nie mam problemu, aby gdzieś dalej podejść. Ale tych miejsc parkingowych (płatnych) poprostu mocno ubyło i bardzo brakuje.

    • 6 4

  • Bierzmy przykład z Japonii (2)

    W Polsce powinna być ustawowo ograniczona wielkość samochodów poruszających się ulicami oraz litraż silników, jak to robią w Japonii. Przyczyniło się to do tego, że powstały Keicary, czyli małe samochody miejskie, które nie zajmują tyle przestrzeni i są ekologiczniejsze.

    • 1 10

    • Pieszo jest jeszcze ekologiczniej. I wtedy można doliczyć podatek od wydychanego co2.

      • 2 1

    • Limity, opłaty, kary, ograniczenia

      Róbmy tak dalej, a na pewno nasz kraj się będzie prężnie rozwijał. Ogólnie zakaźny wszystkiego, wróćmy do lepianek, drążmy jaskinie to dopiero będzie ekologiczne

      • 2 1

  • Ciekawy jest sposób wytłuszczania tekstów

    Rzecznik ZDiZ tak, autorzy projektu - nie:)

    • 2 1

  • Do rozumu włodarzy miasta Gdańska. (2)

    Dlaczego włodarze Gdańska nie zdecydują się na budowę takiego obiektu ale 3x większego przy Smoluchowskiego / Centrum Medycznym.Dlaczego tyle lat nie chcą piętrowego parkingu.On by się szybciutko zwrócił.

    • 5 2

    • do rozumu osób uzależnionych mentalnie od samochodu (1)

      szczodre oferowanie miejsc do parkowania samochodów przy obiektach generujących ruch zwiększa korki na dojazdach do niego. Życzę wyobraźni.

      • 0 4

      • A jak samochody krążą po kilkanaście minut w poszukiwaniu miejsca parkingowego to nie generują korków? Nie spalają niepotrzebnie paliwa?

        • 2 0

  • Ceny do niczego nie zachęcą tak jak miało to miejsce z parkingiem pod placem Grunwaldzkim.

    Zmiany wymagają czasu a nie obniżenia cen

    • 2 3

  • W tym kraju nawet cennik parkingu musi być skomplikowany. Nie można po prostu:
    "Pierwsze 30 minut bezplatne, potem 5 PLN za godzinę". Zamiast tego cennik na cały parkometr.

    • 7 1

  • Po pierwsze niech poprawią ten wyjazd z tego parkingu - jest za wąski każdy prawie tam zachacza o próg (krawężnik).
    Dopóki tego nie poprawią że będzie wyjazd swobodny nie pojadę tam autem.

    • 4 1

  • Co ma w sobie trzecia godzina? (2)

    Że tak jej nie lubią że jest 50% droższa?

    • 5 2

    • chodzi o to by byłą rotacja (1)

      • 1 2

      • chyba razem z dywergencją

        • 0 1

  • Szkoda że nie pisaliście jakie są stawki w SPP

    Łatwiej byłoby porównać - a tak to nie wiadomo na ile to atrakcyjna oferta

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane