- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (410 opinii)
- 2 Piłeś? Nie włamuj się do auta (50 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (250 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (154 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (16 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (56 opinii)
Propozycja obniżenia cen za parkowanie pod parkiem Centralnym
Godzina parkowania pod parkiem Centralnym za złotówkę i złotówka za kolejne 15 minut to propozycje nowego cennika radnych KO, Lewicy i Ruchów Miejskich. O tym, czy zaczną obowiązywać, wyjaśni się na najbliższej sesji.
Opłaty parkingowe to:
- pierwsze pół godziny - 1 zł,
- drugie pół godziny - 3,5 zł,
- druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.
Parkowanie na filmach
![Pomysły na](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3648/150x100/3648171__kr.webp)
Liczba parkujących aut rośnie, ale wciąż jest ich mało
W ostatnich dniach pojawiły się dane dotyczące obłożenia parkingu. Wynika z nich, że liczba parkujących rośnie, ale nadal parking nie jest obłożony nawet w 50 procentach. W kwietniu wjechały na niego 3652 samochody, co stanowiło 43 procent średniego obłożenia, zaś w maju 3721 samochodów.
W marcu parking wygenerował przychód z opłat godzinowych na poziomie ponad 19 tysięcy złotych, w kwietniu - ponad 30 tysięcy złotych. Wpływy z abonamentów wyniosły w marcu blisko 5 tysięcy złotych, w kwietniu ponad 3 tysiące złotych.
W budżecie na 2024 r. wpływy z parkingu miały wynieść 2,5 mln złotych czyli średnio 208 tysięcy miesięcznie.
- Widzimy systematyczny wzrost popularności parkingu pod Parkiem Centralnym. Kierowcy z Gdyni oraz turyści coraz częściej korzystają z nowych miejsc postojowych, które są dostępne w samym centrum. Dodatkową korzyścią jest to, że są to miejsca na parkingu podziemnym - a więc zadaszone. Dzięki parkingowi pod ziemią może się "schować" aż 270 samochodów - przekonuje Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – 500 mieszkań w centrum Gdyni. Sprawdź ceny
Propozycje zmian już przed wyborami
Przed wyborami samorządowymi kandydaci na radnych z Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Ruchów Miejskich proponowali obniżki opłat i udogodnienia w parkowaniu dla osób posiadających abonament.
Po tym, gdy zasiedli w radzie miasta, zgłosili jako klub projekt zmian stawek, który będzie głosowany na najbliższej sesji rady miasta.
Propozycje radnych ws. parkingu pod parkiem Centralnym:
W dni robocze od poniedziałku do piątku:
- za pierwszą godzinę - 1 zł ,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 15 minut postoju,
W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy:
- za pierwszą godzinę - 1 zł
- każda kolejna godzina postoju - 75 gr za każde rozpoczęte 15 minut postoju .
- Od dawna zapowiadaliśmy, że podejmiemy działania mające na celu zapełnienie parkingu. Chcemy, by inwestycja, na którą miasto, podatnicy wydali ponad 30 mln złotych, służyła mieszkańcom. Dziś średnie zapełnienie parkingu, to zaledwie kilkadziesiąt pojazdów na dobę. Nasz projekt ma na celu skłonić kierowców parkujących na sąsiadujących z parkingiem ulicach, by zdecydowali się pozostawić swój pojazd pod ziemią. Uznaliśmy, że najprostszym sposobem na to będzie obniżenie stawek za parkowanie do poziomu bezkonkurencyjnego wobec tych obowiązujących w strefie płatnego parkowania. - mówi Mariusz Bzdęga z Koalicji Obywatelskiej.
Zmiany także w abonamentach
Zmiany są także proponowane w zakresie abonamentów. Ma pojawić się roczny abonament za złotówkę. Uprawnieni do jego zakupu będą posiadacze abonamentu mieszkańca Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania lub abonamentu mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania, których adresy zameldowania znajdują się w obszarze o promieniu do 300 metrów od jednego z wejść do parkingu podziemnego.
- Dwunastomiesięczny abonament mieszkańca uprawnia do parkowania na parkingu podziemnym każdego dnia w godzinach od 17 do 9 dnia następnego, pod warunkiem, że na parkingu podziemnym są wolne miejsca postojowe - czytamy w projekcie uchwały.
Pomysł ma odciążyć ulice Wzgórza św. Maksymiliana.
- W kampanii dużo rozmawiałem z mieszkańcami Wzgórza, którzy narzekali na brak miejsc postojowych szczególnie w godzinach popołudniowych, gdy wracają z pracy. Pomysł, by umożliwić im pozostawianie pojazdu na noc na parkingu podziemnym pozwoli na odciążenie ulic Wzgórza, ale też części Śródmieścia z parkowania. Jest to też realizacja obietnicy wyborczej, jaką składałem mieszkańcom. W godzinach nocnych parking stoi całkowicie pusty, więc z tej strony propozycja jest w pełni neutralna finansowo dla miasta." - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Ruchów Miejskich.
Dlaczego 300 metrów?
Dodaje, że zapisany w propozycji zmiany regulaminu promień 300 metrów do miejsca zamieszkania, uprawniający do abonamentu, jest nawiązaniem do tej samej normy - również 300 metrów, obowiązującej przy wydawaniu abonamentów mieszkańca.
Cena miesięcznego abonamentu nadal ma wynosić 550 zł.
Do uchwalenia wniosku potrzeba głosów innych radnych
Czy propozycje staną się rzeczywistością? Przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej wskazują, że choć większości w radzie miasta nie mają, to liczą, że inne ugrupowania poprą ten wniosek.
- Można dyskutować, dlaczego nie 400 czy 500 metrów, jednak szukając rozwiązania najbardziej sprawiedliwego, odwołałem się do obowiązujących przepisów, znajdujących się w uchwale parkingowej - kończy Łukasz Piesiewicz.
Miejsca
Opinie (238)
-
2024-06-14 19:53
Abonament 550 zł?Kto to wymyślił.
Proponuję obniżenie abonamentu miesięcznego do kwoty 300 zł-teraz to 550zł.Myślę że wielu okolicznych mieszkańców odżałuje te 300 zł za możliwość komfortowego parkowania bez popołudnowego poszukiwania i utykania samochodu gdzie bądz , bo miejsc w okolicy nie przybywa.Parking powinien przynosić dochód żeby zwróciły się miastu wydane miliony.Zaporowe ceny można sobie ustalać ale tylko niskie stawki zapełnią ten parking .Cały ten pomysł parkingu w tym miejscu był przedwczesny,to pomnik pana Szczurka.Taką inwestycję powinien zbudować prywatny inwestor ( jeśli już) a nie miasto Gdynia na kredyt.To przy tym zarządzaniu zwróci się może za 100 lat... ale i tego nie jestem pewien.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.