• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • nie pasy tylko strzałki - ktos słyszał dzwon, ale nie wie gdzie on

    pasy mają inne znaczenie w naszym prawie o ruchu drogowym, czy w ogóle ktos tam mysli?!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 1

  • Ja

    No to ciekawe jak to by wpłyneło na bezpieczeństwo jedziesz sobie spokojnie lewym pasem z zachowaniem odpowiedniej odległości i czekasz aż ten sprzodu Ci zjedzie a tu jakiś pajac wjeżdza od razu z prawego na lewy powodując różnice prędkości bo musiał wjechać na ten lewy się wpychając ja hamuje i ten zamną też musi hamować... Nie będzie bezpiecznie póki polacy nie nauczą się jeździć ....

    • 4 0

  • Zasada dwóch sekund

    Po angielsku brzmi: "Only fool break two seconds rule" czyli w wolnym tłumaczeniu:tylko głupek łamie regułę dwóch sekund. Pasów nie trzeba malować. Na obwodnicy są przecież ustawione co 100 metrów słupki kilometrażowe. Wystarczy wbić kierowcom do głowy, że odległość od poprzedzającego pojazdu powinna być równa co najmniej połowie odległości między dwoma kolejnymi słupkami a najlepiej równa tej długości. Czyli jeśli poprzedzający mnie samochód mija słupek, to jadąc z tyłu powinienem mijać ten wcześniejszy, ewentualnie być nieco bliżej.

    • 4 1

  • Tylko u nas, jak tylko zachowujesz bezpieczna odległość to zaraz znajdzie się zawsze jakiś "Debil" żeby się wcisnąć i tyle bezpiecznej odległości

    • 4 1

  • Bez sensu, nie wiem czy można nazywać to jeszcze obwodnica, aut jest tak na niej dużo ze chyba najlepszym rozwiązaniem jest wrzucić jeszcze po 1 pasie w każda ze stron, albo walczyć o to "obwodnice obwodnicy".

    • 3 1

  • Prostopadł

    Prostopadła linia na drodze oznaza znak STOP!

    • 3 1

  • Odcinkowe pomiary predkosci zdaja egzanin

    • 0 2

  • Dawno takiego idiotyzmu nie czytałem. Tam gdzie nie ma kontroli i karania tam nie będzie bezpiecznie.

    • 1 2

  • Problem

    Problemem obwodnicy jest brak przepustowości. Ewidentnie brakuje trzeciego pasa i jest zbyt dużo samochodów. Po co mamić ludzi wizją pasów? Ludzie często jadą " zderzak w zderzak"bo brakuje miejsca . Jak ktoś zostawia odstęp, to zaraz wjeżdża w to miejsce samochód z innego pasa.

    • 3 4

  • Woriwadzic predkosci minimalne!

    wszyscy jak beda jezdzic szybciej bedzie mieszy ruch i bezpieczniej + surowo karac spowalniaczy

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane