• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Protest mieszkańców Moreny

PiF
10 maja 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Światła na Morenie
Nie damy się zabijać!

- Bez pozwolenia nie można tutaj organizować żadnych zgromadzeń - twierdzili policjanci. - A zabijać nas można - odpowiadali mieszkańcy Moreny. Zdesperowani kolejnym śmiertelnym wypadkiem na przejściu dla pieszych przez ulicę Rakoczego zablokowali wczoraj ruch. Domagali się natychmiastowego montażu sygnalizacji świetlnej.

Około 100 osób zebrało się tuż przed godz. 16 przed supersamem przy ul. Rakoczego. Początkowo zbierali podpisy pod petycją do władz Gdańska o zamontowanie na przejściu dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

Przejście usytuowane jest w słabo widocznym miejscu, w którym samochody jadą zazwyczaj z dużą prędkością. W poniedziałek zginęła tam 46-letnia kobieta. Podobne wypadki zdarzają się w tym miejscu co kilka miesięcy. Sprawcą jednego z nich w ubiegłym roku był policjant.

- Wiele razy apelowaliśmy do władz miasta o sygnalizację. Nikt nas jednak nie słucha. Nasza cierpliwość się skończyła. Może blokadą zwrócimy w końcu uwagę na problem - mówili zdenerwowani mieszkańcy Moreny.

Próbowali powstrzymać ich policjanci. Podinsp. Leszek Cybula, zastępca komendanta VIII Komisariatu Policji, tłumaczył, że blokada jest nielegalna, a jej organizatorzy zostaną pociągnięci do odpowiedzialności karnej.

Ludzie nie zamierzali jednak słuchać policjantów. Tłum, w tym dużo dzieci, ruszył z przygotowanymi wcześniej transparentami, na przejście i spacerując po nim zablokował ruch na ul. Rakoczego w obu kierunkach. Początkowo utworzył się kilkusetmetrowy korek. Z upływem czasu policjanci zorganizowali objazdy rozładowując tłok. Przed blokadą utknęły tylko autobusy.

Gorącą atmosferę podgrzał jeszcze kierowca fiata bravo, który siłą próbował sforsować blokadę, wjeżdżając w tłum. Kiedy zahamował w połowie przejścia, tuż przed gromadką dzieci, jego samochód okrążyła gromada rozwścieczonych ludzi.
- Jedziesz z dzieckiem, a chcesz pozabijać nasze dzieci! - krzyczały kobiety.

Mężczyźni byli bardziej dosadni i na kierowcę posypały się niewybredne epitety. Ten zamknął się w samochodzie i czekał na rozwój sytuacji. Tłum próbował uspokoić podinsp. Cybula. Dopiero po jego interwencji, kiedy okazało się, że kierowca jedzie z dzieckiem do przychodni, blokujący pozwolili mu przejechać.
Na blokadzie pojawił się wiceprezydent Gdańska Ryszard Gruda. Przyznał, że należy zamontować w miejscu sygnalizację świetlną, choć może być to tylko migające pomarańczowe światło.

- Musimy ogłosić przetarg na sygnalizację i jej wykonawcę. Myślę, że potrwa to jakieś dwa miesiące
- tłumaczył mieszkańcom.

Obietnice Grudy nie usatysfakcjonowały ludzi, którzy stwierdzili, że oczekują szybkiej decyzji i natychmiastowej realizacji.

- Sygnalizacja potrzebna jest zaraz. Czy przez te miesiące mają nas dalej bezkarnie zabijać? - pytali zdenerwowani mieszkańcy osiedla.

Kilka dni temu Antoni Szczyt, dyrektor Wydziału Infrastruktury Miejskiej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, zapowiedział, że zamierza znaleźć środki na zwężenie jezdni w miejscu przejścia, o jeden pas, aby tym samym wymusić na kierowcach zmniejszenie prędkości. Chce to zrobić w ciągu trzech tygodni.
Głos WybrzeżaPiF

Zobacz także

Opinie (65) 2 zablokowane

  • TYLKO AUTOBUS

    Podsumowując wszystkie poprzednie wypowiedzi, mieszkańcom moreny pozostaje tylko autobus przewożący ich z jednej strony na drugą (przez CAREFFOUR)

    • 0 0

  • A.Szczyt

    pan A.Szczyt,potrafi tylko dużo gadać,a mało robi,,,,a swoją drogą ciekawe,czy w domu przy żonie jest taki sam???????

    • 0 0

  • Stop

    Ograniczyc szybkosc na tej drodze i ustawic znak stop przed przejsciem dla pieszych.

    • 0 0

  • Do gallux'a

    Niedługo Cię naprawdę żabki wkumkają! Może byś tak 'se dał na luz, co?

    • 0 0

  • Ktos tu wspomnial o zobowiązaniach sponorów do przebudowy niezbędnych fragmentów jezdni. Takie zobowiązanie właśnie przyjęła na siebie Pizza Hut/KFC z chwilą postawienia restauracji (chyba rok 94/95). W tej chwili mamy 2002 i do tej pory Inwestor nie przebudował skrzyżowania na ul. Bulońskiej/Rakoczego.
    Co do bezpieczeństwa na Morenie, to uważam, że najskuteczniejszym - choć i drogim - środkiem byłoby wybudowanie tuneli dla pieszych, przynajmniej na wysokości przystanków Kolumba i Warneńskiej.

    • 0 0

  • super.
    kasy brakuje w Gdańsku na dosłownie wszystko a tu chcą budować tunele.......
    Może za parę lat i owszem ale na dzień dzisiejszy tylko spowolnienie ruchu spowoduje wieksze bezpieczeństwo pieszych.
    do Sebka :
    cmoknij mnie.....może będzie jak w bajce:))))

    • 0 0

  • Policja

    Policja jest p****ana

    • 0 0

  • Zgadzam się z galluxem :-)

    .. kiedy pisze: 'tylko spowolnienie ruchu spowoduje wieksze bezpieczeństwo pieszych'
    Dodałbym tylko, że absolutne bezpieczeństo osiągniemy przy prędkości 0km/h. Wówczas piesi mogą robić co chcą na jezdni..
    .. a wracając do rzeczywistości: w tym wypadku jedynie sygnalizacja (zielone dla pieszych wymuszane przyciskiem) zapewnia względne bezpieczeństwo pieszych i w miarę sprawny ruch samochodów. Piszę 'względne', bo niektórzy piesi zachowują się, delikatnie mówiąc, nieracjonalnie, przechodząc przez jezdnię przy czerwonym świetle, co można zaobserwować np. przy Carrefure. Chwilowo zamiast tablicy dla tych pieszych (z napisem 'STOJĄCY PODŚWIETLONY NA CZERWONO LUDZIK NA SYGNALIZATORZE OZNACZA STÓJ'), zamontowano ograniczenie prędkości dla kierowców (50km/h). Swoją drogą, ciekawe gdzie jest policja, która tak chętnie wlepia kierowcom mandaty za przejechanie na żółtym świetle, a przymyka oko na pieszych zlewających sygnalizację. Prędzej czy później tam też dojdzie do dramatu, i to tym gorszego, że za jednym bezmyślnym rusza często całe stado... i kto będzie wtedy winny? Wiadomo... 'wariat za kółkiem', nie?

    • 0 0

  • na razie DAreck to na tym przejściu zginęło dwóch PIESZYCH.
    Byli uprzywilejowani bo na pasach. Obydwa wypadki z ewidentnej winy kierowców.
    Światła OK ,ale włączone do 22 giej.
    Ja jestem zwolennikiem wymuszania przepisów niż nakazów ,zakazów w kit ,nie przestrzeganych ,łamanych z coraz większą szkodą dla nas.
    Cudowna wiara w moc przepisów ma swoje efekty w ustawie o jeździe po pijaku, Czy groźba kary więzienia spowodowała że mniej jeździ nawalonych???

    • 0 0

  • Do Mariusza

    Z tym rondem nie byłoby to głupie. Co prawda ta droga pełni role przelotówki, ale na Jaśkowej też pierdzieli jak budowali tam rondo i jakoś nic strasznego z tego powodu się tam nie dzieje. A co tego, że miasto zafundowało Morenie przelotówkę jak twierdzi Gallux to nie do końca jest to prawda. Ta droga powstała już dość dawno, w epoce kiedy nie było tylu samochodów co obecnie i nie rozwijały takich prędkości. Fakt jest jednak fakem, że na Morenie jest fatalnie, tak niebezpiecznych przejść dla pieszych nie widziałem w całym trójmieście, no może z wyjątkiem tego koło stacji SKM Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni (tak nawiasem pozdrowienia dla Prezydenta Gdyni W. Szczurka, życze bezpiecznego przechodzenia przez to przejście - o ile Pan jeszcze gdzieś się pieszo porusza)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane