- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (297 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (93 opinie)
Prywatny tramwaj na gdańskich torach
Są różne formy pasji związanej z komunikacją miejską: można studiować rozkłady jazdy, fotografować pojazdy albo zbierać bilety. Jednak ukoronowaniem tego hobby jest posiadanie zabytkowego pojazdu. W piątek do Gdańska dotarła właśnie taka nietypowa "przesyłka" zamówiona przez jednego z pasjonatów transportu szynowego.
Właścicielem sprowadzonego do Gdańska tramwaju jest Sebastian Zomkowski, prywatnie ogromny pasjonat transportu szynowego, autor książki poświęconej historii tramwajów w Gdańsku, a na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Dostarczony do Gdańska na specjalnej lawecie tramwaj to Konstal 102Na, który jeszcze w ubiegłym roku kursował po Wrocławiu. Jego transport zajął ok. dwóch dni, a w piątek nad ranem został ustawiony na torach na terenie zajezdni Wrzeszcz .
Podwójny pulpit sterowniczy i złoty kolor
- Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.], dlatego podjąłem natychmiast decyzję o przystąpieniu do przetargu ogłoszonego przez wrocławskiego przewoźnika - mówi Sebastian Zomkowski - Co ciekawe, sprowadzony wóz jest wyposażony w dodatkowy, drugi pulpit sterowniczy, ponieważ pełnił również funkcję nauki jazdy.
Właściciel tramwaju rozważa kilka scenariuszy wobec jego dalszej przyszłości w najbliższych latach: możliwa jest jego przebudowa na wagon 102N, czyli tzw. Kanciaka (pierwowzór 102Na), wymiana z innym miastem na oryginalny wagon 102N lub pozostawienie w formie 102Na, lecz z przywróceniem wyglądu z lat 80.
- Obecnie tramwaj pomalowany jest na złoty kolor w związku z organizacją we Wrocławiu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Nawiązuje tym samym nieco do naszego złotego tramwaju, promującego Rok Memlinga - dodaje Zomkowski.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Pierwszy prywatny tramwaj na miejskich torach
Zakup tramwaju wywołał nie lada zaskoczenie w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, który jest właścicielem infrastruktury tramwajowej w Gdańsku.
- Dotychczas nie mieliśmy takiej sytuacji, by ktoś chciał poruszać się własnym tramwajem po gdańskich torach. Z infrastruktury w naszym zarządzie korzysta na podstawie umowy dzierżawy wyłącznie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Przejazdy będą ogólnodostępne dla mieszkańców
W związku z takim stanem prawnym, wagon zostanie użyczony spółce GAiT, gdzie będzie traktowany jako kolejny pojazd historyczny. Niewykluczone, że za jego sterami ujrzymy samego właściciela, który posiada uprawnienia do kierowania tramwajami, zaś w latach 90. pracował jako motorniczy.
- Przejazdy zakupionym przeze mnie tramwajem będą ogólnodostępne, dla wszystkich mieszkańców zainteresowanych taką atrakcją - deklaruje Sebastian Zomkowski.
Przejazd 102Na po Wrocławiu tuż przed jej zakupem. W 1:33 widać podwójny pulpit sterowniczy.
Sprowadzona "Stodwójka" jest już drugim wozem tego typu w Gdańsku. W 2009 r., także z Wrocławia, pozyskano pojazd tej samej serii. Zasilił on zabytkowy park taborowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, czyli obecnie spółki GAiT.
Warszawską "parówką" po gdańskich torach?
102Na to kolejny tramwaj, któremu Zomkowski chce dać "drugie życie". Wcześniej zdobył on z Warszawy wagon Konstal 13N. Ta seria tramwajów, zwana potocznie "parówkami", była jednak wykorzystywana tylko w stolicy i na Górnym Śląsku. Skąd zatem decyzja o jego wyborze?
- Sylwetka 13N została zaadaptowana do wagonów typu 102N i 102Na, a na podstawie układu elektrycznego 13N skonstruowano typ 105N, który do dziś można spotkać na gdańskich torach - objaśnia Zomkowski. - Obecnie trwa zbiórka pieniędzy na jego kapitalny remont i w przyszłości być może dołączy do kolekcji gdańskich tramwajów zabytkowych jako świadectwo myśli technicznej lub zostanie wymieniony na inny, cenny zabytek, którego jeszcze nie ma w Gdańsku.
Czytaj też: Miłośniczka komunikacji zbiera bilety
Kolekcjoner autobusów z Gdyni
Sebastian Zomkowski jest przypuszczalnie jedynym takim pasjonatem transportu tramwajowego w Trójmieście, ale nie jedynym, który kolekcjonuje pojazdy komunikacji miejskiej.
W Gdyni swój prywatny park taborowy stale rozwija Łukasz Staniszewski, właściciel firmy Kultowy Ikarus. Dzisiaj w jego zbiorach są aż cztery Ikarusy: dwa serii 260, 280 oraz 256. Dodatkowo posiada on - nieco wbrew nazwie firmy - Mercedesa O405GN2.
Jednym z nich - "Marchewą" (260) - dotarł w 2013 r. na norweski Nordkapp, czyli najbardziej wysunięty na północ punkt Europy, do którego można dojechać pojazdem silnikowym.
- Moja miłość do starych autobusów pochłonęła mnie do tego stopnia, że porzuciłem pracę kierowcy autobusów miejskich na rzecz własnej niewielkiej firmy, świadczącej przejazdy zabytkowymi pojazdami na ślub czy imprezy - przyznaje Staniszewski - Obecnie niemal każdą wolną chwilę poświęcam na prace przy autobusach, by wyglądały tak, jakby właśnie opuściły fabrykę. Nie jest to tanie hobby, ale daje ogromną satysfakcję.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Miejsca
Opinie (225) ponad 10 zablokowanych
-
2018-02-02 16:23
ujawnić umowę użyczenia (2)
natychmiast
- 14 7
-
2018-02-02 16:32
nie mozemy (1)
jestesmy kolegami
- 7 4
-
2018-02-02 16:44
to w prokuraturze sie bedziecie tlumaczyc.
- 3 4
-
2018-02-02 16:58
Zabrakło informacji...ILE kosztował tramwaj. (3)
- 13 3
-
2018-02-02 17:01
cena kolezenska
- 4 1
-
2018-02-02 18:24
A co cię to obchodzi? (1)
Z prywatnych pieniędzy przecież płacił.
- 5 3
-
2018-02-02 21:18
to niech go trzyma w domu w bloku.
- 2 1
-
2018-02-02 17:01
Sorry ale od tego ma dzialke na PRzechlewie zeby go sobie postawic.
Pamietam taki trmawaj poswtaiony u sasiada zamiast domku. Fajna sprawa a i bezdomni by mieli gdzie kimac.
- 4 4
-
2018-02-02 17:17
Prywatny tramwaj. (1)
Zgadzam sie z innymi opiniami,że takie hobby nie powinno angażować innych podatnikow.Ja z moim hobby nie obnoszę sie.Co komu do tego. Jak dla mnie jest to przerost formy nad treścią i " lans". Takimi rzeczami powinny zajmować sie muzea itp.
- 8 13
-
2018-02-02 20:24
Czytałeś artykuł? Jest w nim napisane, że będzie użyczony spółce miejskiej. Czyli też będzie opcja korzystania z niego na otwartych przejazdach, a także możliwość wynajęcia za kasę, która będzie na jego utrzymanie. A jak ktoś chciał sobie kupić tramwaj z odłożonych pieniędzy to nie oznacza, że z podatków.
- 2 1
-
2018-02-02 17:21
Panie Sebastianie, Polacy nie lubią takich, jak pan! (3)
Człowiek z pasją, na stanowisku, dzielący się za darmo swoją pasją ze społecznością....Pan sobie pozwolił na sympatyczną nietuzinkowość, za bardzo odróżnił od otoczenia. A gdzie narzekanie, nazywanie wszystkich wokoło złodziejami (szczególnie tych, co sprzedali tramwaj), bredzennie o tym, jak nas wszyscy wykorzystują?! Zaraz powyłażą ze wszystkich dziur frustraci, których całym światem jest plucie na innych.
- 27 7
-
2018-02-02 19:07
Polacy nie lubią kombinatorów z PRLu (2)
Co to załatwiali. Twoje hobby to sam je finansuj.A prywatne linie tramwajowe powitam z radoscia. Takie w ktorych wsiada sie placi za bilet i jedzie bez awari typowych dla Gdańskiego Gait
- 6 5
-
2018-02-02 20:25
(1)
Czytałeś artykuł? Jest w nim napisane, że człowiek kupił sobie tramwaj ZA WŁASNE ŚRODKI. Odłożone pieniądze to nie oznacza, że z podatki tylko dlatego, że urzędnik.
Dodatkowo będzie użyczony spółce miejskiej. Czyli też będzie opcja korzystania z niego na otwartych przejazdach, a także możliwość wynajęcia za kasę, która będzie na jego utrzymanie.- 3 2
-
2018-02-02 23:19
jak wierzysz w takie bajki to zatrudnij sie za rzecznika
bedzieszbardziej przekonujacy
- 1 3
-
2018-02-02 17:24
Zachwyt gdybym nie znał tutejszych uwarunkowań
Za części zapłaci spółka itd itp Kiepsko to widzę. Pachnie wałkiem ta pasja.
- 9 8
-
2018-02-02 17:32
Niech sprezentuje Rydzykowi (anonimowo) to się te pisiorskie trolle odwalą.. (1)
- 13 6
-
2018-02-02 21:00
A czy on jest bezdomnym?
- 1 0
-
2018-02-02 18:09
A kiedy ND
Od lat ten tramwaj powinien być remontowany, a nadal niszczeje. :'(
- 8 0
-
2018-02-02 18:23
EN57 (3)
A ja chciałbym mieć własny pociąg typu EN57 czy lokomotywa eu07
- 13 0
-
2018-02-02 18:25
Kup sobie, kto ci zabrania? (1)
- 4 1
-
2018-02-02 20:26
Mazowieckie będą sprzedawać ...z tym ze uszkodzone
Całego niestety nie sprzedadzą ...aby ktoś nie kupił i konkurencji im nie zrobił
- 0 1
-
2018-02-05 11:50
EW 58 lepsze i bardziej trójmiejskie
- 2 0
-
2018-02-02 18:55
Skandal!
- 5 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.