• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego dopiero w 2018 r.

Michał Brancewicz
9 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przebudowa Podwala Przedmiejskiego będzie polegała m.in. na zwężeniu jezdni w kierunku ul. Elbląskiej z trzech do dwóch pasów.
  • Na węźle Unii Europejskiej powstanie naziemne przejście dla pieszych.
  • W ramach przebudowy Podwala Przedmiejskiego powstanie nowe skrzyżowanie z przejściem naziemnym na wysokości ul. Łąkowej.
  • Nowe skrzyżowanie wybudowane zostanie także na skrzyżowaniu Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną.

Choć projekt przebudowy jezdni, pięciu skrzyżowań oraz stworzenia naziemnych przejść na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska jest już gotowy, to prace budowlane nie rozpoczną się w tym roku. Powód? Inwestycja jest częścią większej całości i musi czekać na swoją kolej, co potrwa przynajmniej do przyszłego roku.



Przebudowa Podwala Przedmiejskiego:

Podwale Przedmiejskie nie jest już tak ważną drogą, stanowiącą główny wjazd do Gdańska od strony wschodniej, jaką była jeszcze kilka lat temu. Wszystko za sprawą otwarcia w zeszłym roku tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska oraz wcześniejszego oddania do użytku Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie GdańskaTrasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. To nimi dostają się dziś do Gdańska kierowcy, jadący od strony Elbląga i Warszawy.

To przełożyło się na znaczący spadek ruchu na tej ulicy. Dlatego pojawił się pomysł zwężenia szerokiej drogi (dziś po trzy pasy w każdym kierunku) oraz połączenia obu jej stron przejściami naziemnymi, co ma "zbliżyć" do siebie dziś rozdzielone Śródmieście i Stare Przedmieście oraz Dolne Miasto.

Koncepcja zmian została przygotowana przez Referat Mobilności Aktywnej gdańskiego magistratu oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Na jej podstawie firma Highway opracowała szczegółowy projekt. Oddała go w połowie grudnia, wydawało się więc, że nic już nie stoi na przeszkodzie, by Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na przebudowę Podwala Przedmiejskiego. Tu jednak zaskoczenie.

- Nie mamy tego w tegorocznym harmonogramie realizacji - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Dlaczego? Okazuje się bowiem, że przebudowa Podwala Przedmiejskiego jest elementem większego projektu infrastrukturalnego pod nazwą "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska".

- W lutym Gdańsk będzie aplikował o dofinansowanie ze środków unijnych dla tego projektu - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Po podpisaniu umowy zaplanowany zostanie dokładny harmonogram realizacji poszczególnych zadań. Szacujemy, że przebudowa Podwala Przedmiejskiego powinna rozpocząć się w 2018 roku.
Mimo że na realizację przedsięwzięcia przyjdzie jeszcze poczekać, warto przypomnieć, co dokładnie ono zakłada.

Takie zmiany czekają nas na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Takie zmiany czekają nas na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni w kierunku ul. Elbląskiej z trzech do dwóch pasów oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. "Odzyskane" miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala Przedmiejskiego (bliżej Śródmieścia), zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Po zmianach piesi nie będą musieli już korzystać z tuneli pod Podwalem Przedmiejskim, chociaż te istniejące zostaną zachowane. Chcąc dostać się na drugą stronę ulicy będą mogli wybrać przejście naziemne.

Patrząc od strony Węzła Unii Europejskiej, "zebra" wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne przejście wytyczone zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Na ostatnim skrzyżowaniu w rejonie Bramy Żuławskiejzobacz na mapie Gdańska powstaną brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Opinie (297) 10 zablokowanych

  • henry

    Kompletna paranoja. Czy ludzie decydujący o rozwoju Gdańska mają jakąkolwiek
    projektową wyobrażnię ? Zawężać obustronnie pas drogowy arterii , która nadal jest i będzie ważną drogą dojazdową do przedsiębiorstw zlokalizowanych wzdłuż drogi wylotowej na Warszawę, na Rudnikach. Wydawanie dodatkowych pieniędzy
    na zupełnie nie potrzebne przejścia nadziemne w miejscach gdzie funkcjonują od
    lat przejścia podziemne. To jest racjonalne podejście do inwestycji drogowych?

    • 0 1

  • W tej formie

    aby nigdy!

    • 0 0

  • Seredyńskiego

    Ul. Seredyńskiego może doczeka się rewitalizacji???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane