• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni

Krzysztof Koprowski
6 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w SopocieMapka przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.



Bierzesz udział w konsultacjach społecznych?

Przypomnijmy, o planach przebudowy jednej z najważniejszych ulic kurortu - ul. 3 Maja, łączącej al. NiepodległościMapkaul. Grunwaldzką w Dolnym SopocieMapka, pisaliśmy kilkukrotnie.

W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.

W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.

Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.

Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości.

370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja



Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższej ceny (60 proc.),
  • terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
  • przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).

Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.

Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.

  • W wyniku konsultacji wprowadzono m.in. prostopadłe miejsca postojowe, co wymusiło stworzenie krętego przebiegu jednokierunkowej drogi rowerowej.
  • Pierwotna koncepcja przebudowy ul. 3 Maja (przed konsultacjami).

Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy



Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.

W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.

Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.

Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów



W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.

W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.

Czytaj też:

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Miejsca postojowe na chodniku w bezpośrednim sąsiedztwie pasa rowerowego.
  • Przewężenia chodników w obrębie zatok autobusowych.
  • Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu 3 Maja - Grunwaldzka.

Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych



Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.

Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.

Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.

  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.

Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek



Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
  • na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
  • na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
  • na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).

Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.

Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.


Opinie (115) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Na nic przebudowa 3 Maja bez przebudowy skrzyżowania z Niepodległości... (13)

    i zwiększenia przepustowości lewoskrętu w stronę Gdańska, oraz przebudowania wyjazdu/wjazdu z okolic ZOM.
    A konsultacje społeczne to chyba żeby "odhaczyć" dla świętego spokoju. Nikt zbytnio nie słuchał mieszkańców. Celem nadrzędnym ma być "zrobienie dobrze" rowerzystom i hulajnogom, a kierowców zmusić do omijania tej ulicy. Mieszkańcy w tym projekcie najmniej się liczą niestety...
    Chcą nas na siłę uszczęśliwić zza biurka. Nikt nawet nie sprawdził jak wygląda natężenie ruchu w niedzielne popołudnie w sezonie letnim, gdy turyści wracają do domu, bo... urzędnicy magistratu tu nie mieszkają i kończą pracę w czwartek o 15tej...
    Kpina i tyle w temacie.

    • 63 26

    • (8)

      Jakie zrobienie dobrze rowerzystom jak ma być zygzak? Jak na Sopot to jest zrobienie "jak zwykle" rowerzystom...

      • 16 4

      • Rowerzyści mają ścieżkę rowerową nad morzem... (7)

        I mnóstwo innych w mieście.
        Czy trzeba jedną z najbardziej newralgicznych ulic na siłę dostosowywać do potrzeb rowerzystów?

        • 13 17

        • W Sopocie nie ma mieszkańców korzystających z rowerów, w tym takich co mieszkają przy 3 Maja ? (1)

          I oczywiście dojeżdżających na rowerach do sklepów czy szkół (SP nr 8 i LO nr 1 w pobliżu).

          Zatem nie pisz o tranzycie nadmorską drogą rowerową.

          • 12 8

          • Masz prawo jazdy lub kartę rowerową?

            To dobrze wiesz, że w przypadku braku ścieżki rowerowej możesz korzystać z jezdni, więc o co ten szum?!
            Niestety w drugą stronę to nie zadziała i auta scieżką rowerową nie pojadą.
            Kapujesz różnicę?

            • 5 1

        • Kierowcy mają obwodnicę

          Niech tam sobie jeżdżą i smrodzą do woli.

          • 15 13

        • a kierowcy obwodnice (1)

          • 9 7

          • A ty glut, zamiast mózgu, jak widać.

            • 0 0

        • I nad morzem da się dojechć do każdego miejsca w Sopocie? (1)

          To tak jakby napisać, że kierowcy mają Niepodległości, więc po co im 3 Maja i Grunwaldzka?

          • 10 5

          • Oczywiście, że się da...

            Ulicą (jak każdy inny pojazd), chodnikiem oraz w dużej części miasta ścieżką rowerową.
            Tylko pamiętaj, żeby zejść z roweru i przeprowadzić go przez przejście dla pieszych (jeśli nie ma ścieżki rowerowej). Bo to wcale nie takie oczywiste, jak widać po bardzo wielu przykładach...

            • 6 0

    • Po pierwsze to należy ograniczyć ruch samochodów w dolnym Sopocie (2)

      Po drugie lewoskręt w stronę Gdańska to włączenie się w najważniejszą arterię komunikacyjną i nie jest wcale żle. Po trzecie wjazd wyjazd ZOM nie jest problemem, poza tym ZOM zmienia lokalizację.

      • 13 4

      • To proszę przyjechać w sezonie turystycznym...

        Który w Sopocie jest nie tylko latem.
        W porze zwiększonej ilości aut jadących w stronę Gdańska, dla jasności.
        I te cuda, które się dzieją, vide wymuszanie przed pojazdami jadącymi z góry z Kochanowskiego, tudzież lewoskręty z pasa do jazdy na wprost.

        • 3 4

      • Oprócz ZOM jest tam sporo innych firm...

        Żeby stamtąd wyjechać w lewo, w stronę wiaduktu, trzeba przeciąć dwa, często zakorkowane pasy ruchu i przy bardzo ograniczonej widoczności, narazić się na kolizję z pojazdami jadącymi od Niepodległości.
        Ale trzeba tam często jeździć i to zobaczyć, a nie zrobić jedno badanie przy małym ruchu i cześć...

        • 3 2

    • Ja jako rowerzysta mogę ci na pisać że wyjdzie z tego gniot. miały być normalne pasy z obu stron!

      dobrze to miasto robi wyłącznie kierowcom kosztem pieszych i rowerzystów tworząc prostopadłe miejsca postojowe. Tego rozwiązania nie stosuje się w żadnym cywilizowanym mieście. Piesi miejscami będą mieli 20cm chodnika, a rowerzyści slalom.
      Kierowcy piękną szeroką prosto prowadzoną jezdnie na wyłączność plus miejsca postojowe plus parkowanie na chodniku. w głowie się nie mieści co miasto wyrabia. To kurort czy jakaś zapyziała wiocha dla 20letnich passatów tdi?

      • 18 12

  • Jednak za malo podpisów (4)

    Prawie większość mieszkańców 3Maja jest przeciwna. A i tak robią po swojemu:/ światła są wystarczające na co tam rondo? Korki są czasem i to przez skręt w lewo z 3M do Niepodlegosci i już widzę jak będę mógł z Kościuszki przejechać w lewo przez rondo podczas kroków:/

    • 58 18

    • Prawie większość

      Czyli mniejszość

      • 8 1

    • (1)

      Między innymi po to abyś nie stał na światłach w godzinach porannych jak dureń 5 min bez sensu. Im mniej świateł tym lepiej

      • 5 5

      • Lepiej spowolnić rowerzystów?

        Byleby tylko auta szybko przejechały?

        • 3 3

    • Tak samo będziesz po południu mógł wjechać na 3 Maja z Kościuszki jak rano wjeżdża się Grunwaldzką (sopocką) od Gdańska. Nie czeka się nigdy dłużej niż trwa jeden typowy cykl świateł. A zwykle znacznie krócej.

      • 0 0

  • Czekam już 4 m-c na odp Katarzyny z Biura Promocji UM (3)

    Moje proste pytanie :
    Temat: Re: Podsumowanie konsultacji przebudowy ul. 3 Maja

    Dzień dobry

    Dziękuję za informacje.
    Proszę o konkretną odpowiedź na pytanie :
    Czy aktualny plan przebudowy przewiduje likwidację wszystkich 28 miejsc parkingowych na odcinku ul. 3 Maja od ul. Bitwy pod Płowcami do ul. Grunwaldzkiej a jeżeli nie ile miejsc na tym odcinku pozostanie.?
    A oto odp UM
    Dnia 28 października 2021 10:27
    Dzień dobry,
    Panie Mariuszu poprosiłam o pomoc projektantów więc na dokładną odpowiedź proszę chwilę poczekać. Natomiast zwracam uwagę, że oprócz wyznaczonych miejsc parkingowych na dosyć długim odcinku będzie możliwość parkowania na chodniku (na niewyznaczonych miejscach), umożliwią to niskie krawężniki. Poprosiłam ZDiZ o policzenie miejsc wyznaczonych do parkowania oraz w przybliżeniu liczby aut która może się zmieścić na chodnikach.
    Urząd Miasta Sopotu
    Biuro Promocji i Komunikacji Społecznej

    • 10 1

    • CD pytania (1)

      Panie Prezydencie skoro pana pracownicy nie umią policzyć do 30 od ponad 4 m-cy proszę o odpowiedź publiczna mieszkańcom na moje pytanie bo moim zdaniem zostanie ok 8 miejsc z 28 co zapewne kolejnym mieszkańcom dolnego Sopotu ułatwi decyzję o wyprowadzce i przeznaczeniu lokalu na wynajem krotkoterminowy...

      • 9 2

      • jak nie masz odpowiedzi, to albo nie policzyli, albo odpowiedź jeste potencjalnie niesatysfakcjonująca i nabrali wody w usta.

        • 5 0

    • Pani Kasia jest bardzo fajna, więc proszę tutaj nie robić hejtu :) Chętnie bym się z nią umówił na kawę, ale na takiego piwniczaka jak ja, to ona nawet nie zwróci uwagi :(

      • 1 1

  • Wincyj samochodow, wincyj!

    • 6 8

  • Strach się bać co tam mogą odwalić

    ale chyba już gorzej zorganizować się to rowerowo niż na Armii krajowej nie będzie. Ciężko będzie to przebić? a może się mylę

    • 15 1

  • Jenyyy (1)

    Już dawno złożyłem projekt nadziemnego ronda w tym miejscu. Projekt gotowy, koszta o połowę niższe niż te i generalnie pod rondem miejsce do wykorzystania na np knajpę z kebsem.

    • 2 4

    • Lepiej podziemne.

      Zakopać te wszystkie auta to dla ludzi będzie więcej miejsca.

      • 0 1

  • (1)

    Jakby Sopot projektował drogi dla aut jak rowerowe, to dojazd do Gdańska odbywałby się przez Bydgoszcz. Kolejne śmieszki eski floreski między pieszymi. Wójt znowu się ośmieszył.

    • 29 5

    • Masz

      Układ na harce gotowa ce?

      • 0 3

  • Deweloperka

    To budowa nowego budynku mieszkalnego w miejscu myjni samochodowej wymusiała przebudowę ul,3 Maja !

    • 19 1

  • komu to potrzebne

    • 10 3

  • 370 dni

    I kto w to uwierzy? Znając życie 370 dni i praca będzie trwała nadal albo i nie, tyle że zostawia g rozgrzewane w "połowie" i bawcie z resztą sami

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane