• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni

Krzysztof Koprowski
6 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w SopocieMapka przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.



Bierzesz udział w konsultacjach społecznych?

Przypomnijmy, o planach przebudowy jednej z najważniejszych ulic kurortu - ul. 3 Maja, łączącej al. NiepodległościMapkaul. Grunwaldzką w Dolnym SopocieMapka, pisaliśmy kilkukrotnie.

W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.

W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.

Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.

Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości.

370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja



Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższej ceny (60 proc.),
  • terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
  • przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).

Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.

Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.

  • W wyniku konsultacji wprowadzono m.in. prostopadłe miejsca postojowe, co wymusiło stworzenie krętego przebiegu jednokierunkowej drogi rowerowej.
  • Pierwotna koncepcja przebudowy ul. 3 Maja (przed konsultacjami).

Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy



Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.

W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.

Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.

Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów



W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.

W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.

Czytaj też:

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Miejsca postojowe na chodniku w bezpośrednim sąsiedztwie pasa rowerowego.
  • Przewężenia chodników w obrębie zatok autobusowych.
  • Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu 3 Maja - Grunwaldzka.

Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych



Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.

Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.

Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.

  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.

Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek



Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
  • na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
  • na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
  • na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).

Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.

Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.


Opinie (115) 4 zablokowane

  • Czego to się dla kierofczyków nie robi kosztem pieszych i rowerzystów

    • 2 6

  • Rondo przy Sobieskiego poprawi bezpieczeństwo rowerzystów (1)

    Obecnie przejazd rowerowy przez 3 Maja jest za daleko od skrzyżowania i kierowcy skręcający w lewo z Sobieskiego nie kojarzą, że jest częścią skrzyżowania. Znam osobę która trafiła do szpitala przez dokładnie to. Kierowca nie rozumiał, że skoro on ma zielone to na przejeździe też powinno być (nie pisze "musi" bo tam w dodatku są przyciski i często rowerzysta czeka cały cykl co dodatkowo uczy kierowców aby go ignorować).

    • 2 1

    • O zminusował to jakiś zwolennik kolizji drogowych

      Bo dodam, że taki wypadek to żadna przyjemność dla kogokolwiek. Kierowca dostał wyrok "w zawiasach" i dość wysoką grzywnę.

      • 1 0

  • a potem zdziwienie że rowerzyści będą olewać to infrastrukturę i będą jeździć jezdnią

    jezdnią będzie prosto, gładko, bez krawężników, bez wywijasów, bez pieszych, bez piesków i małych dzieci, bez innych przeszkód... czyli szybciej wygodniej i bezpieczniej.... nie można całego miasta ustawiać pod kierowców. Tak się tego nie robi w 21 wieku.

    • 5 6

  • Sopot bez samochodów

    Skończmy już z tymi blachosmrodami a stańmy się awangardą w organizacji przestrzeni miajskiej

    • 4 5

  • wstyd. wstyd. wstyd. miasto powinno sie wstydzic (1)

    promować samochody w mieście który rzekomo jest kurortem. wstyd.

    • 8 6

    • To co, maja usunac droge i zrobic drugi monciak czy jaki masz pomysl? czy zostawic w takiej ruinie jek jest?

      • 2 0

  • byle nie mtm błagam

    mtm powinien zostać odsunięty od przetargów!!!!!!!!!!!

    • 4 0

  • Ciekawe czy znowu będą się podpierać o łopatę przez pół roku tak jak było na Al. Niepodległości?

    • 5 0

  • W koncu! w trojmiescie sa najgorsze drogi, czas to zmienic. (2)

    3 maja jest koszmarna, na oko to 90% drog powinna zostac wymieniona. Przykladem jest Armii Krajowej, kawalek Niepodleglosci i Haffnera, reszta jest do zaorania. Dlaczego takie bogate miasto ma miec gorsze drogi niz w zasadzie w kazdej jednej kaszubkisj wsi? To sie niestety tyczy calego trojmiasta. Przypomina Warszawe z lat 90tych.

    • 4 0

    • trudno sie nie zgodzic.

      • 0 0

    • Koszmarny stan ulic

      Wielokrotnie zgłaszałem odpowiednim służbom i Prezydentowi kilkadziesiąt miejsc do natychmiastowej naprawy---- odpowiedź tylko od Pana Prezydenta - Panie Wiesławie miasto dba o sopockie ulice np remont ulicy 23-go Marca!!! Oooooo ile razy tą samą ścierą można wycierać Gębę - na marginesie ul 3 Mają to 11 zebr i 99 dziur!!!

      • 1 0

  • Ale rekord

    W takim czasie to wykonują to firmy ruskie lub chińskie i oczywiście z wieloma mankamentami, ale oni dają koperty!

    • 0 0

  • Po co osobne ścieżki rowerowe, puścić wszystko razem. Nie ma tam duzych prędkości.

    Projekt jest naćpany zatoczkami, dróżkami i przejazdami. W rezultacie będzie trochę stłuczek i potrąceń.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane