• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa lotniska w Gdyni trwa. Terminal w trzecim kwartale

Patryk Szczerba
25 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Nowy terminal jest już prawie gotowy. Będzie w stanie obsługiwać około 500 tys. pasażerów rocznie.

W trzecim kwartale bieżącego roku ma zostać oddany do użytku nowy terminal na lotnisku w Gdyni Kosakowie zobacz na mapie Gdyni, który według założeń ma przyjąć 500 tys. pasażerów rocznie. By lotnisko mogło funkcjonować, potrzebne są do wykonania jeszcze inne prace.



Jaką przyszłość przewidujesz dla gdyńskiego lotniska?

Na razie oddany jest do użytku drugi z ważnych obiektów w infrastrukturze portu lotniczego, czyli budynek lotniskowej straży pożarnej, w którym swoją siedzibę ma już także zarząd spółki. Trwa meblowanie oraz urządzanie powierzchni. Zakończona została przeprowadzka pracowników do nowego miejsca. Do pełnego uruchomienia portu lotniczego potrzeba jednak o wiele więcej. Chodzi przede wszystkim o odpowiednie systemy i wyposażenia terminala w stosowne urządzenia. Cała niezbędna aparatura zostanie zamontowana prawdopodobnie do połowy roku.

Sześć stanowisk do odpraw

Z inwestycji już zrealizowanych, przedstawiciele lotniska wymieniają drogę dojazdową wraz z mediami i instalacjami teletechnicznymi, parkingami, ciągami dla pieszych i rowerzystów oraz oświetleniem ulicznym, modernizację płyty postojowej dla samolotów kategorii "A" i "B". Na terenie portu lotniczego zainstalowano także łącze światłowodowe. Na finiszu są prace związane z montażem ogrodzenia. W toku z kolei są formalności związane z uzyskiwaniem odpowiednich certyfikatów, bez których nawet najlepiej wyposażone lotnisko nie może działać.

- W połowie roku powinien działać system bezpieczeństwa oraz pomocy nawigacyjnych. Do czasu uruchomienia portu lotniczego pojawi się też system informacji lotniskowej - wyjaśnia Piotr Szpajer, kierownik marketingu na lotnisku Gdynia Kosakowo

W przypadku części inwestycji trwają lub zostały zakończone procedury przetargowe. Blisko rozstrzygnięcia jest kluczowy dla funkcjonowania lotniska przetarg "na dostawę urządzeń wraz z instalacją systemu obsługi bagaży (BHS) oraz systemu kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu". Chodzi tu o nic innego jak stworzenie w hali odlotów sześciu stanowisk odpraw z bagażem rejestrowanym oraz systemu wykrywania materiałów wybuchowych EDS, dodatkowo uzupełnionymi stacjami operatorskimi oraz urządzeniem do badania bagażu ponadwymiarowego. W hali przylotów zwycięska firma będzie zobligowana z kolei do montażu taśmociągów, urządzenia do kontroli celnej bagażu oraz tzw. karuzeli.

W związku z tym, że przetarg odbywa się w trybie negocjacji z ogłoszeniem, na razie znane są tylko przedsiębiorstwa zaproszone do złożenia konkretnych ofert. To firmy Dimark ze Złotkowa, Mavilux z Raszyna, Pimco z Warszawy i Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Telłącz z Białegostoku. Na końcu rozmów na stole pojawi się konkretna oferta.

W poniedziałek, 25 lutego, otwarte zostaną koperty w kolejnym ważnym przetargu na budowę bazy paliw na potrzeby nowego lotniska. W ramach tej inwestycji na jego terenie stanie budynek administracyjno-biurowy i laboratorium, zbiorniki magazynowe, stanowiska do załadowania i rozładowania cystern. Oprócz tego zwycięską firmę czeka budowa rurociągu, przyłącza kanalizacji sanitarnej i deszczowej, montaż oświetlenia, ogrodzenia, a także roboty budowlane.

Na początku awionetki i business jety

Jedynym kryterium przy przeprowadzanej procedurze jest cena, a wykonawca będzie miał czas na wykonanie wszystkich prac do późnej wiosny. Ich odbiór zaplanowano na 15 czerwca. Co ciekawe pierwsze podejście nie wyłoniło firmy. Powód? Cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą władze lotniska mogą przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Wiadomo już natomiast, kto będzie projektował nawierzchnię lotniskową, która w przyszłości pozwoli w Gdyni lądować samolotom klasy "C", czyli posiadającym rozpiętość skrzydeł od 24 do 36 metrów. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Transprojekt Gdańsk, która za swoją pracę otrzyma blisko 344 tys. zł brutto. W pokonanym polu zostały dwie warszawskie firmy: Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult oraz ILF Consulting Engineers Polska.

Warunkiem tego, by lotnisko rozpoczęło działalność były także inwestycje poza jego terenem przeprowadzane przez miasto. Najważniejszym była przebudowa zakorkowanego skrzyżowania ulic płk. Dąbka i Kwiatkowskiego. W przyszłości pierwsza z ulic ma zostać poszerzona, jednak na razie nie ma na tę inwestycję pieniędzy w budżecie. Władze Gdyni zapewniają równocześnie, że jej rozpoczęcie to kwestia kilku lat.

A co z przyszłością samego portu lotniczego? Do dyspozycji pilotów lotów cywilnych przeznaczony będzie jeden pas startowy o długości 2,5 km i szerokości 60 metrów. Drugi o długości 580 metrów i szerokości blisko 50 metrów pozostanie w gestii wojska. W początkowym okresie działania lotniska w Gdyni będą lądowały samoloty z tzw. kodu "B", których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. W praktyce oznacza to, że na płycie będą pojawiały się głownie awionetki oraz business jety.

Hotel? Niewykluczone

Na czarterowy ruch pasażerski trzeba będzie poczekać kilka lat. Będzie to możliwe m.in. po rozbudowie jednej z dróg kołowania i przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu "C", jak np. B 737 czy A 320. Jeszcze dłużej, bo około 10-15 lat trzeba będzie poczekać na regularne rejsy samolotów.

Dalekosiężne plany zakładają poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów czy szkolenia lotniczego. Wtedy też przychody lotniska mogłyby powoli pokryć wydatki.

- Pozostałą cześć terenów inwestycyjnych lotniska planujemy przeznaczyć na prowadzenie działalności o charakterze nielotniczym, ale ściśle powiązanej z funkcjonowaniem portu lotniczego, jak np. działalność hotelowa i konferencyjna - zaznacza Szpajer.

Koszt przystosowania wojskowego lotniska do ruchu cywilnego to ok. 100 mln zł.

Opinie (403) ponad 10 zablokowanych

  • Pierwszy pasazer to slynny Budyn z Budyniolandu (1)

    • 3 9

    • a nie jasłyniejsza drużyna Polski ( w kopupcji i zlodziejstwie ) znana na całym świecie Ar(k)a gdynia. no tędy będzie bliżej do Barcelony, Rzymu, Londynu, Madrytu

      • 1 1

  • MARTA (4)

    A mnie ciekawi jak na to zapatrują się mieszkańcy pobliskich osiedli , głównie Morskiego i Shiraz Park. Ciekawe czy dalej będzie tam tak sielsko i spokojnie......

    • 7 3

    • spadna ceny hehehe

      a ci co kupili to wp......

      • 4 0

    • no przecież szczekają tutaj jak wściekli

      • 2 2

    • zapewne tak samo jak mieszkańcy Banina pod Rębiechowem

      kiedyś były tam ze 4 chałupy i 3 stodoły, samoloty latały rzadko to i krowom w polu nie przeszkadzało.... ale rolnikowi się robić w polu nie chciało więc odrolnił pola i sprzedał na działki mieszkalne. Znalazło się paru chętnych na domek za miastem i teraz marudzą, że im samoloty huczą, że wszędzie daleko mają i że liczyli na pracę na lotnisku a muszą dalej dojeżdżać do centrum

      • 5 0

    • Nic się nie zmini.

      Te kilka awionetek dziennie nie zrobi różnicy.

      • 2 0

  • Panoe Prezysencie OPAT OPAT OPAT prosi i czeka na inwestycje od 60 lat (2)

    OPAT OPAT OPAT - Panowie i Panie zacznijmy budowac OPAT OPAT OPAT

    • 10 9

    • opat potrzebny

      Z tym to do Ministra Nowaka

      • 3 0

    • Tylko Budyń jest tak głupi żeby wyręczać GDDKiA

      np. Tunel pod Wisłą i autostrada przez pół miasta żeby
      się wygodniej tirom z portu jeździło...

      OPAT to zadanie dla rządu, bo ta droga
      nie jest przecież w Gdyni

      • 2 7

  • LOTNISKO POLACZYC Z OPAT

    • 5 8

  • życzę powodzenia..... ale lotnisko w Gdyni bardziej traktuję jako "co to nie my też swoje lotnisko mamy" szczegół że niektóre miasta większe od Gdyni nie mają swoich lotnisk już nie wspominając o tym że już jedno jest w trójmieście. Ale co tam obywatel zapłaci za to aby władza mogła komfortowo przemieszczać się

    • 20 2

  • W Gdyni (250 tys ludzi) jest 1 żłobek (2)

    Ale 120 milionów na lotnisko, na którym przez 20 lat nie bedzie regularnych lotów, znalazlo sie...

    • 36 4

    • Hit sezonu!

      Lądowe żłobki to przeżytek. Będą latające!

      • 15 0

    • ironia

      Aby to się zwróciło, proponują aby opłata parkingowa wynosiła 500 zł za godzinę, a opłata za usługę bierną awionetki np. 50 tys zł.

      • 11 0

  • gdynia

    i tak bedę latał z Gdanska ,mieszkam w Gdyni...

    • 16 3

  • (3)

    Kotara infobox boisko filar-wiata arena na 15 tys ludzi a przychodzi 1500 i podatnicy musza spłacać i nikomu nie potrzebne lotnisko które za pare lat trzeba będzie zaorac to ambicje wściekłego Szczura i jego przydupasów.

    • 24 5

    • Akurat stadionem powinni się martwić Gdańszczanie :) (1)

      Zamykają górne trybuny, reprezentacja przez 10 lat tam raczej nie zwita, koncerty zgarnia ergo arena :)

      • 4 4

      • a jak tam wyniki finansowe stadionów w Gdyni?

        • 5 0

    • arena na 15 tys ludzi

      sam durniu chciałeś jako kibol na 30 tysięcy a minimum 25.

      • 1 1

  • OPATOPAT OPAT buduja od 60 lat i konca nie widac (1)

    OPAT

    • 8 2

    • Jakie 60 lat ?

      Kto dał takie idiotyczne informacje ?

      • 2 0

  • Dzieki rządom Tuska to w kazdym miescie moze powstac lotnisko co będzie emigrantów obsługiwac (6)

    Mamy największa emigracje w dziejach POlski a jest tendencja wzrostowa bo nawet młodzież po liceum już planuje gdzie emigruje po zakończeniu nauki czy studiów!
    Dzieki rządowi to może być nawet i milion rocznie!

    • 10 11

    • jaby pisiry rzadziły (5)

      zabrakło by lotnisk ludzie staliby w długich kolejkach do odprawy.

      • 8 3

      • za kaczorów lemingu emeigracji niebyło!! (4)

        a setki tysięcy ludzi wykupiło mieszkania za 1 zł!!Dzieki temu moglije sprzedac za kilka set tysiecy i wyemigrowac za rzadów TUSKA i miec grubą kase na start mimo ze takiego zamiaru niemieli.Głupota lemingów jest walsnie tak jak twoja ze jak cała propaganda straszy co by było gdyby pisiory rzadziły.Tylko ze wszystkim czym straszyli ludzi nawyborach teraz sami robią!!

        • 1 4

        • Właśnie za czasów PIS była największa emigracja . (1)

          Obecnie są powroty .

          • 4 2

          • leming gdybys niebył głupi to bys wiedział ze oficjalne dane rzadu Tuska

            podaja ze najwieksza emigracja była rok temu i ciagle sie zwieksza natomiast nikt niechce wracac!

            • 1 0

        • (1)

          jak by pisiory rządziły dalej to być obywatelstwo polskie zabrali za ucieczkę z kraju i majątek w Polsce rydzykowi oddali

          • 1 1

          • gdybac potrafi kazdy głupek mi wystarczy to co jest teraz i nietrzeba gdybac co bedzie

            jak tuskomatoły rzadza bo codziennie mozna sie tym przekonywac!!

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane