• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa lotniska w Gdyni trwa. Terminal w trzecim kwartale

Patryk Szczerba
25 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Nowy terminal jest już prawie gotowy. Będzie w stanie obsługiwać około 500 tys. pasażerów rocznie.

W trzecim kwartale bieżącego roku ma zostać oddany do użytku nowy terminal na lotnisku w Gdyni Kosakowie zobacz na mapie Gdyni, który według założeń ma przyjąć 500 tys. pasażerów rocznie. By lotnisko mogło funkcjonować, potrzebne są do wykonania jeszcze inne prace.



Jaką przyszłość przewidujesz dla gdyńskiego lotniska?

Na razie oddany jest do użytku drugi z ważnych obiektów w infrastrukturze portu lotniczego, czyli budynek lotniskowej straży pożarnej, w którym swoją siedzibę ma już także zarząd spółki. Trwa meblowanie oraz urządzanie powierzchni. Zakończona została przeprowadzka pracowników do nowego miejsca. Do pełnego uruchomienia portu lotniczego potrzeba jednak o wiele więcej. Chodzi przede wszystkim o odpowiednie systemy i wyposażenia terminala w stosowne urządzenia. Cała niezbędna aparatura zostanie zamontowana prawdopodobnie do połowy roku.

Sześć stanowisk do odpraw

Z inwestycji już zrealizowanych, przedstawiciele lotniska wymieniają drogę dojazdową wraz z mediami i instalacjami teletechnicznymi, parkingami, ciągami dla pieszych i rowerzystów oraz oświetleniem ulicznym, modernizację płyty postojowej dla samolotów kategorii "A" i "B". Na terenie portu lotniczego zainstalowano także łącze światłowodowe. Na finiszu są prace związane z montażem ogrodzenia. W toku z kolei są formalności związane z uzyskiwaniem odpowiednich certyfikatów, bez których nawet najlepiej wyposażone lotnisko nie może działać.

- W połowie roku powinien działać system bezpieczeństwa oraz pomocy nawigacyjnych. Do czasu uruchomienia portu lotniczego pojawi się też system informacji lotniskowej - wyjaśnia Piotr Szpajer, kierownik marketingu na lotnisku Gdynia Kosakowo

W przypadku części inwestycji trwają lub zostały zakończone procedury przetargowe. Blisko rozstrzygnięcia jest kluczowy dla funkcjonowania lotniska przetarg "na dostawę urządzeń wraz z instalacją systemu obsługi bagaży (BHS) oraz systemu kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu". Chodzi tu o nic innego jak stworzenie w hali odlotów sześciu stanowisk odpraw z bagażem rejestrowanym oraz systemu wykrywania materiałów wybuchowych EDS, dodatkowo uzupełnionymi stacjami operatorskimi oraz urządzeniem do badania bagażu ponadwymiarowego. W hali przylotów zwycięska firma będzie zobligowana z kolei do montażu taśmociągów, urządzenia do kontroli celnej bagażu oraz tzw. karuzeli.

W związku z tym, że przetarg odbywa się w trybie negocjacji z ogłoszeniem, na razie znane są tylko przedsiębiorstwa zaproszone do złożenia konkretnych ofert. To firmy Dimark ze Złotkowa, Mavilux z Raszyna, Pimco z Warszawy i Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Telłącz z Białegostoku. Na końcu rozmów na stole pojawi się konkretna oferta.

W poniedziałek, 25 lutego, otwarte zostaną koperty w kolejnym ważnym przetargu na budowę bazy paliw na potrzeby nowego lotniska. W ramach tej inwestycji na jego terenie stanie budynek administracyjno-biurowy i laboratorium, zbiorniki magazynowe, stanowiska do załadowania i rozładowania cystern. Oprócz tego zwycięską firmę czeka budowa rurociągu, przyłącza kanalizacji sanitarnej i deszczowej, montaż oświetlenia, ogrodzenia, a także roboty budowlane.

Na początku awionetki i business jety

Jedynym kryterium przy przeprowadzanej procedurze jest cena, a wykonawca będzie miał czas na wykonanie wszystkich prac do późnej wiosny. Ich odbiór zaplanowano na 15 czerwca. Co ciekawe pierwsze podejście nie wyłoniło firmy. Powód? Cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą władze lotniska mogą przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Wiadomo już natomiast, kto będzie projektował nawierzchnię lotniskową, która w przyszłości pozwoli w Gdyni lądować samolotom klasy "C", czyli posiadającym rozpiętość skrzydeł od 24 do 36 metrów. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Transprojekt Gdańsk, która za swoją pracę otrzyma blisko 344 tys. zł brutto. W pokonanym polu zostały dwie warszawskie firmy: Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult oraz ILF Consulting Engineers Polska.

Warunkiem tego, by lotnisko rozpoczęło działalność były także inwestycje poza jego terenem przeprowadzane przez miasto. Najważniejszym była przebudowa zakorkowanego skrzyżowania ulic płk. Dąbka i Kwiatkowskiego. W przyszłości pierwsza z ulic ma zostać poszerzona, jednak na razie nie ma na tę inwestycję pieniędzy w budżecie. Władze Gdyni zapewniają równocześnie, że jej rozpoczęcie to kwestia kilku lat.

A co z przyszłością samego portu lotniczego? Do dyspozycji pilotów lotów cywilnych przeznaczony będzie jeden pas startowy o długości 2,5 km i szerokości 60 metrów. Drugi o długości 580 metrów i szerokości blisko 50 metrów pozostanie w gestii wojska. W początkowym okresie działania lotniska w Gdyni będą lądowały samoloty z tzw. kodu "B", których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. W praktyce oznacza to, że na płycie będą pojawiały się głownie awionetki oraz business jety.

Hotel? Niewykluczone

Na czarterowy ruch pasażerski trzeba będzie poczekać kilka lat. Będzie to możliwe m.in. po rozbudowie jednej z dróg kołowania i przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu "C", jak np. B 737 czy A 320. Jeszcze dłużej, bo około 10-15 lat trzeba będzie poczekać na regularne rejsy samolotów.

Dalekosiężne plany zakładają poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów czy szkolenia lotniczego. Wtedy też przychody lotniska mogłyby powoli pokryć wydatki.

- Pozostałą cześć terenów inwestycyjnych lotniska planujemy przeznaczyć na prowadzenie działalności o charakterze nielotniczym, ale ściśle powiązanej z funkcjonowaniem portu lotniczego, jak np. działalność hotelowa i konferencyjna - zaznacza Szpajer.

Koszt przystosowania wojskowego lotniska do ruchu cywilnego to ok. 100 mln zł.

Opinie (403) ponad 10 zablokowanych

  • Drogie hobby ma um gdynia

    i to tylko dlatego by "uśmiechnięty" mógł się lansować w tv że gdynia też ma lotnisko.
    W tej chwili chodzi już tylko o to by wygrać kolejne wybory, do tego postraszy się Gdańskiem i 90% poparcia będzie.

    • 14 4

  • Pierwszy "przyleci" Tu 154 ze Smoleńska, posklejany tasmą samoprzylepną (6)

    i "uszczelniony" szpachlą przez polskich ekspertów ds wypadków.
    Nie ma co ciągnąć na lawecie jak mamy najlepszych ekspertów w Europie od remontów powypadkowych
    Już widzę tych reporterów, te echy i achy... tą orkiestrę wojskową tych duchowych (kto wie może biskupi ??)
    Nasz jastrząb co upadł ale się podniósł i leci !!!

    • 11 6

    • Faktycznie cieszę sie, ze popierasz moją inicjatywę (4)

      a doskonale nadawałby się do wyeksponowania go w Muzeum MW - Oddziale Babie Doły, a obok kapsuła w której sławetnego wyczynu dokonał I-wszy gdyński pilot-kosmonauta.

      Co do pierwszych szczątków należałoby odpowiednio je zabezpieczyć, bo (klechy i nawiedzeni) rozkradną na obrazy czy tez koszulki do nich jak ta ostatnia w Częstochowie.

      • 1 7

      • Mam nadzieję, że (1)

        księża proboszczowie to czytają i zapamiętają jak przy wyborach Samorządność znowu przyjdzie się łasić do Kościołów...

        • 3 0

        • uderz w stół, .... a oszołom się odezwie;))

          ty im apioli od razu oddaj władze, dzieci, dobra....., po co się tym wszystkim zamartwiać.

          • 1 1

      • I tak jesteście w tyle za Czelabińskiem. (1)

        Gdynia w kasmos ulatuje, a w Sawieckiej Rassiji kasmos w Czelabińsk sam przylatuje! Da!

        • 3 1

        • moja miła Żmijko

          gdybyś choć raz była na Uralu,czy nawet na Syberii to wiedziałabyś Mileńka, że tam kosmos zawsze był obecny. Nawet kiedyś już o tym Ci dawno temu pisałem;))

          • 1 3

    • Zobaczysz, że pod Wajerowem wyklepią i jeszcze poleci! Nie takie rzeczy się tam ze szwagrem wyklepywało...

      • 2 0

  • Budowa lotniska to jedno

    utrzymanie to drugie. Na oba przypadki prawdopodobnie będą stracone pieniądze. Gdańsk topi w stadion i ECS, Gdynia w niepotrzebne lotnisko

    • 11 5

  • niech rosnie

    A lotnisko bolka niech zdycha

    • 3 11

  • jakby Gdynia wprowadzila regularne polaczenia do: Francji, Hiszpanii, Grecji, Chorwacji czy Wloch (4)

    to by wymiotla nie tylko Gdansk, ale i Warszawe! no i wkoncu nie trzebaby bylo tluc sie przez Frankfurt czy Monachium!

    • 9 4

    • wyzej w poscie mialo byc "w koncu"

      za szybko klikam ;0

      • 0 0

    • A wiesz ile leci się balonem do Chorwacji czy Włoch?

      Chyba że wg doniesień, prezio Kim Dzong Gryzon założy firmę lotniczą Ajer Gdynia Frajer obsługiwaną przez sterowce-bombowce

      • 8 2

    • A to ci sie marzy! Predzej do Pcimia i innych wsi!!!!!!

      • 0 6

    • Nie ma sprawy. Tak będzie.

      Tylko musimy wprowadzić niewielki podatek od nieruchomości by pokryć koszta tej świetlanej przyszłości. Tylko marne 300zł za m2 dziennie! (ulga dla emerytów, oni jedyne 150zł) Ale za to będziemy mieli najlepsze lotnisko w Europie!

      • 8 1

  • Żyje się fajnie

    a nawet zabawnie jak się czyta o gdyńskim lotnisku w Kosakowie. A gdy się poczyta raport PWC dot. ruchu lotniczego i bazy lotniskowej na Pomorzu to czasem nawet wyje się ze śmiechu.

    • 6 2

  • ... (5)

    Jestem z GD ,ale to lotnisko to beznadziejnie głupia inwestycja. Mamy w Trojmiescie juz jedno lotnisko na które kazdy mieszkaniec naszego regionu ma blisko to po ch...nam drugie. Czy prezydent Gdyni nie mógł tych pieniedzy wydać np na drogi na terenie Gdynia ,aby wszystkim takze mieskzancom Gd jezdzilo sie lepiej szybciej wygodniej ...masakra jak marnotrawione są pieniądze w tym kraju

    • 13 3

    • (2)

      Odpowiem Ci. Bo tuż obok mamy dawno już zbudowane, świetnie ulokowane, lotnisko powojskowe, które można albo przystosować jako lotnisko uzupełniające dla Rębiechowa, albo dać mu zmarnieć, a pieniądze w jego budowę były zainwestowane niemałe. Lotnisko w Kosakowie ma tę przewagę nad większością rozformowanych lotnisk wojskowych, że leży na granicy dużej konurbacji. Podsumowując, nie zrobienie niczego z tym lotniskiem to też wyrzucanie pieniędzy w błoto, a ucywilnienie go będzie impulsem do rozbudowy infrastruktury w okolicy.

      • 2 4

      • Impulsem do czego? (1)

        Jakiej rozbudowy? Za co skoro wszystko poszło na lotnisko?

        Pomiędzy przebudową lotniska wojskowego a budową od zera jak się okazuje wcale dużej różnicy w kosztach nie ma.

        W zasadzie jeden beton został co się do użytku nadaje, może z 20-30 baniek zaoszczędzono

        • 3 1

        • Budowa od zera to zakup ziemi

          a to stanowi 3/4 kosztów,... Ale komuch od Budynia
          traktuje wszystko jako wspólną właśność a jedyne koszty
          jakie sobie może wyobrazić to BUDOWANIE...

          • 2 3

    • To samorząd podejmuje decyzje i będzie ponosił konsekwencje tej decyzji. (1)

      Chyba nie zabronisz z góry miastu budowy lotniska. Takich kosztownych inwestycji realizowanych przez różne gminny jest pełno (muzea, aquaparki, itp.). W samym Gdańsku powstaną dwa muzea i mimo że wielu jest przeciwników, to i tak te obiekty powstaną. Bo wpływ na to będziesz miał dopiero podczas wyborów.

      • 0 0

      • Tylko tu jest główna różnica.

        W Gdańsku są liczni przeciwnicy głupoty władz, w Gdyni są oni nieliczni.

        • 0 0

  • Awionetka pana Rysia przeniesie sie tu z GDN

    • 6 0

  • w teorii to

    lokalna samorządność jest najlepszym rozwiązaniem dla ludzi i ich interesów. władza blisko ludu. no tak dla ludzi. gdy teren zamieszkują lemingi to samorząd przekształca się w grupę interesów. własnych.

    • 6 0

  • lotnisko (5)

    Tak zmasowany atak sąsiadów od PR z Gdańska utwierdza mnie w przekonaniu, że to dobra i przyszłościowa inwestycja!
    Pozdrawiam !

    • 12 9

    • Mylisz się i to bardzo (3)

      Żal mi mieszkańców Gdyni, którzy będą musieli utrzymywać nową zabawkę Gryzonia

      • 7 4

      • typowy wyprany mózg z pokolenia grajterowej przez (2)

        um gdynia. reaguje tak jak trzeba Gdańsk be i jest super bo będzie miał lotnisko.

        • 7 1

        • (1)

          Nie jestem wypranym mózgiem i nie uważam,że Gdańsk jest be i nie pracuję w urzędzie miasta, ale gdy zdarzyło mi się skomentować posta dotyczącego nepotyzmu w gdańskim urzędzie to "zaszczycił" mnie błyskawiczną odpowiedzią rzecznik tegoż urzędu.
          Więc nie mam wątpliwości,że te komentarze są bieżąco monitorowane.Wyraziłam tylko swoją opinię.

          • 3 3

          • Sam jestem z Gdańska, ale mam sporo znajomych i rodzinę w Gdyni.

            I krytykują tą inwestycję nie przez jakąś zawiść PR czy co tam, a przez wzgląd na zdrowy rozsądek i troskę o sąsiednie miasto. Tak ciężko zrozumieć, że jest to poroniona inwestycja? Starczy wzbić się ponad animozje między miejskie, ponad ambicje do poziomu cyferek i faktów. A tu jak wół na środku drogi widoczne są dwie rzeczy. Że to inwestycja nieopłacalna, i że w Gdyni znajdą się dziesiątki pilniejszych potrzeb niż lotnisko dla kilku nadzianych kolesi z prywatnymi samolocikami.

            • 0 0

    • Masz rację.

      Mamy dokładnie ten sam problem z imperialistycznymi amerykanami i europejczykami. Zazdroszczą nam naszego dobrobytu i świetlanej kultury i najlepszego wodza! Temu ich propaganda ciągle go atakuje jak i nasz wspaniały kraj!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane