• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania. Już widać rondo

Piotr Weltrowski
21 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.

Powoli widać pierwsze efekty przebudowy ważnego skrzyżowania na Oksywiu, u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i DickmanaMapka. Na miejscu jednego z mniej bezpiecznych (ale i niezbyt estetycznych) skrzyżowań w mieście pojawi się - co już widać - estetyczne rondo. Miasto zapłaci za tę inwestycję blisko 7 mln zł.



W twojej okolicy znajdują się skrzyżowania, które powinny zamienić się w ronda?

O inwestycji mówiło się już od kilku lat, głównie przez fakt, że skrzyżowanie to należało do jednych z najbardziej niebezpiecznych w mieście.

W skrócie: piesi ryzykowali tam, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewniała dobrej widoczności nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykali się zaś z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej.

Mimo konsultacji z mieszkańcami i nacisków na urzędników, aby jak najszybciej miejsce to wyremontować, w budżecie brakowało środków. Ostatecznie udało się ją wpisać na listę inwestycji rewitalizacyjnych i - w 2019 r. - zaakceptować jej koncepcję.

Pod koniec 2019 r. ruszyły zaś prace nad projektem inwestycji. Nie były one łatwe, bo Oksywie objęte jest ochroną konserwatora zabytków, więc projekt musiał uwzględniać "historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne. Koncepcja została zaakceptowana przez władze miasta i mieszkańców, i można było przystąpić do projektowania przebudowy.

Projekt musiał uwzględnić historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne dzielnicy, która jest objęta ochroną konserwatora zabytków. Trzeba było też pomyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy (pozostanie ona na środku ronda).

Przebudowa za blisko 7 mln zł



W końcu - w marcu tego roku - ogłoszono przetarg na same prace. Oferty złożyły cztery firmy. Najtańszą, opiewającą na niespełna 7 mln zł złożyło MTM. I to właśnie ten wykonawca prowadzi od lipca prace.

Tak skrzyżowanie wyglądało przed przebudową. Tak skrzyżowanie wyglądało przed przebudową.
- Przygotowanie inwestycji wymagało uwzględnienia wielu czynników. To historyczna część Gdyni, dlatego istotne dla nas było, by projekt zmian uwzględniał dziedzictwo tego miejsca i przypominał o nim. Miejsce jest ważne także pod względem komunikacyjnym: tędy można dojechać do stoczni czy portu wojennego, do najstarszego w Gdyni kościoła i do hospicjum, ale też na polanę rekreacyjną czy oksywski bulwar, więc bardzo ważne jest bezpieczeństwo, zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Po dwóch miesiącach prac już wyłania się obraz tego, jak po rozbudowie będą wyglądały skrzyżowania ul. Płk. Dąbka-Bosmańska-Dickmana na objętym rewitalizacją Oksywiu Górnym.

Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem:
  • powstało już nowe rondo oraz azyl oddzielający pasy jezdni na wysokości przystanków autobusowych, czyli elementy nowego układu komunikacyjnego w tym miejscu;
  • dokończono rozbiórkę nawierzchni jezdni oraz przystanku przy hospicjum - trwały prace przy nowych konstrukcjach;
  • dokończono montaż fragmentu sieci wodociągowej, trwa budowa kanalizacji deszczowej i odcinków gazociągu.

W rejonie inwestycji nadal obowiązuje zmieniona organizacja ruchu:
  • wyznaczono tymczasowe przejścia dla pieszych, z barierami i tabliczkami informacyjnymi, od ul. Dickmana wyznaczono objazd ul. Żółkiewskiego i Belwederską;
  • przystanek Oksywie Górne 02 został zawieszony;
  • ruch w rejonie budowanego ronda jest jednokierunkowy w stronę ul. Dickmana, zaś objazd wyznaczono ul. Żółkiewskiego i Belwederską;
  • ul. Dickmana jest jednokierunkowa w stronę Osady Rybackiej;
  • na skrzyżowaniu ulic Płk. Dąbka i Belwederskiej nastąpiła zmiana pierwszeństwa przejazdu;
  • poszerzony został łuk na wlotach z pierwszeństwem przejazdu;
  • zmieniona została lokalizacja przejścia dla pieszych przez ul. Płk. Dąbka.

Pozostało 6 miesięcy prac



Cała inwestycja realizowana ma być łącznie przez 8 miesięcy.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania. Koncepcja przebudowy skrzyżowania.
Jak zmieni się skrzyżowanie po zakończeniu prac?
  • Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska zostanie wyniesiona. Z jednej strony poprawi to bezpieczeństwo (samochody będą musiały zwolnić), z drugiej da priorytet komunikacji miejskiej.
  • Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej będzie miał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich będzie bezzatokowy.
  • Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych. Zaplanowano też azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
  • Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstanie rondo. W jego centralnym punkcie stanie zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostanie rosnące tam drzewo, będą nowe nasadzenia zieleni.
  • W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści będą mogli jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
  • Zmieni się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony zostanie nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
  • W sąsiedztwie kasztanowców pojawią się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a planowane w tym rejonie przejście będzie wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.
  • Same przystanki też mają być zielone, z bluszczem na bocznych ścianach i wodą, która po każdym deszczu spłynie do gruntu i zasili pobliską zieleń.

Opinie (62) 4 zablokowane

  • na temat korekty tego skrzyżowania powstało już chyba z 50 artykułów, urząd miasta mówił o tym od 15 lat. Mają tempo.

    • 4 1

  • Kolejna wielka inwestycja zmieniająca oblicze Gdyni. Dziękujemy panie prezydencie Szczurek (1)

    Jest Pan najlepszy i dba Pan o miasto. Ma Pan mój głos

    • 8 4

    • i mój głos, tyle,że sprzeciwu

      • 1 1

  • wydane 7mln i nie dało się zrobić normalnej ścieżki rowerowej? (3)

    W XXI wieku piszą urzędnicy, że rowerzyści mogą jechać ulicą lub chodnikiem?

    Łał, unesco powinno za to wręczyć odznaczenie przyjazności i bezpieczeństwa ruchu :D

    • 6 3

    • (2)

      w 21 wieku się rowerem jeździ po jezdni!

      • 2 0

      • (1)

        dla bezpieczeństwa każdego z uczestnika ruchu powinno się jednak oddzielić od siebie ruch samochodów, rowerzystów i pieszych.

        A tak to na wąskiej jezdni będą się ciągnęły sznury samochdów za rowerzystą lub na chodniku będę przepychanki i szalone wymijanki pieszych przez rowerzystów ;)

        • 1 3

        • dla bezpieczeństwa nie!

          nie w mieście gdzie co 5m jest jakieś skrzyżowanie, wyjazd, przystanek, czy inne miejsce kolizyjne.

          Pasy ruchu dla rowerów w jezdni to idealne rozwiązanie.

          • 1 0

  • Czy autobus.. (1)

    .. zatrzymujący się na przystanku w kierunku Arciszewskich nie będzie blokował całego ronda swoim postojem? Wcześniej była zatoczka i samochody mogły wymijać stojące autobusy..

    • 8 3

    • Priorytet komunikacji miejskiej

      Słowo klucz dla wytłumaczenia utrudnień i blokowania ruchu pojazdów.

      • 3 2

  • strasznie niebezpieczne skrzyżowanie, dziesiątki , setki wypadków

    .. i 7mln w błoto znowu.

    • 6 4

  • Tak niebezpieczne, że nie pamiętam czy i kiedy zdarzyło się tutaj potrącenie czy kolizja,

    a mieszkam tu ponad 40 lat.
    Wystarczyło wymienić nawierzchnię, wymalować oznakowanie poziome i byłoby super.
    No ale środki unijne same się nie wydadzą, trzeba będzie jeszcze wstęgi poprzecinać i pogratulować sobie nawzajem sukcesu.
    Tymczasem miejskie zabytki w północnej Gdyni niszczeją, urząd wydaje decyzję o planie zabudowy w chronionym, zabytkowym obszarze wykorzystując przepisy w złej wierze.
    Najważniejsze, że nikomu niepotrzebne rondo powstanie.

    • 16 3

  • Niebezpieczne skrzyzowania? Hipokryci. (1)

    Skrzyżowanie świętojańska-armii krajowej. Likwidacja świateł pomimo tego że na świętojańskiej są (z rowerowymi) 4 pasy ruchu. Jadąc od teatru muzycznego NIE MA jak się przebić jeżeli nikt nie idzie świętojańska po pasach i nie zrobi luki w korku na swietojanskiej. Czasem to też nic nie daje bo skrzyżowanie nadal stoi a w prawo nie da się zjechać bo mistrzowie zrobili jednokierunkowa. Nobel dla tej ekipy. Tam już były dwa wypadki przez tych agentów. Najlepiej jak przecinasz ulice i stoisz na środku bo pieszych masa i przechodzą przez poprzeczne pasy

    • 11 5

    • Co za bzdury opowiadasz, gdzie ty widzisz taki duży ruch?

      Przecież Świetojanska jest prawie jednokierunkowa.

      • 0 0

  • bzdura nie bylo niebezpieczne

    I nawet wypadków lepiej tunel Pucka chylońska wybudować

    • 10 2

  • 8 miesięcy? dobrze że nie 8 lat (1)

    a można było umieścić wysepkę na środku skrzyżowania (taka jak np progi zwalniające) i postawić odpowiednie znaki o ruchu okrężnym

    • 12 11

    • a co z autobusami przegubowymi albo samochodami ciężarowymi jadącymi do wojska?

      • 2 0

  • Rowerzyści po objechaniu ronda mają się przypuszczalnie teleportować

    Projektanci rozwiązań drogowych w naszym kraju nie potrafią dopuścić do swojej wyobraźni sytuacji polegającej na przeznaczeniu części szerokości jezdni na odseparowaną od niej nie tylko farbą drogę dla rowerów (może być jednokierunkowa po obu stronach ulicy).

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane