• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania. Już widać rondo

Piotr Weltrowski
21 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.

Powoli widać pierwsze efekty przebudowy ważnego skrzyżowania na Oksywiu, u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i DickmanaMapka. Na miejscu jednego z mniej bezpiecznych (ale i niezbyt estetycznych) skrzyżowań w mieście pojawi się - co już widać - estetyczne rondo. Miasto zapłaci za tę inwestycję blisko 7 mln zł.



W twojej okolicy znajdują się skrzyżowania, które powinny zamienić się w ronda?

O inwestycji mówiło się już od kilku lat, głównie przez fakt, że skrzyżowanie to należało do jednych z najbardziej niebezpiecznych w mieście.

W skrócie: piesi ryzykowali tam, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewniała dobrej widoczności nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykali się zaś z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej.

Mimo konsultacji z mieszkańcami i nacisków na urzędników, aby jak najszybciej miejsce to wyremontować, w budżecie brakowało środków. Ostatecznie udało się ją wpisać na listę inwestycji rewitalizacyjnych i - w 2019 r. - zaakceptować jej koncepcję.

Pod koniec 2019 r. ruszyły zaś prace nad projektem inwestycji. Nie były one łatwe, bo Oksywie objęte jest ochroną konserwatora zabytków, więc projekt musiał uwzględniać "historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne. Koncepcja została zaakceptowana przez władze miasta i mieszkańców, i można było przystąpić do projektowania przebudowy.

Projekt musiał uwzględnić historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne dzielnicy, która jest objęta ochroną konserwatora zabytków. Trzeba było też pomyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy (pozostanie ona na środku ronda).

Przebudowa za blisko 7 mln zł



W końcu - w marcu tego roku - ogłoszono przetarg na same prace. Oferty złożyły cztery firmy. Najtańszą, opiewającą na niespełna 7 mln zł złożyło MTM. I to właśnie ten wykonawca prowadzi od lipca prace.

Tak skrzyżowanie wyglądało przed przebudową. Tak skrzyżowanie wyglądało przed przebudową.
- Przygotowanie inwestycji wymagało uwzględnienia wielu czynników. To historyczna część Gdyni, dlatego istotne dla nas było, by projekt zmian uwzględniał dziedzictwo tego miejsca i przypominał o nim. Miejsce jest ważne także pod względem komunikacyjnym: tędy można dojechać do stoczni czy portu wojennego, do najstarszego w Gdyni kościoła i do hospicjum, ale też na polanę rekreacyjną czy oksywski bulwar, więc bardzo ważne jest bezpieczeństwo, zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Po dwóch miesiącach prac już wyłania się obraz tego, jak po rozbudowie będą wyglądały skrzyżowania ul. Płk. Dąbka-Bosmańska-Dickmana na objętym rewitalizacją Oksywiu Górnym.

Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem:
  • powstało już nowe rondo oraz azyl oddzielający pasy jezdni na wysokości przystanków autobusowych, czyli elementy nowego układu komunikacyjnego w tym miejscu;
  • dokończono rozbiórkę nawierzchni jezdni oraz przystanku przy hospicjum - trwały prace przy nowych konstrukcjach;
  • dokończono montaż fragmentu sieci wodociągowej, trwa budowa kanalizacji deszczowej i odcinków gazociągu.

W rejonie inwestycji nadal obowiązuje zmieniona organizacja ruchu:
  • wyznaczono tymczasowe przejścia dla pieszych, z barierami i tabliczkami informacyjnymi, od ul. Dickmana wyznaczono objazd ul. Żółkiewskiego i Belwederską;
  • przystanek Oksywie Górne 02 został zawieszony;
  • ruch w rejonie budowanego ronda jest jednokierunkowy w stronę ul. Dickmana, zaś objazd wyznaczono ul. Żółkiewskiego i Belwederską;
  • ul. Dickmana jest jednokierunkowa w stronę Osady Rybackiej;
  • na skrzyżowaniu ulic Płk. Dąbka i Belwederskiej nastąpiła zmiana pierwszeństwa przejazdu;
  • poszerzony został łuk na wlotach z pierwszeństwem przejazdu;
  • zmieniona została lokalizacja przejścia dla pieszych przez ul. Płk. Dąbka.

Pozostało 6 miesięcy prac



Cała inwestycja realizowana ma być łącznie przez 8 miesięcy.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania. Koncepcja przebudowy skrzyżowania.
Jak zmieni się skrzyżowanie po zakończeniu prac?
  • Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska zostanie wyniesiona. Z jednej strony poprawi to bezpieczeństwo (samochody będą musiały zwolnić), z drugiej da priorytet komunikacji miejskiej.
  • Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej będzie miał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich będzie bezzatokowy.
  • Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych. Zaplanowano też azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
  • Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstanie rondo. W jego centralnym punkcie stanie zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostanie rosnące tam drzewo, będą nowe nasadzenia zieleni.
  • W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści będą mogli jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
  • Zmieni się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony zostanie nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
  • W sąsiedztwie kasztanowców pojawią się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a planowane w tym rejonie przejście będzie wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.
  • Same przystanki też mają być zielone, z bluszczem na bocznych ścianach i wodą, która po każdym deszczu spłynie do gruntu i zasili pobliską zieleń.

Opinie (62) 4 zablokowane

  • To skrzyżowanie nigdy nie było niebezpieczne!! (1)

    Dlaczego to skrzyżowanie jest nazywane niebezpiecznym, skoro przed 20 lat nie doszło tam do żadnej kolizji czy wypadku? Było proste, dobrze oznaczone skrzyżowanie i bez sensu było je ruszać. Powinniście się na Oksywiu zająć odcinkiem Zielonej od Bosmańskiej do płk. Dąbka bo po przejeździe przez ten odcinek zawieszenie dostaje w zad jak po przejechaniu kilku tysięcy km.

    • 6 1

    • Zieloną, Zieloną i jeszcze raz Zieloną!

      • 0 0

  • Jakie niebezpieczne?!

    Co Wy w ogole piszecie?! To skrzyzowanie bylo duze, nigdy sie nie korkowalo i bylo bezpieczne. Nawierzchnia faktycznie wymagala remontu, zwłaszcza w zatoczce autobusow, ale budowa skrzyzowania i ronda to jest totalnie pomysl od czapy. Tu jest za maly ruch, zeby mowic o niebezpiecznym skrzyżowaniu. Wystarczylo wyremontowac nawierzchnie, zmienic ksztalt zatoczek autobusowych i remont trwalby 3 miesiace, a efekt bylby dobry.

    • 7 1

  • Niebezpieczne?!?!?!?!?! (3)

    Proszę podać ostatnią datę poważnej kolizji, czy tp???
    A chodnik na Arciszewskich nie potrzebny! Ludzie 100 lat chodzą cmentarzem i dalej by chodzili...a tak kolejny beton i wycinka drzew, wywózka ziemi i zieleni....

    • 3 2

    • Potrzebne jest tondo Zielona Dąbka (1)

      To rondo jest bez sensu!

      • 0 0

      • Zielona i szeroka Płk. Dąbka miały być od lat!

        • 0 0

    • Chyba z 30-ci lat temu jak chłopak rozwalił się na motorze !!

      • 0 0

  • A czemu na jednych pasach są przejazdy dla rowerów, a na innych już nie ma? czyli po co one wogóle? by było drożej?

    • 1 0

  • Szczurek do paki (1)

    Zlikwidiwali zatoczkè autobusową itd.
    Za takie coś prezydent, ktiry to zatwierdził, powinien siedzieć...

    • 1 1

    • Już niedługo Rząd zacznie wsadzać do więzienia

      piszących głupie komentarze.

      • 0 0

  • Kpina?

    "zabytkowa kapliczka św. Rocha".

    Zbudowana od nowa przed 15 laty!
    Trochę podobna do oryginalnej.
    Figurka ... z gipsu.
    Oryginał jest jest w kościele.

    Autor się zbłaźnił bo wierzy w słowa szczurka.

    • 1 0

  • Cytat

    Na miejscu jednego z mniej bezpiecznych (ale i niezbyt estetycznych) skrzyżowań w mieście pojawi się - co już widać - estetyczne rondo.

    Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Przebudowa-niebezpiecznego-skrzyzowania-Juz-widac-rondo-n170908.html

    Od 50 lat nie było tam ... ani jednego ... wypadku.

    Zniszczyliście to i teraz zobaczycie ile będzie kolizji co tydzień.

    No i generujecie korki: kto likwiduje zatoczki dla autobusow?

    Tylko gdyńscy urzędnicy...

    • 3 2

  • (1)

    tylko w trojmiescie przebudowa wiaduktu kosztuje mniej niz skrzyzowania,

    • 2 1

    • Teraz tak w całej Wolsce.

      • 0 0

  • 7 mln za rondo na cala obwodnica Witomina to wg UM 103 mln....

    Zobaczymy obwodnice ja swinia niebo.

    • 0 0

  • Kolejne skrzyżowanie

    Czy kiedykolwiek dojdzie do zmiany/ przebudowy skrzyżowania Al. Zwycięstwa ze Stryjską???
    Ogółem fatalne są skrzyżowania w Polsce!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane