• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa sopockiego dworca: dwie firmy złożyły oferty

Piotr Weltrowski
30 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Dziś sopocki dworzec raczej trudno określać mianem "wizytówki" kurortu. Dziś sopocki dworzec raczej trudno określać mianem "wizytówki" kurortu.

Kolejny krok w stronę budowy nowego dworca kolejowego w Sopocie. Dwie firmy chcą zrealizować tę inwestycję wspólnie z miastem i PKP.



Czy obiekty takie, jak dworce, powinny powstawać za pieniądze prywatnych inwestorów?

O zlecenie walczą Bałtycka Grupa Inwestycyjna oraz Global Retail and Residential Estate Services. Obie wcześniej brały udział w negocjacjach dotyczących inwestycji.

- Bardzo się cieszymy, że obie te firmy zdecydowały się złożyć oferty. Obecnie rozpoczęła się ich weryfikacja pod względem formalnym. Zwycięzcę konkursu planujemy wyłonić we wrześniu - mówi Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Jak oceniane będą oferty? Najważniejsza będzie ocena koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zaprezentowanej przez oferentów (45 proc.). Ważny będzie też podział zadań i ryzyka związanego z przedsięwzięciem prowadzonym wspólnie przez miasto i inwestora (20 proc.). Tak samo punktowana będzie ewentualna płatność gotówkowa na rzecz miasta (może być, ale nie musi). Komisja weźmie też pod uwagę zaproponowane przez inwestorów terminy realizacji inwestycji (15 proc.).

Co do tych ostatnich, to inwestor i tak będzie musiał się śpieszyć. - Od podpisania umowy oferent będzie miał rok na przygotowanie projektu i uzyskanie wszelkich niezbędnych do rozpoczęcia realizacji inwestycji pozwoleń - dodaje Piotrusiewicz.

W ramach inwestycji zmienić ma się nie tylko sam dworzec, ale i jego otoczenie wraz z całym układem komunikacyjnym. Powstać mają także: hotel, parkingi oraz obiekty handlowo - usługowe, które zapewnią zysk inwestorowi wykładającemu swoje pieniądze.

Projekt ma zostać zrealizowany w formule tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Po zakończeniu inwestycji partner prywatny, czyli właśnie inwestor, pozostanie właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości wraz z wzniesionymi obiektami (poza samym dworcem, który zostanie przekazany kolei oraz układem komunikacyjnym, który należeć będzie do miasta).

Kim są potencjalni inwestorzy? Bałtycka Grupa Inwestycyjna to firma, która ma na swoim koncie m.in. zaprojektowanie i budowę zakładu unieszkodliwiania odpadów Eko Dolina w Łężycach czy budowę osiedla komunalnego na Chełmie w Gdańsku. Działała też już zresztą w Sopocie, gdzie zaprojektowała i wybudowała Teatr Kameralny.

Warszawska firma Global Retail and Residential Estate Services istnieje od czterech lat. Jej założycielem jest Jean-Yves Ebel, który od kilkunastu lat pracuje na polskim rynku nieruchomości. Z ramienia firmy Apsys brał udział w projekcie Manufaktura, czyli przekształceniu dawnej fabryki Izraela Poznańskiego w centrum handlu i kultury w Łodzi.

Opinie (66) 9 zablokowanych

  • "Dzień dobry, Global Retail and Residential Estate Services, w czym mogę pomóc?"

    a w zasadzie "dzień dobry, global ritejl end rezidencial estejt serwisys, w czym mogę pomóc" - chciałbym kupić mieszkanie- a to nie- jak to nie, przecież mówi pani, że to ten, no, rezydencial serwis- no tak, ale wie pan..bez sensu.

    • 3 3

  • A to nie kolejny projekt, projektu?,może będzie można płacić kartą ;-)

    • 1 3

  • Powinien powstać betonowy sarkofag od Kolibek do Kamiennej góry, tak aby było CICHO!, albo zakopać tory niczym METRO.Nad tym sarkofagien można by było wybudować dodatkową dróżkę rowerową (z widokiem na morze ;) )

    • 1 3

  • Jak od kilku lat omijam monciak (1)

    bo jest bydłoteka, tak teraz bedę omijał podjazd i kościuszki, bo będzie centrum handlu i kultury dla parkujących duże auta

    • 10 2

    • co za kulturka tylko na miare rafinio ,kancika i innych oszołomow

      sam nalezytsz do tej bydłoteki koles

      • 1 0

  • Jest grożnie ...

    Obawiam się bardzo, co te firmy zamierzają zrobić z tą cenną przestrzenią. Plan miejscowy zakłada gigantyczną skalę zabudowy - około 25000 m2 powierzchni komercyjnych. To jest mniej więcej tyle, ile ma rozbudowany Klif w Orłowie. Na domiar złego podziemne parkingi przewidziane są na (nie pamiętam dokładnie) około 300 samochodów. Warto to z Klifem porównać - w centrum Sopotu wówczas nie da się już zaparkować a wjazd i wyjazd parkingu będzie z ul.Dworcowej i Kościuszki. W planie miejscowym jest również przewidziane wykonanie rond na tych skrzyżowaniach co spowoduje zapaść komunikacyjną tych okolic, bo na zatkanym rondzie nie przejedzie nikt, nawet z kierunku bez korka. Na domiar złego w planie na rogu Podjazdu i Dworcowej jest wpisany puplikat Hotelu Rezydent, który z architekturą sopocką (przypominam - secesja a nie barok) nie ma nic wspólnego. PKP ocenia swoje potrzeby na około 400 m2 powierzchni dworca. To tyle ile zajmuje teraz. Narzuca się pytanie: Czy Sopot naprawdę potrzebuje takiego gigantycznego centrum handlowego? Pod pretekstem budowy dworca wybudują jakiś betonowo styropianowe monstrum, które posłuży nabijaniu kieszeni jakiś obcych firm a zniszczy bezpowrotnie centrum naszego wciąż jeszcze zachowanego miasta. Czy nie można zbudować samego dworca i kilku budynków np. przy skrzyżowaniu z ul. Chopina a centralnie utworzyć park z restauracją w pozostałej historycznej części dworca (dziś WC i bagaże)?Czy ktoś te plany inwestycyjne potrafi zatrzymać, czy chociaż skorygować?

    • 9 4

  • Zdjecie stare jak swiat teraz jest przeciez pieknie dworzec ladnie pomalowany,a i szamponik juz beczka nie jezdzi tylko ciagnie na lewiznie:)

    • 2 0

  • Dla tych co się cieszą... (2)

    Dla tych co się cieszą, że wreszcie coś ruszy mam pytanie,czy wiedzą co tak naprawdę ma tam powstać?Powstanie estetyczny koszmar, który wypełni maksymalnie przestrzeń kubaturą nie mającą nic wspólnego z funkcją terenu PKP. Zapraszam do strony miasta.Nasz Prezydent rozwój Sopotu rozumie przez totalne zabudowanie wszystkichwolnych terenów, zastał Sopot murowany zostawi zabetonowany.Używa sformułowań o rewitalizacji, o dodatkowych miejscach pracy,że to nie za nasze pieniądze itd. Jest to papka populistyczna. Jestem przerażony jego wizją, zero umiaru i równowagi w przestrzeni miasta.Już teraz słychać opinie przyjezdnych o fatalnym chaosie architektonicznym,o zatraceniu klimatu miasta.

    • 8 4

    • ?

      • 1 0

    • ?

      Proszę pojechać na zachód np do Barcelony. A nie narzekać na coś pozytywnego. Z resztą Sopot nie może się rozrastać w nieskończoność ograniczony jest granicami z morzem Gdańskiem, TPK oraz Gdynią a dogęszczanie tkanki w tym przypadku i tak wyjdzie miastu na korzyść - krótsze media, więcej mieszkań, więcej opłat za czynsz, bliżej do centrum, poprawa zabudowy, łatanie plomb, mniej dróg do remontu, większe skupienie się na detalu miasta bazując na zamkniętej przestrzeni, jak niegdyś w średniowiecznym okrążonym murem mieście.

      • 4 0

  • ---zenujące--

    .....jest to ze prawie wszedzie gdzie ise da buduje sie zapchaj dziury--nowoczesna architektura...ktora w wiekszosci to kicz jakich mało. Wiec chodzi wyłacznie o pieniadze...o tzk inwestycje..jakie? Żalosne. Nastepnie urok i klimat miasta ginie...i robi sie z tego deptak turystyczny w betonowym raju....gdzie za herbate placisz 10 pln(bo wszsytko kosztuje....pfff).Załosne.....to wyglada tak jakby admistrator s**** na własne podworko....tylko dlatego ze ma z tego pieniadze, a sam wypoczywa poza granicami swego podworka....idiotyzm to mało powiedziane. Administratorzy to albo kretynie albo chcicwi dioci....bo jaktłumaczyc te inwestycje miejskie?....................Nie problem zbudowac cockolwiek i tzrepac na tym pieniadze....i co c ztego jak za kilka lat.....miejsce traci zycie.....tak to teraz wyglada. Tak własnie jest....poza nielicznymi wyjatkami. SOPOt mogłby byc pieknym kurortem.....dostepnym dla kazdego .....tak ze pieniedzy tez byłoby pod dostatkiem......i sa oczywiscie.....ale miasto przeistacza sie w takiego nowoczesnego komercyjnego potworka.....................maisto mogłoby byc stylowe.....kuzwa jak wiele inny miast w europie i spoza.....ale nie......ech szkoda słow. Admisnistracja tj prezydenci i ich szajka to banda iidiotów....bo jak to tłumaczyc?......ja wiem....pzrepisy prawa,konkursy.....kto ile da z,oszcednosci?..haahah, itd itd---ale to tylko bzdury.................to miasto niszceje i tyle.....przykro mi ze mało kto to dostzrga.....oczywiscie jest wiecej ludzi ....jest ruch itd....jasne.....ale nei w tym rzecz.....hurfa jego mac.....

    • 8 4

  • super

    super pomysł tylko niech "Kebabistan" zostawią bo całkiem nieźle tam karmią ;)

    • 4 0

  • Liczę !!

    na Francuzów , może będzie w końcu nowoczesny burdel dla podróżnych czekających godzinami na pociag !!

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane