• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedszkola w Gdańsku: studenci projektują, miasto szuka inwestorów

Marzena Klimowicz-Sikorska
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowoczesne przedszkole przy ul.Rogalińskiej to na razie tylko wizja studenta z Politechniki Gdańskiej. Nowoczesne przedszkole przy ul.Rogalińskiej to na razie tylko wizja studenta z Politechniki Gdańskiej.

Im szybciej rozwija się miasto, tym więcej przedszkoli potrzebuje. By zaspokoić potrzeby mieszkańców na takie placówki, Gdańsk chce skusić inwestorów projektami wykonanymi przez studentów.



Wizualizacja przedszkola przy ul. Nieborowskiej. Wizualizacja przedszkola przy ul. Nieborowskiej.
Tak może wyglądać przedszkole przy ul. Rogalińskiej. Tak może wyglądać przedszkole przy ul. Rogalińskiej.
Jeszcze w lutym ruszy konkurs na zagospodarowanie czterech działek w Gdańsku - przy ul. Nieborowskiej zobacz na mapie Gdańska, Rogalińskiej zobacz na mapie Gdańska (w okolicy ul. Łódzkiej), Porębskiego zobacz na mapie Gdańska, Stokłosy zobacz na mapie Gdańska oraz Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska. Inwestorzy, którzy konkurs wygrają, dostaną od miasta grunty w dzierżawę na 50 lat, a w zamian za to zbudują na nich niepubliczne przedszkola.

- To są działki, które w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego zostały przeznaczone na funkcje oświatowe - mówi dr inż. arch. Agnieszka Błażko, prodziekan ds. kształcenia na Wydziale Architektury. - Trzy z tych działek mieszczą się w okolicach Gdańska Południe, gdzie w ostatnich latach powstały nowe osiedla, a w tych osiedlach zamieszkała duża liczba młodych ludzi i gdzie pojawiła się ogromna potrzeba otwarcia przedszkoli -.

By zachęcić potencjalnych inwestorów, miasto poprosiło Politechnikę Gdańską o pomoc w przygotowaniu przykładowych projektów przedszkoli. Przez kilka miesięcy studenci III roku architektury i urbanistyki PG przygotowywali projekty budynków. W środę zostaną nagrodzone najlepsze z nich.

Wizualizacje studentów to jedynie koncepcje. - Inwestor nie będzie zobligowany do tego, by wybudować przedszkole zgodnie z projektami studentów. Stanowią one jedynie przykład, inspirację do tego, jak można zaaranżować tę przestrzeń - mówi Jerzy Jasiński, zastępca dyrektora wydziału edukacji Urzędu Miasta Gdańska.

Studenci otrzymali wypisy i wyrysy z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, dostali także karty terenu, podkłady sytuacyjno-wysokościowe, tak, by stworzone przez nich projekty były maksymalnie profesjonalne.

- Studenci sami decydowali, czy ma to być przedszkole dwu-, czy trzyoddziałowe oraz czy i jak można wyposażyć je w dodatkowe funkcje. Przygotowali też wstępną aranżację pomieszczeń, a także aranżacje placów zabaw, sąsiadujących z przedszkolami - mówi Błażko. - W trakcie zajęć seminaryjnych musieli zdecydować, czy ich przedszkole będzie przeznaczone dla dzieci w normie intelektualnej, czy jest dedykowane maluchom z różnego typu niepełnosprawnościami, np.autystykom, dzieciom niedowidzącym, niedosłyszącym albo cierpiącym z powodu niedomagań ruchowych. Podczas przygotowań studenci mieli możliwość dyskutowania na ten temat z ekspertami, m.in. z poradni psychologiczno-pedagogicznej -.

Jeszcze w lutym ruszą dwa konkursy na inwestorów. Pierwszy dotyczyć będzie oddania w użytkowanie nieruchomości, położonej w rejonie ulicy Stokłosy i dotyczyć będzie budowy i prowadzenia przedszkola niepublicznego. Drugi - dzierżawy nieruchomości w rejonie ulic Łódzkiej i Rogalińskiej, gdzie powstać ma niepubliczna szkoła podstawowa dla klas od I do III, wraz z niepublicznym przedszkolem.

Ponadto przygotowywane są kolejne lokalizacje pod placówki oświatowe w Oliwie, przy ul. Czyżewskiego oraz na Ujeścisku, przy ul. Nieborowskiej.
 
Rozstrzygnięcie konkursu

25 architektonicznych wizji obiektu przeznaczonego dla najmłodszych gdańszczan poznamy w środę, 10 lutego, o godz. 10.00 na Dziedzińcu Północnym Politechniki Gdańskiej. Autorom najlepszych koncepcji nagrody wręczy prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.

Laureat I nagrody otrzyma 1200 zł, laureat II nagrody 800 zł. Przyznane zostaną również dwa wyróżnienia w wysokości 500 zł.

Projekty przedszkoli będzie można oglądać od 10 do 12 lutego do godz. 15:00 na otwartej wystawie na Dziedzińcu Północnym
Politechniki Gdańskiej.

Miejsca

Opinie (162) 5 zablokowanych

  • niepubliczne

    swoją drogą powstaną kolejne drogie przedszkola niepubliczne. szkoda tylko że właściciele żądają coraz wyższego czesnego w takim przedszkolu

    • 1 1

  • co za głupole to zrobiły

    czy wy się czegoś uczycie czy kopiuj wklej przez cale studia, zerowy poziom! to jest pseudo centrum handlowe czy przedszkole? nie macie pojęcia co powinno być w przedszkolu, a nie mówiąc o tym ze jesteście całkowicie bez jakiejkolwiek wiedzy i wyobraźni by coś takiego projektować. poczytajcie coś a potem a nie na o******** w typowo "wieśniaczym" stylu. badziewiakami jesteście, pracy w normalnej firmie z takimi umiejętnościami nie dostaniecie a klepanie "pięknych bloczków to szczyt waszych marzeń! zero tolerancji dla badziewia i niedouczenia!

    • 5 1

  • ZA dziesięć lat będzie potrzeba dla obecnych przedszkolakow podudować szkoły średnie które Adamowicz zniszczył !

    Tak więc obecne pokolenie gimnazja listow - do dzieła !

    • 1 0

  • o zgrozo!!!

    Proponuję najpierw zbadać dokładnie psychikę dzieci przedszkolnych. Po pierwsze dzieci czują się rzeczywiście lepiej w mniejszych wnętrzach, w małych grupach, łatwiej jest im nawiązać kontakt z rówieśnikami i z wychowawcami. Pomieszczenia muszą być barwne, posiadać jasne w planie zagospodarowanie przestrzeni, najlepiej gdy w zasięgu wzroku są zabawki:)
    Dla dzieci rozstanie z rodzicem to ogromny stres, który średnio towarzyszy im przez pół roku. Zdarzają się ewenementy kiedy maluchy od razu dobrze reagują, ale jest to rzadkość, a często zdarza się tak, że dzieci płaczą nawet po 2 latach w momencie pożegnania.
    Również przestrzeń wokół musi być ciekawa czy to przez rysunki na murach, czy zwierzątka w ogrodzie. Najważniejszy jest plac zabaw.
    Musi zachęcać wszystko wokół.

    To co tutaj widzę to jakaś masakra.
    Nie macie tworzyć minimalistycznie a radośnie, przyjaźnie, nawiązywać do edukowania poprzez zabawę. Przedszkolaki nie są na etapie form, to już piekielnie inteligentne ciekawskie szkraby, wiedzą już bardzo dużo. Dajmy przykład: znają nazwy zwierzątek, wiedzą co jedzą, gdzie mieszkają, znają ich części ciała, potrafią im wymyślać przygody, nadają im imiona. To nie dzidzie, które zrobią tylko chrum.
    Przedszkole ma fascynować, pobudzać wyobraźnię, place zabaw mają być ruchome kolorowe bogate a nie tylko jakiś tam murek z otworami.

    Elewacje muszą być jak zaczarowane wrota do zaczarowanej krainy, a nie jak garaże.

    Sale bajkowym przedstawieniem świata zewnętrznego, kolorowym, uczącym, a nie szklaną izolacją barierek.

    Całkiem niezła elewacja przypominająca wycinankę. Reszta to totalne dno.

    Pozdrawiam. Architekt z Poznania - mama 5-letniego łobuza

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane